Poslední aktualizace: 9.10.2024
Treking > Vesmír > Vesmírná kuriozita: Disková galaxie REBELS-25 je nejvzdálenější galaxie s rotujícím diskem

Na galaxii se díváme v době, kdy měl vesmír pouhých 700 miliónů let

9.10.2024 | ESO2415

Vědci objevili dosud nejvzdálenější galaxii podobnou Mléčné dráze. Disková galaxie přezdívaná REBELS-25 ukrývá struktury jako současné galaxie, přitom se na ni díváme v podobě, kterou měla pouhých 700 milionů let po vzniku vesmíru. To je překvapivé, protože podle našich současných znalostí o vzniku galaxií jsou rané galaxie na pohled chaotičtější. Rotaci a strukturu galaxie REBELS-25 se podařilo odhalit pomocí soustavy ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), jejímž partnerem je Evropská jižní observatoř (ESO).

ALMA image and motion of the cold gas in REBELS-25 (side-by-side)

Galaxie, které vidíme dnes, urazily dlouhou cestu od svých chaotických, nesourodých protějšků, které astronomové obvykle pozorují v raném vesmíru. "Podle našeho chápání vzniku galaxií očekáváme, že většina raných galaxií bude malá a neuspořádaná," říká Jacqueline Hodge, astronomka z Leidenské univerzity v Nizozemsku a spoluautorka studie.

Tyto nesourodé rané galaxie se navzájem spojují a pak velmi pomalu získávají čím dál hladší podobu. Současné teorie naznačují, že aby galaxie byla tak uspořádaná jako naše Mléčná dráha - rotující disk s úhlednými strukturami, jako jsou spirální ramena - musely uplynout miliardy let vývoje. Objev galaxie REBELS-25 však tento časový rámec zpochybňuje.

Ve studii, která byla přijata k publikaci v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, astronomové prokázali, že REBELS-25 je nejvzdálenější silně rotující diskovou galaxií, jaká kdy byla objevena. Světlo, které k nám z této galaxie přichází, bylo vyzářeno v době, kdy byl vesmír starý pouhých 700 milionů let, což je jen pět procent jeho současného stáří (13,8 miliardy). Proto je uspořádaná rotace galaxie REBELS-25 takovým překvapením.

The REBELS-25 galaxy

"Vidět galaxii, podobnou naší Mléčné dráze, která má silnou rotační dominanci, zpochybňuje naše chápání toho, jak rychle se galaxie v raném vesmíru vyvíjely v uspořádané galaxie dnešního vesmíru," říká Lucie Rowland, doktorandka na Leidenské univerzitě a první autorka studie.

Galaxie REBELS-25 byla původně objevena při dřívějších pozorováních téhož týmu, také pomocí radioteleskopu ALMA, který se nachází v chilské poušti Atacama. Skupina už tehdy rozpoznala náznaky rotace, ale rozlišení dat nebylo dostatečně vysoké, aby mohla s jistotou objev potvrdit. Provedla proto navazující pozorování s vyšším rozlišením, která potvrdila, že jde skutečně o galaxii lámající rekordy. "ALMA je jediným současným teleskopem s dostatečnou citlivostí a rozlišením, který umožňuje dosáhnout takového výsledku," říká Renske Smit, výzkumník z Liverpool John Moores University ve Velké Británii a rovněž spoluautor studie.

V datech se ale skrývají náznaky i dalších rozvinutých struktur podobných těm v Mléčné dráze, jako je středová protáhlá příčka, a dokonce i spirální ramena, i když k jejich potvrzení bude zapotřebí dalších pozorování. "Nalezení dalších důkazů o vyvinutějších strukturách by bylo úžasným objevem, protože by se jednalo o nejvzdálenější galaxii s takovými strukturami, která byla dosud pozorována," říká Rowland.

Budoucí pozorování galaxie REBELS-25 spolu s dalšími objevy raných rotujících galaxií mohou změnit naše chápání raného vzniku galaxií a vývoje vesmíru jako takového.

Další informace

Tento výzkum je prezentován v článku s názvem "REBELS-25: Discovery of a dynamically cold disc galaxy at z=7.31", který vyjde v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Pozorování byla provedena v rámci Velkého programu ALMA REBELS: Reionization Era Bright Emission Lines Survey.

Skupinu tvoří L. E. Rowland (Leiden Observatory, Leiden University, the Netherlands [Leiden]), J. Hodge (Leiden), R. Bouwens (Leiden), P. M. Pina (Leiden), A. Hygate (Leiden), H. Algera (Astrophysical Science Center, Hiroshima University, Japan [HASC]; National Astronomical Observatory of Japan, Japan), M. Aravena (Núcleo de Astronomía, Facultad de Ingeniería y Ciencias, Universidad Diego Portales, Chile), R. Bowler (Jodrell Bank Centre for Astrophysics, University of Manchester, UK), E. da Cunha (International Centre for Radio Astronomy Research, University of Western Australia, Australia; ARC Centre of Excellence for All Sky Astrophysics in 3 Dimensions), P. Dayal (Kapteyn Astronomical Institute, University of Groningen, the Netherlands), A. Ferrara (Scuola Normale Superiore, Italy [SNS]), T. Herard-Demanche (Leiden), H. Inami (HASC), I. van Leeuwen (Leiden), I. de Looze (Sterrenkundig Observatorium, Ghent University, Belgium), P. Oesch (Department of Astronomy, University of Geneva, Switzerland; Cosmic Dawn Center, Denmark), A. Pallottini (SNS), S. Phillips (Astrophysics Research Institute, Liverpool John Moores University, UK [LJMU]), M. Rybak (Faculty of Electrical Engineering, Delft University of Technology, the Netherlands; Leiden; Netherlands Institute for Space Research, the Netherlands), S. Schouws (Leiden), R. Smit (LJMU), L. Sommovigo (Center for Computational Astrophysics, Flatiron Institute, USA), M. Stefanon (Departament d'Astronomia i Astrofísica, Universitat de Valencia, Spain; Grupo de Astrofísica Extragaláctica y Cosmología, Universitat de Valencia, Spain), P. van der Werf (Leiden).

ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) je mezinárodní astronomické zařízení, jenž společně provozují ESO, U.S. National Science Foundation (NSF) a National Institutes of Natural Sciences (NINS) of Japan ve spolupráci s Chile. ALMA je financována ESO jménem jejích členských států, NSF ve spolupráci s National Research Council of Canada (NRC) a National Science and Technology Council (NSTC) na Tchaj-wanu a NINS ve spolupráci s Academia Sinica (AS) na Tchaj-wanu a Korea Astronomy and Space Science Institute (KASI). Výstavbu a provoz soustavy ALMA vede ESO jménem svých členských států, National Radio Astronomy Observatory (NRAO) řízená Associated Universities, Inc. (AUI) za severní Ameriku a National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ) za východní Asii. The Joint ALMA Observatory (JAO) poskytuje jednotné vedení a management výstavby, plánování a provozu soustavy ALMA.

Evropská jižní observatoř (ESO) umožňuje vědcům z celého světa objevovat tajemství vesmíru ve prospěch všech. Navrhujeme, stavíme a provozujeme pozemní observatoře světové úrovně, které astronomové využívají k řešení vzrušujících záhad vesmíru a šíření fascinace astronomií, a podporujeme mezinárodní spolupráci v oblasti astronomie. ESO bylo založeno jako nadnárodní organizace v roce 1962 a dnes ji podporuje 16 členských států (Belgie, Česká republika, Dánsko, Francie, Finsko, Irsko, Itálie, Německo, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Spojené království, Španělsko, Švédsko a Švýcarsko), hostitelský stát Chile a Austrálie jako strategický partner. Sídlo ESO a její návštěvnické centrum a planetárium ESO Supernova se nachází nedaleko německého Mnichova, zatímco chilská poušť Atacama, nádherné místo s jedinečnými podmínkami pro pozorování oblohy, je domovem našich dalekohledů. ESO provozuje tři pozorovací stanoviště: La Silla, Paranal a Chajnantor. Na Paranalu provozuje Very Large Telescope a jeho Interferometr, jakož i přehlídkové dalekohledy, jako je VISTA. Na Paranalu bude ESO také hostit a provozovat soustavu Čerenkovových teleskopů (Cherenkov Telescope Array South), největší a nejcitlivější observatoř pro gama záření na světě. ESO společně s mezinárodními partnery provozuje na Chajnantoru observatoř ALMA, která pozoruje oblohu v milimetrovém a submilimetrovém pásmu. Na Cerro Armazones poblíž Paranalu budujeme "největší oko upřené k nebi" - Extremely Large Telescope. Z našich kanceláří v Santiagu v Chile podporujeme naší činnost v zemi a spolupracujeme s chilskými partnery a společností.

Odkazy

Tel.: +49 89 3200 6670
Mobil: +49 151 241 664 00
Email: press@eso.org

Anežka Srbljanović (press contact Česko)
ESO Science Outreach Network a Astronomical Institute of Czech Academy of Sciences
Tel.: +420 323 620 116
Email: eson-czech@eso.org

30.9.2024 / Václav Vágenknecht
Treking · Zempléni-hegység (Tokaji-hegység - Tokajské vrchy) aneb Slanské vrchy (1). Putování hřebenem slovensko-maďarského pohoří

Zempléni-hegység

Občas se stane, že jeden horský celek získá víc názvů, pročež se na oko tváří jako dvě rozdílná pohoří, přestože běží o stejný masiv. Na uvedený zádrhel jsme narazili i při našem treku, rozdělení měla v tomto případě na …

30.9.2024 / Otakar Brandos
Příroda · Sýkora babka (Parus palustris), slovensky sýkorka hôrna. Nejméně nápadná z našich sýkorek

Sýkora babka

Sýkora babka (Parus palustris), slovensky sýkorka hôrna, patří k poměrně hojným zástupcům naší ornitofauny, ale pro svou nenápadnost patří i k nejméně známým sýkorám u nás. Sýkora babka je jedním ze …

24.9.2024 / Ellie Švrlanská
Treking · 5denní trek v Národním parku Torres del Paine v chilské Patagonii. Třetí den mě čeká cesta k ledovci Frances a k vyhlídce Britanico

Torres del Paine

V Jihoamerickém státě Chile vyrážím na 5 denní trek do Národního Parku Torres del Paine, který se nachází v části zvaná Patagonie. Z Punta Arenas přejíždím do města Puerto Natales, ze kterého jezdí snad …

23.9.2024 / Otakar Brandos
Treking · Jizerské hory, skalní vyhlídky severního okraje pohoří křížem krážem a s plnou polní (1). Čtyřdenní putování nejseverněji položeným pohořím v ČR | Fotogalerie k článku

Kamenec

Na začátek srpna jsme měli naplánovány Jizerské hory. Máme v plánu projít především skalní vyhlídky na severním okraji pohoří. A také Štolpišský vodopád, který jsem zatím vždy, ostuda, minul. Naplánovaná trasa …

23.9.2024 / Boro Tomis
Blog · Príbeh o dobrom skutku

Lesní cesta

Je to už vyše desať rokov, čo sme spolu s Kamilom boli na túre. Bolo to niekedy okolo Vianoc a ako si tak pekne kráčame, tak tu mi Kamil hovorí: Vieš, že poznám tvoje knižky a tvoje príbehy, ale poviem ti, že aj ja som …

22.9.2024 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Zoologická zahrada Dvorec nacházející se nedaleko Borovan v Novohradském podhůří. Tip na výlet v jižních Čechách

Pes hyenový

Zoo Dvorec nedaleko Borovan v jižních Čechách je jednou z nejmladších zoologických zahrad u nás. Založena byla teprve v roce 2007, v letech 2008 - 2012 se budují velké výběhy a expozice šelem, v roce 2013 v …

20.9.2024 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Červené blato, Národní přírodní rezervace a naučný chodník v Třeboňské pánvi. Tip na výlet v jižních Čechách

Červené blato

Červené blato je jedním z četných rašelinišť Třeboňské pánve. Avšak svou rozlohou a charakterem patří k nejcennějším rašeliništím nejen Třeboňské pánve, nýbrž celé České republiky. Červené blato je národní přírodní …

18.9.2024 / Otakar Brandos
Vesmír · Částečné zatmění Měsíce při superúplňku 18. září 2024 proběhlo za asistence planety Saturn. Nevšední podívaná na ranní obloze

Zatmění Měsíce

Dnešní (18.9.2024) ranní obloha si pro nás připravila nevšední podívanou - částečné zatmění Měsíce. Toto částečné zatmění Měsíce bylo jediným letošním zatměním Měsíce, na další viditelné z našeho území si musíme …

12.9.2024 / Ellie Švrlanská
Treking · Expedice Ausangate aneb život fotografky v Peru! Peruánské pětitisícovky v pohoří Ausangate

Ausangate

Tentokrát jako fotografka vyrážím s expedicí zdolávat peruánské pětitisícovky v pohoří Ausangate, které je známé hlavně díky slavné Duhové hoře, kterou si žádný cestovatel a horal nemůže v Peru nechat ujít …

12.9.2024 / David Matulík
Památky · Hrobka rodu Buquoyů, úzce spjatého s Novohradskými horami, na hřbitově v Nových Hradech. Tip na výlet v jižních Čechách

Hrobka

Po procházce Terčiným údolím mne napadla ještě jedna věc. Mohl bych ukázat svému doprovodu rodinou hrobku Buquoyů, která se nachází na hřbitově v Nových Hradech. Nové Hrady a vlastně celá oblast Novohradska v …

10.9.2024 / Stanislav Komárek
Cestování · Jeskyně Aven Armand, pohádková podzemní perla Francouzského středohoří. Massif Central je horstvo rozlehlejší než Česká republika

Aven Armand

Francouzské středohoří, neboli Massif Central, je horstvo rozlehlejší než celá Česká republika a zabírající značnou část Francie. Na jeho jihovýchodním okraji leží Parc national des Cévennes, jenž je s rozlohou 935 km2