Tanečník, Oravská lesní železnice v Oravské LesnéTip na výlet s dětmi na Oravě - Tanečník v Oravské Lesné12.9.2011 | Otakar Brandos
Dnešní Oravská lesní železnice Tanečník je sice jen torzem původní lesní železnice, přesto je to lákavý a navštěvovaný turistický cíl. Dnešních 3,6 km trati, na které probíhá provoz lesní železnice, je jen zlomkem z původních 63 km, které Oravská lesní železnice měla v 60. letech 20. století. Oravská lesní železnice zahájila provoz 27.7.1918, tedy ještě v průběhu I. světové války a Rakousko - uherské monarchie. Na konci II. světové války byla železnice poškozena partyzány, kteří chtěli zabránit přesunům německých vojsk v této části Slovenska. Po zhruba půlstoletí fungování byl provoz železnice z důvodu nerentabilnosti v roce 1971 zrušen, poslední vlaky prý tady ještě jezdily v polovině roku 1972. Vozový park i svršek lesní železnice byly sešrotovány a železnice na dlouhých 36 let osiřela. Až díky partě nadšenců byly v roce 2003 zahájeny konzervační práce a začalo se pracovat na obnově Oravské lesní železnice. Ta byla dokončena v roce 2008 a již 31.5.2008 na trať, která dosahuje nejvyššího bodu v sedle Beskyd (939 m), vyjel první vlak s návštěvníky. Původní trať, která byla propojena s Kysuckou lesní dráhou pomocí unikátních úvratí, vedla z Oravské Lesné přes Zakamenné až do obce Lokca. Z Oravské dráhy se odpojovala řada bočních větví, z nich nejdelší byla odbočka Mútne - Furandová. Oravská lesní dráha měla být původně napojena na železniční síť v obci Suchá Hora (dnes hranice s Polskem v podhůří Západních Tater), avšak pro složitost a nákladnost takovéto stavby se začala budovat spojka s Kysuckou lesní železnicí v délce 10,5 km. Ta byla vybudována v letech 1925 - 1926. Spojením s Kysuckou lesní dráhou vznikla lesní železnice o délce přes 110 km, která se na Oščadnici na Kysucích napojovala na Košicko - bohumínskou železnici. Oravská lesní železnice Tanečník - Beskyd dnes patří pod Oravské muzeum P. O. Hviezdoslava. Provoz na muzejní dráze je zajišťován v průběhu celého roku, dokonce i v zimních měsících, kdy je potřeba odhrnovat sníh. Jízdní řád a další informace naleznete na stránkách Oravského muzea www.oravamuzeum.sk. Na Tanečníku jsou vybudovány výtopny, provozní budova s kasou i s malou, ale pěknou expozicí Oravské lesní železnice. Poněkud zarážející je skutečnost, že tady nefunguje žádné občerstvení… Jízdné stojí 4 Eura v létě a 5 Eur v zimě. Trať vede krásnou krajinou a místy prudce stoupá. Provoz je zajišťován obvykle parní lokomotivou Gontkulák, která během jedné obrátky spotřebuje asi kubík vody čerpané z potoka na Tanečníků a za den v průměru spotřebuje asi pět metráků uhlí. Během zastávky v sedle Beskyd máte možnost vyjít na blízkou vyhlídkovou věž, ze které se otevírají krásné výhledy na Oravu a na vzdálenější Západní Tatry a Chočské vrchy. Za návštěvu tato železnice o rozchodu pouhých 760 mm určitě stojí. Nadšeny budou zejména děti, které se tady určitě nudit nebudou. Lesní železnice v Karpatech, Historická lesná úvraťová železnica – HLÚŽ Oravská lesní železnice, turistická mapaLíbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názor zobrazit celou diskusiDalší související články:+ Orava a Oravské Beskydy, ubytování, horské chaty a turistické útulny na Oravě+ Oravský hrad a Oravský Podzámok + Hory od hladiny oravského moře, Oravská přehrada + Babia hora (1 725 m) v babím létě, Oravské Beskydy + Babia hora (1 725 m), vrchol úžasných výhledů + Pilsko (1 557 m) zvládnete i za kvílení severáku, Oravské Beskydy |
|