Cyklobrašny a typy cyklobrašen, jak si vybrat opravdu vhodnou cyklobrašnuBrašny na kolo a pro cykloturistiku, cyklobrašny na rám i nosič. Rady, jak vybírat18.11.2004 | Jan Merhaut
Cyklobrašny. Ať se chystáte jen na krátký výlet nebo na několikadenní putování, určitě budete potřebovat prostor kam uložit vše potřebné. Na krátký výlet třeba svačinu, pláštěnku, rezervní oblečení, drobné nářadí, na několikadenní cestu samozřejmě vše včetně stanu a spacího pytle. Možností kam věci uložit je několik a liší se samozřejmě jak podle potřebného objemu, tak podle provedení. Brašny na zadní nosičNejběžnějším typem úložného prostoru jsou brašny umístěné na zadním nosiči. Při jejich výběru je třeba vycházet z toho, jakým nosičem je kolo vybaveno – velikost brašen musí odpovídat velikosti nosiče. Někdy jsou brašny dvojdílné nebo trojdílné – u trojdílných bývá horní brašna oddělitelná, praktičtější jsou však samostatné brašny – oceníte to třeba při posílání kola vlakem, kdy je třeba brašny sejmout a transportovat samostatně. S jednotlivými brašnami se lépe manipuluje. Některé brašny jsou vyrobeny přímo z nepromokavého materiálu a mají také patřičně utěsněné švy (to že je brašna z vodovzdorného materiálu ještě nemusí znamenat že je nepromokavá!), jindy je součástí brašny pláštěnka, kterou je možné přes brašnu v případě deště natáhnout. Pokud brašny nepatří ani do jednoho z uvedených typů, je třeba vhodnou pláštěnku pořídit samostatně, protože zmoknutí nelze nikdy vyloučit. Při výběru je také dobře si ověřit způsob upevnění brašen na nosič. Nejlepší je, jsou-li brašny vybaveny plastovými příchytkami, jimiž se snadno a rychle upevní k nosiči. Výborně jsou vyřešeny brašny představené na fotografiích. Mají "záda" z pevného plastu a v horní části jsou upínky, které se při nasazení na nosič automaticky zaklapnou, otevřou se jen při tahu za ucho. V dolní části brašny je přestavitelný "zobáček", který uchytí spodní část brašny ke stojině nosiče. Upínání řemínky nebo pásky se suchými zipy je méně praktické, což se projeví zejména budete-li naplněné brašny potřebovat z kola často sejmout a opětně upevnit. Některé brašny se upevňují pružnými pásy s kovovým okem – v tomto případě je třeba si ověřit, má-li nosič vhodnou konstrukci pro jejich uchycení. Brašny na řídítkaVelmi praktická je brašna upevněná na řídítkách. Hodí se zejména pro uložení předmětů které potřebujeme mít po ruce, jako jsou brýle, dalekohled, fotoaparát, samozřejmě se sem vejde třeba tričko, pláštěnka, peněženka. Většina brašen má na horní straně průhledné pouzdro na mapu – mělo by být co největší a pokud možno by mělo být odnímatelné. Při výběru brašny je dobře si všimnout způsobu upevnění na řídítka. Nepříliš praktické jsou brašny které se upevňují řemínky nebo pásky se suchým zipem přímo na řídítka. Tento typ brašen je vhodný jen na stará cestovní kola, u nichž není použit představec. U moderních kol s představcem se takováto brašna nemá o co opřít a navíc zbytečně ohrožuje bowdeny brzd a řazení. Je proto dobře si vybrat brašnu upevněnou na držáku pevně namontovaném na řídítkách. Nepříliš praktické jsou brašny upevněné na vidlicovitém drátěném držáku, vhodnější jsou plastové držáky. Výhodné je, lze-li do držáku nasadit místo brašny například samostatný držák map (viz obrázek). Dalším bodem na který je třeba se zaměřit je způsob otevírání. Jako praktičtější lze doporučit otevírání víka směrem dopředu – poskytuje to pohodlný přístup do brašny jste-li v sedle nebo stojíte na kole obkročmo během krátké zastávky. Mnohé brašny vyskytující se na trhu se bohužel otevírají obráceně a poskytují tak lepší přístup přicházíte-li ke kolu zepředu. Přední brašnyPro delší cesty je dobře si pořídit také přední brašny. Tím nejen získáte více prostoru v zava-zadlech, ale navíc bude zátěž lépe rozložena. Není totiž nic horšího než přetížené zadní brašny – znamená to nejen zhoršenou ovladatelnost kola a stabilitu, ale také zbytečně větší zatížení výpletu a pneumatiky zadního kola. Doporučit můžeme zejména brašny na držáku obvykle označovaném jako "low rider". V tomto případě jsou brašny umístěny přibližně ve výši osy kola, což snižuje těžiště sou-stavy "cyklista+bicykl" a zlepšuje tak stabilitu. Méně vhodné je použití brašen na nosiči nad předním kolem, tedy nosiči obdobném jako je zadní nosič. Podsedlové brašnyPodsedlová brašna by neměla chybět na žádném kole – je ideální pro reservní duši, lepení a základní nářadí. Vybírejte ale modely upevněné některým typem rychloupínače, oceníte to kdykoli budete nuceni brašnu odejmout a opět montovat (při posílání kola vlakem, převozu na střeše automobilu a podobně). Brašny do rámuObdobně jako podsedlová brašna může posloužit trojúhelníková brašna do rámu, nejprve se ale přesvědčete, že je na vašem kole na ni dostatek místa a že nebude překážet cyklistické láhvi. Zvláštní brašnyPro kratší výlety se výborně hodí brašna upevněná prostřednictvím zvláštního držáku na sedlovce. Má nosnost kolem 3 kg a chrání současně před nečistotami odlétajícími od zadního kola. Pokud tuto brašnu nebudete právě potřebovat, lze na držák místo ní nasadit plastový blatník. Náš přehled brašen by měl posloužit jako vodítko pro nákup, určitě ale není úplným a vyčerpávajícím přehledem veškerých možností. Rozhodně doporučujeme neukvapovat se a projít si třeba i několik prodejen, než se pro některý typ rozhodnete. Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názorDalší související články:+ Jak si vybrat vhodné kolo pro cykloturistiku+ Pneumatiky pro kola + Nové prvky v osvětlení kol + Redakční test kola Author, technické údaje |
|