Poslední aktualizace: 30.9.2024
Treking > Příroda > Sýkora babka (Parus palustris), slovensky sýkorka hôrna

Sýkora babka (Parus palustris), slovensky sýkorka hôrna

Nejméně nápadná z našich sýkorek

30.9.2024 | Otakar Brandos

Sýkora babka (Parus palustris), slovensky sýkorka hôrna, patří k poměrně hojným zástupcům naší ornitofauny, ale pro svou nenápadnost patří i k nejméně známým sýkorám u nás. Sýkora babka je jedním ze šesti druhů mašich sýkor a svým vzhledem je snadno zaměnitelná se sýkorou lužní (Parus montanus), která má větší a nelesklou černou čepičku. A též jiný hlas. Sýkoru babku prvně popsal známý švédský přírodovědec Karl Linné v roce 1758, sýkoru lužní odlišil a popsal až Conrad von Baldenstein v roce 1827. Z dalších našich sýkor se ji nejvíce podobá sýkora uhelníček (Parus ater).

Sýkora babka (Parus palustris)

Sýkora babka z čeledi sýkorovití (Paridae) a rodu Parus (některé publikace ji řadí do rodu Poecile na základě analýzy DNA) je drobnější než vrabec, délka těla činí 11 až 12 cm, rozpětí křídel 18 až 19 cm a hmotnosti 9 až 12 gramů. Má krátký šídlovitý zobák, nohy jsou černě zbarvené. Zbarvení samečků i samiček je stejné, samičky bývají drobnější. Nápadná je černou čepičkou, která končí až na šíji a silně kontrastuje s plavým zbarvením na lících a krku. Na bradě a horním hrdle má babka malou černou skvrnu, na břiše je peří šedobílé s okrovým nádechem na bocích, svrchní šat je nevýrazně šedohnědý.

Babky jsou u nás poměrně hojné, rozšířené po téměř celém území, jen v některých oblastech, především na Vysočině, mohou být zřídkavější a nebo zcela chybět. Preferují nižší polohy, nížiny a pahorkatiny, občas ale vystupují i vysoko do hor. Pozorována byla i ve výškách okolo 1 200 metrů nad mořem. S oblibou se zdržuje v listnatých lesích, objevuje se i v zahradách a parcích, spatřit ji lze i v břehových porostech v okolí stojatých i tekoucích vod.

Areál rozšíření je značný, sahá od Španělska až po Japonsko, jde tedy o euroasijský druh. Z houští, málokdy spatřena, se ozývá "ci de", "ci de de de", "si-sú, si-sví", které postupně přechází v "svip svip zuzu" nebo "skvit zí zí zí zí". V době hnízdění se pyšný sameček ozývá "tedede pistjedede djet djet". Celkově je ale zpěv sýkory babky velice variabilní, ornitologové popisují na čtyři desítky variací jejího zpěvu.

Sýkora babka (Parus palustris)

Svá hnízda si tito užiteční ptáčci stavějí v dutinách, nepohrdnou ale ani budkami. Hnízdo si staví ze stébel trav, mechů a lišejníků, občas vystýlají chlupy a srstí. Samička do hnízda snáší šest až deset, nejčastěji osm až devět špinavě červeně skvrnitých vajíček. Na snůšce sedí pouze samička. Avšak sameček ji po celou tu dobu vytrvale krmí. O vylíhlou drobotinu se pak starají oba rodiče. Inkubační doba činí asi 14 dní, mláďata hnízdo opouštějí po necelých třech týdnech (obvykle v rozmezí 17 až 20 dní). Babky mívají zpravidla dvě snůšky do roka. Pohlavní dospělosti dosahují tito čiperní opeřenci asi po roce života, ve volné přírodě se dožívají čtyř až šesti let, nejstarší kroužkovaný jedinec měl více než 11 let.

Na jídelníčku sýkorek je především hmyz, při jeho nedostatku v chladnějším období roku semena lučního býlí a nebo lesních dřevin. V zimě je tak můžeme vidět jak si pochutnávají na semenech šišek či různých trav, občas ale na přilepšenou přilétají i ke krmítkům. A rovněž navštěvují skryté zásoby v pařezech a jiných dutinách, které si zásobily v době letního dostatku. Podobně jako naše veverky. V době hnízdění jsou spíše samotářské, avšak na zimu se slučují do menších hejnek, často i s jinými druhy sýkorek. Ke krmítku je vídávám přilétat obvykle ve společnosti modřinek a koňader. Treking.cz - diskuze

23.9.2024 / Otakar Brandos
Treking · Jizerské hory, skalní vyhlídky severního okraje pohoří křížem krážem a s plnou polní (1). Čtyřdenní putování nejseverněji položeným pohořím v ČR | Fotogalerie k článku

Kamenec

Na začátek srpna jsme měli naplánovány Jizerské hory. Máme v plánu projít především skalní vyhlídky na severním okraji pohoří. A také Štolpišský vodopád, který jsem zatím vždy, ostuda, minul. Naplánovaná trasa …

23.9.2024 / Boro Tomis
Blog · Príbeh o dobrom skutku

Lesní cesta

Je to už vyše desať rokov, čo sme spolu s Kamilom boli na túre. Bolo to niekedy okolo Vianoc a ako si tak pekne kráčame, tak tu mi Kamil hovorí: Vieš, že poznám tvoje knižky a tvoje príbehy, ale poviem ti, že aj ja som …

22.9.2024 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Zoologická zahrada Dvorec nacházející se nedaleko Borovan v Novohradském podhůří. Tip na výlet v jižních Čechách

Pes hyenový

Zoo Dvorec nedaleko Borovan v jižních Čechách je jednou z nejmladších zoologických zahrad u nás. Založena byla teprve v roce 2007, v letech 2008 - 2012 se budují velké výběhy a expozice šelem, v roce 2013 v …

20.9.2024 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Červené blato, Národní přírodní rezervace a naučný chodník v Třeboňské pánvi. Tip na výlet v jižních Čechách

Červené blato

Červené blato je jedním z četných rašelinišť Třeboňské pánve. Avšak svou rozlohou a charakterem patří k nejcennějším rašeliništím nejen Třeboňské pánve, nýbrž celé České republiky. Červené blato je národní přírodní …

18.9.2024 / Otakar Brandos
Vesmír · Částečné zatmění Měsíce při superúplňku 18. září 2024 proběhlo za asistence planety Saturn. Nevšední podívaná na ranní obloze

Zatmění Měsíce

Dnešní (18.9.2024) ranní obloha si pro nás připravila nevšední podívanou - částečné zatmění Měsíce. Toto částečné zatmění Měsíce bylo jediným letošním zatměním Měsíce, na další viditelné z našeho území si musíme …

12.9.2024 / Ellie Švrlanská
Treking · Expedice Ausangate aneb život fotografky v Peru! Peruánské pětitisícovky v pohoří Ausangate

Ausangate

Tentokrát jako fotografka vyrážím s expedicí zdolávat peruánské pětitisícovky v pohoří Ausangate, které je známé hlavně díky slavné Duhové hoře, kterou si žádný cestovatel a horal nemůže v Peru nechat ujít …

12.9.2024 / David Matulík
Památky · Hrobka rodu Buquoyů, úzce spjatého s Novohradskými horami, na hřbitově v Nových Hradech. Tip na výlet v jižních Čechách

Hrobka

Po procházce Terčiným údolím mne napadla ještě jedna věc. Mohl bych ukázat svému doprovodu rodinou hrobku Buquoyů, která se nachází na hřbitově v Nových Hradech. Nové Hrady a vlastně celá oblast Novohradska v …

10.9.2024 / Stanislav Komárek
Cestování · Jeskyně Aven Armand, pohádková podzemní perla Francouzského středohoří. Massif Central je horstvo rozlehlejší než Česká republika

Aven Armand

Francouzské středohoří, neboli Massif Central, je horstvo rozlehlejší než celá Česká republika a zabírající značnou část Francie. Na jeho jihovýchodním okraji leží Parc national des Cévennes, jenž je s rozlohou 935 km2

9.9.2024 / Dajana Krestová
Cykloturistika · Stezka Orlích hnízd na kole (3) - přes hrad Ogrodzieniec na hrady Smoleň - Pilcza a Bydlin a na Bledowskou poušť. Putování po hradech Krakovsko-Čenstochovské pahorkatiny v Polsku

Hrad Olsztyn

Poslední týden v srpnu jsme s Bárou, autem a koly vyjely dokončit naši cestu po Orlích hnízdech v Krakowsko-Čenstochowské Juře v Polsku. Rozhodly jsme se ubytovat v kempu s výhledem na hrad Ogrodzieniec, který jsme …

3.9.2024 / Dajana Krestová
Cykloturistika · Stezkou Orlích hnízd na kole (2) - z hradu Mirów přes hrady Bobolice a Bąkowiec na Ogrodzieniec. Putování po hradech Krakovsko-Čenstochovské pahorkatiny v Polsku

Hrad Olsztyn

Ráno jsme se nasnídaly, sbalily vše do vaků na kola a vyjely kolem restaurace po asfaltové silnici k hradu Mirów. Jedná se o zajímavou stavbu na holém kopci, jednu z nejstarších obranných staveb Krakovsko-Čenstochov …