Poslední aktualizace: 12.9.2024
Treking > Památky > Hrobka rodu Buquoyů, úzce spjatého s Novohradskými horami, na hřbitově v Nových Hradech

Tip na výlet v jižních Čechách

12.9.2024 | David Matulík

Po procházce Terčiným údolím mne napadla ještě jedna věc. Mohl bych ukázat svému doprovodu rodinou hrobku Buquoyů, která se nachází na hřbitově v Nových Hradech. Nové Hrady a vlastně celá oblast Novohradska v jižních Čechách je s rodem Buquoyů velmi úzce spjata.

Hrobka rodu Buquoyů

Tento starý původně francouzský rod, později česko-francouzský rod, přišel do Čech v roce 1618. Prvním představitelem tohoto rodu byl císařský generál Karel Bonaventura Buquoy. A jak k panství přišel? V roce 1614 vstoupil do rakouských služeb a 15.7. 1618 převzal vrchní velení císařské armády v hodnosti polního maršála. V červnu 1619 porazil Petra ze Švamberka, jednoho ze třiceti protestantských zemských direktorů.

Devět měsíců před bitvou na Bílé hoře, tj. 6. února 1620 darovací listinou císaře Ferdinanda II. psanou českým písařem Fabriciem, vlastnoručně signovanou císařem a kontrasignovanou kancléřem Zdeňkem Vojtěchem Popelem z Lobkovic, získal polní maršál hrabě Buquoy jako náhradu za dlužné peníze a nevyplacený žold pro své vojáky od roku 1618 panství Nové Hrady, Rožmberk a Libějovice a statky Žumberk, Chválkov a Cuknštejn z bývalého Švamberského majetku. Od té doby až do roku 1945 patřilo panství Nové Hrady rodu Buqouyů, kdy jim bylo zkonfiskováno na základě Benešových dekretů, protože se hlásili k německé národnosti.

Buquoyové po sobě zanechali velmi mnoho stavebně zajímavých památek. Patří mezi ně nejen park v Terčině údolí, ale také např. Rezidence na náměstí v Nových Hradech či zámek tamtéž. Jako většina velkých rodů i oni měli svou rodinnou hrobku. Je zajímavostí, že někteří členové rodu jsou pohřbeni v kryptě kostela Svatého Petra a Pavla v Nových Hradech.

Samotný hřbitov, kde se hrobka nachází byl založen v roce 1810. Samotná hrobka byla postavena v novogotickém stylu v letech 1902 - 1904. Hlavním projektantem byl pražský architekt Josef Schulz, jenž je mimo jiné i autor hlavní budovy Národního divadla v Praze. Samotnou hrobku nechal vybudovat politik a velkostatkář Karel Bonaventura Buquoy - Longueval, jmenovec císařského generála vítěze na Bílé Hoře.

Hrobka byla postavena pro 28 rakví. Pochováno zde je pouze 8 příslušníků rodu Buqoyuoů - tři manželské páry a jejich příbuzníz rodu Cappy. Zbylí členové rodu jsou uloženi v původní rodinné hrobce z roku 1648 v klášterním kostele Svatého Petra a Pavla, kterou nechala zbudovat hraběnka Marie Magdalena di Biglia.

Hrobka rodu Buquoyů

Poslední majitel velkostatku Karel Jiří 15. hrabě Buquoy se pohřbu do hrobky nedočkal. Po 2. světové válce byl obviněn za kolaboraci s nacisty. Původně měl být deportován do Německa, ale po tzv. Vítězném únoru byl zajat a v květnu 1948 komunistickým režimem odsouzen k vězení. Umírá 17.května 1952ve vězeňské nemocnici na Mírově v Brně.

V jedné nice krypty se nachází kamenná deska se jménem Maria a s datem úmrtí 10. ledna 1929. Jedná se o Marii Buquoyovou, jež se narodila poslednímu majiteli velkostatku Karlu Buquoyovi a jeho manželce Marii Valerii Kinské z Vchynic a Tetova. Při porodu došlo k potížím s placentou a ještě téhož dne malá Maria umírá.

Za hrobkou se nachází záhadný náhrobek Gabriely Thun-Hohenstein, rozené hraběnky Longueval-Buquoy a hraběte Josefa Filipa z Thun-Hohensteinu. Dodnes se neví, proč nebyli pohřbeni uvnitř hrobky. Na náhrobku se nachází ještě nápis v němčině, kde jsou uvedena data narození a úmrtí obou manželů.

Hrobka rodu Buquoyů

Ke hřbitovu jsme přijeli autem, bylo již k večeru, tak i světlo a stíny dělaly své. Prohlídku je zde možné vykonat, ale pouze v určité dny a informace vám jistě rádi podají na místním infocentru. I tato hrobka má své kouzlo. Šlechtické rody se snažily tímto odlišit, ale také si dokazovaly svá bohatství. Kdo má rád trochu tajemno, tak mohu návštěvu pouze jen doporučit. Hrobka je za dobré viditelnosti vidět i z poutního místa na Dobré Vodě od kostela Panny Marie Těšitelky.

3.9.2024 / Dajana Krestová
Cykloturistika · Stezkou Orlích hnízd na kole (2) - z hradu Mirów přes hrady Bobolice a Bąkowiec na Ogrodzieniec. Putování po hradech Krakovsko-Čenstochovské pahorkatiny v Polsku

Hrad Olsztyn

Ráno jsme se nasnídaly, sbalily vše do vaků na kola a vyjely kolem restaurace po asfaltové silnici k hradu Mirów. Jedná se o zajímavou stavbu na holém kopci, jednu z nejstarších obranných staveb Krakovsko-Čenstochov …

31.8.2024 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Kraví hora, nejvýše položená rozhledna v Novohradských horách. Tip na výlet v jižních Čechách

Rozhledna Kraví hora

Rozhledna Kraví hora na Kraví hoře (953 m) je jmenovkyní rozhledny na Kraví hoře u Bořetic na jižní Moravě. Rozhledna Kraví hora je patrně nejstarší rozhlednou Novohradských hor, která vznikla v roce 2001 přestavbou …

27.8.2024 / Lenka Mašová
Turistika · Osmistovky Žďárských vrchů se dají obejít za jeden den, ale třeba i po etapách

Pasecká skála

Sedmnáct vrcholů za den - i to je možné, pokud se vydáte zdolat všechny osmistovky, které se nacházejí ve Žďárských vrších. 8stovky Žďárských vrchů je ostatně i název podzimního orientačního pochodu či běhu …

26.8.2024 / Otakar Brandos
Turistika · Kamenec (1 072 m), úžasná túra přes nejvyšší horu v Novohradských horách. Okruh česko-rakouskou hranicí z Pohoří na Šumavě | Fotogalerie k článku

Kamenec

Výšlap na Kamenec (1 072 m), nejvyšší horu Novohradských hor, patří k nenáročným túrám. Vždyť na vrchol je to jen 3,5 km a vychází se z nadmořské výšky okolo 900 metrů, z nádherné lučnaté plošiny lemované …

25.8.2024 / Dorek Čermák
Treking · Plzeňský kraj, turistický projekt 13/11. Přes střechu Evropy aneb trek Český lesem

Český les

Česká Kubice, vystupujeme s Markétou z vlaku. Je to cíl naší vlakové cesty a začátek našeho putování. Nádražní hodiny ukazují, že je před jedenáctou a máme tedy spoustu času na to, než zalezeme do spacáků. Proč jsem si …

17.8.2024 / Dorek Čermák
Treking · Karlovarský kraj, turistický projekt 13/10. Trek z Trojmezí do Chebu

Karlovarský kraj

"Je na západ cesta dlouhá"... zpívá se v jedné trampské písni a její text pokračuje "zbytečná je moje touha" se na západní výběžek naší vlasti podívat. Díky Bohu jsou pryč ostnaté dráty a strážní věže a tak rozhodnutí …

3.8.2024 / Otakar Brandos
Treking · Jeseníky a Dlouhé stráně za letního slunovratu (2). Dvoudenní procházka v Pradědské hornatině | Fotogalerie k článku

Jeseníky

Ráno sice svítí sluníčko, přesto je docela chladno. Jako obvykle musím Míšu doslova vytřepat ze spacáku, abychom sbalili a mohli vyrazit v nějakou rozumnou hodinu. Potřebuji vyrazit co nejdříve, protože chci odpoledne …

2.8.2024 / Otakar Brandos
Testy · Test pohorek Asolo Falcon EVO GV od firmy Asolo. Recenze lehkých turistických bot

Falcon EVO GV

Pohorky Falcon EVO GV od Asola zaujmou nejen svým střihem, technickým provedením, ale i nízkou hmotností. Hmotnost boty nedosahuje ani půl kilogramu, výrobce uvádí 496 gramů. Přesto jsou tyto boty dostateč …

29.7.2024 / Otakar Brandos
Příroda · Sýkora parukářka (Parus cristatus), naše nejozdobnější sýkora s nápadnou chocholkou

Sýkora parukářka

Sýkora parukářka (Parus cristatus; Linnaeus, 1758), slovensky sýkorka chochlatá, je nejozdobnější z našich sýkor, kterou snadno rozpoznáme podle nápadné chocholky na hlavě. Sýkora parukářka je jen o málo …

24.7.2024 / Václav Vágenknecht
Treking · Chodsko, přechod pohoří Český les. Trek ve směru Domažlice, Trhanov, Čerchov, Kreuzfelsen a Voithenberghütte

Kurzova rozhledna

"Lomikare, Lomikare, do roka a do dne," zní nejznámější výrok Jana Sladkého Koziny, jenž žil na Chodsku. Pojďme se na následujících řádcích vypravit do jeho rodného kraje, přičemž zavítáme i do Českého lesa, v němž …