Poslední aktualizace: 15.7.2024
Treking > Skalní města > Vysokou skálu, odkud před bezmála stoletím skočili milenci, opět zdobí kříž

Vysokou skálu, odkud před bezmála stoletím skočili milenci, opět zdobí kříž

Tip na výlet v Hornosvratecké vrchovině

15.7.2024 | Lenka Mašová

Na vrchol padesátimetrové Vysoké skály u Štěpánova nad Svratkou v Kraji Vysočina a okrese Žďár nad Sázavou se opět vrátil obnovený a zdaleka viditelný litinový kříž. Ten nechal v roce 1876 ve štěpánovských železárnách odlít a na paměť prvního výstupu na skálu umístit tehdejší majitel panství Vladimír I. hrabě Mitrovský z Mitrovic a Nemyšle.

Vysoká skála

Skalní věž je dnes přístupná pouze pro horolezce a běžný turista stojící o krásnou vyhlídku na skálu a kolem se rozkládající lesy se do její blízkosti může dostat po neznačených cestičkách v lese. Po vztyčení kříže v roce 1876 k vrcholu po dlouhá léta vedl ze stráně můstek a možná právě proto se o více než půl století později skála stala dějištěm celorepublikově medializované milenecké tragédie.

V?roce 1928 si totiž Vysokou skálu k?ukončení svých životů vybrali osmadvacetiletý krejčí Bohumil Pečman ze Štěpánova a třiadvacetiletá Helena Šulcová z Nitry. Mladý krejčí se při návštěvě svého kamaráda na Slovensku zamiloval do jeho ženy, která jeho city opětovala, tudíž následně opustila svého manžela i dvě děti a odjela za svým milým do Štěpánova.

Vysoká skála Vysoká skála

Protože po mladé ženě bylo vyhlášeno pátrání po celém tehdejším Československu, skrývali se milenci nějakou dobu v okolí Štěpánova, ale nakonec se v pro ně bezvýchodné životní situaci rozhodli skočit ze skály do údolí. Nedočkali se tak společného života, nýbrž pohřbu. Zvětralá Vysoká skála si však v průběhu dalších let vyžádala rovněž životy několika horolezců.

Vzhledem k umístění kříže a náročnému terénu se tak na jeho sundání, které bylo nezbytné, protože dominanta se ve svém původním ukotvení začala hýbat a hrozil její pád do údolí, podíleli zkušení profesionální lezci. Poté jej dostal do péče kovář, který vyrobil i nové ukotvení. Kříž skládající se ze tří částí vážících dohromady něco přes metrák dopravený ke skále lezci po částech pomocí lan přetáhli přes skalní průrvu, vztyčili a pevně ukotvili, takže je opět zdaleka viditelný.

Pokud přemýšlíte, kde se na svých cestách ubytovat a chcete mít pro sebe, Chaty pro rodinu nebo své přátele dostatek soukromí, pak pro vás máme možnost pronájmů chat a chalup přímo od majitele. Na další stránce si vyberte preferovanou oblast a nebo konkrétní objekt, který vás zajímá.

8.7.2024 / Otakar Brandos
Treking · Jeseníky a Dlouhé stráně za letního slunovratu (1). Dvoudenní procházka v Pradědské hornatině | Fotogalerie k článku

Jeseníky

Jeseníky jsou druhým nejvyšším pohořím ČR. Na svém území, které činí asi 530 km2, nabízejí Jeseníky (Hrubý Jeseník) nepřebernou paletu túr i vícedenních treků. Mezi dvěma velice silnými bouřkami, ba …

2.7.2024 / Václav Vágenknecht
Treking · Krušné hory (Erzgebirge), přechod pohoří (2): Klínovec, Božídarské rašeliniště, Blatenský vrch, Rolavské vřesoviště, Soos a Komorní hůrka

Krušné hory

Jelikož studeně fouká, zdržíme se jen krátce a podcházíme vrch Mědník (910 m), jenž je provrtán štolami po těžbě. Značka vede do obce Kovářská, v níž kdysi zpracovávali železnou rudu. Na první pohled se jedná o …

29.6.2024 / Otakar Brandos
Treking · Chřiby, 3 dny putování v Středomoravských Karpatech (2): Hrad Cimburk, hrad Střílky, rozhledna na Brdu, Baťova dálnice a Bunč | Fotogalerie k článku

Cimburk

Ráno je sice docela chladné, ale osvěžující. Sluníčko svítí, děkuji svatému Petru, že vyslyšel mou prosbu o hezké počasí. Povedlo se. Na jedničku. Sedmispáčům se moc vstávat nechce, ale nedá se nic dělat. Dnes máme …

22.6.2024 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Martinské hole, nejvyšší část Lúčanské Malé Fatry. Slovenské hory a turistika

Martinské hole

Martinské hole představují centrální část hlavního hřebene v podcelku Lúčanská Malá Fatra. Jde o část hřebene Malé Fatry mezi vrcholy Minčol (1 364 m) a Horná lúka (1 293 m). Často bývají Martinské hole, zkráceně …

22.6.2024 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Putování krajem Vysočiny nejen za zaniklými šlechtickými sídly. Putování z Mitrova po proudu Bobrůvky

Bobrůvka

Anglický park u zámečku Mitrov nacházejícím se v Kraji Vysočina a okrese Žďár nad Sázavou je první zastávkou dvanáctikilometrového výšlapu zahrnujícího historii regionu v podobě bývalých panských sídel či muzea, ale i …

14.6.2024 / Petr Krčmář
Alpinismus · Castor (4 223 m), túra na čtyřtisícovku ve Walliských Alpách. Výstup z italské strany od chaty Quintino Sella

Alpy

Po dni stráveném v autě konečně kotvíme v Itálii v kempu Mombarone za 29 eur. Já a dcerky Maky s Terkou. Stavíme stan a jdeme na pivko. Volám Tomášovi, že máme příjemný a laciný místo na spaní, ale ten říká, že už to …

13.6.2024 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Do nitra pralesa i míst, kde před téměř staletím fungovala lesní železnice. Zajímavosti v okolí obce Cikháj ve Žďárských vrších

Žákova hora

Hluboké lesy, kopce, studánky i skály Žďárských vrchů můžete obdivovat při zhruba čtrnáct kilometrů dlouhé pěší túře se startem i cílem v malé obci Cikháj v okrese Žďár nad Sázavou. Vznik vysočinské vsi, jejíž katas …

12.6.2024 / David Pšenica
Treking · Forststeig Elbsandstein - Lesní stezka Labské pískovce u sousedů v Sasku. Pětidenní putování po asi 100kilometrové trase

Papstein

Na konci května 2024 se vydávám s kamarádem Honzou na pětidenní dálkový trek jen kousek za naše hranice, do německého Saska. Vedle národního parku Česko-saské Švýcarsko tu byla poměrně nedávno (v roce …

7.6.2024 / David Matulík
Památky · Zámek Dub byl v 19. století přestavěn v neogotickém slohu. Tip na výlet v jižních Čechách

Zámek Dub

Po tvrzi v Lipovicích jsme přejeli do městyse Dub. Zámek se nachází přímo na náměstí, kde jsem nechal zaparkované i auto. Měl jsem s sebou dámské osazenstvo a tomu jsem i přizpůsoboval i výlety, babičce je přes 80 …

4.6.2024 / Otakar Brandos
Příroda · Jiřička obecná (Delichon urbicum), zpěvný pták z čeledi vlaštovkovití (Hirundinidae)

Jiřička obecná

Jiřička obecná (Delichon urbicum), slovensky belorítka obyčajná, je zpěvný pták (Passeriformes) z čeledi vlaštovkovití (Hirundinidae), do které je zařazeno 83 druhů. Jiřička obecná je často zaměňována …

24.5.2024 / Otakar Brandos
Treking · Z Kápolna-hegy po ozubnicové železnici na Salgó vára a Šomošku. Dvoudenní trek po hradech a sopkách v Cerové vrchovině za vůně kvetoucích akátů (2) | Fotogalerie (1.) k článku | Fotogalerie (2.) k článku

Šomoška

I druhý den toulání Cerovou vrchovinou to bude docela pohodovka, přesto našlapeme asi 23 kilometrů při 600metrovém převýšení. V reálu to bylo ještě o fous více, protože trasy zakreslené v mapách tak úplně neodpovídají …