Pneumatiky na kolo, jak na výběr dobrých plášťů pro bezpečnou a pohodlnou jízduPláště pro bezpečnou a pohodlnou jízdu, jak vybírat pneumatiky na kolo20.2.2011 | Jan Merhaut
Význam správné volby pneumatik je často neprávem opomíjen, přestože pneumatiky mají značný vliv na jízdu na kole. Vhodně volená pneumatika může jízdu významně zpříjemnit a má také vliv na její bezpečnost. Pneumatika se skládá z pláště a duše, výjimkou jsou bezdušové pneumatiky, které nejsou na kole dosud příliš rozšířeny. U pláště jsou důležitými parametry jeho šířka, použitý vzorek, konstrukce a použitá pryžová směs. Šířka a použitý vzorek mají vliv na trakční vlastnosti, širší pláště s výrazným vzorkem s vystupujícími figurami se hodí především do měkkého terénu. Pro jízdu převážně po zpevněných cestách jsou takovéto pláště nevhodné, jsou zbytečně těžké a při velmi výrazném vzorku mohou jízdu znepříjemnit. U krosů a trekingů se obvykle používají pláště o rozměru do 40-622, nejčastěji pak 32-622 až 37-622. V poslední době postupně rozšiřuje používání mimořádně širokých plášťů s málo výrazným vzorkem. Takovéto pláště umožňují použít nižší tlak, což citelně přispívá k pohodlné jízdě. Do jisté míry nahradí odpružení, za určitých podmínek je jejich pružicí účinek dokonce lepší, například při jízdě po dláždění z "kočičích hlav". Odpružené vidlice nebo sedlovky totiž nedokáží reagovat na takovéto rychle se opakující nerovnosti dostatečně rychle, zatímco plášť se nerovnostem povrchu přizpůsobí. Tyto široké pláště připomínají někdejší "balonové", díky nové konstrukci ale mají velmi nízký valivý odpor. Příkladem takovéhoto řešení jsou pláště Schwalbe Big Apple (obrázek), mající šířku 60 mm (vyrábí se také v šířce 50 mm). Pro krosová kola jsou určeny pláště Marathon XR, které se nyní vyrábějí i v rozměru 50-622 (28", šířka 2"). Jejich šířka odpovídá šířce jakou jsme dosud byli zvyklí vídat jen u MTB, pláště se proto výborně hodí i do terénu. Před pořízením některých z uvedených širokých plášťů na krosu je ale třeba si ověřit, zda se vejdou do vidlice a jak je lze do vidlice nasadit. U brzd "cantilever" a u kotoučových problém není, problém ale nastává u V-brzd, jejichž čelisti nelze ani po uvolnění dostatečně roztáhnout (lze to obejít tím, že se pneumatika nahustí až po nasazení kol do vidlice. Dalším významným faktorem je odolnost proti defektu. K defektu pneumatiky může dojít ze dvou příčin. Jednou je propíchnutí nebo průraz ostrým předmětem - nemusí jít vždy jen o sklo nebo hřebík, často stačí jen trn. Druhou příčinou je proražení o hranu ráfku při najetí na vystouplý kámen, kořen nebo hranu obrubníku. V tomto případě dojde ke vzniku dvou navzájem sousedících děr, což se obvykle nazývá pro tvar připomínající prokousnutí zuby hada "snake bite" ("hadí kousnutí"). K takovémuto defektu dojde většinou při nedostatečně nahuštěné pneumatice, je proto třeba dodržet tlak v rozmezí uvedeném obvykle na boku pláště. Zkoušení nahuštění palcem rozhodně nestačí, vyplatí se použít manometr - pneumatika která se zdá být dostatečně "tvrdá" obvykle ještě dostatečně nahuštěná není. Proti průrazu je možné pneumatiku chránit vhodnou konstrukcí pláště. Prvním stupněm ochrany je vložení ochranného pásu tvořeného přírodním kaučukem. Lepší ochranu poskytuje pás tvořený kombinací kaučuku s kevlarem. Vynikající ochranu poskytuje masivní vrstva elastického kaučuku, ovšem za cenu citelného zvýšení hmotnosti pláště. Nejlepším řešením je plášť s aramidovou tkaninou. Ta je velmi hustá a nedovolí ostrému předmětu proniknout, přitom je ale velmi lehká a na hmotnost pláště má zanedbatelný vliv. Takto je řešen již zmíněný plášť Marathon XR. Dalším faktorem při volbě plášťů je jejich hmotnost. Ani terénní pláště určené pro MTB a vhodné pro středně těžký terén nemusí být těžké - model Schwalbe Fast Fred v rozměru 50-559 váží pouze 410 g, zatímco běžné pláště jsou v tomto rozměru o 50% těžší. Nízká hmotnost není dosažena na úkor ochrany proti defektu, pláště Fast Fred mají pod běhounem ochrannou vrstvu Race Guard. Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názorDalší související články:+ Pneumatiky neboli pláště pro kola+ Jak si vybrat vhodné kolo pro cykloturistiku + Kolo pro turistiku – jak si vybrat? + Brašny pro cykloturistiku + Nové prvky v osvětlení kol |
|