Treking > Cestování > Na Ukrajinu autem, dopravní předpisy a potřebné doklady k řízení na ukrajinských silnicích
Na Ukrajinu autem, dopravní předpisy a potřebné doklady k řízení na ukrajinských silnicíchNa ukrajinských silnicích - poplatky, dopravní předpisy a dokumenty, Ukrajina autem18.5.2012 | Otakar Brandos
Dnes se dá na Ukrajinu vcelku spolehlivě a bezpečně cestovat vlastním automobilem. Při přípravě turistického průvodce a během budování sítě turistických značek, jsme takto cestovali mnohokráte a vždy se to obešlo bez závažnějších zádrhelů. Zkazky o tom, že vám auto na Ukrajině ukradou a že domů půjdete pěšky jsou pravdivé asi tolik (ovšem nikoliv vyloučené), jako že na Václavském náměstí v Praze vám auto v žádném případě ukrást nemohou… Dnes již nemusíte kupovat ukrajinské pojištění (strachovku), zelená karta je i tady platným dokladem. Ze "záludností" za zmínku určitě stojí skutečnost, že každé motorové vozidlo musí být vybaveno hasícím přístrojem. Za porušení tohoto nařízení vás může stihnout pokuta… Musím ale dodat, že za řadu cest na Ukrajinu mi tuto součást povinného vybavení automobilu kontrolovali pouze jednou. Jistota je ale jistota. Čtěte také: Jak cestovat do ukrajinských Karpat? Co mě čeká na hranicích? Ukrajina je pro motoristy svým způsobem ráj na zemi. Cena bezolovnatého benzínu se dlouhodobě pohybuje kolem ceny 20 až 25 Kč za litr, nafta asi 15 - 20 Kč. Po pádu kurzu hřivny v roce 2009 se cena bezolovnatého benzínu 95 pohybuje okolo 7 až 7,5 hřivny, při kurzu hřivny okolo 2 Kč ale nakonec zaplatíte méně než v minulosti (15 - 20 Kč), dnes asi 10 Hřiven. Uvedenou cenu berte ale s rezervou, neboť její pohyb nelze předpovídat. V nížinách je čerpacích stanic dostatek, expanduje sem maďarský MOL, který je asi nejdražší sítí, LUKOIL, OMV aj. V horách to je obtížnější a na většině "benzínek" (jeden stojan v plechové boudě) mají jen benzín s oktanovým číslem 76 - palivo pro UAZy, Gazíky a nákladní auta sovětské výroby (pozor na kvalitu). Placení kartou není běžné, ale ve větších městech (ale i ve zdánlivě zapomenutém Malém Berezném u hraničního přechodu Ubla) to je bez problémů. Tankovat se dá rovněž na předplacenou kartu vždy v příslušné sítí. Hlavní tahy silnic jsou v překvapivě dobrém stavu, určitě mile překvapí kvalitní silnice z Čopu do Užhorodu a dále vedoucí přes Mukačevo a Svaljavu přes Latorický průsmyk do Lvova. O hlavních spojnicích lze bez nadsázky říci, že jsou místy kvalitnější než u nás, neboť se na nich prakticky nevyskytují u nás tak "oblíbené" hluboké výmoly. Těch si ale naopak užijeme na vedlejších komunikacích či cestách vedoucích do horských oblastí. Tady jsou silnice obvykle v dezolátním stavu, o což se zasloužila především přetížená nákladní auta. Řada cest je tak na hranici sjízdnosti osobním autem, někdy již i zcela nesjízdné. Doprava na silnicích je poměrně hustá (především ve městech a v jejich blízkosti), rozhodně nevěřte zahraničním průvodcům, jejichž překlady z angličtiny se objevují i na našem knižním trhu a uvádějí, že "provoz na silnicích prakticky neexistuje, potkat tady můžete pouze povozy tažené voly…". To je nesmysl, pohled Američana, který východním zemím naprosto nerozumí. A jak jsem se měl možnost přesvědčit, je takovýto Američan doslova zaskočen, že v naší zemi řídí provoz na křižovatkách světelné semafory… Tady bych si ovšem dovolil upozornit na jedno nebezpečí. Zejména na vesnicích a v horských oblastech je potřeba dbát zvýšené opatrnosti. Po cestách se totiž může pohybovat (ale i povalovat) domácí dobytek či drůbež. A občas i nějaký ten nemohoucí opilec. Zvláštní kapitolou na ukrajinských silnicích je ukrajinská dopravní policie DAI (Dorožnaja avtomobilnaja inspekcija). Na internetu i v řadě periodik se lze setkat s neuvěřitelnými historkami o zkorumpovanosti policistů, dnes je ale nutno říci, že po oranžové revoluci a po zákroku bývalého prezidenta Juščenka se situace podstatně zlepšila a prakticky všechna takováta stanoviště byla zrušeno.
Turistický průvodce Ukrajinské
Karpaty - Zakarpatská Ukrajina, Poloniny. V první části průvodce naleznete podrobně zpracovánu
oblast bývalé Podkarpatské Rusi, dnešní Zakarpatské oblasti Ukrajiny, do druhé části průvodce
jsme zařadili hory v oblasti bývalé Haliče a Bukoviny.
Vedle velkého množství praktických informací tady « Poslední kontrolní stanoviště naleznete prakticky jen na hranicích se Zakarpatskou oblastí (Zakarpatská / Ivanofrankovská, Zakarpatská / Lvovská atd.) či v blízkosti hranic s Rumunskem (u Rachova), policisté dnes cizince bezdůvodně prakticky nezastavují. A pokud ano, tak se obvykle chovají velice korektně a slušně; s cizincem, umí-li ukrajinsky či rusky, si i velice rádi popovídají. Maximální povolená rychlost je na ukrajinských silnicích je 110 km/h, v obci 50 km/h a mimo obec 90 km/h. Svícení není za dne povinné, stejně tak nejsou povinné dětské autosedačky, naopak povinnou součástí vybavení je hasící přístroj (viz výše). Zároveň, není-li auto vaše (půjčeno z firmy či od kamaráda), se na Ukrajinu nevydávejte bez plné moci k užívaní vozidla (ukrajinsky doručenňa). Tato plná moc musí být ověřeno notářem a musí být přeloženo i do ukrajinského jazyka. Značení na silnicích je poměrně kvalitní, s orientací nejsou žádné problémy. Chce to ovšem umět azbuku… Pokuty jsou na Ukrajině vcelku mírné. Za překročení rychlosti do 20 km/h zaplatíte asi 40 hřiven, za vyšší rychlost zaplatíte dvojnásobek. Přestože je Ukrajina zemí se zvýšenou spotřebou alkoholu, za volantem je jeho tolerance nulová. Policie má v takovémto případě právo vám odebrat řidičský průkaz a auto může dočasně skončit na policejním parkovišti. Zmínku si určitě zaslouží i nepsané pravidlo silnějšího, většího či drahého auta. Takovéto auta si na silnicích dokáží vynutit přednost, proto se raději nikdy nepouštějte do závodění s nimi. Mějte na paměti černé statistiky nehod na ukrajinských silnicích. Přestože tady jezdí "jen" asi 10 miliónů registrovaných automobilů, ročně si 45 000 registrovaných těžkých dopravních nehod vyžádá až 7 000 lidských životů! Nehodovost na ukrajinských silnicích je tak skutečně neobyčejně vysoká. Při jedné z návštěv Ukrajiny jsem během jednoho jediného dne byl bohužel svědkem dvou smrtelných autohavárií… Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názor zobrazit celou diskusi
U čerpacích stanic mají dva druhy benzínu 95 oktanů. Jeden je označen jako Benzin 95 a je podle vyjádření pumpaře s olovem pro starší auta. Druhý je označen jako Benzin 95 euro a jedná se o bezolovnatý benzín pro auta s katalyzátorem.
Stav: 07/2016
Pozor na pokuty za nastražené přestupky - často je to zcela evidentní, že se jedná o "past" ze strany policie (například na nás velmi nenápadně blikli z civilního auta, pak nás zastavili policejním automobilem a pokutovali za přestupek "neuposlechnutí výzvy k zastavení", atd atd.) - v takovém případě se pokutě nevyhnete (i když teoreticky by to možná šlo, ale nepředpokládá se, že byste měli čas celý den něco řešit na policejní stanici), nicméne máte šanci ji výrazně usmlouvat (i na třetinu původně požadované částky) - peníze z takovýchto pokut totiž putují povětšinou přímo do kapes policistů nebo celníků. Pokud někde na Ukrajině platí heslo "Nedej se!", tak se to týká především setkání zahraničního motoristy s místní policií.
Další související články:+ Jak cestovat do ukrajinských Karpat? Co mě čeká na hranicích s Ukrajinou?+ Ukrajina - počasí, geografie, ambasáda ČR + Na Hoverlu (2 061 m) nejkratší cestou; Zakarpatská Ukrajina + Černohorská polonina, Ukrajinské Karpaty + Horhany (Gorgany) - výstup na dvojvrchol Syvulja + Ťapeš (1 324 m) aneb koločavská Lysá hora + Potulky poloninou Svidovec + Napříč Krymským pohořím + Krym a Čatyr Dag; Tilak Treking 2005; soutěžní článek č. 1 |
|