Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář | Napsat článek | Reklama | Více… |
Treking.cz
Poslední aktualizace: 30.9.2024
Treking > Testy > Jak si vybrat dobré pláště (pneumatiky) na kolo - odolnost, životnost a cena

Jak si vybrat dobré pláště (pneumatiky) na kolo - odolnost, životnost a cena

Pneumatiky neboli pláště na kolo, výběr pneumatik

9.10.2005 | Jan Merhaut

Doby, kdy byl český cyklista rád když vůbec nějaký plášť (tedy tu část pneumatiky, která je ve styku s vozovkou) potřebného rozměru sehnal už jsou naštěstí minulostí. Dnes si lze vybrat z bohaté nabídky, i když samozřejmě není možné v každé prodejně dostat všechny typy a všechny rozměry jaké se na trhu vyskytují.

Big Apple

Než se ale vydáte na nákup, je dobře si ujasnit, jaký plášť je pro vás vhodný. Hledisek volby je několik a zvolený typ bude v každém případě kompromisem. Plášť poskytující vysoké pohodlí bude zpravidla široký, lišit se může valivý odpor (v závislosti na vzorku). Jiný plášť bude odolnější proti defektu "píchnutím", ale bude těžší. Další snese vyšší huštění a bude odolnější proti poškození vysokým zatížením, ale bude dražší. Podívejme se proto na jednotlivé aspekty, které ovlivňují výběr.

Rozměr pláště a označení rozměrů

Pláště se podle evropského standardu ETRTO označují dvojicí čísel, z nichž první znamená šířku pláště a druhé znamená průměr kola, obojí v milimetrech. Dříve běžnější palcové rozměry se užívají již méně, dosud se s nimi ale lze setkat. Pro crossová a trekingová kola se používají obvykle pláště o průměru ráfku 622 mm, šířka bývá od 20 do 50 mm. V palcovém vyjádření jde o velikost 28", šířka se udává v palcích a jejich zlomcích.

Někdy se používá označení mající původ ve Francii, udávající místo průměru ráfku vnější průměr pláště. Pro crossová a trekingová kola je potom správný rozměr 700 x a C, kde a je šířka. Udávání šířky je velmi nejednotné, pláště se stejným číselným označením mohou mít skutečnou šířku odlišnou. Pro turistické účely jsou nejčastěji používány rozměry 32-622 (700 x 30C), 35-622 (700 x 32C), 37-622 (700 x 35C) a 40-622 (700 x 38C), v palcovém vyjádření od 28 x 1 1/8" po 28 x 1 3/4".

Šířka pláště

Šířka pláště ovlivňuje jak záběrové vlastnosti, tak valivý odpor a tlumení vlivu nerovností terénu. Pro jízdu po kvalitním povrchu se hodí pláště mající s povrchem cesty malou styčnou plochu, je ale třeba se smířit s menším pohodlím. Naopak do měkkého nebo sypkého povrchu se hodí pláště širší, které rozloží tlak na větší plochu a kolo se neboří. Valivý odpor ale mohou mít i širší pláště nízký, záleží velmi na správném nahuštění i na vzorku.

Mezi takové široké pláště s nízkým valivým odporem patří Big Apple firmy Schwalbe – díky velkému objemu výborně tlumí menší nerovnosti (například dláždění) a pro jejich velkou výšku prakticky nemůže dojít k proseknutí najetím na obrubník nebo jinou příčnou nerovnost. S jistou nadsázkou lze říci, že takovéto pláště nahradí odpružení, před jejich pořízením je ale nutné se ujistit, zda se vejdou do vidlice kola. Pláště Big Apple se vyrábějí například v rozměrech 50-622 a 60-622.

Pneumatika

Rozložení na větší plochu a tedy lepší prostupnost sypkým nebo bahnitým terénem podporuje také větší průměr plášťů, proto přišli Garry Fisher a Nishiki s horskými koly s koly rozměru 29". V tomto případě jde o pláště montované na ráfky obvyklého rozměru 622 mm, pneumatika má ale vyšší profil a proto je vnější průměr pláště 29". Jako 29" pláště se někdy s určitou nadsázkou označují i pláště Schwalbe Black Jack v rozměru 47-622.

Vzorek

Vzorek (nebo také dezén) je dalším důležitým faktorem, podle nějž je třeba vybírat plášť který bude nejlépe vyhovovat požadovanému účelu. Hladký vzorek má obvykle nízký valivý odpor a je výborný na hladkém asfaltu, v blátivém terénu ale beznadějně klouže. Naopak vzorek s výraznými figurami vykazuje výborný záběr v terénu, na asfaltu se ale projevuje hlukem a vyšším valivým odporem. Vhodným kompromisem jsou universální pláště mající ve středové partii běhounu probíhající nepřerušovaný nebo minimálně přerušovaný pás, po jehož stranách jsou výrazné figury umožňující dobrý záběr v terénu. Jako příklad mohou posloužit pláště Silento.

Odolnost proti defektům

Výrobci plášťů se snaží cyklistům jízdu co nejvíce zpříjemnit. Není nic příjemného, dojde-li k defektu. Znamená to přinejmenším nemilé zdržení. Moderní pláště proto bývají opatřeny různými formami ochrany, spočívající obvykle ve vložení ochranné vrstvy která je Silento pneumatika schopna zabránit propíchnutí pod běhoun pláště. Tato ochranná vrstva může být různě konstruovaná, například zde může být gumový nebo kevlarový pás. Ještě lepší ochranu mají například pláště Schwalbe Marathon XR, u nichž je pod běhounem aramidový pás zabraňující průniku ostrých předmětů a navíc jsou boky pláště chráněny vrstvou tvrdé pryže. Bohužel je ale odolnost proti defektům vždy zaplacena vyšší hmotností, vložené ochranné vrstvy vždy na váze něco přidají.

Absolutní novinkou v ochraně proti defektům, poprvé představenou na veletrhu Eurobike 2002 je plášť Schwalbe Marathon PlusTento plášť má uvnitř pod běhounem zvláštní vrstvu ze speciálního mimořádně elastického kaučuku. Tato vrstva nazývaná "Smart Guard" (doslova chytrý strážce) o tloušťce 5 mm poskytuje odolnost proti průpichu hrotem o délce až 1 cm. Díky vysoké elasticitě ochranného pásu nedochází na rozdíl od některých jiných systémů ochrany proti defektům ke zvýšenému odporu při odvalování. Daní za mimořádně účinnou ochranu proti defektům je přibližně o 200 gramů vyšší hmotnost.

Zatížitelnost a tlak v pneumatikách

Pneumatika, konstrukce

Tato vlastnost je důležitá zejména při jízdě s plnou zátěží. Je podstatnou měrou ovlivněna hustotou a uspořádáním vláken tvořících kostru pláště. V katalogu a někdy i na plášti se udává v počtu vláken na palec, rozdíly mohou být velké – například u levnějšího pláště Silento 24, u Marathonu 50 a u špičkového Marathonu XR 67.

Zatížitelnost lze obvykle zjistit v katalogu výrobce, někdy ji lze vyčíst i z údajů přímo na plášti. Lze na ní také usuzovat z povoleného tlaku – čím vyšší je povolený tlak, tím je kostra pláště obvykle pevnější. Kvalitní pláště mívají hodnotu vrchní meze v rozmezí 70 – 80 PSI, tedy 5 – 5,5 barů, Marathon XR dokonce 6 barů. Na plášti je obvykle uvedena nejen nejvyšší povolená hodnota, ale také doporučená nejnižší hodnota. Správný tlak v pneumatikách je předpokladem plného využití vlastností pláště.

Tlak je vhodné měřit měřičem, zkoušení prstem zda je pneumatika "dost tvrdá" není správnou metodou. Správně nahuštěná pneumatika má malý valivý odpor, malé opotřebení a menší náchylnost k defektům. Podhuštěná pneumatika je náchylná k defektům proseknutím, dochází u ní k vyššímu namáhání boků pláště a většímu opotřebení.

Životnost

Pneumatika XR

Veloplášť se při jízdě samozřejmě opotřebovává. Mezi jednotlivými výrobky jsou ale značné rozdíly v míře opotřebení, a to i u výrobků téhož výrobce nebo téže značky – lišit se může i plášť shodné značky, ale vyrobený v jiném výrobním závodě a z jiné směsi. Vyplatí se proto zajímat se nejen o značku a typ, ale také o to, kde byl plášť vyroben.

V životnosti plášťů jsou značné rozdíly, které jdou až do několikanásobků. Kromě přirozeného opotřebení je pro životnost důležitá i odolnost proti hrubému poškození. Může se stát, že bude mít plášť ještě dobrý vzorek, ale praskne vlivem rázu způsobeného třeba najetím na překážku, hranu výtluku, kámen.

Hmotnost

Nízká hmotnost je ceněna zejména u silničních závodních kol, u cykloturistických kol mají větší význam spíše jiné faktory. Hmotnost cykloturistických plášťů o rozměru 32-622 nebo 35-622 začíná přibližně od 400 g a končí kolem 800 g. Nejnižší hmotnost mají pláště s velmi tenkými boky (označované obvykle "skin wall"), jsou ale zároveň zranitelnější a tedy náchylnější k defektům. Často stačí k propíchnutí pouhý šípkový trn. Špičkové pláště vyznačující se vrstvou odolnou proti průrazu váží obvykle 600 – 800 g.

Provedení

Vzhledem k současné legislativě je výhodné vybrat si plášť s reflexními proužky na bocích – jsou sice o něco málo dražší, ale při použití takovýchto plášťů odpadá nutnost mít odrazky ve výpletu kola.

Cena

Cenu uvádíme záměrně až na posledním místě. Samozřejmě není lhostejné, kolik za plášť zaplatíte, ale je dobře nezapomínat, že u veloplášťů platí stejně jako u mnoha jiných věcí staré dobré anglické rčení "nejsem tak bohat, abych si kupoval levné věci". Levný plášť je vyroben z méně kvalitní směsi a zpravidla se dříve opotřebí, určitě nebude mít ochranu proti průrazu a snadno se vám také může přihodit, že se vám při neočekávaném najetí do díry v asfaltu nebo na vyčnívající kámen neopravitelně poškodí.

Je také třeba se zajímat o životnost. Jestliže kupříkladu plášť ekonomické kategorie který koupíte za 200 – 300 Kč vydrží 2 000 km a plášť mimořádných kvalit jakým je třeba expediční Schwalbe Marathon XR vydrží 8 000 – 10 000 km a ještě budete mít po dobu jeho používání méně defektů, pak jeho cena téměř 1 000 Kč není vůbec vysoká – kilometr ujetý na tomto plášti vás totiž nepřijde dráž.

Pláště, které lze složit

Sbalitelná pneumatika

Běžný plášť nelze složit a pro transport je proto značně nepraktický. V poslední době se proto začaly vyrábět i pláště, které lze složit, protože je jako výztuha v jejich patce místo drátu Kevlar. Nabídka plášťů tohoto provedení je v rozměru 26" dost široká, v rozměru 28"je znatelně chudší. V katalogu známé firmy Schwalbe pro rok 2003 jsou v rozměru 28" ve skládacím provedení pláště pro crossová a trekingová kola Marathon XR silniční pláště Stelvio, crossové CX PRO a Fast Fred.

Pneumatiky na nových kolech

Výrobci kol obvykle používají pro osazení vyráběných kol nepříliš drahé pláště, většinou jde o pláště u nichž se sleduje co nejnižší cena a nízká hmotnost. Téměř nikdy proto na kole nebudou pláště odolné proti defektům, většinou půjde o lehké pláště typu "skin wall", náchylné k průrazu boků.

Závěr

Než se vydáte do prodejny pro nový plášť, ujasněte si, kterým vlastnostem dáváte přednost a které naopak považujete za méně významné. Dobrý plášť je stejně důležitý jako dobré boty, velmi lehký plášť vám nebude mnoho platný, prorazíte-li jej daleko od civilizace tak, že na kole nebude možno pokračovat v jízdě.

Vyplatí se raději si připlatit a koupit plášť který hodně vydrží a bude vám sloužit několik tisíc kilometrů, i když bude o nějaké to deko těžší. Plánujete-li jezdit s plnými brašnami a vším myslitelným vybavením, ujistěte se, že tomu odpovídá nosnost pláště. Nezapomínejte, že bude v tomto případě většina hmotnosti na zadním kole.

Treking.cz - diskuze
Reklama
Témata našich článků…
Aktuální počasí Praděd Babia hora Macocha Karlštejn Žiarska chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Rozhledny Zámek Hluboká Sluneční soustava Kráľova studňa Červená Lhota Vodopády Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso
Reklama
Populární treky
1. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Velké Fatry
2. České hory Lužické hory - toulky po hradech, skálách a vyhlídkách
3. Alpy Výstup na Hoher Dachstein klasickou cestou
4. Rumunské hory Retezat, princeznou Jižních Karpat křížem krážem (1)
5. Ukrajinské Karpaty Hřebenem poloniny Piškoňa, Zakarpatská Ukrajina
Reklama
Regiony
Beskydy | Bílé Karpaty | Blatenská pahorkatina | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Děčínská vrchovina | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Džbán | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Ještědsko-kozákovský hřbet | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křemešnická vrchovina | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podbeskydská pahorkatina | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Slezské Beskydy | Smrčiny | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Belianské Tatry | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Myjavská pahorkatina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Ostrôžky | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Beskydy | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Starohorské vrchy | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Východoslovenská rovina | Zemplínské vrchy | Žiar
Reklama
Služby Horská seznamka Outdoor bazar Ztráty a nálezy Archiv článků Spolupracujeme Počasí Satelitní snímky Fotogalerie Turistická mapa Kalendář turistických akcí Treky České hory Slovenské hory Alpy Karpattreky Rumunské hory Ukrajinské Karpaty Asijské hory Severské země Turistika s dětmi Balkánské a evropské hory Ubytování Horské chaty, české hory Slovenské chaty Penziony, hotely Ubytování online Alpské chaty České kempy Slovenské kempy Chorvatské kempy Kempy, Slovinsko Ukrajina, Rumunské hory Výlety Skalní města a skály Naše vrcholy Rozhledny České hrady Slovenské hrady Jeskyně Vodopády Sedla a doliny Členění Slovenska Geomorfologické členění ČR Výlety Přehled našich pohoří Sopky v ČR Karpaty Alpy Ledovcová jezera Památky a zámky Větrné mlýny Čedičové varhany Viklany Bludné (eratické) balvany Ostatní Cestování, cestopisy Horolezectví Cykloturistika Snow Soutěže Příroda, fauna a flóra Vesmír, astronomie Produkty Testujeme Outdoor vybavení, poradna
TOPlist