Treking > Cestování > Hranice s Ukrajinou, celní a pasové formality na slovensko-ukrajinských hranicích
Hranice s Ukrajinou, celní a pasové formality na slovensko-ukrajinských hranicíchHranice s Ukrajinou: Jak cestovat do ukrajinských Karpat? Co mě čeká na hranicích s Ukrajinou?12.5.2012 | Aleš Kučera
Bohužel, za poslední měsíce se Ukrajina jaksi politicky vzdaluje od Evropy, soudě podle slovensko-ukrajinské hranice však daleko více od Slovenska. Přestože by měly kontroly na vnější hranici Schengenu probíhat podle jednotných pravidel a standardů, postup slovenských celníků na vstupu do EU je v porovnání s polskou a maďarskou hranicí nejhorší. Například čekací doba - daná "rychlostí" a předstíranou pečlivostí slovenských celníků poslední měsíce na přechodu Užhorod - Vyšné Nemecké na slovenské straně neklesne pod 4 hodiny, ale běžně se pohybuje okolo šesti hodin. Na přechodu pár kilometrů severněji - Malyj Bereznyj - Ubľa jsou čekací doby přibližně o polovinu kratší, ale především turisty a kolegy z horské služby místní celníci rádi posílají do hliníkové haly na osobní prohlídku a vyndáním všech věcí z batohu a na prohlídku auta na kanálu (přičemž před očima obyvatelé sobraneckého okresu převážejí kdeco a v jakémkoli množství, ale turista, ten je podezřelý číslo jedna!). Čtěte také: Ukrajinské Karpaty - Poloniny, turistický a trekový průvodce Jak jsme asi pochopili při našich četných cestách na Ukrajinu, počet kontrol celníci musí nějak statisticky plnit, a přeci nebudou šacovat sousedy z vesnice. A nepsaným pokynem je snížit propustnost slovenské hranice na minimum tak, aby se nevyplatilo jezdit převážet z Ukrajiny benzín několikrát za den (pak třeba deset aut odbavuje jeden ploužící se nerudný celník). Pohraniční policie Slovenské republiky pracuje svižně a bez problémů. Několik tipů, jak se důstojně dostat z Ukrajiny do EU, bez zbytečného ponižování při osobních prohlídkách na vstupu na Slovensko či bez mnohahodinového čekání na rozpálené celnici ve Vyšném Nemeckém. Pokud jedete vlastním autem, nejrychlejší je vstup na Ukrajinu ze Slovenska (např. z Prahy do Košic je možné dojet autovlakem a na hranici to je okolo sto kilometrů) - na vstupu na Ukrajinu se čeká okolo půl hodiny s odbavením na obou celnicích, kdy se kontrolují pasy a technické průkazy. Slovenští celníci překvapí otázkou na stav kilometrů na tachometru a množství paliva v nádrži. Od loňského roku se již nevyplňují imigrační kartičky na ukrajinské straně. Bohužel, horší je návrat do EU - jak jsme zmínili v začátku článku. Pokud se potřebujete vracet na Slovensko, vyplatí se zajet z Užhorodu 40 km severněji na přechod Malyj Bereznyj - Ubľa (vůbec nejlepší je vracet se v pondělí, to na Ukrajině nejsou trhy a přechod není zaplněn místními). Naopak maďarští kolegové na přechodech poblíž Berehova (přechod Lužanka - Beregsurány) odbavují plynule a profesionálně, ale bez zbytečného zdržování, to platí o polsko-ukrajinském přechodu Chirov - Krośczenko (to samozřejmě nebude platit po dobu konání fotbalového EURA 2012, kdy jsou na hranici zpřísněné kontroly - tzn. v době od 8. června do 1. července 2012). Pro návrat našich turistů z oblasti Boržavy, Krásné je berehovský přechod nejblíže, ti co se vrací s východní části Zakarpatí, můžou zkusit přechod Solotvino - Sighetu Marmatiej, kde jsou rumunští celníci na rozdíl od slovenských kolegů milí a slušní, navíc nabídnou i komunikaci v angličtině - což se nedá říci o vyštěkávajících povelech Slováků (především ne všichni naši polští kolegové jejich příkazům rozuměli). Zobrazit místo Hranice s Ukrajinou, Slovensko na větší mapě V Rumunsku můžete pokračovat dále podél Tisy směr Satu Mare, formální kontrolou na přechodu do Maďarska a dále na Mátészalku a směrem na Nyíregyházu a po dálnici do Čech (nebo přes Tokaj na Slovensko). Pokud však se nechcete zatěžovat řízením auta a chcete cestovat jen s batohem, doporučujeme z Prahy a Olomouce vlak R443 Šírava (určitě ne bez lůžka, které stojí 12 EUR, což je v přepočtu cca 300 Kč a zaručuje vám jistotu bezpečí. Bohužel sedící a dřímající cestující rychlíku Šírava jsou cílem zlodějů, našich nepřizpůsobivých občanů). Rychlík odjíždí z Prahy ve 22.13 hod, z Olomouce 1.01 hodin a v Michalovcích je v 10.01 hodin. Cena jízdenky City Star z Prahy do Michalovců a zpět stojí 69,80 EUR / tzn. jeden směr vyjde na 873 Kč. Z Michalovců odjíždí od železničního nádraží ve 12 hodin červený ukrajinský Ikarus do Užhorodu, tam je okolo 14.30 hodin našeho času (tento spoj není v idosu). Pokud se především při cestě zpět nechcete zdržovat na vstupu do "eurosojuzu" - jak nás nazývají Ukrajinci - využijte pravidelné linky SAD Prešov, autobus Karosa odjíždí z užhorodského autobusového nádraží v 15.50 h našeho času a v Michalovcích je v 17.45 hodin (cena jízdenky stojí 5 EUR plus zavazadla). Jízdenku s místenkou je možné zakoupit v předprodeji na nádraží v Užhorodě. Autobus má na hranici přednostní právo a kontrola cestujících nepřekročí hodinu. Z Michalovců odjíždí rychlík Šírava R442 směrem na Prahu ve 20.03 h, v cíli své cesty je v 7.38 hodin. Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názor zobrazit celou diskusi
Minulý týden jsme se vraceli z Ukrajiny okolo 15 hodiny na hranicích Užhorod. Kolona aut až k jejich rádoby dálnici Užhorod-Kyjev, vzdali jsme pravděpodobné 6-ti hodiniové čekání a jeli o 50 km dál na přechod M. Bereznyi, silnici poměrně dobrá. Po příjezdu k hranici jsme byli asi čtvrtý na řadě. Ukrajinská strana během 30 minut hotovo, až na zdržení s pejskem, kdy tohoto museli zapsat do jakési knihy, na Slovenské hranici dvě řady vozidel asi po pěti, čekání 2 hodiny. Fanancové dobré, zeptali se na benzín, počet litrů a jaký druh alkoholu a kolik a jaký druh cigaret, nic neotevírali a nepřehrabovali, což ve Vyšném běžný postup. Po této prohlídce jsme popojeli a čekali až nám předají pasy. Cesty přes Maďarsko lepší až na jazykovou bariéru.
Asi jsem měl štěstí, protože jsem čekal na slovenské straně dohromady 45 minut a cesta nazpět cca 55 minut. Ukrajinci v pohodě, ale Slováci nezklamali. Všechny věci ven z auta, stav benzínu a tachometru, celník prohlížel průhlednou tašky dcery, kdy byly hračky velice smutné. Lepší uvítání mají bubáci, kteří připlují z Afriky. Dle mého názoru jde o to, aby znepříjemnili cestu na Ukrajinu. A to se jim daří. Závěrem se omlouvám vše slušný a normálním Slovákům, ale státní zaměstnanci na přechodu,to je přehlídka arogantních kokotů. Je mi líto a omlouvám se za sprosté slova, ale jinak se to napsat nedá.
Dnes jsem projížděl hraniční přechod. Tragédie. Je mi smutno. Jako policajt můžu své kolegy ze Slovenska označit jako zamindrákované ubožáky. Tak, jak se chovají normálním lidem, mám na mysli klasickou rodinu se dvěma dětmi v normálním autě je trapné. V dnešní době může policie lustrovat lidi pomocí mobilního telefonu a doba je cca 1 minuta. Dnes Vás nechají všechny vystoupit z vozidla, kontrolují dětské hračky - ubohost a arogance. Ještě se o všem více rozepíšu v následující recenzi. Každopádně nenechte si ujít výlet na Ukrajinu jsou tam super lidi. Já tam určitě pojedu a nenechám si to zhnusit hloupými lidmi.
Čekací doba 2 hodiny na ukrajinské straně a jedna hodina na maďarské. Maďaři chtěli vidět nejen kufr od auta, ale i proklepávali všem autům dveře a otvírali motor, zda-li se něco nepašuje. Jinak ale korektní jednání.
Stav 07/2016
ahojki.prosím, jestli máte splnomocnění k užívání vozidla-česko-ukrajinsky. nemohu to nikde sehnat....
http://www.skodaoctavia.cz/clanek/plna-moc-pokud-jedete-cizim-autem-do-zahranici
leo expres bude od 16 října jezdit až na Ukrajinu do Mukačeva viz. http://ekonomika.idnes.cz/leo-express-spousti-spojeni-prahy-a-ukrajiny-fa5-/eko-doprava.aspx?c=A150930_233539_eko-doprava_suj
Przestrzegam przed przekraczaniem granicy w przejściu granicznym ukraińsko słowackim Użghorod - Vysne Nemecke. Większość z Was polecała mi przejście w pobliskiej Ubli, niestety dotarłem do Użghorodu po zmierzchu i nie chciałem wracać po dziurach do Ubli. Było to na początku lutego 2015 r. Na przejście dojechałem we wtorek o godz. 18.00, wyjechałem o 21.30. Gdy zbliżyłem się do budki ukraińskiej i okazałem paszporty (2 osoby) to ukraiński strażnik (niskiego wzrostu w typowej czapce uszance) zapytał czy coś przewozimy. Gdy odpowiedziałem, że wyłącznie sprzęt turystyczny bo wracamy z karpat, to od razu bez zaglądania nawet do samochodu skierował nas na boczny pas do boxu (kanału). Przed nami stali słowacy, czesci, wszyscy oni przejeżdżali w miarę sprawnie, nikt nie był kierowany na kanał. Wydaje mi się, że większość przekraczających tę granicę w paszporcie zostawia pewną sumę dlatego przejeżdżają bez uwag. Ja nie miałem zamiaru dawać nawet 5 hrywien. Po wjechaniu na kanał w dalszym ciągu ukraiński strażnik nie zajrzał nawet do bagażnika auta tylko zaczęli je ostukiwać i pukać. Bardzo ich dziwiło, że wracając z Ukrainy mam tylko 20 litrów benzyny. W końcu zajrzeli do bagażnika - znaleźli tam rakiety śnieżne, łańcuchy na koła, łopatę, plecaki turystyczne itd. W dalszym ciągu nie wierzyli naszym zapewnieniom, że przyjechaliśmy turystycznie w góry. Miałem zadawane pytanie - jak to wy nie na handel? A my faktycznie nawet nie mieliśmy ani 1 papierosa ani grama wódki. W końcu stanęło na tym że będą rozbierać poszycie przednich drzwi. Oczywiście nie dałem im możłiwości rozbiórki aby mi nie wyłamali zatrzasków tylko sam rozebrałem prawe poszycie i zobaczyli że jest pusto! Nie ma papierosów, nie ma wódki! Nie wiem ile trwało to sprawdzanie ale dali spokój wyraźnie zdziwieni. Czy w końcu do nich dotarło że przyjechaliśmy na Ukrainę w celach turystycznych? W międzyczasie mówiłem im, że gdybym chciał handlować to z miejsca zamieszkania mam 60 km do granicy ukraińskiej a nie 300 czy 400 km do Użghorodu. Po sprawdzaniu mój ojciec dość mocno krzyknął na nich i zapytał: zadowoleni? znaleźliście coś? W odpowiedzi usłyszał: ciiiii, ciiiii, jedźcie, jedźcie. W ekspresowym tempie sprawdzili nam paszporty poza kolejką i wyjechaliśmy ze strony ukraińskiej. Nikt z nas nie myślał, że po stronie słowackiej - kraju europejskiego niewiele lepiej będziemy potraktowani. Ale wcześniej wjechaliśmy na zły pas będąc po raz pierwszy na tym przejściu. Oczywiście żaden ze Słowaków nie chciał nas wpuścić. Przed nami byli Słowacy, Czesi, miło i sympatycznie byli odprawiani. Gdy do naszego auta podeszła Słowaczka biorąc paszporty kilkukrotnie spoglądała na nasze tablice rejestracyjne i do wnętrza samochodu widząc powywracane przez Ukraińców bagaże. Ledwo co podjechałem do słowackiego strażnika to od razu przy naszym aucie zjawiło się kolejnych 3 Słowaków! Wcześniej do żadnego Słowaka czy Czecha nikt więcej nie wychodził! Starałem się zachować spokój ale na samym wejściu strażnik słowacki zaczął do nas krzyczeć - otwierać samochód, otwierać maskę! Mówił więcej ale nie wszystko rozumiałem dlatego odpowiedziałem - nie rozumiem. Gdy zaczął ponownie wrzeszczeć to i my zaczęliśmy na niego krzyczeć mówiąc - mamy prawo nie rozumieć! Otworzyłem wszystkie drzwi samochodu i krzyknałęm do reszty Słowaków - szukajcie! Kazali nam wyciągnąć plecaki i wyciągać ich zawartość. Wcześniej oczywiście mówiliśmy, że wracamy z gór, co mogli zobaczyć widząc sprzęt turystyczny i nasz ubłocony samochód. Gdy wyjąłem jako pierwszą mapę Użańskiego Parku Narodowego to padło pytanie - Howerla? Odpowiedziałem - Pikuj. Od tego momentu strażnik zmienił wyraz twarzy, kazał nam pakować plecaki, zamykać samochód i odjeżdżać. Tak wyglądał nasz pierwszy i ostatni pobyt na tym przejściu granicznym. Gdybym wiedział, że zmarnujemy tu 3,5 godziny, potraktują nas jak przemytników to wolałbym wrócić do Krościenka k. Ustrzyk Dolnych nawet jadąc po tych dziurach. W Krościenku pokonaliśmy w pierwszą stronę granicę bez uwag - 10 minut, strażnik ukraiński był sympatyczny i miły. Ogólnie spotkaliśmy na Ukrainie miłych i pomocnych ludzi. Strażnicy na przełęczy użockiej życzyli nam miłej podróży. Na koniec trafiliśmy po prostu na drani po obu stronach granicy. Możliwe że gdybyśmy włożyli do paszporty hrywny i wieźli papierosy i wódkę to by było wszystko ok.
Piszesz ze czeszi i slowacy normalnie prejechali i z tego co widze ponizej mi sie wydaje ze jechal polok ktory mysli ze wszyscy sa przecziw ciebie dla tego ze masz na tablicach PL. Trzeba mniej plakac i wiecej myslec. Ze nieczekasz dlatego ze jestes polok ale dlatego ze služba celna na slowacji sa idioci...
Přechod Užhorod - Vyšné Nemecké, To je banda arogantních celních zaměstanců!!
(Karel,
14.10.2013, 12:10
)
Jezdím na UA za rodinou asi 10 let přez Slovensko na Užgorod,ročně tama jedu asi 4krát.Cestovaní my nevadí ale když se už blížím k hranicim tak už začinam mit nervozitu co na mě zase čeká!Ukrajinska strana a celnicí vždy bez problému a v pohodě.Ale Slovenská strana a celníci tak to je strašny!Arogantní darmožrouti kteří jsou v prací a dělaj jak ponocní a připadá mi když je vidim při čekací době v mezipásmu 4-6 hodin čekáni že Slovenští bratři dělaji jako by nebyli v práci ale někde na dovolené!!!Po dlouhem čekání v mezipásmu (4-6 hodin) někdy i déle,slováci opět jako by se nechumelilo jeko šneci vas odbavěj arogancí a nechají vyskladat celé auto v četně všech zavazadel a rezervi.No prostě škoda slov!Nejhorší celnici co sem kdy zažil a to cestuju hodně po evropě i v době když sme ještě v EU nebyli.Nechápu za co stát platí tyto lidi co misto práce sou na dovolene a relaxu!Kdyby pracovali jak mají a za to co sou placeny tak by na tom přechodu konkrétně Užgorod Vyšné Nemecké nebyla čekaci doba 6hodin ale max jedna hodina.
Kvůli aroganci slovenských celníků, jak píše Karel v příspěvku, už více než rok jezdíme přes rumunské Sighetu Marmatiei nebo maďarské Berehovo, nejlépe malý přechod Kosoň u Výloku - a vše v pořádku, pohodě a s úsměvem (a hlavně bez buzerace). Máte prosím, někdo aktuální informaci ze slovenských přechodů?
přecházel jsem vícekrát, vždycky v pohodě, ale slyšel jsem už příběh, že přechod třeba zničehonic na 12 hodin zavřeli, protože Rumunům přestala fungovat nějaká anténa nebo co - a nemohli si předávat informace, tak prostě blokli provoz. To pak je pěkně na pytel, zůstat trčet v pohraniční díře, odkud není žádná rozumná cesta k jinému přechodu. Ale snad to byla opravdu jen vyjímka, ke které dochází maximálně 1x za.....
Kdesi jsem se dočetl, že se platí při vjezdu autem na UA jakési poplatky ve výši cca 10EUR za každých 1000cm obsahu válců. Nevíte někdo prosím, zda je to pravda a jak to přesně je? Platí se nějaké poplatky? Děkuji ...
neplatí, nevím kde jste na to přišel. Potřebujete mít jen pov. ručení a zelenou kartu a samozřejmě platný techničák a emise.
ahoj z UA jsem přijela v sobotu 12.8.12 jeli jsme autem (Ford Focus)a žádné poplatky jsme neplatili cestou tam ani zpět Hanka
Ponižující zkušenosti na přechodu Užhorod/Vyšné Německé
(Kateřina Hanušková,
26.07.2012, 19:43
)
Dnes jsem se vrátila z návštěvy Ukrajiny. Do této země jezdím pravidelně 2x do roka již pátým rokem. Na Ukrajinské straně nikdy (až na nesmyslné dotazy celníků) nebyly problémy. Zato na slovenské straně hraničí kontrola s buzerací. Člověk si řekne, že jsme byli jeden národ...Ať se na mě nikdo nezlobí, ale Slováci se fakt chovají, jak samice vepře domácího!!!
Je to tak jak píšeš. Tunelem pod hranicí jim pašují miliardy a obyčejného turistu šikanují.Jsou to chudáci a ne celníci.Už jezdím přes Ma´dasko a je to v pohodě.Maďaři jsou v tomhle pro mně o 1000% kulturnější národ....
Bohužel, slovenští celníci si vybírají turisty jako oběť, aby mohli vykazovat podrobně provedené prohlídky (které mají na den stanoveny). Stalo se již pravidelností, že jsme při návratu ze značení nebo mapování na Ukrajině vykládali v hlinikové hale celé auto vč.obsahu batohů. Nyní jezdíme buď přes Maďarsko - malý přechod Kosoň (cca 20 km západně od Berehova, pozor je otevřen od 8 h do 20 h, nebo Berehovo-Lužanka. Pří návratu z Černohory doporučuji přechod Solotvino - Sighetu Marmatiej (dále na Satu Mare a formální hranici s Maďarskem - Petea a dále na Mateszalku a směr k nám. Ani na jednom přechodu jsem se nesetkal s arogancí, šikanou a pohrdáním lidí jako u slovenských celníků. navíc odbavení na obou stranách hranice bylo vždy slušné a korektní, celkem max. do hodiny, kdežto na Ubľe průměrně 3 h, a ve Vyšném Německém při návratu 4 až 6 hodin, ale i 8 h.
Aleš
Na Ukrajinu jazdíme pravidelne raz do roka k svokrovcom už 20 rokov. Úplne súhlasím s Vašim hodnotením colníkov na hraniciach Vyšné Nemecké-Užhorod, chcem dodať LEN JEDEN "malý detail", takéto správanie majú aj k nám Slovákom. Vôbec to nesúvisí s Vašou českou národnosťou. Pri návrate z Ukrajiny ma už pri vjazde do Užhorodu chytajú žalúdočné kŕče a brušné problémy.
Minulý rok som bola ale veľmi príjemne prekvapená, keď sme hranicu prešli za 45 minút. Je fakt, že nám vyložili celé auto - chodíme na 3 týždne, tak si viete predstaviť to množstvo batožiny vrátane manželovho kompletného rybárskeho výstroja, ktoré človek do auta ukladá ako puzzle, aby sa mu tam všetko zmestilo.
Ale aby som doplnila svoje skúsenosti za posledných 20 rokov. Kým sme neboli v Schengene, fungovalo to presne naopak. Naši colníci rýchlo a v pohode aj tam, aj naspäť. Ukrajinskí colníci cestou tam v relatívnej pohode, cestou naspäť úplný horor a pocit absolútnej bezmocnosti. Dnes má moja dcéra 20 rokov a môj muž má už dávno slovenské občianstvo. Keď mala asi 2 - 3 roky, tak po asi 8 hodinovom čakaní, ktoré vyzeralo ešte na také dobré 2 - 3 hodiny som to nezvládla, vzala som malú na ruky a išla som s ńou pešo na slovenskú stranu. Ukrajinskí colníci sa ma snažili zastaviť, tak som sa na nich hystericky vyvrieskala, že keby aj niečo robili a neváľali si tu gule a s pozície moci sa nevyvršovali na ľuďoch, ktorí nechcú nič iné, len kľudne a kultúrnym spôsobom prejsť cez hranicu, aby boli čo najskôr doma, hneď by sa všetkým žilo lepšie. Snažili sa ma zastrašiť, že nemôžem ísť pešo, lebo to je hranica pre autá, tak som im naspäť zavrieskala, že ja som slovenská občianka, mám platný cestovný pas, v ktorom má moje dieťa zapísané a ak chcem, pôjdem cez hranicu aj na kolobežke. Prešla som k našim, s hysterickým plačom som im vysvetlila, že čakáme už dobrých osem hodín, v aute sedí aj moja 70-ročná mama, ktorá cestuje s nami, pre decko už nemám vôbec nič na jedenie a že toto je úplne strašné a celé zle! Posadili ma do auta, išli so mnou na ukrajinskú stranu a keď som im ukázala v tej strašne dlhej rade naše auto, vybavili s ukrajinskými colníkmi, že sme okamžite prešli. Po našom vstupe do Schengenu sa všetko obrátilo presne naopak. Ukrajinskí colníci - žiadny, ani ten najmenší problém, nič ich netrápilo, vybavovali rýchlo a promptne ako nikdy predtým, zato naši sa začali správať tak isto, možno horšie ako pred tým ukrajinskí colníci. Celých 20 rokov tvrdím, že slovensko - ukrajinská hranica je hanbou celej Európy, či už schengenskej alebo ostatnej.
Pokud jedete na kole, tak můžete využít přechod Ubla-Bereznyj, čekací doba nulová (SK v pohodě, ukrajinští celníci položili pár otázek), prohlídka žádná. Zpět jsem jel přes Malé Slemence, opět naprosto v pohodě: ukrajinští celníci nás pustili hned, slovenští celníci zkontrolovali pas a chtěli otevřít namátkově jednu cyklobrašnu, celkem jsme se zdrželi asi 10 minut.
Potvrzuji tvá slova.Úplně stejnou,pozitivní zkušenost z těchto přechodů mám z 31.7 a 7.8. 2012 při cestě na UK na kole.
Jak se dostat nejlépe z Užhorodu do Rachova? Díky za odpověď. :)
Mám v plánu jet tím rychlíkem Šírava.
ahoj, např. busem v 16.45 h (Kyjevského času) - ten je na fotce a navazuje na Šíravu, pak na červený Ikarus do Užhorodu. Chtěl jsem to, aby to tam Ota dopsal do příspěvku, takže alespoň takto...
P.S. jinak přes Ubľu jsme se vraceli ze značení 16.7 a na slovenské straně v pohodě (cca 1 hod), Užhorod však 8.7 cca 4 hod na vstupu do EU.
P.S.2 - z Ukrajiny ze značení tras jsme jeli úmyslně v pondělí, to nejsou v Užhorodě trhy a na hranici je výrazně méně aut
Od kvetna do cervna jsem pejizdel hranici Malyj Bereznyj - Ubla a zadny cekani. Maximalne do 20 minut. Zadny hlubsi kontroly,jen hloupe vyptavani celniku ze strany UA i SK. Autor clanku mel asi negativnejsi zkusenosti,ja vsak toto jemu vyvracim. Chystam se tam zase,takze kdyby nekdo chtel vzit autem,tak at se ozve na mail
Toto nezná vyhledávač IDOS ani CP :
http://www.sadmi.sk/cestovne-poriadky/medzinarodne-linky
A v květnu to jelo,tak snad to jezdí dodnes ...
Vlakem lze dorazit takto:
615 Zemplín R
Bratislava hl.st. 23:40
Michalovce 7:28
jezdi denne nebo ve vsedni dny
mam podobnu skusenost s prechodom na Ukrajinu, ale naopak na Madarskej strane (Beregsurány) kedy sme s malym synom museli cakat 6 hodin na madarskej strane a colnici vobec nevysli v ustrety. Ked sme sa dostali na rad, samozrejme prebehla kompletna prehliadka auta. O nejakej inej reci ako madarcine, ani mysliet. Trocha rozumiem madarsky tak som vedel o com si rozpravaju a nebolo to nic slusne. Nastastie to bolo dva roky naspet, dufam, ze doba sa zmenila. Ukrajinsky colnici uplna pohoda, ziaden stres. A na margo slovenskych colnikov, nemam z nimi ziadnu skusenost, ale pevne verim ze su to arogantne "pip", cest vynimkam.
mam podobnu skusenost s prechodom na Ukrajinu, ale naopak na Madarskej strane (Beregsurány) kedy sme s malym synom museli cakat 6 hodin na madarskej strane a colnici vobec nevysli v ustrety. Ked sme sa dostali na rad, samozrejme prebehla kompletna prehliadka auta. O nejakej inej reci ako madarcine, ani mysliet. Trocha rozumiem madarsky tak som vedel o com si rozpravaju a nebolo to nic slusne. Nastastie to bolo dva roky naspet, dufam, ze doba sa zmenila. Ukrajinsky colnici uplna pohoda, ziaden stres. A na margo slovenskych colnikov, nemam z nimi ziadnu skusenost, ale pevne verim ze su to arogantne "pip", cest vynimkam.
neviem zhodnotiť reálne, aké skúsenosti viedli autora k takému ostrému názoru na slovenských colníkov, keďže som pri tom osobne samozrejme nebol, a nemám ani ilúzie o štátnych zamestnancoch (čiže ani colníkoch) všeobecne, ale moje (a mojich kolegov turistov) skúsenosti nie sú až také zlé ako ich popisuje autor. Bol som aj náhodne pri vybavovaní českých skupín turistov (vždy išlo podotýkam ale o Ubľu, z V.Nemeckého skúsenosti nemám) a tiež tam problémy neboli. Pred týždňom taktiež prechod cez hranicu pešo tam i späť (v sobotu ráno a nedeľu večer) bez problémov a plynulo.
Ahoj, k sepsání těchto postřehů mě vedlo 5x překročení hranice SK - UA v rámci projektu lavinová prevence s kolehy z HS za poslední 4 měsíce a cca 6x překročení hranice v rámci značení tur.tras v Zakarpatí. Jak píšu, Ubľa se ještě dá a tam také často zajížďíme. Budu rád před letní sezonou o další, nové zkušenosti.
Za poslední 2 měsíce (kdy jsme dokončovali opravu turistických tras v okolí Usť Čorné)jsem musel s kolegy 2x překračovat UA-SK hranici. Jak v říjnu (22.10 přes Vyšné Německé)tak v listopadu (28.11 přes Ublu) jsme se dočkali profesionálního, přívětivého a rychlého odbavení na vstupu do EU. Zmíněným směnám na slovenské straně patří poděkování:-) (Ukrajinci byli v pohodě jako vždy)- díky nim jsme bez problémů stihli před vlakem Širava i pivko :-)
Takže Ubľa jde stále projít pěšky 24 hodin denně ...?
Toto je taky důležitá a nějak trochu zstračená informace ...
Kámošovi tam kdysi Ukrajinec při odchodu kontroloval aj zubní pastu :-)
A při vstupu lezl zas opilý UA celník do autobusu a málem se tam netrefil ... jaro 2006.
Jinak letos ranní bus Michalovce - Užhorod v květnu úplně v pohodě a při cestě zpět vlak Čop - Čierna jen Slováci šli trochu do batohů
Pre uplnost este treba spomenut ze je "dobrym zvykom" nechat ukrajinskemu colnikovi cca 1 EUR na auto za prechod cez hranicu, ak nechcete mat zbytocne problemy, zdrzania..to je asi vacsi problem ako slovensky colnik.
ahoj, díky za doplnění - toto se týká výhradně "převažečů" tovaru a benzínu - a nebo těch, kteří od ukrajinských celníků chtějí tolerovat, že kolonu už začnou předbíhat na ukrajinském území. Za celou dobu, co jezdíme na UA (a je to i 10x za rok) jsme nikdy nikomu na hranici nic nedávali - a nerad bych "pány" celníky něco takového učil. Myslím, že i tak je korupce na hranici "dostatečná". Právě jak uvádíš, obyvatelé příhraničních okresů dávají do pasů jak těm tak i těm celníkům - a není to vždy jen jedno euro. Ukrajinský celník nemá důvod při výstupu z UA dělat problémy - navíc turistům (jak jsme zmínil, maximálně může pomoci předběhnout ty, kteří nezaplatili...).
no pri vystupe z UA nie, ale pri vstupe zvyknu zdrziavat, resp. prehladavat auto..samozrejme ked ideme na bikoch tak nedavame nic, ale zvykli si uz na to, niektori aj pytaju nadrzovku..ale ak mas skusenosti ze sa to da aj bez toho eura, tak o to lepsie :-)
..este nieco: ak auto nie je napisane na dotycnu osobu, treba mat splnomocnenie. Takisto povinna vybava do auta je hasiaci pristroj a nalepka so znackou statu, zvyknu za to pokutovat (nie na hranici, ale policia vo vnutrozemi)
Vřele doporučuji tuhle společnost.Autobus super lístky taky.
Jede z Prahy do Rachivu www.regabus.cz
za rady. Takový článek se opravdu hodí. Ale mám jeden doplňující dotaz. Pořád platí, že nesmíš mít u sebe nůž? Respektive nůž s čepelí větší než 4 cm? Pokud jo, jak tam nějaký normální pronést?
je to v jakémsi jejich zákoně. No proneseš jej jedině tak, že jej dobře schováš a ono jej nenajdou i pri prohrobávámí báglu…
takže asi neprotáhnu 4O cm mačetu, že? :-(
ledaže bys chtěl mít zbytečné problémy a platit pokuty…
Tak to jsem netušil,
(Honzek,
15.05.2012, 02:56
)
že nesmí být nůž, já měl v batohu dýku s cca 18cm čepelí. Naštěstí nás kontrolovali jen letmo, uff...Jinak při přejezdu Ubľa - Malý Bereznyj bez problémů tam cca 30minut, zpět asi 1hodina( bylo více aut).Celníci všichni slušní.
Další související články:+ Ukrajina - počasí, geografie, ambasáda ČR+ Na Hoverlu (2 061 m) nejkratší cestou; Zakarpatská Ukrajina + Černohorská polonina, Ukrajinské Karpaty + Horhany (Gorgany) - výstup na dvojvrchol Syvulja + Ťapeš (1 324 m) aneb koločavská Lysá hora + Potulky poloninou Svidovec + Napříč Krymským pohořím + Krym a Čatyr Dag; Tilak Treking 2005; soutěžní článek č. 1 |
|