Diodové osvětlení kol, vybavení pro cyklisty na cykloturistikuNové prvky v osvětlení kol, diodové svítilny25.11.2006 | Jan Merhaut
Svíticí diody (LED) jsou na kole jako zdroj světla používány běžně již několik let. Nejprve byly používány v zadních svítilnách a blikačkách, s nástupem bílých LED se objevily i v předních svítilnách. Přes tvrzení v různých propagačních materiálech však tyto svítilny donedávna nemohly intensitou světla konkurovat žárovkám, zejména halogenovým. Platí to i o svítilnách v nichž jsou použity "superjasné LED" (superbright LED). Teprve na letošním Eurobike byly prezentovány svítilny vybavené vysokovýkonnými LED (high power LED), schopné konkurovat nejen běžným, ale i halogenovým žárovkám. Světelný výkon těchto LED je ovšem dosahován za cenu citelného zvýšení odběru proudu a tím u bateriových svítilen snížení doby po níž vydrží svítit. Obvykle je to 7 – 10 hodin. Přesto je ale při srovnatelné svítivosti výdrž třikrát až pětkrát vyšší než u svítilen s halogenovou žárovkou. Podstatnou předností diodových svítilen je prakticky neomezená životnost zdroje světla – uvádí se desítky až stovky tisíc hodin na rozdíl od žárovek, jejichž životnost se počítá nejvýše na několik set hodin (některé materiály uvádějí jen 100 – 200 hodin). Bateriové svítilnyVýhodou bateriových svítilen je jejich nižší hmotnost než součet hmotnosti reflektoru a dynama, nevýhodou je omezená kapacita zdroje proudu, v jejímž důsledku je omezena doba po kterou svítilna poskytuje osvětlení postačující pro bezpečnou jízdu (je tím míněno osvětlení pro stav "vidět", ne pouze "být viděn"). Otestovali jsme v této kategorii horkou novinku - dva typy bateriových svítilen vybavených vysokovýkonnými LED. Cateye HL-EL500Svítilna se vyznačuje velmi elegantním tvarem (obrázek 1) a příjemně teplým světlem, jehož zabarvení je blízké světlu žárovek. Její předností je vodotěsnost garantovaná i při ponoření do hloubky až 30 m, bezpečně proto vydrží jakoukoli nepřízeň počasí. Pro dosažení vodotěsnosti je použit magnetický vypínač, známý již ze svítilny HL-EL400. Pro soustředění světelného toku slouží speciálně navržená optika, sestávající z parabolického zrcadla a průhledného krycího skla tvořícího optický člen. Výsledkem je světelná stopa poskytující maximum světla v poměrně úzkém úhlu, okolo je osvětlení minimální. Doba provozu je přibližně 7 hodin. Držák na řídítka je stejný jako u starších modelů Cateye.a lze jej montovat bez použití nástrojů. Chance Good CG-109WVálcový tvar sice není příliš nápaditý, předností ale je, že výborně padne do ruky, což umožňuje svítilnu použít nejen na kole. Umístění vypínače takovémuto použití výborně vyhovuje. Na rozdíl od svítilny Cateye lze přepínat mezi dvěma režimy, s plným nebo sníženým světleným výkonem. Při plném výkonu vydrží svítit přibližně 6 hodin, při sníženém výkonu 10 hodin. Sympatická je kontrolka, která včas upozorní na blížící se vybití baterií nebo akumulátorů. Držák na řídítka lze upevnit bez použití nástrojů, svítilnu lze z držáku snadno sejmout. Světlo je poněkud namodralé, to však rozhodně není na závadu. Rozložení světla je méně výrazné než u svítilny Cateye a zdálo se nám praktičtější. Osvětlení s dynamemBateriové svítilny jsou pro omezenou dobu svícení vhodné jen pro přechodné používání. Pro toho kdo kolo používá denně třeba k dojíždění do zaměstnání, případně často jezdí večer nebo v noci je pevně namontované osvětlení s dynamem jedinou rozumnou variantou. Pro současnou dobu je charakteristický rychlý přechod k dynamům umístěným v předním náboji – po Shimanu které jej jako první výrobce začal vyrábět ve velkém jej nyní nabízí několik dalších výrobců – v nabídce jej má Sram, Joytech, Basta. Jedním z nejlepších jsou nová dynama Shimano DH-3N70 a ve versi pro kotoučové brzdy DH-3D70. Přednosti jsou jednoznačné – mají zcela tichý chod, neznatelný mechanický odpor a jejich vynikající účinnost zaručuje že se vzrůst mechanického odporu při zapnutí osvětlení téměř nepozná. Díky těmto vlastnostem mohou být v činnosti trvale a pro zapnutí stačí vypínač na světlometu. Mnoho moderních světlometů je dodáváno i v provedení s automatickým spínáním světla při poklesu okolního světla pod určitou mez, zapnou se tedy i v hustém lese nebo v podchodu či tunelu a přispívají tak ke zvýšení pasivní bezpečnosti. Díky moderním elektronickým prvkům se podařilo odstranit jednu z nevýhod osvětlení s dynamem – řada světlometů je vybavena funkcí svícení ještě několik minut po zastavení zajišťované kondensátorem, není tedy zapotřebí baterií. DLumotec Topal senso plusTento reflektor získal jako první na německém trhu schválení pro silniční provoz podle náročných předpisů StVZO. Design je velmi podobný žárovkové versi, má však méně vyklenuté čelní sklo a kolem něj je průsvitný modrý plast. V uvedeném provedení je reflektor vybaven funkcí svitu po přerušení dodávky proudu a světlocitlivým sensorem umožňujícím ve spojení s trvale zapnutým dynamem v náboji automatické zapnutí při setmění. Funkci svitu po přerušení dodávky proudu realizuje méně výkonná LED napájená kondensátorem. Světlomet se rozsvítí již při rychlosti chůze, světlo je samozřejmě při této rychlosti přerušované v rytmu odpovídajícím rychlosti otáčení kola (to je ale vlastností bezpřevodového dynama, nikoli nedostatkem světlometu). Světlomet má svorky pro připojení zadní svítilny – ta je spínána automaticky současně s předním osvětlením. Intenzita osvětlení i rozložení světla jsou vynikající. Basta Pilot SteadyPro tento reflektor je charakteristický jeho neobvyklý design, stejný jako u žárovkové verze představené v roce 2003. Světlo je studené, namodralé. Stejně jako svítilna Dlumotec disponuje funkcí svitu i po přerušení dodávky proudu z dynama, na rozdíl od ní ale využívá přímo hlavní diodu, pouze se sníženým světelným výkonem. K napájení slouží při této funkci stejně jako u Dlumotecu kondensátor, odpadá tedy nutnost použití záložních baterií. Je vybaven i světlocitlivým senzorem, zapínajícím osvětlení při setmění. Srovnání hodnot osvětleníSvětelný výkon jednotlivých svítilen a světlometů jsme měřili luxmetrem ELVOS LM–1010 ve vzdálenosti 5 m, uvádíme maximum naměřené v rámci středu světleného pole. Bateriové svítilny byly napájeny sadou čerstvě nabitých akumulátorů, světlomety byly napájeny napětím 6 V ze stabilizovaného zdroje. Pro srovnání jsou zde i svítilny a světlomety s halogenovými žárovkami a svítilny s bílými diodami s vyšším světelným výkonem. Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názorDalší související články:+ Novinky pro cykloturisty+ Brašny pro cykloturisty + Není pneumatika jako pneumatika + Jak si vybrat vhodné kolo pro cykloturistiku |
|