Treking > Treky, turistika > Trek kolem Manaslu a Annapuren, nádherný horský přechod v Himalájích v Nepálu
Trek kolem Manaslu a Annapuren, nádherný horský přechod v Himalájích v NepáluNepál 2011, Himaláje (4)11.7.2013 | Jiří Hon
Z Muktinathu odjíždíme chvíli po dohodnutém termínu, ale na zdejší poměry čtvrthodina nehraje žádnou roli. Přes Dzong a Kagbeni dojíždíme do Jomosomu (2 800 m), kde se po docela přijatelné cestě (už jsme si zvykli…) s focením a filmováním a družbou s velice příjemnou Švýcarkou Jednne v angličtině i italštině ubytováváme v hotelu Mustang Monalisha, kterou vlastní potomek Italské matky a Nepálce. Konečně aspoň něco evropského, aspoň podle názvu, jinak stále nepálská klasika. Odpoledne ještě jdeme pěšky do vesničky Marpha, asi 1,5 hod. Vesnička je to pravá turistická, plná atrakcí a obchůdků s předměty, jimiž si většina cestovatelů plní svoje evropské nebo americké příbytky. Ale má to i pozitivní stránku. Dá se místním vydělat nějaká ta rupie. Nevím, kdo má větší radost, když turista úspěšně usmlouvá cenu dárečku na třetinu, ale místní na tom ještě stále vydělá svých 100 %. Naší hlavní starostí je ale úspěšně odletět pokud možno už zítra, i když letenky máme blokované až na pozítří. Bohužel, večer se dovídáme, že jsou volná jen dvěma místa a my potřebujeme míst pět. Tak zde budeme ještě jeden den a ten si ale opět nemůžeme nechat uplynout jen tak v nečinnosti a tak si nacházíme i cíl - jezero Gomba ve stejnojmenné vesnici. Sem se vypravíme jen tři, Martin s Renčou chtějí navštívit další klášter na opačné straně údolí. Čtěte také: Trek kolem Manaslu a Annapuren (4) U jezera se díky nedorozumění opět atomizujeme na tři dílčí části a každý jde svou vlastní odpolední cestou. Já vím, že mám poslední příležitost se ještě podívat z výšky na údolí řeky Kali Gandaki. Jdu nahoru směr lesy pod kopcem Nilgiri North (7 061 m) a Nilgiri Central (6 940 m). Už se dostávám k prvním jehličnanům s krásnými šiškami a těším se, že už se za chvíli dostanu do neporušeného vysokohorského lesa, ale ouvej. To jsem se přepočítal. Nevím, z jakého důvodu se úžasná planina plná nádherné horské vegetace začala planýrovat pomocí těžké techniky, jako by tam chtěli postavit nějakou obří rekreační základnu plnou paneláků. Vzpomněl jsem si na Ružomberok a tamní výstavbu paneláků na terase nad hlavní komunikací. Je fakt, že určitě by tam neupravovali povrch bez představy a cíle na tom nějak zbohatnout. Kolem takto zničeného území jsem šel asi půl hodiny stále mírně vzhůru po nově udělané cestě způsobem opravdu přímo nechutným, ale v daných podmínkách asi jediným možným. Bagr jede a vše planýruje a ničí a po něm projede pásový traktor a vše hrne na bok. Místy jsem se někdy brodil v 10 cm prachu. Snad jako by ani nevěděli, co jim s tím udělají monzunové lijáky. (My doma víme, jak jednoduché bylo za vlády jedné strany zorat meze a scelit pozemky do velkých širých rodných lánů a nyní se už marně potýkáme dvacet let s potřebou vrátit meze aspoň tam, kde byly, ale to se nedaří ani s podporou evropských finančních dotací. A i když nemáme každoroční monzuny, tak bleskové povodně ano). Původní stará, nádherná lesní cesta je místy přerušena touto nově vybudovanou, v jednom vhodném okamžiku tu novou opouštím a jdu přímo do kopce po té staré. Chodníček jako z pohádky, jen občas koblížek od oslíků, kteří tudy asi vynášeli nějaké zásoby. Po dvouhodinové cestě se ocitám na nádherném místě, krásná louka se solitérní borovicí a již evidentně opuštěným lidským příbytkem s místy i pro ustájení dobytka. Jsou dvě hodiny a já se rozhoduji, že mohu ještě hodinu stoupat, i když je mi jasné, že ke stěně se sněhem už nedojdu. Přesto se dostávám na místa, kde už je voda zmrzlá a sluníčko se ještě před třetí hodinou schovalo za hřeben. Končím na hranici lesa asi ve 4 000 m, ale už musím obrátit, abych na zpáteční cestě nezatměl. Na sestupu se vše barví paprsky zapadajícího slunce a celý zážitek umocňuje skutečnost, že jsem zbloudil a musel jsem následně překonat poměrně hluboké údolí, abych se dostal opět na požadovanou cestu. Vše se mi ale podařilo zvládnout a v pět jsem v Jomosomu. Měl jsem u sebe v batohu doklady - naše permity s tím, že nás odhlásím z treku kolem Annapurny, abychom se nemuseli zítra, v den odletu, již stresovat případnou frontou turistů. Do kanceláře "Check pointu" se dostávám chvíli po páté. Mám i doklady z Manaslu, dva se mi připletly k těm z Annapurny a když jsem si všimnul, že člověk za PC do xls tabulky opisuje podruhé opět moje jméno, tak jsem si uvědomil svůj omyl. Myslím, že policistovi nebo úředníkovi bylo úplně jedno, co píše. Problém vidím hlavně vtom, že zápisy asi neslouží k tomu, aby se každý den kontroloval (třeba z bezpečnostního důvodu) pohyb turistů. Příští den nás čeká nevšední zážitek - let malým dopravním letadlem údolím řeky Kali Gandaki mezi osmitisícovými kopci Annapuren a Dhaulagiri, musíme se na ten zážitek dobře vyspat, přesto setrváváme v družné diskusi do pozdních večerních hodin. Ráno máme pohodu, protože letíme až po desáté, let máme potvrzený, takže stačí přijít chvíli před odletem. Bohatě snídáme, ale chybička se vloudí, Martin zachytil informaci, že lety asi budou mít zpoždění, protože na druhé straně hor, v Pokhaře, je špatné počasí. Včera jsme pozorovali letadla při příletu i při vzletu a bylo pravda, že dnes ještě žádné nepřistálo, což se opravdu nedalo přeslechnout, když nám včera prolétalo jedno doslova pár metrů nad hlavami. Díky neustálým silným větrům, zejména v odpoledních hodinách, se zde létá jen dopoledne. Martin jde zjistit situaci a opravdu kancelář potvrzuje 2-3 hod zpoždění. V 10 hodin, při další návštěvě kanceláře, nám už ale sdělují, že se lety pro dnešní den zcela ruší a že nám doporučují sehnat si náhradní dopravu. Navíc, prognóza vývoje počasí není dobrá na další minimálně 3-4 dny.Před jedenáctou už máme sbaleno a už se snažíme mezi dalšími turisty, ale hlavně jejich průvodci a nosiči "vybojovat své místo na slunci" a koupit místa v nějakém autobusu nebo jeepu. Nakonec dostáváme v různorodé skupině více státních příslušníků místa v jeepu na 13 hod. Vyjíždíme skoro přesně, pět minut před druhou. Cestování po relativně nedávno dokončené "silnici" mají zorganizovanou tak, že se kupuje lístek vždy na kratší úsek, nejezdí se najednou celá trasa v jednom dopravním prostředku. Takže nejprve nás čeká jízda jeepem do Ghasy, zde přestupujeme v rychlosti na autobus do Beni, ale už cítím, že moje páteř to hrozné natřásání nevydržela a mám opět problém. Do půl desáté, kdy dojíždíme do Beni, se více než trápím. Po dojezdu kupujeme v hotelu jedny z posledních volných postelí, protože takových zoufalců, kteří se těšili na pohled na Himaláje z okének letadla jako i my, bylo více. Na ráno jsme si objednali snídani a potěšila nás i dobrá informace, že se dá ráno v šest koupit jízdenka v malých a relativně slušných mikrobusech až do KTM. Tak to by bylo terno. Je to s podivem, ale opravdu se to podařilo, Martin zabodoval v boji o jízdenky a jedeme v obdobném složení jako včera (Francouzka, Němec, Dán, nás pět Čechů a pár dalších místních autobusem přímo přes Pokharu do cíle naší cesty, do KTM. I když se pohybujeme většinu dne na spojnici dvou největších nebo aspoň turisticky nejdůležitějších nepálských měst (Pokhara - KTM), asfaltka není tedy zrovna v nejlepší formě, ale řidiči opravdu zvládají svá vozidla bravurně. Kličkují mezi dírami jako při slalomu. Nejméně 5× jsem to už viděl na bouračku (vždy při předjíždění, kdy nebylo vidět dopředu), ale protijedoucí auto vždy přibrzdilo nebo v jednom případě dokonce i zastavilo tak, aby náš řidič byl schopen bezpečně dokončit předjížděcí manévr. Nezaznamenal jsem žádné klepání na čelo nebo dokonce neverbální posunky a gesta. Při zastávce na jídlo v místních bufetech a vývařovnách zjišťujeme, že ceny náhle klesly na úroveň 10-20 % toho, co jsme platili na trecích. Ještě že Nepálci mají svoje Himaláje a mohou počítat s jejich významnou pomocí ve státních příjmech. Tolik turistů je chce navštívit a nakonec bychom byli ochotni zaplatit i více. Co znamená v ročním rozpočtu pro "bohatého" turistu 40 USD za 30 denní vízum? Do KTM přijíždíme ještě před setměním, o půl šesté a po "vylodění" se v blízkosti našeho ubytování ještě činíme nákupy na polévku. Po příchodu se jdu ihned osprchovat a ulehám, abych konečně ulevil svým bolavým zádům (klasický ischias). Ještě dostávám talířek polévky, kterou uvařila naše zlatá děvčata pod vedením Evy jako nejzkušenější kuchařky a potom se ztrácím do říše snů patřičně ukonejšen a uspán práškem Tramabene (dříve Tramal) a budím se až další den ráno. Místní obyvatelé domu a Radka o mě pečují, dali mi na oběd dalbath. Ale jinak celý den ležím, ostatní si udělali svůj program v KTM. Nejdůležitější akcí byla návštěva cestovky s tím, že bylo potřeba uplatnit vrácení peněz za letenky a nevyužité dny našich nosičů. Jednání firmy bylo naprosto férové a uznali náš návrh v plném rozsahu. Ani jsme s tím nepočítali. Evča si koupila flísovou vestu a spoustu čajů jako dárků. Já prošvihl koupi map, ale to není žádná katastrofa, stejně se s největší pravděpodobností už do těchto krásných míst nepodívám. I když jsem slyšel od své kamarádky Olgy v hospodě u Toma a Jeryho krásnou myšlenku "Kdo jednou pozná Nepál, musí se sem opět vrátit". Byl to nádherný zážitek a přeji ho všem. Když člověk pozná, za jakých životních a ekonomických podmínkách se dá žít, tak se skoro stydí za to, jak je doma stále s čímkoli nespokojen. A nezdá se mi, že by ti místní lidé byli nešťastní. Určitě jsou svobodnější než my Evropané, kteří mají život svázaný tolika zákony a nařízeními, že možná i proto utíkáme do těchto krásných, pro nás exotických končin. Při letu z Milána do Prahy dostáváme naše noviny, ve kterých se psalo, že v oblasti Everestu, který je nejnavštěvovanější destinací v Himalájích, zůstalo bez možnosti odletu více než 2 000 turistů. Údajně nestačily ani kapacity noclehů v hotelech a ubytovnách. Vždy se tedy vyplatí mít ve svých plánech nějaký ten den na závěr výletu navíc, aby člověk nakonec nemusel platit novou letenku do svého domova, když by mu jeho letadlo odletělo dříve, než se stačí dostat z hor do civilizace a na letiště v KTM. Himaláje 2011 - rady a zkušenosti na závěr
Pro zvídavé je možno se podívat na další foto na internetu:Děkuji všem, kteří dočetli. Snad mé informace někomu pomohou k tomu správnému rozhodnutí vyzkoušet výlet do Nepálu tzv. na vlastní kůži. Další související články:+ Makalu trek - do Himalájí s kardiostimulátorem? Proč ne (1)+ Ladakh a Markha valey trek, treking v Indii + Mount Everest trek, trek do srdce Himaláje + Annapurna trek + Namaste Annapurna, Annapurna trek + Karakoram, ledovec Baltoro - reportáž z treku pod osmitisícovky K2 a Broad Peak + Kolem jezera Manasaróvar pod horou Kailás + Shivapuri trek, Ľahký trek v okolí Kathmandu, treking v Nepálu + Mera Peak, do Himalájí s kardiostimulátorem? Proč ne (2) Líbil se vám tento článek? |
|