Pláště na kolo aneb není plášť jako pneumatika - konstrukce a provedení plášťůNení plášť jako plášť, jak vybírat pláště na kolo14.1.2012 | Jan Merhaut
Na první pohled by se mohlo nezasvěcenému zdát, že mezi plášti stačí vybírat jen podle toho, zda má výraznější nebo méně výrazný dezén (profil), a z nich si vybírat jen podle ceny. Ve skutečnosti ale jde o mnohem víc. Konstrukce pláštěNa konstrukci pláště se podílí mnoho faktorů. Je to použitá směs pryže, materiál a způsob vazby kostry, a případně použití doplňujících prvků, chránících před defekty. Tyto faktory podstatnou měrou ovlivňují chování pláště. Lze konstruovat pláště s důrazem kladeným na minimální hmotnost, maximální přilnavost, trvanlivost nebo ochranu proti defektům. K tomu se přidává ještě cena, protože třeba k ochraně proti defektu při zachování nízké hmotnosti lze použít špičkové, ale zároveň drahé materiály. Bohužel jde tedy vždy o kompromis, protože udělat plášť mající všechna nej prostě není možné. Můžeme si to ukázat na následujícím příkladě plášťů Schwalbe: Čtěte také: Pneumatiky pro bezpečnou a pohodlnou jízdu
Z tabulky je zřetelně vidět souvislosti mezi vlastnostmi pláště a jeho cenou (ceny jsou převzaty z německého katalogu výrobce). Širší nebo užší?Šířka pláště neurčuje pouze velikost plochy styku s povrchem cesty, ale také to, jak dokáže pneumatika tlumit nárazy a otřesy. Čím širší plášť, tím jej jízda pohodlnější. Nezáleží ale jen na šířce, ale také výšce, respektive poměru šířky a výšky. Populární 29" pláště používají stejné ráfky jako 28" pláště, větší vnější průměr znamená vyšší pneumatiku a tedy více pohodlí. Zažitá představa že užší pneumatika znamená menší valivý odpor platí jen pro jízdu po dokonale rovném povrchu, na šotolině nebo v terénu se ale více boří, což způsobuje zvýšení valivého odporu. Jízda se širšími pneumatikami které se přizpůsobí povrchu proto může znamenat menší valivý odpor a k tomu i více pohodlí. Provedení plášťůPláště lze podle konstrukce rozdělit mezi "drátové", u nichž patku pláště (tedy tu část pláště, která zapadá do ráfku) tvoří ocelové lanko), a "skládací", u nichž je patka tvořená kevlarovými vlákny. Jak napovídá název, skládací pláště je možné složit a bez problémů je vozit s sebou, navíc se lépe montují na ráfek a lépe demontují. Skládací pláště jsou také lehčí. Výhody skládacích plášťů jsou ale vykoupeny vyšší cenou. ZávěrPřed rozhodnutím který plášť si vybrat je dobře si rozmyslet, které vlastnosti jsou prioritní a které lze naopak oželet. Především je ale dobré vědět, co vše volbu ovlivňuje. Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názor zobrazit celou diskusiDalší související články:+ Pneumatiky pro bezpečnou a pohodlnou jízdu+ Pneumatiky neboli pláště pro kola + Jak si vybrat vhodné kolo pro cykloturistiku + Kolo pro turistiku – jak si vybrat? + Brašny pro cykloturistiku + Nové prvky v osvětlení kol + Pedály a tretry Mavic EZ - ideální systém pro široké spektrum cyklistů |
|