Poslední aktualizace: 20.9.2024
Treking > Tipy na výlet > Červené blato, Národní přírodní rezervace a naučný chodník v Třeboňské pánvi

Červené blato, Národní přírodní rezervace a naučný chodník v Třeboňské pánvi

Tip na výlet v jižních Čechách

20.9.2024 | Otakar Brandos

Červené blato je jedním z četných rašelinišť Třeboňské pánve. Avšak svou rozlohou a charakterem patří k nejcennějším rašeliništím nejen Třeboňské pánve, nýbrž celé České republiky. Červené blato je národní přírodní rezervací na okraji CHKO Třeboňsko. Rašeliniště si v některých partiích zachovalo charakter tundry. Tedy podobu naší krajiny z raně poledového období (z doby asi před 12 000 lety) s typickými slatinnými rostlinnými společenstvy.

Červená blato

Pojmenování Červeného blata je asi odvozeno podle typicky zabarvené vody, která z rašeliniště odtéká a která zabarvuje blízký rybník Nový Lipnický Podřezaný. A nebo snad, jak jsme si během návštěvy odvozovali, podle na rašeliništi typických barev podzimu. Předmětem ochrany společenstva vrchovišť, rozsáhlé blatkové a rašelinné bory přirozených lesních porostů a populace ohrožených rostlinných druhů. Především borovice blatky (Pinus rotundata) a rojovníku bahenního (Ledum palustre), který jsem naposledy viděl na Velké Fatře v pramenné oblasti řeky Bystrica.

Rozloha NPR Červené blato (rozkládající se v nadmořské výšce 465 až 475 m) je 403,58 ha. Rašeliniště vzniklo v mělké pánvi, v jejímž podloží jsou nepropustné neogenní jíly mydlovarského souvrství a starší vrstvy klikovského souvrství tvořené slepenci, jílovitými pískovci nebo prachovci svrchnokřídového stáří a tloušťky 150 až 300 m. V počátcích svého vývoje se Červené blato vyvíjelo jako ostřico-rákosová slatina napájená spodními a bočními prameny.

Červená blato Červená blato

Červené blato, svažující od jihozápadu k severovýchodu, má mírně klenutý tvar, průměrná mocnost rašeliny dosahuje okolo tří metrů, maximální až 7,6 m. Celé území NPR je protkáno kanály, které odvodňují rašeliniště Borskou a Podřezanskou stokou. Přirozený vývoj rašeliniště byl ovlivněn lidskými zásahy. Již od roku 1774 se zde těžila rašelina pro blízkou sklářskou huť v dnešní osadě Jiříkovo Údolí. Ta se proslavila výrobou hyalitu, neprůsvitného a téměř nerozbitného skla.

Mezi lety 1810 až 1812 zde byly provedeny meliorační zásahy, první zákonné ochrany se rašeliniště dočkalo až v roce 1953. ochrana se týkala území o rozloze 39,4 ha. Chráněné území pak bylo rozšířeno v roce 1973 na 331,4 ha a následně v roce 2012 na dnešních 403,58 ha.

Dnes je NPR Červené blato zpřístupněna soustavou lesních a zpevněných povalových chodníků ve formě okružní naučné stezky. Ta začíná na parkovišti u osady Jiříkovo Údolí a v délce asi 5 km prochází rašeliništěm. Je určena pro pěší, je nenáročná a postačí na ni běžná sportovní obuv. Na trase naučné stezky je umístěno šest zastavení s informačními tabulemi a terasa s posezením a výhledem na rašelinné jezírko.

Červená blato Červená blato

Pro NPR Červené blato jsou typická přirozená společenství submontánního borového rašeliniště. Spatřit tak tady můžeme reliktní porosty borovice blatky (Pinus rotundata), porosty rojovníku bahenního (Ledum palustre) a též četných vřesovcovitých rostlin. V podrostu se objevují brusnice borůvka (Vaccinium myrtillus), vlochyně bahenní (Vaccinium uliginosum) nebo kyhanka sivolistá (Andromeda polifolia). Objevuje se zde i kapraď osténkatá (Dryopteris carthusiana), ostřice šedavá (Carex canescens) nebo ptačinec dlouholistý (Stellaria longifolia).

V mechovém patře převládají spíše suchomilnější mechorosty - rašeliník prostřední (Sphagnum magellanicum) nebo rokytník skvělý (Hylocomium splendens). Pozorný návštěvník může spatřit játrovku rohozec trojlaločný (Bazzania trilobata). Druhotná společenstva sukcesních stádií rašeliniště jsou zastoupena např. suchopýrem pochvatým (Eriophorum vaginatum), klikvou bahenní (Oxycoccus palustris) aj. Objevuje se tady i masožravá (hmyzostravná) rosnatka okrouhlolistá (Drosera rotundifolia) aj.

Červená blato Červená blato Červená blato

Mezi rašeliníky s velkou vodní jímavostí tady roste např. rašeliník křivolistý (Sphagnum recurvum) nebo rašeliník ostrolistý (Sphagnum acutifolium) aj. Na rašeliništi roste rovněž velká řada hub. Mykologové zde zaznamenali např. vzácné choroše druhu Antrodia flavescens, kožnatku Dermocybe sphagnogena, šafránku ozdobnou (Tricholomopsis decora) aj. Během mé srpnové návštěvy tady rostly mnohé pýchavky, hnojníky, čepičatky, holubinky a ryzce, ale i ohromné množství pestřce obecného (Scleroderma citrinum). Nejcennějším úlovkem pak pro mne byl zřídkavý a na pestřce vázaný hřib příživný (Pseudoboletus parasiticus).

Mimořádně pestré je na Červeném blatě i fauna bezobratlých. Z vážek se zde objevuje šídlo rašelinné (Aeschna subarctica), vážka tmavoskrvnná (Leucorrhinia rubicunda) aj. Entomologové zde evidují na 600 druhů motýlů. Objevuje se tu např. zřídkavá píďalka borůvková (Arichanna melanaria), podkopníček Lyonetia ledi, pouzdrovníček Coleophora ledi, píďalička rojovníková (Eupithecia gelidata), obaleč Olethreustes lediana, drobnuška Nola aerugula či bourovec cesmínový (Phyllodesna ilicifolia).

Z brouků zde můžeme nalézt vzácné druhy krasů, např. Phaenops formaneki ssp. bohemica. Ze střevlíkovitých se na rašeliništi objevuje např. velice vzácný Leisteus terminatus, který je severského původu. Z pavouků např. Porrhomma pygmaeum, Lepthyphantes nodifer nebo Haplodrassus soerenseni.

Ještěrka živorodá

V NPR je evidováno rovněž na 67 druhů obratlovců. Z toho je 5 druhů obojživelníků, 3 druhy plazů, 51 druhů ptáků a 12 druhů savců. Hojně se objevuje ještěrka živorodá (Zootoca vivipara) nebo zmije obecná (Vipera berus), jediná náš jedovat ýhard. Svá hnízda si tady stavějí čáp černý (Ciconia nigra), jestřáb lesní (Accipiter gentilis), kulíšek nejmenší (Glaucidium passerinum), vodouš kropenatý (Tringa ochropus) a nebo populární jeřábek lesní (Tetrastes bonasia), výr velký (Bubo bubo) aj.

Červená blato Červená blato

Pokud přemýšlíte, kde se na svých cestách ubytovat a chcete mít pro sebe, Chaty pro rodinu nebo své přátele dostatek soukromí, pak pro vás máme možnost pronájmů chat a chalup přímo od majitele. Na další stránce si vyberte preferovanou oblast a nebo konkrétní objekt, který vás zajímá.

12.9.2024 / Ellie Švrlanská
Treking · Expedice Ausangate aneb život fotografky v Peru! Peruánské pětitisícovky v pohoří Ausangate

Ausangate

Tentokrát jako fotografka vyrážím s expedicí zdolávat peruánské pětitisícovky v pohoří Ausangate, které je známé hlavně díky slavné Duhové hoře, kterou si žádný cestovatel a horal nemůže v Peru nechat ujít …

12.9.2024 / David Matulík
Památky · Hrobka rodu Buquoyů, úzce spjatého s Novohradskými horami, na hřbitově v Nových Hradech. Tip na výlet v jižních Čechách

Hrobka

Po procházce Terčiným údolím mne napadla ještě jedna věc. Mohl bych ukázat svému doprovodu rodinou hrobku Buquoyů, která se nachází na hřbitově v Nových Hradech. Nové Hrady a vlastně celá oblast Novohradska v …

10.9.2024 / Stanislav Komárek
Cestování · Jeskyně Aven Armand, pohádková podzemní perla Francouzského středohoří. Massif Central je horstvo rozlehlejší než Česká republika

Aven Armand

Francouzské středohoří, neboli Massif Central, je horstvo rozlehlejší než celá Česká republika a zabírající značnou část Francie. Na jeho jihovýchodním okraji leží Parc national des Cévennes, jenž je s rozlohou 935 km2

9.9.2024 / Dajana Krestová
Cykloturistika · Stezka Orlích hnízd na kole (3) - přes hrad Ogrodzieniec na hrady Smoleň - Pilcza a Bydlin a na Bledowskou poušť. Putování po hradech Krakovsko-Čenstochovské pahorkatiny v Polsku

Hrad Olsztyn

Poslední týden v srpnu jsme s Bárou, autem a koly vyjely dokončit naši cestu po Orlích hnízdech v Krakowsko-Čenstochowské Juře v Polsku. Rozhodly jsme se ubytovat v kempu s výhledem na hrad Ogrodzieniec, který jsme …

3.9.2024 / Dajana Krestová
Cykloturistika · Stezkou Orlích hnízd na kole (2) - z hradu Mirów přes hrady Bobolice a Bąkowiec na Ogrodzieniec. Putování po hradech Krakovsko-Čenstochovské pahorkatiny v Polsku

Hrad Olsztyn

Ráno jsme se nasnídaly, sbalily vše do vaků na kola a vyjely kolem restaurace po asfaltové silnici k hradu Mirów. Jedná se o zajímavou stavbu na holém kopci, jednu z nejstarších obranných staveb Krakovsko-Čenstochov …

31.8.2024 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Kraví hora, nejvýše položená rozhledna v Novohradských horách. Tip na výlet v jižních Čechách

Rozhledna Kraví hora

Rozhledna Kraví hora na Kraví hoře (953 m) je jmenovkyní rozhledny na Kraví hoře u Bořetic na jižní Moravě. Rozhledna Kraví hora je patrně nejstarší rozhlednou Novohradských hor, která vznikla v roce 2001 přestavbou …

27.8.2024 / Lenka Mašová
Turistika · Osmistovky Žďárských vrchů se dají obejít za jeden den, ale třeba i po etapách

Pasecká skála

Sedmnáct vrcholů za den - i to je možné, pokud se vydáte zdolat všechny osmistovky, které se nacházejí ve Žďárských vrších. 8stovky Žďárských vrchů je ostatně i název podzimního orientačního pochodu či běhu …

26.8.2024 / Otakar Brandos
Turistika · Kamenec (1 072 m), úžasná túra přes nejvyšší horu v Novohradských horách. Okruh česko-rakouskou hranicí z Pohoří na Šumavě | Fotogalerie k článku

Kamenec

Výšlap na Kamenec (1 072 m), nejvyšší horu Novohradských hor, patří k nenáročným túrám. Vždyť na vrchol je to jen 3,5 km a vychází se z nadmořské výšky okolo 900 metrů, z nádherné lučnaté plošiny lemované …

25.8.2024 / Dorek Čermák
Treking · Plzeňský kraj, turistický projekt 13/11. Přes střechu Evropy aneb trek Český lesem

Český les

Česká Kubice, vystupujeme s Markétou z vlaku. Je to cíl naší vlakové cesty a začátek našeho putování. Nádražní hodiny ukazují, že je před jedenáctou a máme tedy spoustu času na to, než zalezeme do spacáků. Proč jsem si …

17.8.2024 / Dorek Čermák
Treking · Karlovarský kraj, turistický projekt 13/10. Trek z Trojmezí do Chebu

Karlovarský kraj

"Je na západ cesta dlouhá"... zpívá se v jedné trampské písni a její text pokračuje "zbytečná je moje touha" se na západní výběžek naší vlasti podívat. Díky Bohu jsou pryč ostnaté dráty a strážní věže a tak rozhodnutí …