Polovina Čechů plánuje trávit dovolenou v příroděProdeje pohorek vzrostly dvojnásobně22.7.2022 | Josef Holík
Dovolenou na horách, v kempu nebo na vodě letos plánuje přes 49 % Čechů, u moře necelá třetina. Češi se snaží na dovolených šetřit, proto jen čtvrtina domácností plánuje dát za dovolenou přes 20 000 Kč. Od začátku pandemie naopak začali lidé výrazně více chodit do přírody a kempovat, a to i s dětmi. Dokládají to data největšího českého e-shopu s outdoorovým vybavením 4camping.cz. Například prodeje dětských sedaček na záda vzrostly mezi roky 2020 a 2021 o 50 %, u turistických bot šlo dokonce o 110 %. Další růst společnost očekává i letos. Přes dvě třetiny Čechů se chystají o prázdninách podnikat pěší výlety, čtvrtina lidí dokonce plánuje přespávat v přírodě. Vyplývá to z výsledků průzkumu agentury MNFORCE pro 4camping.cz s 1 000 respondenty. Třetina lidí se také chystá vyrazit na kolo a jeden z osmi plánuje vysokohorskou turistiku. Žádnou outdoorovou aktivitu na léto nechystá pouze 16 % respondentů. "Češi byli vždycky národem turistů, během pandemie ale obliba outdoorových aktivit ještě narostla. Lidé si vyzkoušeli, jak se dá trávit dovolená v České republice, a řadě z nich se to zalíbilo. Na dovolené ve stanu se dá navíc ušetřit, což teď lidé řeší více než dříve," vysvětluje současný trend Vít Hruška, tiskový mluvčí e-shopu. Skoro třetina Čechů chce letos za dovolenou utratit do 10 000 Kč za celou domácnost, a to včetně dopravy, ubytování i jídla. Dalších 27 % dotázaných chce za dovolenou utratit mezi 10 a 20 tisíci korun. Šetřit chtějí lidé i na outdoorovém vybavení a jen pětina respondentů za ně letos utratí přes 5 tisíc korun. Češi vyráží za úsporami, zážitky i fotkami na InstagramPrávě úspory v době nejisté finanční situace jsou jedním z důvodů, proč Češi častěji volí ubytování ve stanu oproti hotelům či apartmánům. Do kempu se o prázdninách chystá 26 % Čechů, stejně jako na hory. Skoro 17 % dotázaných také plánuje jet na vodu. Celkem se chystá trávit dovolenou v přírodě skoro polovina lidí, zatímco k moři se chystá necelá třetina. "Trávit dovolenou aktivně je dnes v módě, lidé raději přidávají na sociální sítě fotky z výletů a túr v přírodě než z lehátka na pláži. Rodiče si navíc během pandemie vyzkoušeli, že není problém jet do kempu nebo třeba na hory i s dětmi. A to mimo jiné i díky tomu, že kempingové vybavení dnes nabízí výrazně větší pohodlí než dříve," dodává Hruška. Zájem o outdoorové vybavení dále rosteŽe Češi vyráží do přírody i s dětmi dokládá třeba nárůst prodejů dětských sedaček na záda. V roce 2021 se jich prodalo o polovinu více než o rok dříve a letos budou prodeje nejspíš nadále růst. Roste také zájem o turistické batohy, a to o 40 %. Více se prodávaly i třeba karimatky. Největší nárůst však zaznamenaly turistické boty, kterých prodalo více než dvojnásobek oproti roku 2020. Pokračující nárůst prodejů ukazuje, že si Češi aktivní trávení léta oblíbili. Raději proto i nadále vyráží za dobrodružstvími do hor a lesů, než aby platili za drahé hotely u moře. Doufáme, že tento trend vydrží a stále více lidí bude na dovolené objevovat krásy naší země s batohem na zádech. Průzkum společnosti MNFORCE probíhal ve dnech 31. 5. 2022 až 3. 6. 2022 na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů. Účastnili se ho lidé ze všech krajů České republiky ve věku 18-59 let. Líbil se vám tento článek? |