Treking > Cykloturistika > Kolo pro cykloturistiku, jak vybrat dobré kolo?
Kolo pro cykloturistiku, jak vybrat dobré kolo?Jak a podle čeho si vybrat kolo?20.2.2007 | Jan Merhaut
Cykloturistika stále nabývá na oblibě a mnohý zájemce o takovéto využití volného času uvažuje, jaké kolo si pořídit. V nedávné době bylo módou mít horské kolo, v současné době se ale kategorie horských kol dále dělí podle jednotlivých disciplin (cross country, maratóny, sjezd, dirt, enduro a další) a pokud má kolo splňovat vyšší nároky těchto disciplin, jedná se o stroj v ceně začínající někde od 20 000 Kč. Tato kola sice výborně vyhovují disciplině pro kterou jsou konstruována, ale většinou nejsou příliš vhodná pro běžnou rekreační cyklistiku, občasné výlety na kole, případně pro strávení dovolené formou cykloturistického putování - jsou málo universální. Mnohem universálnější a pro cykloturistiku vhodnější jsou kola označovaná jako treking nebo cross. Názvosloví není jednotné, zpočátku se jako treking označovaly všechny modely s převody převzatými z horských kol ale s 28" koly, v poslední době se většinou trekingem rozumí kolo plně vybavené pro silniční provoz, s blatníky, osvětlením a nosičem zavazadel, jako crossy se označují modely s 28" koly, nemající obvykle žádné z těchto doplňků. S cyklocrossem jako sportovní disciplinou nemá v tomto smyslu označení "cross" nic společného. Volba podle způsobu využitíHodláte-li jezdit převážně za denního světla a za dobrého počasí, kupte si klidně "holé" crossové kolo. Jestliže ale počítáte s využitím kola pro několikadenní výlety a pro jízdu za různého počasí i za snížené viditelnosti, kupte si raději rovnou kolo vybavené již od výrobce kvalitním osvětlením s dynamem v předním náboji, s blatníky a nosičem zavazadel. Mnohý prodavač vás sice bude přesvědčovat že si lze tyto prvky dokoupit, většinou to ale vyjde ve výsledku dráž a komponenty nemusí tak dokonale "sedět" jako u kola které jimi osadil výrobce. Pro prodejce je ovšem postupné doplňování výhodnější, na doplňcích má větší zisk. U některých prvků je dodatečné doplnění těžko uskutečnitelné nebo ekonomicky velmi nevýhodné, například vybavení kola dynamem v předním náboji znamená přepletení kola včetně nutnosti koupě nových paprsků, po přestavbě vám pak zbytečně bude doma ležet přední náboj a původní paprsky. Vyplatí se proto raději vynaložit o nějakou korunu víc a koupit kolo s odpovídajícím vybavením. Kvalita a trvanlivost, nebo raději nižší cena?Dalším důležitým rozhodnutím je zda hodláte investovat do kvality, nebo dáte-li přednost nižší ceně. Záleží hodně na tom, zda na kole ujedete ročně pár desítek kilometrů, nebo zda to bude třeba i několik tisíc kilometrů. Čím kvalitnější (a logicky dražší) komponenty, tím kvalitnější materiál je k jejich výrobě použit a tím déle si zachovají své dobré vlastnosti. U kvalitnějších komponent je samozřejmostí lepší funkčnost, řazení i brzdy jdou lehčeji a řazení zůstává přesné a spolehlivé i po ujetí několika set či tisíc kilometrů. U nejrozšířenějšího výrobce komponent Shimano je hierarchie takováto:
Uvedené názvy se týkají zpravidla celé sady, tedy zadního měniče (přehazovačky), předního měniče (přesmykače), řadicích páček, brzd, brzdových pák, klik s převodníky a nábojů kol, většina výrobců ale z úsporných důvodů používá zadní měnič ze sady o stupeň i o dva vyšší než zbytek, případně používá na některých pozicích levnější komponenty od jiných výrobců (nejčastěji brzdy, kliky s převodníky a náboje). Spíše výjimečně najdete na trhu kolo na němž je ucelená sada. Někdy také výrobci pro úsporu používají komponenty náležící sice do určité sady, ale z předchozího modelového roku. Převody a jejich významPřed výběrem kola je třeba se rozhodnout, zda dáte přednost možnosti vyvinutí co nejvyšší rychlosti po rovině, ovšem za cenu vyšší námahy při jízdě do kopce, nebo zda uvítáte raději lehčí převody, které usnadní zdolávání kopců s minimální námahou. Většina výrobců osazuje v současné době trekingy a crossy převodníky u nichž je u největšího listu 48 zubů a u nejmenšího 28 zubů, což sice umožňuje dosahovat po rovině rychlost jako na silničním kole, zato ale v kopcích chybí lehčí převod. Výborným kompromisem jsou převodníky s rozsahem 44-32-22 zubů, najdete je ale obvykle jen u kol vybavených minimálně sadou Deore, u levnějších kol bývá rozsah 24-34-42 zubů. Důležité jsou i počty zubů na pastorcích vzadu, přičemž důležitější než počet pastorků (a tedy počet převodů) je rozsah počtu zubů nejmenšího a největšího pastorku. Nejlepší je rozsah 11-34 zubů, dobrý je rozsah 11-32 zubů. Pro cykloturistiku je lepší zvolit kolo s osmirychlostní kazetou s rozsahem 11-34 zubů než s devítirychlostní kazetou 11-32 zubů. Devítirychlostní kazeta poskytuje navíc pouze jemnější odstupňování, což ale využije spíše závodník. Hovoříme-li o převodech, je nutné upozornit také na v ČR dosud téměř neznámý systém s převodovkou v zadním náboji. Toto řešení má řadu výhod – řadit je možné jak v klidu, třeba při čekání na křižovatce, tak i v plném záběru, řazení jde lehce, nehrozí nebezpečí spadnutí řetězu, systém nevyžaduje prakticky žádnou údržbu ani seřizování, řetěz se podstatně méně opotřebovává. Rozsah převodů je sice menší než u řazení s trojpřevodníkem a osmi- nebo devítikolečkem, ale u nového osmirychlostního náboje Shimano je téměř stejný jako u levnějších kol majících 15 nebo 18 převodů. Německý náboj Rohloff má dokonce 14 převodů a rozsah jen o něco menší než u běžného řazení s 27 převody, cena je ovšem velmi vysoká a kolo jím vybavené stojí kolem 2 000 Euro, tedy přes 60 000 Kč. Řadicí prvkyVelký vliv na to jak se bude kolo ovládat mají prvky, jimiž se převody řadí. Nejlevnější a nejméně pohodlné je řazení otočnými páčkami nad řídítky, dnes se naštěstí objevuje jen na nejlevnějších kolech v supermarketech. U kvalitních kol jsou hodně rozšířena páčková řazení, zejména Shimano Rapidfire, případně EZ-fire u levnějších sad. S otočnými rukojeťmi Gripshift nejprve přišel americký SRAM, nyní je ale nabízí u levnějších sad i Shimano pod názvem Revoshift, naopak SRAM nabízí po vyřešení patentového sporu se Shimanem také páčkové řazení. Nejmladší systém řazení je Dual Control u nějž se táž páka používá pro řazení i brždění. Shimano s ním přišlo nejprve u nejvyšší sady XTR, následovalo zavedení do sady XT, v modelovém roce 2005 postupuje do sady LX a zavádění do nižších sad je otázkou času. Současně s tímto typem řadicích pák jsou používány zadní měniče s "inverzní" pružinou, u nichž se řadí těžší převod tahem lanka, lehčí působením pružiny měniče. Řazení je díky tomu logičtější, intuitivnější, protože se levou i pravou rukou řadí napnutím lanka těžší převod a povolením lehčí. U Rapidfire se tedy palcem řadí těžší převod a ukazováčkem lehčí, řazení je proto i snazší, protože palec vyvine snáze větší sílu. Bikeři zvyklí na "klasický" systém z toho nadšení nejsou, pro toho kdo ale dosud není na jiný způsob zvyklý lze kolo s tímto typem měniče rozhodně doporučit. Inversní měnič najdete nejen v nejvyšších sadách XTR, XT a od modelového roku 2005 i u LX, ale také u Nexave C 505, T400. T300 a měničů C101/C201. Bohužel je ale tímto typem měniče dosud osazeno jen velmi málo kol vhodných pro cykloturistiku. PohodlíOdpružená přední vidlice zvýší komfort a uleví vašim kloubům, ruce budou chráněny proti otřesům vyvolaným nerovností povrchu cesty. Vidlice by měla mít zdvih alespoň 50 mm nebo větší, výhodné je, je-li možné nastavit její předpětí. Zavírání vidlice (tedy vypínání pružicího efektu) není u cykloturistického kola nezbytné. Výrazně vyšší pohodlí a šetření vaší páteře zajistí odpružená zadní stavba – takové celoodpružené kolo je sice o něco těžší, poskytuje ale podstatně větší komfort a zamezí poškozování páteře způsobenému otřesy. Výhodou je, lze-li tlumič zadní stavby vypínat, aby se při silovém šlapání (třeba při jízdě do většího stoupání) zbytečně neutrácela část energie v propružování. Úlevu páteři poskytne i odpružená sedlovka, nevýhodou ale je, že se při pružení mění vzdálenost mezi sedlem a pedály. Výhodou tohoto řešení je nižší cena než u celoodpruženého kola, bohužel ale trpí hodně levnějších odpružených sedlovek několika neduhy – mívají příliš velké tření a reagují až na větší podněty, obvykle postrádají tlumení, pohyblivá část mívá vůli. Citelným přínosem pro pohodlí jsou mimořádně široké "balonové" pláště, například Schwalbe Big Apple, bohužel na našem trhu dosud nejsou nabízena kola těmito plášti vybavená – je to škoda, poskytují pohodlí srovnatelné s méně náročným odpružením za mnohem nižší cenu. Jejich moderní konstrukce garantuje velmi nízký valivý odpor. Než vyrazíte do prodejny:
Tip: Nezvládáte jízdu na klasickém horském kole? Alternativou pro vás může být kvalitní elektrokolo . Líbil se vám tento článek? |
|