Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář | Napsat článek | Reklama | Více… |
Treking.cz
Poslední aktualizace: 18.1.2024
Treking > Testy > Pneumatiky na kolo, jak na výběr dobrých plášťů pro bezpečnou a pohodlnou jízdu

Pneumatiky na kolo, jak na výběr dobrých plášťů pro bezpečnou a pohodlnou jízdu

Pláště pro bezpečnou a pohodlnou jízdu, jak vybírat pneumatiky na kolo

20.2.2011 | Jan Merhaut

Význam správné volby pneumatik je často neprávem opomíjen, přestože pneumatiky mají značný vliv na jízdu na kole. Vhodně volená pneumatika může jízdu významně zpříjemnit a má také vliv na její bezpečnost.

Řez pneumatikou

Pneumatika se skládá z pláště a duše, výjimkou jsou bezdušové pneumatiky, které nejsou na kole dosud příliš rozšířeny. U pláště jsou důležitými parametry jeho šířka, použitý vzorek, konstrukce a použitá pryžová směs.

Šířka a použitý vzorek mají vliv na trakční vlastnosti, širší pláště s výrazným vzorkem s vystupujícími figurami se hodí především do měkkého terénu. Pro jízdu převážně po zpevněných cestách jsou takovéto pláště nevhodné, jsou zbytečně těžké a při velmi výrazném vzorku mohou jízdu znepříjemnit.

U krosů a trekingů se obvykle používají pláště o rozměru do 40-622, nejčastěji pak 32-622 až 37-622. V poslední době postupně rozšiřuje používání mimořádně širokých plášťů s málo výrazným vzorkem. Takovéto pláště umožňují použít nižší tlak, což citelně přispívá k pohodlné jízdě. Do jisté míry nahradí odpružení, za určitých podmínek je jejich pružicí účinek dokonce lepší, například při jízdě po dláždění z "kočičích hlav". Odpružené vidlice nebo sedlovky totiž nedokáží reagovat na takovéto rychle se opakující nerovnosti dostatečně rychle, zatímco plášť se nerovnostem povrchu přizpůsobí.

Tyto široké pláště připomínají někdejší "balonové", díky nové konstrukci ale mají velmi nízký valivý odpor. Příkladem takovéhoto řešení jsou pláště Schwalbe Big Apple (obrázek), mající šířku 60 mm (vyrábí se také v šířce 50 mm). Pro krosová kola jsou určeny pláště Marathon XR, které se nyní vyrábějí i v rozměru 50-622 (28", šířka 2"). Jejich šířka odpovídá šířce jakou jsme dosud byli zvyklí vídat jen u MTB, pláště se proto výborně hodí i do terénu.

Před pořízením některých z uvedených širokých plášťů na krosu je ale třeba si ověřit, zda se vejdou do vidlice a jak je lze do vidlice nasadit. U brzd "cantilever" a u kotoučových problém není, problém ale nastává u V-brzd, jejichž čelisti nelze ani po uvolnění dostatečně roztáhnout (lze to obejít tím, že se pneumatika nahustí až po nasazení kol do vidlice.

Řez pneumatikou, vzorek Ochrana pneumatiky před defekty

Dalším významným faktorem je odolnost proti defektu. K defektu pneumatiky může dojít ze dvou příčin. Jednou je propíchnutí nebo průraz ostrým předmětem - nemusí jít vždy jen o sklo nebo hřebík, často stačí jen trn. Druhou příčinou je proražení o hranu ráfku při najetí na vystouplý kámen, kořen nebo hranu obrubníku. V tomto případě dojde ke vzniku dvou navzájem sousedících děr, což se obvykle nazývá pro tvar připomínající prokousnutí zuby hada "snake bite" ("hadí kousnutí").

K takovémuto defektu dojde většinou při nedostatečně nahuštěné pneumatice, je proto třeba dodržet tlak v rozmezí uvedeném obvykle na boku pláště. Zkoušení nahuštění palcem rozhodně nestačí, vyplatí se použít manometr - pneumatika která se zdá být dostatečně "tvrdá" obvykle ještě dostatečně nahuštěná není.

Ochrana pneumatiky před defekty Ochrana pneumatiky před defekty

Proti průrazu je možné pneumatiku chránit vhodnou konstrukcí pláště. Prvním stupněm ochrany je vložení ochranného pásu tvořeného přírodním kaučukem. Lepší ochranu poskytuje pás tvořený kombinací kaučuku s kevlarem. Vynikající ochranu poskytuje masivní vrstva elastického kaučuku, ovšem za cenu citelného zvýšení hmotnosti pláště. Nejlepším řešením je plášť s aramidovou tkaninou. Ta je velmi hustá a nedovolí ostrému předmětu proniknout, přitom je ale velmi lehká a na hmotnost pláště má zanedbatelný vliv. Takto je řešen již zmíněný plášť Marathon XR.

Dalším faktorem při volbě plášťů je jejich hmotnost. Ani terénní pláště určené pro MTB a vhodné pro středně těžký terén nemusí být těžké - model Schwalbe Fast Fred v rozměru 50-559 váží pouze 410 g, zatímco běžné pláště jsou v tomto rozměru o 50% těžší. Nízká hmotnost není dosažena na úkor ochrany proti defektu, pláště Fast Fred mají pod běhounem ochrannou vrstvu Race Guard.

Treking.cz - diskuze
Reklama
Výběr článků
Hory Cez Langáč pod Vápeč - Strážovské vrchy, Trenčianska vrchovina
Hory Treking v Nízkých Taurách s plánem vystoupit na Hochgolling
Hory Jak jsem na Velké Fatře venčil sněžnice aneb na Ostredku v únoru první
Reklama
Populární treky
1. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Velké Fatry
2. České hory Lužické hory - toulky po hradech, skálách a vyhlídkách
3. Alpy Výstup na Hoher Dachstein klasickou cestou
4. Rumunské hory Retezat, princeznou Jižních Karpat křížem krážem (1)
5. Ukrajinské Karpaty Hřebenem poloniny Piškoňa, Zakarpatská Ukrajina
Reklama
Regiony
Beskydy | Bílé Karpaty | Blatenská pahorkatina | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Děčínská vrchovina | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Džbán | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Ještědsko-kozákovský hřbet | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křemešnická vrchovina | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podbeskydská pahorkatina | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Slezské Beskydy | Smrčiny | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Belianské Tatry | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Myjavská pahorkatina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Ostrôžky | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Beskydy | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Starohorské vrchy | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Východoslovenská rovina | Zemplínské vrchy | Žiar
Služby Horská seznamka Outdoor bazar Ztráty a nálezy Archiv článků Spolupracujeme Počasí Satelitní snímky Fotogalerie Turistická mapa Kalendář turistických akcí Treky České hory Slovenské hory Alpy Karpattreky Rumunské hory Ukrajinské Karpaty Asijské hory Severské země Turistika s dětmi Balkánské a evropské hory Ubytování Horské chaty, české hory Slovenské chaty Penziony, hotely Ubytování online Alpské chaty České kempy Slovenské kempy Chorvatské kempy Kempy, Slovinsko Ukrajina, Rumunské hory Výlety Skalní města a skály Naše vrcholy Rozhledny České hrady Slovenské hrady Jeskyně Vodopády Sedla a doliny Členění Slovenska Geomorfologické členění ČR Výlety Přehled našich pohoří Sopky v ČR Karpaty Alpy Ledovcová jezera Památky a zámky Větrné mlýny Čedičové varhany Viklany Bludné (eratické) balvany Ostatní Cestování, cestopisy Horolezectví Cykloturistika Snow Soutěže Příroda, fauna a flóra Vesmír, astronomie Produkty Testujeme Outdoor vybavení, poradna
TOPlist