Montague - skládací kola, outdoor recenze (test) kola unikátní kostrukceNeobvyklá skládací kola Montague19.3.2009 | Tomáš Kuba
Skládací horská kola Montague se liší od všech ostatních na první pohled. Důvod je prostý: za jejich konstrukci nestojí žádný ze známých výrobců kol, ale armádní agentura DARPA, která pro US Army vyvíjí a testuje nové dopravní prostředky. Když totiž americká armáda dopravní prostředek pro pohyb v běžnou technikou těžko nebo zcela nedostupných lokalitách vyšly překvapivě jako nejvhodnější alternativy kůň a kolo. Na rozdíl od motocyklů a čtyřkolek se pohybují nehlučně a nezanechávají tepelnou stopu, kterou snadno odhalí moderní pátrací prostředky pracující v infračerveném pásmu. Kůň ovšem potřebují výcvik, pravidelný přísun potravy a také ho nelze na místo nasazení snadno dopravit. Zbylo tedy kolo. Na kole umí jezdit každý, jezdec si vystačí s běžnými potravinami a ve srovnání s jakoukoli jinou technikou je i kolo doslova za pakatel. Armáda ovšem požadovala od kola parametry, které běžná komerční kola nemohla nabídnout. Základní dva požadavky: plnohodnotný MTB a možnost skládání si značně protiřečily. Požadovaná nosnost minimálně 200 kg pak již nemožnost výběru z civilní nabídky jen pojistila. Žádné z komerčně vyráběných skládacích kol nemělo potřebné vybavení a nosnost. Proto US Army zadala vývoj kola své agentuře DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). Pracovníci této agentury brzy pochopili, že jedinou cestou jak dosáhnout cíle je eliminovat hlavní nectnost všech skládacích kol: přerušený rám. Základem úspěchu tedy bylo vyřešení tohoto problému. Na armádním vývoji se nikdy nešetří a tak i vývoj kola spotřeboval peníze, které by si běžný výrobce kol těžko mohl dovolit investovat. Výsledkem je zcela unikátní koncepce rámu s integrovaným systémem skládání nazvaným F.I.T. (Folding Integrated Technology). Tento systém je vlastně geniálně jednoduchý: Rám kola není přerušený, ale otáčí se kolem uložení sedlové tyče, tedy osy která je dostatečně dlouhá a pevná, aby se rám i v těžkých podmínkách rozvolnil. V aktivní poloze je zadní část rámu fixována jednoduchým mechanismem, který je možné zcela intuitivně zacvaknout a zajistit rychloupínačem. Jediným složitějším úkonem je pak nasazení předního kola, které je ale usnadněno použitím kotoučové brzdy a specielního rychloupínače. Pro přepravu v automobilu ovšem zpravidla není nutné přední kolo vůbec sundávat. Toto řešení samozřejmě nenabízelo složení kola do skutečně malých rozměrů, ale požadavek na to aby toto kolo bylo nejen skládací, ale také plnohodnotný "horák" stejně diktoval použití 26" kol která limitovala celkový rozměr složeného kola. A s těmi rám koresponduje. Kolo v přepravní brašně pak nepřesahuje obrys jednoho metru. Nakolik byl vývoj rámu velice sofistikovaný, pro osazení byly pragmaticky zvoleny zcela komerční prvky od firem Shimano, SRAM, Suntour atd. Ověřené v milionových sériích a se servisem kdekoli na světě. Vývoj byl tedy ukončen a testy proběhly úspěšně. Bylo tedy třeba najít výrobce. Výrobou skládacích kol se již v USA delší dobu úspěšně zabývala firma Montague, (která si vydobyla renomé mimo jiné i jako oficielní dodavatel kol pro pořadatele na Olympijských hrách v Atlantě). Byla tedy mezi oslovenými, konkurs vyhrála a v roce 1997 zahájila výrobu kol pro US Army a US Marines. Postupem času o kola projevily zájem i armády jiných zemí a tak se tato kola stala součástí vybavení řady armád NATO. Slouží zejména k průzkumným operacím, rychlým akcím malých bojových skupin, ale také při ostraze rozlehlých objektů jako jsou letiště, muniční sklady a základny. Od armády se pak kola rozšířila i do policejních složek, převzaly je i správy národních parků a další uživatelé mimo armádní kruhy. Je logické, že o kolo takto unikátních parametrů zaujalo i civilní trh. Ten však musel ještě nějakou dobu počkat než se uspokojila poptávka armády a státního sektoru. Teprve poté mohla firma Montague představit civilní modely. Základem je model Paratrooper, který je nejen barvou (matová zelená) a vybavením nejblíže armádnímu originálu. Se stejným rámem, ale pro trekingové použití se vyrábějí modely CX a MX Comfort a naopak pro ty kteří chtějí lepší vybavení pak jsou určena kola Paratrooper LX v matně černém provedení. Novinkou jsou pak MTB pod označením Swissbike LX a XO. Různé modely se liší vybavením ale jedno mají společné: Pevný duralový rám s integrovaným skládacím systémem. Ke všem kolům je možné si přiobjednat praktickou skládací brašnu. Skládací pedály, nosiče, držáky na lahve a další příslušenství je možné si koupit v kterékoli cykloprodejně. Kola mají zcela standardně rám připravený pro jejich montáž. Kola Montague se do ČR dováží již druhým rokem a více informací o nich je možno nalézt na stránkách výrobce www.montagueco.com nebo dovozce www.montague.cz, kde je možné si dohodnout i zcela nezávazné otestování kola. Ostatně test připravujeme i pro náš časopis. Další informace již nyní naleznete na stránkách www.darpa.mil, www.militarybikes.com, www.paratrooper.cz. Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názorDalší související články:+ Jak si vybrat vhodné kolo pro cykloturistiku+ Kolo pro turistiku – jak si vybrat? |
|