Novinky pro cykloturisty, výběr nejžhavějších novinekNovinky pro cykloturisty6.1.2004 | Jan Merhaut
Nabídka odpružených sedlovek je široká a stále roste, ovšem stejně jako u odpružených vidlic a dalších pružicích elementů se podstatně liší levné modely od sofistikovanějších. Je velmi důležité, aby odpružení dokázalo reagovat na pokud možno veškeré nerovnosti, přitom ale aby bylo dobře zatlumené, aby nedocházelo k rozkmitání nebo rozhoupání. U sedlovky je také důležité, aby poskytovala pocit dobrého styku s kolem, přispívajícímu značnou měrou k pocitu jistoty. Levné sedlovky jsou obvykle opatřeny pouze vinutou pružinou, postrádají proto tlumení. To je do jisté míry nahrazeno třením v pouzdře v němž se pohybuje pohyblivá číst – toto tření ale zároveň způsobuje zhoršenou citlivost odpružení – je potřebná určitá síla k odtržení. U sedlovky Airwings Extra Bike II je proto použit systém, u nějž je pohyblivá část vedena soustavou několika řad kuliček, působícími jako lineární kuličkové ložisko. Díky tomu je síla k potřebná k odtržení prakticky nulová. Dalším významným prvkem je použití kombinace vinuté ocelové pružiny a vzduchoolejového tlumiče, pocházejícího od známé německé firmy Suspa. Tento tlumič přispívá značnou měrou k velmi dobré charakteristice odpružení. Samozřejmostí je přizpůsobení charakteristiky tlumiče hmotnosti cyklisty. Jemné doladění umožňuje inbusový šroub v sedlovce, hrubší doladění obstarávají výměnné pružiny, dodávané ve pěti tvrdostech a dvou délkách. Sedlovka se dodává také v jednodušším a levnějším provedení, u nějž jsou použity pouze pružiny. Zdvih sedlovky 50 mm patří na trhu k největším a zaručuje opravdu pohodlnou jízdu s účinnou ochranou páteře před nežádoucími otřesy. Výborný je i zámek do nějž se upevňuje sedlo – jeho dva šrouby usnadňují nastavení ideálního sklonu (systém microadjust). Praktický test potvrdil, že sedlovka výborně reaguje na nerovnosti terénu a zároveň poskytuje jistější pocit z jízdy. Vyzkoušeli jsme ji na kole Superior TS 450. Řídítka Humpert F.H.S.2Při transportu kola nebo při jeho uložení v komoře nebo garáži často vadí šířka řídítek. Německá firma Humpert přišla s novým řešením, jehož předností proti předchozí konstrukci je možnost využití běžného představce. To umožňuje aby si uživatel zvolil délku a sklon představce a tím ideální posed. Na rozdíl od předešlé konstrukce se řídítka sklápějí dozadu, podél rámu. V provozní poloze jsou obě sklopné části fixovány dvojitým mechanismem, pracujícím na principu obdobném jako byly někdejší sodovkové uzávěry. Řídítka jsme prakticky vyzkoušeli a můžeme potvrdit jak dokonalou pevnost v provozní poloze, tak snadné a rychlé skládání a rozkládání. Jedinou nevýhodou je hmotnost, která činí 730 gramů, proto při použití těchto řídítek dojde ke zvýšení hmotnosti přibližně o 0,5 kg. Stavitelný představec Zoom SatoriFirma HL Corp jejíž výrobky jsou i v ČR dobře známé pod obchodní značkou Zoom přišla s novinkou – stavitelným představcem umožňujícím změnu sklonu bez použití nástroje. Pro změnu sklonu stačí povytažením pojistky uvolnit a odklopit páku na spodní straně představce. Po jejím uvolnění lze nastavit sklon, zároveň dojde i k uvolnění objímky v níž jsou upevněna vlastní řídítka. V současné době se tento představec vyrábí pouze v klasickém provedení, varianta pro ahead set by měla následovat později. Tento typ představce umožňuje uživateli nastavit si sklon podle povahy jízdy a aktuální situace – lze volit sportovnější posed nebo naopak vzpřímenější posed. Takto stavitelný představec by se výborně uplatnil například u kol v půjčovnách, kde na kolech jezdí mnoho různých uživatelů, ocení jej ale téměř každý – umožní snadno nalézt nejvhodnější polohu a přizpůsobit si ji podle aktuální situace. Není jistě náhodou, že se tento představec objevil na téměř všech modelech kolekce 2004 cykloturistických kol světoznámé značky Koga Miyata, proslulé zejména expedičními bicykly. Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názorDalší související články:+ Jak si vybrat vhodné kolo pro cykloturistiku+ Pneumatiky pro kola + Nové prvky v osvětlení kol + Redakční test kola Author, technické údaje |
|