Poslední aktualizace: 15.10.2024
Treking > Vesmír > Otevřená hvězdokupa NGC 2244 a mlhovina Rosetta (NGC 2239, Caldwell 50) v souhvězdí Jednorožce

Dark Energy Camera přinesla nejpodrobnější snímek růžové mlhoviny a hvězdokupy živící její záři

15.10.2024 | Otakar Brandos

V ohnivých okvětních lístcích mlhoviny Rosetta se nachází NGC 2244, mladá otevřená hvězdokupa. Hvězdy hvězdokupy osvětlují mlhovinu v zářivých odstínech červené, zlaté a fialové a ze vzdouvajících se mračen kolem jejího vyfoukaného jádra se zvedají neprůhledné věže prachu. Tento snímek, pořízený 570megapixelovým fotoaparátem Dark Energy Camera, byl zveřejněn při příležitosti pátého výročí NOIRLab.

NGC 2244

Zdá se, že mlhovina Rosetta (Růže), vzdálená asi 5 000 světelných let, kvete přímo v mezihvězdném prostředí. Každý detail této kosmické květiny, od její zářící centrální dutiny až po stínová vlákna a globulety, je zachycen na tomto snímku 570megapixelovou kamerou Department of Energy-Fricated Dark Energy Camera (DECam), namontovanou na 4metrovém dalekohledu Víctor M. Blanco na meziamerické observatoři Cerro Tololo v Chile.

Mlhovina Rosetta se nachází v souhvězdí Jednorožce (Monoceros) a na obloze má zdánlivý průměr 1,3 stupně, což je zhruba 2,6× více, než kolik činí zdánlivý průměr Měsíce v úplňku. Jen pro srovnání, známá mlhovina v Orionu (M42), která se nachází těsně pod pásem lovce, zabírá na obloze jeden stupeň (asi dva Měsíce v úplňku). Přestože má mlhovina Rosetta průměr 130 světelných let - více než pětkrát větší než mlhovina v Orionu - jejich zdánlivé velikosti jsou podobné, neboť první z mlhovin je čtyřikrát vzdálenější.

Stejně výrazná jako "okvětní lístky" mlhoviny je nápadná absence plynu v jejím středu. Viníky jsou nejhmotnější hvězdy otevřené hvězdokupy NGC 2244, které jsou vyživované mlhovinou. Otevřená hvězdokupa se zrodila před pouhými dvěma miliony let poté, co plyn mlhoviny se začal shlukovat podléhajíc gravitační kontrakci. Nakonec některé shluky plynu přerostly v masivní hvězdy, které produkují hvězdné větry dostatečně silné na to, aby vyfoukaly dutinu do srdce mlhoviny.

Hmotné a horké hvězdy hvězdokupy NGC 2244 silně září v ultrafialové části spektra. A právě silné ultrafialové záření ionizuje okolní plynný vodík a rozsvěcuje mlhovinu řadou zářivých barev. Vlnící se červená oblaka jsou oblastmi H-alfa emise, která je výsledkem záření ionizovaných vodíkových atomů emitujících červené světlo. Podél stěn centrální dutiny, blíže k horkým centrálním hvězdám, je záření dostatečně intenzivní na to, aby ionizovalo těžší atomy kyslíku, který září v odstínech zlaté a žluté. Nakonec podél okrajů okvětních lístků květu jsou jemné úponky sytě růžové barvy, které má na svědomí ionizovaný křemík.

Jasné a zářící rysy mlhoviny Rosetta (Růže) jsou jistě pozoruhodné, ale jeho temné části rovněž přitahují pozornost. Kolem vyfoukaného jádra mlhoviny se táhne řetězec tmavých mraků přezdívaných "sloní choboty". Tyto struktury jsou neprůhledné, protože obsahují prach a lemují hranici mezi horkým obalem ionizovaného vodíku a okolním prostředím chladnějšího vodíku. Jak se plášť roztahuje směrem ven, naráží na studený plyn, který odolává jeho tlaku. To vytváří dlouhé a prodloužené pásy směřují jako prsty směrem k centrálnímu shluku.

Jedním z těchto tmavých shluků je Wrench Trunk. Na rozdíl od prototypických kmenů Pilířů stvoření, kde shluky prachu stojí jako rovné sloupy, má "rukojeť" Wrench neobvyklý spirálovitý tvar, který sleduje magnetické pole mlhoviny.

Méně zřejmé, ale stejně zajímavé jsou tmavé globulety. Někdy kulaté a někdy ve tvaru slzy jsou tyto drobné shluky prachu menší než známější globule a jsou jen několikrát hmotnější než planeta Jupiter. Řetězec z nich je vidět poblíž Wrench Trunk, ale stovky dalších se táhnou po celé Růžové mlhovině. Tyto globulety mohou hostit hnědé trpaslíky a planety.

Jako všechny růže, ani Růžová mlhovina nebude existovat věčně, protože hvězdy, které zrodila, způsobí její zkázu Zhruba za 10 milionů let záření z těchto horkých a mladých hvězd hvězdokupy NGC 2244 mlhovinu zcela rozptýlí. Mlhovina přestane existovat a její masivní hvězdy zůstanou bez svého mateřského mraku.

14.10.2024 / Otakar Brandos
Treking · Z Jizery přes Štolpišské vodopády do Hejnic a na Frýdlantské cimbuří a Polední kameny. Jizerské hory, skalní vyhlídky severního okraje pohoří křížem krážem a s plnou polní (2) | Fotogalerie k článku

Kamenec

Ráno je slunečné, ale docela chladné. Ještě jednou se jdu rozhlédnout z vrcholového skaliska Jizery (1 122 m), druhé nejvyšší hory Jizerských hor. Opět je krásně vidět Ještěd, okolní hřebeny Jizerských hor, vzdálenější …

5.10.2024 / David Matulík
Památky · Tvrz Proseč, pozůstatky obytné věže tvrze nedaleko Humpolce. Tip na výlet na Pelhřimovsku

Tvrz Proseč

Proseč, názvů obcí stejného jména je v naší malé zemičce několik. Ta, o které se zmiňuji, se nachází na Pelhřimovsku cca 9 km od Humpolce. Proseč je malá vesnička v jejíž jihovýchodní části se nachází pozůstatky …

3.10.2024 / Servis
PR · Co dělat při setkání s divokým zvířetem v přírodě?

Divoké prase

Podzim je ideální čas na výlety. Není ani příliš vedro, ale počasí ještě často umožňuje i stanování v přírodě. Bojíte se do lesa kvůli divokým zvířatům? Máme pro vás nejen uklidnění - šance na setkání je opravdu …

3.10.2024 / David Matulík
Tipy na výlet · Nové Údolí - Haidmühle, Kalte Moldau neboli Studená Vltava. Tip na výlet na Šumavě

Šumava

Auto jsem nechal Ve Stožci na parkovišti a popošli jsme k vlakové stanici. Během chvíle přijel vlak a my se s ním přesunuli do Nového Údolí. Cesta vlakem se táhla přes les podél rašelinišť a proti proudu Studené Vltavy …

2.10.2024 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Samotín a výlet za zlátnoucím listím přes kopce Žďárských vrchů. Vycházka podzimní přírodou za krásou dalekých výhledů

Nad Blatinami

Vycházka podzimní přírodou za krásou dalekých výhledů a do všech odstínů žluté a červené zbarvujícího se listí začíná v Samotíně. Malá osada se dvěma desítkami trvalých obyvatel ve vysočinských Žďárských vrších …

1.10.2024 / Dorek Čermák
Cestování · Sedona, sedmá americká mise a návštěva státu Arizona. V roce 1923 tu byl natočen první film (němý) Zanea Greye a v roce 1945 zde začal herecky působit John Wayn

Arizona

Arizonu jsme při minulých výpravách navštívili několikrát. Ale stále nás překvapí místy, o kterých jsme neměli tušení. Tentokrát přišla na řadu Sedona. Je to malebné arizonské město, které leží asi 120 km severně od …

30.9.2024 / Václav Vágenknecht
Treking · Zempléni-hegység (Tokaji-hegység - Tokajské vrchy) aneb Slanské vrchy (1). Putování hřebenem slovensko-maďarského pohoří

Zempléni-hegység

Občas se stane, že jeden horský celek získá víc názvů, pročež se na oko tváří jako dvě rozdílná pohoří, přestože běží o stejný masiv. Na uvedený zádrhel jsme narazili i při našem treku, rozdělení měla v tomto případě na …

30.9.2024 / Otakar Brandos
Příroda · Sýkora babka (Parus palustris), slovensky sýkorka hôrna. Nejméně nápadná z našich sýkorek

Sýkora babka

Sýkora babka (Parus palustris), slovensky sýkorka hôrna, patří k poměrně hojným zástupcům naší ornitofauny, ale pro svou nenápadnost patří i k nejméně známým sýkorám u nás. Sýkora babka je jedním ze …

24.9.2024 / Ellie Švrlanská
Treking · 5denní trek v Národním parku Torres del Paine v chilské Patagonii. Třetí den mě čeká cesta k ledovci Frances a k vyhlídce Britanico

Torres del Paine

V Jihoamerickém státě Chile vyrážím na 5 denní trek do Národního Parku Torres del Paine, který se nachází v části zvaná Patagonie. Z Punta Arenas přejíždím do města Puerto Natales, ze kterého jezdí snad …

23.9.2024 / Otakar Brandos
Treking · Jizerské hory, skalní vyhlídky severního okraje pohoří křížem krážem a s plnou polní (1). Čtyřdenní putování nejseverněji položeným pohořím v ČR | Fotogalerie k článku

Kamenec

Na začátek srpna jsme měli naplánovány Jizerské hory. Máme v plánu projít především skalní vyhlídky na severním okraji pohoří. A také Štolpišský vodopád, který jsem zatím vždy, ostuda, minul. Naplánovaná trasa …

23.9.2024 / Boro Tomis
Blog · Príbeh o dobrom skutku

Lesní cesta

Je to už vyše desať rokov, čo sme spolu s Kamilom boli na túre. Bolo to niekedy okolo Vianoc a ako si tak pekne kráčame, tak tu mi Kamil hovorí: Vieš, že poznám tvoje knižky a tvoje príbehy, ale poviem ti, že aj ja som …