Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář | Napsat článek | Reklama | Více… |
Treking.cz
Poslední aktualizace: 7.3.2024
Treking > Karpaty > Úzkorozchodnou dráhou z Vinohradova do Chmilniku na Zakarpatské Ukrajině

Úzkorozchodnou dráhou z Vinohradova do Chmilniku na Zakarpatské Ukrajině

Úzkorozchodná železnice z Vinohradova do Chmilniku

20.10.2016 | Martin Jílek

Zakarpatskou Ukrajinu a její krásy není třeba déle představovat. Krásné hory, byť poslední dobou ničené nelegální a bezohlednou těžbou dřeva, příjemní a pohostinní lidé, kulturní a technické památky. Jedna z nich, úzkokolejná dráha Vinohradiv (Vinohradov) - Chmilnik, je na neoficiálním seznamu ohrožených.

Vlak v Chmilniku

Boržavská hospodářská dráha, jak zněl její původní název, byla uvedena do provozu v prvním úseku v roce 1908 a její délka dosahovala přes 100 km. Dráha se ve stanici Dovhe napojovala na síť lesních železnic a sloužila také k přepravě lignitu a dalších produktů.

Čtěte také: Bieszczadzka kolejka, lesné železnice v Karpatoch

Po vzniku ČSR byla dráha v roce 1923 zestátněna, během druhé světové války byl provoz zajišťován maďarskými železnicemi, od roku 1944 dodnes SŽD a po vzniku samostatné Ukrajiny ukrajinskými železnicemi (UŽ).

Železnice je v poslední době stále více vyhledávána fanoušky železnice, pro potřeby turistiky je ale téměř nepoužitelná, neboť se nachází mimo hlavní horské turistické trasy. Vzhledem ke špatné hospodářské situaci země a velmi špatnému stavu železničního svršku již byla zrušena část trati z Iršavy do Chmilniku a na zbylém úseku je provozována doprava pouhé tři dny v týdnu - v pondělí, ve čtvrtek a v neděli. Aktuální (snad) informace jsou k dispozici na webu www.uz.gov.ua.

Dnes již neprovozní vagony ve stanici Chmilnik

Na projížďku železnice jsme se vydali v rámci okruhu návštěvy Rumunska nočním autobusovým spojem společnosti Leo express s odjezdem z Košic ve 23:15 hod. Aby "paštikář" snížil provozní náklady, obsluha i autobus jsou ukrajinské. Byť noc nestojí za nic a wc je preventivně uzamčené, je velmi výhodný brzký ranní příjezd do Mukačeva před pátou hodinou ranní místního času.

V bankomatu vybíráme hřivny a chceme koupit lístky na první autobus směr Rachov (aktuální jízdní řády odjezdů autobusů na Ukrajině zde: http://bus.turcompas.com), se záměrem vystoupit v obci Kamjanske. Pokladní nám vysvětluje, že musíme do obce Silce a pak se vrátit. Kupujeme jízdenky a u řidiče si zastavení domlouváme, což není žádný problém.

Ve vesnici vystupujeme ještě za tmy a jdeme po silnici, tedy po totálním tankodromu, do Chmilniku. Protože vlak jede až v 9:50 hod, postáváme před obchodem a čekáme, zda otevře. Což se také stalo. Dáváme pivo a kafe a nepospícháme, neboť dle mapy Google má být stanice hned za vesnicí.

Dnes již neprovozní vagony ve stanici Chmilnik

Když dojdeme ke kolejím, vidíme je jen opuštěné a rezavé. Divíme se a jdeme směr Vinohradov. Skutečná stanice Chmilnik je cca o 2 km dál u lesa, takže než tam dojdeme, vlak ujede. Rozhodujeme se počkat na odpolední vlak s odjezdem okolo půl třetí. Prohlížíme odstavené vagóny polské výroby a pár nákladních vagónů.

Po druhé hodině přijede vlak z Vinohradova, jehož obsluhu tvoří 4(!) zaměstnanci. Z vlaku vystoupí jeden člověk, my si kupujeme u průvodčího jízdenku za 6 Hřiven (cca 6 Kč). Vlak se dává do pohybu na minutu přesně a se silným vrzáním se rozjíždí na rychlost 20 km/hod, která nám vydrží po celou dobu jízdy.

Jak jsem se již zmiňoval, železniční svršek je v bídném stavu a nedovoluje vyšší rychlost. Přestože projíždíme několika vesnicemi, kam vede jen prašná cesta v taktéž šíleném stavu, vlak zde zastávku nemá a tam, kde zastavuje, nikdo nenastupuje, škoda.

Po 80 minutách jízdy projíždíme městem Vinohradov, taktéž bez zastávky, zastavujeme na úzkorozchodném nádraží, kde na zpáteční vlak čeká pár lidí, patrně do prvních vesnic. Vlak směr Solotvino odjel patnáct minut před naším příjezdem (na co by spoje navazovaly), takže se musíme do Chustu a dále dostat autobusem. Protože žádný přímý již nejede, poslední v 14:30 hod, musíme jet místním spojem do obce Kopanija a zde stopnout bus směr Chust.

Bídný stav svršku

Na úzkorozchodné železnici je patrné, že zde plní hlavně funkci sociální - zachování zaměstnanosti. Ovšem vysoké provozní náklady nemohou dlouhodobě obstát v kontrastu s minimálními tržbami z již tak minimálního jízdného.

Další související články:

+ Pálházska štátna lesná železnica, lesná železnica v Maďarsku
+ Kremenec. Výstup přes vrcholy Mala a Wielka Rawka, Bieszczady
+ Z Kremence na Minčol. Vihorlat a Čergov k tomu (1)
+ Bieszczady, výstup na Tarnicu - nejvyšší horu Bieszczad
+ Bieszczady - poľské poloniny
+ Jaro v Bukovkách, putování nejvýchodnějším pohořím Slovenska
+ Cartea Muntilor - Kniha hor aneb rumunské Karpaty v roce 1924 (2)
+ Cartea Muntilor - Kniha hor aneb rumunské Karpaty v roce 1924 (1)
Reklama
Na Trekingu dále naleznete
Naše rozhledny Skalní města
Naše vrcholy Vodopády
Ledovcová jezera Sedla a doliny
Jeskyně Památky
České hrady Slovenské hrady
Geomorfologie (ČR) Geomorfologie (SK)
Nejvyšší hory (SK) Nejvyšší hory (ČR)
Nejvyšší vrcholy Orografické členění
Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří
Reklama
Vyhledat ubytování podle pohoří

1. Beskydy, ubytování a horské chaty v Beskydech
2. Javorníky, ubytování a horské chaty v Javorníkách
3. Jeseníky, ubytování a horské chaty v Jeseníkách
4. Jizerské hory, ubytování a chaty v Jizerských horách
5. Krkonoše, ubytování a horské boudy v Krkonoších
6. Orlické hory, ubytování a chaty v Orlických horách
7. Šumava, ubytování a horské chaty na Šumavě
CZ / SK
1. Malá Fatra, ubytování a horské chaty na Malé Fatře
2. Nízké Tatry, ubytování a chaty v Nízkých Tatrách
3. Oravské Beskydy, ubytování a chaty na Oravě
4. Roháče, ubytování a chaty v Západních Tatrách
5. Slovenský ráj, ubytování a chaty ve Slovenském ráji
6. Velká Fatra, horské chaty a útulny na Velké Fatře
7. Vysoké Tatry, ubytování a chaty ve Vysokých Tatrách
Reklama
Regiony
Beskydy | Bílé Karpaty | Blatenská pahorkatina | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Děčínská vrchovina | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Džbán | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Ještědsko-kozákovský hřbet | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křemešnická vrchovina | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podbeskydská pahorkatina | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Slezské Beskydy | Smrčiny | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Belianské Tatry | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Myjavská pahorkatina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Ostrôžky | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Beskydy | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Starohorské vrchy | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Východoslovenská rovina | Zemplínské vrchy | Žiar
Témata našich článků…
Proton Šídlo modré Chata Slaměnka Na Turoldu Smraďoch Marcelka Kašparova chata Bezděz Gluon Litice Lysá hora Retezat Frýdštejn Úplněk Jarní prázdniny Gran Paradiso Loket Saturn Brouci Kuiperův pás Batohy Říp
Reklama
Vybíráme z obsahu…
1. Plesa Štrbské pleso, nejznámější a druhé největší pleso slovenských Tater
2. Geologická památka Panská skála, čedičové varhany u Kamenického Šenova
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Propasti Hranická propast, nejhlubší propast v ČR
5. Vesmír Světelný rok, nejpoužívanější jednotka vzdálenosti ve vesmíru
6. Horské chaty Téryho chata: Vysoké Tatry, cena a recenze ubytování na Téryho chatě
7. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů
Služby Horská seznamka Outdoor bazar Ztráty a nálezy Archiv článků Spolupracujeme Počasí Satelitní snímky Fotogalerie Turistická mapa Kalendář turistických akcí Treky České hory Slovenské hory Alpy Karpattreky Rumunské hory Ukrajinské Karpaty Asijské hory Severské země Turistika s dětmi Balkánské a evropské hory Ubytování Horské chaty, české hory Slovenské chaty Penziony, hotely Ubytování online Alpské chaty České kempy Slovenské kempy Chorvatské kempy Kempy, Slovinsko Ukrajina, Rumunské hory Výlety Skalní města a skály Naše vrcholy Rozhledny České hrady Slovenské hrady Jeskyně Vodopády Sedla a doliny Členění Slovenska Geomorfologické členění ČR Výlety Přehled našich pohoří Sopky v ČR Karpaty Alpy Ledovcová jezera Památky a zámky Větrné mlýny Čedičové varhany Viklany Bludné (eratické) balvany Ostatní Cestování, cestopisy Horolezectví Cykloturistika Snow Soutěže Příroda, fauna a flóra Vesmír, astronomie Produkty Testujeme Outdoor vybavení, poradna
TOPlist