Ohlédnutí za veletrhem Eurobike, zajímavostiOhlédnutí za veletrhem Eurobike 200824.9.2008 | Jan Merhaut
Veletrh Eurobike v německém Friedrichshafenu je první evropskou přehlídkou cyklistických novinek z celého světa, určených pro následující rok. Počátkem září jsme tak mohli vidět, co výrobci chystají pro rok 2009. Stejně jako v předchozích letech se v našem referátu zaměříme na kola, určená pro cykloturistiku. Toto zaměření volíme proto, že ostatní odborné cyklistické publikace (Velo, Cykloturistika, Cykloservis, Peloton) tuto oblast víceméně opomíjejí a pokud se kolům této kategorie věnují, pak spíše okrajově. Hlavním trendem, který bylo možno vypozorovat, je snaha o snižování hmotnosti. Cesty k tomu jsou různé, jednou z nich je používání moderních materiálů. Do konstrukce rámů proto začíná pronikat karbon i v kategorii krosů a trekingů. Jsou však i další možnosti, a to jak snižováním hmotnosti rámů z tradičních materiálů jako je hliník pomocí konstrukce, tak snižováním hmotnosti komponent (vidlice, řídítka, sedla, sedlovky, kliky, atd.). K markantnímu snížení hmotnosti dochází u trekkingů, tedy plně vybavených kol s nosiči zavazadel, blatníky a osvětlením, našli jsme například model VSF Ti - Light s hmotností 10,9 kg (má titanový rám a neodpruženou karbonovou přední vidlici), což je hmotnost, pod níž se nedostane ani většina "holých" crossů. Tato nízká hmotnost je ovšem za cenu, kterou je ochoten zaplatit jen málokdo - 2999 Euro. Dalším představitelem lehkých trekingů je Koga Miyata LightDeLuxe s hliníkovým rámem a karbonovou přední vidlicí - váží 11,9 kg a stojí "jen" 1 699 Euro. Koga Miyata TerralinerCarbolite má karbonový rám, váží 10,9 kg a stojí 2299 Euro. Všechny tyto modely mají osvětlení s dynamem v předním náboji, nosiče zavazadel a blatníky. Proti českému trhu je v nabídce představené na Eurobike podstatně více trekkingů. Důvodem nedostatku těchto kol na českém trhu je zřejmě nezájem prodejců, které k tomuto nezájmu pravděpodobně vedou dva faktory. Jednak řada zájemců o nové kolo raději vydá najednou menší částku za "holé" kolo a postupně jej dovybavuje (ve výsledku je ovšem kolo dražší a obvykle i těžší, než kdyby bylo koupeno plně vybavené), jednak toto řešení vyhovuje prodejcům - na doplňcích totiž obvykle mají vyšší marži a tedy větší zisk. Tento fakt maskují přesvědčováním zákazníků, že je to tak pro ně lepší, protože si mohou vybrat, které doplňky chtějí. To je sice do jisté míry pravda (je zde ovšem omezení dané tím, že jednotlivý prodejce není schopen nabízet více než několik málo typů těchto doplňků), zatímco výrobce má daleko širší možnosti výběru a může zvolit dokonale vhodné doplňky, často konstruované přímo pro jeho modely kol. Dalším patrným trendem je rozšiřující se nabídka řady turistických kol s pevnou přední vidlicí. V nedávné minulosti se totiž stalo téměř pravidlem, že jsou krosy i trekingy vybaveny odpruženou přední vidlicí. Pro toho, kdo se ale nikdy nepouští mimo zpevněné komunikace ale znamená odpružená vidlice pouze zbytečnou hmotnost navíc, nemluvě o tom, že funkčnost a účinnost těchto vidlic jsou zejména u levnějších modelů velice sporné. Dalším typem kol nevyskytujícím se na českém trhu jsou turistická kola vybavená čtrnáctirychlostním nábojem Rohloff, což je způsobeno především velmi vysokou cenou tohoto typu řazení. Roli ale určitě hraje i fakt, že většina majitelů českých cykloprodejen a jejich prodavačů jsou aktivní sportovci, pro něž je řazení vícerychlostním nábojem téměř neznámým pojmem. Tato situace se určitě změní nástupem kol s řazením osmirychlostním nábojem Shimano Alfine v kombinaci s dvoj- nebo i trojpřevodníkem (kolo vybavené tímto řazením jsme představili v Trekingu 5/2007). Jedním z vystavovaných modelů vybočujících ze zavedených trendů bylo velmi specifické "expediční" kolo Papalagi Expedition z produkce Bruce Gordon Cycles. Má chrommolybdenový rám z třikrát zeslabovaných trubek, silniční "berany", přední a zadní nosiče zavazadel. Zajímavé je osazení - sadu XT doplňují devítikolečko 11 - 34 zubů a neobvyklý převodník 22 - 34 - 46 zubů. Při 26" ráfcích má tak kolo extrémně lehké převody, umožňující i s velkým zatížením zdolat značná stoupání. Kolo v tomto provedení váží 12,74 kg a stojí 3 199 Euro. Z nejznámějších značek kol prodávaných v ČR se na Eurobike prezentovaly značky 4ever, Author, Dahon, Garry Fisher, Kelly´s, Marin a Trek. Zajímavá byla především kolekce u značky Author - byly například představeny dva crossy s karbonovým rámem, modely Avion a Synergy. V hierarchii jen o stupínek níže stojí dva modely, pánský Airline a dámská Enigma s hliníkovým rámem z třikrát zeslabovaných trubek, vážící 12,35 a 12,40 kg. Zajímavou novinkou v kolekci je model Instinct 29. Jde sice o 29" MTB, lze jej ale samozřejmě využívat jako cross. Výhodou proti krosům na současném trhu jsou jeho převody, má totiž převodník s 22-32-44 zuby a disponuje tak lehčími převody než všechny ostatní crossy na současném trhu. Instinct 29 určitě co nejdříve představíme v redakčním testu. V modelové řadě Author 2009 jsou také dva trekkingové modely s osmirychlostním nábojem Alfine kombinovaným s dvojpřevodníkem (škoda, že ne s trojpřevodníkem, atraktivnost i praktickou využitelnost by to jistě zvýšilo). Na Eurobike toho bylo samozřejmě k vidění mnohem více a nelze vše obsáhnout v jednom článku. S některými novinkami vás seznámíme v některém z následujících čísel podrobněji. Líbil se vám tento článek? |
|