Veletrh Eurobike ve Fridrichshafenu, zajímavostiCyklistický veletrh ve Friedrichshafenu13.10.2004 | Jan Merhaut
Jako každý rok se počátkem září konal v německém Friedrichshafenu na břehu Bodamského jezera významný cyklistický veletrh představující v premiéře novinky pro sezónu 2005 – Eurobike. Při prohlídce jeho expozic jsme se zaměřili zejména na exponáty, mající vztah k cykloturistice. Pokud jde o kompletní kola, je jasně patrný trend směřující k maximálnímu komfortu a minimálním nárokům na obsluhu. Rostoucí počet kol je proto vybaven prakticky bezúdržbovým osmirychlostním nábojem, umožňujícím velmi pohodlné řazení – řadit lze jak v klidu, třeba při čekání na křižovatce, tak i během jízdy a to i v plném záběru, třeba při jízdě do stoupání. Po loňské premiéře pohonu s ozubeným řemenem místo tradičního řetězu přinesla firma Corratec hned tři modely s tímto způsobem pohonu. Patří mezi ně i celoodpružený model Comfort B-Drive 8. Všechny jsou vybaveny osmirychlostním nábojem Shimano, který výrobce poprvé představil před rokem. Dvě firmy představily kola s převodem kardanovým hřídelem, jedna s třírychlostním a druhá se sedmirychlostním nábojem. Teprve budoucnost ale ukáže, zda je to cesta správným směrem. Pro maximální komfort jsou určena kola osazená automatickým řazením Shimano konceptu Smover, pracující s automaticky řazeným osmirychlostním nábojem a automaticky řízenou charakteristikou přední odpružené vidlice. Daní za vysoký komfort je vyšší hmotnost, pohybující se obvykle kolem hodnoty 19 kg. Pro zájemce o lehká kola byl představen nejlehčí treking Corratec Shape ST-P – plně vybavené kolo s blatníky, nosičem zavazadel a osvětlením, vážící pouze 12,5 kg. Tato hodnota je běžně dosahována jen u crossových kol, tedy kol bez jakýchkoli uvedených doplňků. Na veletrhu se prezentovali dva čeští dodavatelé kol – Author a 4ever. Pokud jde o crossová kola Author, dochází jen k malým změnám proti letošním modelům – kromě nových barevných variant jsou nejmarkantnější změnou uzamykatelné přední odpružené vidlice a nové pedály, u nejvyšších modelů jednostranně nášlapné. V kolekci Author se poprvé objevují trekkingy, tedy kola s blatníky, osvětlením s dynamem a nosičem zavazadel. Jejich vybavení komponentami odpovídá nižší střední třídě – použity jsou zadní měniče Ace-ra a Altus. Bohužel je pouze u dámského modelu použit převodník s 22-32-42 zuby, umožňující pohodlnou jízdu i s plnou zátěží při několikadenním cestování v kopcovitém terénu, zatímco pánské modely jsou osazeny převodníky s 28-38-48 zuby, což sice umožní rychlejší jízdu po rovině, zato ale chybí lehký převod usnadňující zdolávání kopců s minimem vynaložené námahy. Konstruktér by si měl uvědomit, pro jakou cílovou skupinu jsou tato kola určena – jen výjimečně to budou mladí sportovci toužící po co nejvyšší dosažitelné rychlosti. Ti dříve narození a méně fyzicky zdatní nejtěžší převod nikdy nevyužijí, zato nejlehčí převod jim bude chybět. Konstruktéři druhé české značky, 4ever, projevili více prozíravosti a většina jejich krosových kol je osazena "malými" převodníky (s výjimkou nejvyššího modelu Injection, který je určen spíše pro náročnější jezdce). V nabídce obou firem na rozdíl od evropské konkurence chybí pro turistiku plně vybavená kola osazená komponentami z vyšších řad, alespoň Deore, mající i osvětlení s dynamem v předním náboji. Velká pozornost mnoha firem se soustředila na sedla, dokonce zde na stánku americké firmy Specialized proběhla přednáška urologa Dr. Franka Sommera, vysvětlující proč a jak nevhodné sedlo způsobuje mužům problémy s erekcí, následovaná přednáškou konstruktéra nových sedel Specialized řady nazvané "body geometry", Rogera Minkowa, mající za cíl v přednášce uvedené nepříznivé vlivy odstranit. Mnoho firem představilo nejrůznější koncepty, například sedla SQ lab jejichž přední partie ("nos") je snížená, sedla opatřená žlábkem nebo otvorem zamezujícím škodlivým tlakům nebo dokonce sedla Ibero Bike u nichž "nos" zcela chybí. Se sedly a jejich vlivem na potěšení z jízdy na kole vás seznámíme v některém z příštích čísel. Pro udržení kondice po dobu zimních měsíců je užitečným doplňkem cyklotrenažér. Jako novinku představila firma Elite (její výrobky do ČR dováží Paul Lange) model Wireless s bezdrátovým přenosem dat mezi brzdicí jednotkou a řídící jednotkou. Mnoho novinek je v osvětlení. Stále více výrobců (včetně asijských) nabízí dynama v předním náboji a těmito dynamy je vybaveno stále více kol (z českých výrobců je to bohužel dosud jen Superior). Největší novinkou jsou reflektory a bateriové svítilny u nichž je zdrojem světla vysokovýkonná LED dioda. Vůbec prvním výrobcem reflektoru s LED splňujícím náročné požadavky německých předpisů je firma Busch&Müller. Jejich reflektor předčí i mnohé reflektory s halogenovými žárovkami, poskytuje zcela bílé světlo s rovnoměrným rozložením světla a na rozdíl od žárovek majících životnost kolem 100 hodin je životnost LED vyšší než 10 000 hodin. Vysokovýkonné diody se objevují i v bateriových svítilnách, některé z nich již se rovněž svým jasem blíží halogenovým žárovkám. Vysoký jas je ale vykoupen vyšší spotřebou energie. Na veletrhu proběhl také seminář k současnému stavu v cyklistické branži. Zajímavý příspěvek přednesl ředitel pro plánování Shimano Europe, pan Hans van Vliet. Mimo jiné uvedl, že polovina všech v Evropě prodaných jsou kola kupovaná podle ceny, což konkurenci nutí snižovat náklady. Uvedl také, že mnohé firmy produkující velmi levná kola těží ze zavedené značky tak, že na kolo namontují třeba jen jediný komponent pocházející od Shimana a nalepí na něj "Shimano equipped". Zajímavá je také informace o podílu prodejů – závodních silničních kol se prodají 3%, MTB 25 %, dětských kol 9%, 13% kol nepatřících ani do jedné z těchto kategorií a celých 50% činí kola pro městský provoz a turistiku. S některými zajímavými novinkami vás v některých z příštích čísel seznámíme v redakčních testech. Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názorDalší související články:+ Sportlife 2004+ Veletrh Sportprag 2007 |
|