Poslední aktualizace: 18.9.2024
Treking > Vesmír > Částečné zatmění Měsíce při superúplňku 18. září 2024 proběhlo za asistence planety Saturn

Nevšední podívaná na ranní obloze

18.9.2024 | Otakar Brandos

Dnešní (18.9.2024) ranní obloha si pro nás připravila nevšední podívanou - částečné zatmění Měsíce. Toto částečné zatmění Měsíce bylo jediným letošním zatměním Měsíce, na další viditelné z našeho území si musíme počkat až do března příštího roku. Nejprve 14. března 2025 nastane částečné zatmění Měsíce a 7. září 2025 úplné zatmění Měsíce, které bude nejdelším v tomto desetiletí.

Částečné zatmění Měsíce

Během úplňku, který u nás nastal ve 4.35 SELČ (středoevropského letního času), se zemský stín dotkl povrchu Měsíce a postupně jej částečně překryl. Dnešní částečné zatmění ale bylo docela krátké (jen 1 hodinu a 3 minuty) a zemský stín ukousl v pravém horním "rohu" a středu našeho odvěkého souputníka pouze asi 8,5 % z průměru. Po polostínovém zatmění se zemský stín dotkl Měsíce ve 4.12 SELČ, maximální fáze nastala ve 4.44 SEL4 a konec částečného zatmění v 5.15 SELČ. Následovalo krátké polostínové zatmění, během kterého se Měsíc jevil jako "zakouřený".

Obloha byla naštěstí jasná, jen pár mraků tuto krásnou podívanou na krátkou dobu přerušilo. Aktuální částečné zatmění proběhlo za tzv. superúplňku, neboť Měsíc se k Zemi přiblížil na vzdálenost menší než 360 000 km. Měsíc byl v okamžiku zatmění od Země vzdálen jen 357 485 km. Během superúplňku se Měsíc jeví až o 15 % jasnější než běžný úplněk a dokonce o 30 % jasnější než úplněk, kdy je naše přirozená oběžnice v apogeu své dráhy.

Dnešní částečné zatmění Měsíce bylo z našeho území viditelné v celé své délce, skončilo těsně před svítáním. Tomuto krásnému úkazu na obloze navíc asistovala planeta Saturn, druhá největší planeta Sluneční soustavy, která je díky soustavě svých prstenců považována za nejkrásnější z planet. Měsíc zapadl v 6.52 SELČ. Při pohledu dalekohledem bychom kousek od Měsíce nalezli i planetu Neptun, nejvzdálenější z planet naší Sluneční soustavy.

Částečné zatmění Měsíce Částečné zatmění Měsíce Treking.cz - diskuze

12.9.2024 / Ellie Švrlanská
Treking · Expedice Ausangate aneb život fotografky v Peru! Peruánské pětitisícovky v pohoří Ausangate

Ausangate

Tentokrát jako fotografka vyrážím s expedicí zdolávat peruánské pětitisícovky v pohoří Ausangate, které je známé hlavně díky slavné Duhové hoře, kterou si žádný cestovatel a horal nemůže v Peru nechat ujít …

12.9.2024 / David Matulík
Památky · Hrobka rodu Buquoyů, úzce spjatého s Novohradskými horami, na hřbitově v Nových Hradech. Tip na výlet v jižních Čechách

Hrobka

Po procházce Terčiným údolím mne napadla ještě jedna věc. Mohl bych ukázat svému doprovodu rodinou hrobku Buquoyů, která se nachází na hřbitově v Nových Hradech. Nové Hrady a vlastně celá oblast Novohradska v …

10.9.2024 / Stanislav Komárek
Cestování · Jeskyně Aven Armand, pohádková podzemní perla Francouzského středohoří. Massif Central je horstvo rozlehlejší než Česká republika

Aven Armand

Francouzské středohoří, neboli Massif Central, je horstvo rozlehlejší než celá Česká republika a zabírající značnou část Francie. Na jeho jihovýchodním okraji leží Parc national des Cévennes, jenž je s rozlohou 935 km2

9.9.2024 / Dajana Krestová
Cykloturistika · Stezka Orlích hnízd na kole (3) - přes hrad Ogrodzieniec na hrady Smoleň - Pilcza a Bydlin a na Bledowskou poušť. Putování po hradech Krakovsko-Čenstochovské pahorkatiny v Polsku

Hrad Olsztyn

Poslední týden v srpnu jsme s Bárou, autem a koly vyjely dokončit naši cestu po Orlích hnízdech v Krakowsko-Čenstochowské Juře v Polsku. Rozhodly jsme se ubytovat v kempu s výhledem na hrad Ogrodzieniec, který jsme …

3.9.2024 / Dajana Krestová
Cykloturistika · Stezkou Orlích hnízd na kole (2) - z hradu Mirów přes hrady Bobolice a Bąkowiec na Ogrodzieniec. Putování po hradech Krakovsko-Čenstochovské pahorkatiny v Polsku

Hrad Olsztyn

Ráno jsme se nasnídaly, sbalily vše do vaků na kola a vyjely kolem restaurace po asfaltové silnici k hradu Mirów. Jedná se o zajímavou stavbu na holém kopci, jednu z nejstarších obranných staveb Krakovsko-Čenstochov …

31.8.2024 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Kraví hora, nejvýše položená rozhledna v Novohradských horách. Tip na výlet v jižních Čechách

Rozhledna Kraví hora

Rozhledna Kraví hora na Kraví hoře (953 m) je jmenovkyní rozhledny na Kraví hoře u Bořetic na jižní Moravě. Rozhledna Kraví hora je patrně nejstarší rozhlednou Novohradských hor, která vznikla v roce 2001 přestavbou …

27.8.2024 / Lenka Mašová
Turistika · Osmistovky Žďárských vrchů se dají obejít za jeden den, ale třeba i po etapách

Pasecká skála

Sedmnáct vrcholů za den - i to je možné, pokud se vydáte zdolat všechny osmistovky, které se nacházejí ve Žďárských vrších. 8stovky Žďárských vrchů je ostatně i název podzimního orientačního pochodu či běhu …

26.8.2024 / Otakar Brandos
Turistika · Kamenec (1 072 m), úžasná túra přes nejvyšší horu v Novohradských horách. Okruh česko-rakouskou hranicí z Pohoří na Šumavě | Fotogalerie k článku

Kamenec

Výšlap na Kamenec (1 072 m), nejvyšší horu Novohradských hor, patří k nenáročným túrám. Vždyť na vrchol je to jen 3,5 km a vychází se z nadmořské výšky okolo 900 metrů, z nádherné lučnaté plošiny lemované …

25.8.2024 / Dorek Čermák
Treking · Plzeňský kraj, turistický projekt 13/11. Přes střechu Evropy aneb trek Český lesem

Český les

Česká Kubice, vystupujeme s Markétou z vlaku. Je to cíl naší vlakové cesty a začátek našeho putování. Nádražní hodiny ukazují, že je před jedenáctou a máme tedy spoustu času na to, než zalezeme do spacáků. Proč jsem si …

17.8.2024 / Dorek Čermák
Treking · Karlovarský kraj, turistický projekt 13/10. Trek z Trojmezí do Chebu

Karlovarský kraj

"Je na západ cesta dlouhá"... zpívá se v jedné trampské písni a její text pokračuje "zbytečná je moje touha" se na západní výběžek naší vlasti podívat. Díky Bohu jsou pryč ostnaté dráty a strážní věže a tak rozhodnutí …