Treking > Cestování > Na svatbě domorodého afrického kmene Samburů - první si nás všimly děti a okamžitě se k nám rozběhly
Na svatbě domorodého afrického kmene Samburů - první si nás všimly děti a okamžitě se k nám rozběhlyDva roky stopem napříč Afrikou; na svatbě u kmene Samburů4.5.2016 | Ondřej Havelka
Na naší cestě stopem a pěšky napříč Afrikou právě procházíme divoké území obývané Sambury. Přiblížili jsme se na dohled větší domorodé vesnici. První si nás všimly děti a okamžitě se k nám rozběhly. Se smíchem a radostí nás přivedly k náčelníkovi, který je oděn do svátečního hávu a hlavu má pomalovanou červenou směsí másla a hlíny. Ihned si všímáme, že všichni jsou výrazně nastrojeni a panuje jakási sváteční atmosféra. Něco se děje. Náčelník si bere šestnáctou ženuPřichází další muž a zve nás do chýše na uvítanou. Rádi přijímáme, usedáme na hliněnou zem a přebíráme nádobu s mírně páchnoucím nápojem, který je, jak se později ukazuje, silně alkoholický. Náčelník se nám za pomoci rukou a nohou snaží vysvětlit, že má dnes svatbu a bere si svou šestnáctou manželku. Jeho bratr se stará o hladký průběh celého rituálu. Po druhé misce smrdutého nápoje jsem pochopil, že jsme zváni. Náčelník říká, že ženy dnes musí postavit z klacků a hlíny novou chýši pro budoucí novomanžele a připravit bohaté pohoštění. Muži zatím relaxují, posilňují se alkoholem, který si sami vyrábějí a zpívají rituální písně pro dobrý průběh svatby. K náladě přispívá i tak zvaný čad, který všichni hojně žvýkají. Čtěte také: Cesta k branám Damašku východní Afrikou, poutavý cestopis Tato zelená rostlina, rostoucí všude kolem má lehce halucinogenní účinky a zahání únavu, stres, špatnou náladu nebo agresivitu. Je ale silně návyková a její časté, pravidelné žvýkání vede pomalu k totální devastaci organismu. Žvýkáme také a nemůžeme si ji vynachválit. Zelená lahůdka barví zuby a sliny posouvajíc ducha vpřed. Rituální ženská obřízkaDalší příležitostí pro slávu jsou ženské obřízky prováděné těsně před svatbou. Samburové totiž věří, že pokud by se penis muže dotkl klitorisu ženy, stal by se muž impotentním. To je tedy hlavní důvod, proč jsou samburské dívky dodnes zbavovány klitorisu. V den obřízky je dívce pomazána hlava a korále červenou hlínou smíchanou s máslem. Žena, která obřízku provádí, pochází většinou z klanu Ltorobo, bývá středního věku a je velmi vážená. Neobřezanou dívku by za ženu nikdo z kmene nechtěl. Náčelník s máslem na hlavěZanedlouho po dopití čtvrté mísy nepříliš lahodného moku se mi začíná točit hlava a rozvazovat jazyk. S náčelníkem, jehož červené máslo na hlavě mi najednou připadá velmi legrační, si začínáme velice dobře rozumět. Pomalu vyndávám fotoaparát a objektivy, což náčelníka velmi zajímá a okamžitě mi foťák bere z ruky. Zavěšuje si jej na krk a hned se pyšní svou novou, netradiční ozdobou. Mně na oplátku zavěšuje na krk svůj amulet a na hlavu mi dává čelenku s péry, které symbolizují sílu. Notně posilněni účinky nápoje se s náčelníkem snažíme vypotácet z chýše zavěšeni jeden do druhého. Pohled, který se tak naskytl vesničanům, stál určitě za to, protože všichni vybuchli v šílený smích a povyk. Z malého vstupního otvoru hliněné chýše se vypotácel náčelník s parádním ozdobným foťákem na krku, zavěšen do bílého muže, zdobeného samburským amuletem a péry na hlavě. V objetí míříme pod nedaleký strom a následující hodiny odtud sledujeme, jak ženy staví dřevěnou konstrukci pro chýši a krásně si u toho zpívají. Nevěsta je o kus dál, schována v chýši, kde se provádí obřízka. Svatební zpěvy samburských animistůNejstarší žena stíná starou kozu za asistence několika mladších. Ty vzápětí rozdělávají velký oheň a koza se již porcuje a začíná připravovat v lahodný, sváteční pokrm. My ale sedíme pod stromem, a jak náčelník říká, musíme počkat, až ženy vše připraví, i kdyby to mělo trvat týden. Nikam se nespěchá, ostatně jako všude v Africe. Červené paprsky zapadajícího slunce vybarvují pestré oděvy a ozdoby žen, které pomalu dokončují chýši, postavenou pro hlavní akt dnešní svatby čili rituální a všemi očekávané stvrzení manželství. Maso již voní, oblohu pokryly hvězdy a plameny ohňů decentně nasvěcují okolí. Už je to tady. Náčelník dává pokyn a všichni zasedají kolem největšího ohně. Začíná se tleskat a tancovat. Nejprve se podává obrovská porce zeleného čadu, stíhaná litry samburského piva. Domorodci se rádi odevzdávají opojnému pocitu oslavy a pijí a žvýkají, jak jen můžou. Podává se hlavní pokrm, jenž rozděluje nejstarší žena. Všichni hodujeme a bavíme se, nic na tom, že my nerozumíme jejich řeči a oni naší. V pozdní noci se o slovo hlásí náčelníkův bratr, který předvádí bojový tanec přivolávající duchy svých předků a zahánějící zlo, které by snad novomanželům nechtělo přát. Rituální skoky kolem ohně mohutně podporované zpěvem a tleskáním domorodců vytvářejí hrozivé zvuky, jenž se linou údolím a tichou noční džunglí. Tanečník má hlavu nabarvenou na červeno a v čelence mu svítí dvě ohněm osvětlená bílá péra. Kolem krku má ozdobný pásek z korálků a barevných látek. Přes jedno rameno má přehozenou kostkovanou látku a ruce má ozdobené dalšími pásky barevných korálků. On i náčelník stále drží svou mocnou hůl, která, jak všichni věří, disponuje velkou magickou silou. Magické kri-kri na ochranu před zlými silamiŽeny mají oholené hlavy a některé z nich zdobí červenou barvou své vysoké krky. Na nich potom nosí velice bohatou výzdobu z kruhových, korálkových pásů. Látky mají také přehozené přes rameno. Přes den někdy nosí látku omotanou pouze kolem pasu. Na hlavě mají čelenky s drobným amuletem a pod ozdobami na krku nosívají kri-kri, ochranný kouzelný amulet posvěcený šamanem, který skrývá ve svém koženém obalu na papírku napsané kouzlo určené dotyčné osobě. Dětem se kri-kri zavěšují na krk a končetiny, ale také kolem pasu. Na hlavičkách se jim potom vyholují různá číra nebo pramínky, které je chrání před silami zla. Všichni jsme již zmoženi únavou a opojnými podporami, neustále dodávanými, aby nikde nechybělo. Vnímám už jen velice nejasně a nedokážu rozlišit mezi realitou a snem, který se vkrádá do noci. Připadám si jako jeden z kmene. Tuto noc jsem bojovníkem Samburu. Ani nevím, jestli náčelník skutečně odchází do nové chýše s nevěstou, která slavnostně nazdobena právě přišla, nebo jestli se mi to jen zdá. Sen definitivně pohltil skutečnost, dohořívající oheň a spící domorodci kolem něj tak ukončili obřad, který však stále pokračuje v nedaleké chýši, ale tam už pouze mezi novomanželi, šedesátiletým náčelníkem a jeho mladičkou šestnáctou manželkou. Kniha
Kouzelnou krajinou horských samot, túra hřebeny Javorníků…
Javorníky, Beskydy, Hostýnské vrchy. Krajina utvářená po staletí lidskou rukou. Rozlehlé lesy střídané…
Dvoudenní túra Hostýnskými vrchy s bivakem pod…
Dvoudenní přechod západní částí Hostýnských vrchů sice nepatří do kategorie himalájských výkonů, přesto jako…
Engadinské třítisícovky počtvrté (2), tentokráte s…
O cestě až na toto sedlo a sestup do údolí Val Bregaglia, o čemž jsme původně tak trochu uvažovali…
Jezerní hory Retezat: Túra na Virful Bucura za výhledy…
Retezat patří k nejkrásnějším pohořím v Jižních Karpatech. Hřeben Retezatu se táhne jako nepřekonatelná… Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názorDalší související články:+ V tajemné společnosti etiopských svatých mužů; stopem po Africe+ Súdan: Smích a slzy černého Súdánu, občanská válka na východě Afriky + Střední Atlas, nejzelenější oblast Atlasu a Maroka + Antiatlas, nejjižnější pásmo pohoří Atlasu + Gorges du Todra, jedna z největších přírodních zajímavostí Maroka + Cascades d´Ouzoud, největší a nejkrásnější vodopády Maroka + Sahara, největší poušť světa |
|