Treking > Cestování > Rumunsko: dopravní předpisy a dopravní značení, potřebné dokumenty k řízení vozidla
Rumunsko: dopravní předpisy a dopravní značení, potřebné dokumenty k řízení vozidlaNa rumunských silnicích - poplatky, dopravní předpisy a dokumenty15.5.2012 | Otakar Brandos
Rumunsko se opět stává poměrně častým cílem našich turistů. Oproti minulosti tady však velká část návštěvníků míří vlastním autem. Narozdíl od minulosti, kdy naprostá většina turistů využívala služeb veřejné dopravy. Pro cestování po Rumunsku vlastním autem musí být řidič vybaven platným řidičským průkazem (český řidičák je v Rumunsku uznáván), technickým průkazem vozu, zelenou kartou. V případě, že jde o auto koupené na leasing či půjčené třeba od kamaráda, budete potřebovat doklad opravňující k řízení vozidla. Stačí plná moc, kterou je potřeba přeložit minimálně do angličtiny, lépe do rumunštiny. Pro jistotu je rozumné si takovouto plnou moc nechat notářsky ověřit. Bumážky a razítka fungují i v dnešním Rumunsku… Čtěte také: Vilcan, hory polonin a krásných výhledů Po vstupu na rumunské území je nutné si zakoupit silniční známku, tzv. rovinietu. Řada lidí, včetně těch, kteří Rumunsko navštěvují pravidelně, je překvapena. Při případné kontrole na hranicích byste ale za chybějící "rovanietu" mohli zaplatit 1 000 EUR pokuty. Tato známka platí na všech komunikacích v Rumunsku (nejedná se o dálniční známku). Aktuální ceny silničních známek naleznete na webových stránkách www.e-rovinieta.ro. V době uzávěrky článku byly ceny silničních známek pro osobní automobil následující:
Na hlavních tazích v Rumunsku došlo ke znatelnému zlepšení kvality povrchu. Silnice se díky fondům EU opravují a kvalita cest je obvykle dobrá. To však již neplatí o vedlejších tazích a nebo cestách do hor, které mnohdy připomínají spíše tankodrom a jsou na hranici průjezdnosti osobním automobilem (mnohdy i za touto hranicí). Ve srovnání s minulostí ale došlo i tady ke znatelnému zlepšení. Alespoň lokálně. Jistým nebezpečím na rumunských silnicích jsou volně se pohybující chodci, v noci neosvětlení cyklisté a povozy či auta, ve venkovských oblastech je to pak ještě navíc pasoucí se dobytek, jenž se potuluje bez dozoru. Pozor také na toulavé psy, jejichž smečky se pohybují v okolí silnic a mohou vám neočekávaně vběhnout před auto. V obcích platí, stejně jako u nás, padesátka, mimo obec pak můžete jet (není-li upraveno jinak) 90 km/h. Na dálnicích je povolena maximální rychlost 120 km/h. Pokud jde o alkohol, pak i v Rumunsku platí nulová tolerance. Používání bezpečnostních pásů je povinné. Podmínky pro provoz motorových vozidel na rumunských silnicích naleznete na webu www.cnadnr.ro. Stopování je v Rumunsku docela běžnou praxí a jednotlivec či dvojice bývají na stopu docela úspěšní. Za stop je však v Rumunsku zvykem platit jako příspěvek na benzín (naftu). Určitě se nepokoušejte vykroutit z placení, mohli byste ztížit stopování svým následovníkům, kteří do Rumunska přijedou po vás. Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názor zobrazit celou diskusiDalší související články:+ Bloudění v Muntii Calimani, treking v Rumunsku+ Capatini, přechod dvou zapomenutých národních parků v Rumunsku + Výstup na Farcau v rumunském pohoří Maramureš + Sureanu a Paring, treking v Rumunsku + Vilcan, hory polonin a krásných výhledů + Soutěsky banátského pohoří + Rumunské hory I., Nakladatelství SKY 2002 + Rumunské Karpaty, turistický průvodce, Nakladatelství SKY 2009 + Výstup na Moldoveanul, nejvyšší vrchol pohoří Fagaraš a Rumunska + Horami Retezatu, rumunské hory + Apuseni je vhodné pre každého; Rumunsko a turistika + Málo známé Godeanu, rumunské Karpaty |
|