Treking > Testy > Superior 829 Disc, outdoor test (recenze) a technické parametry univerzálního kola
Superior 829 Disc, outdoor test (recenze) a technické parametry univerzálního kolaRedakční test kola Superior 829 Disc pro cykloturistiku7.2.2012 | Jan Merhaut
Kolo které dnes představujeme patří do rozvíjející se kategorie MTB s koly o velikosti 29". S myšlenkou použít větší průměr kol než bylo do té doby u MTB zvykem přišel jeden z otců MTB, Gary Fisher. Jedno z jeho prvních kol 29" kategorie jsme na stránkách Trekingu již představili, bylo to už ve třetím čísle ročníku 2004. Výhodou větších kol je například snazší překonávání terénních nerovností, výhod je ale více a nelze se proto divit, že tento rozměr postupně do své kolekce přebírá hodně firem. Je třeba připomenout, že 29" kola používají stejnou velikost ráfků jako kola krosová a trekingová, rozdíl je pouze ve větším vnějším průměru plášťů. Někoho by mohlo napadnout, že tedy stačí na svůj kros nebo treking nasadit 29" pláště. Na ráfek by sice namontovat šly, ale s vysokou pravděpodobností by jejich použití narazilo na místo v rámu a vidlici. Opačný postup možný je, na 29" MTB lze použít užší a hladší 28" pláště. Čtěte také: Jak si vybrat vhodné kolo pro cykloturistiku Na testované kolo by ale bylo škoda montovat užší pláště - naše praktické zkušenosti s kolem obutým v 29" pláštích, s nimiž je kolo dodáváno, prokázaly výborné služby jak na asfaltu, tak na šotolině. Jejich větší objem výborně dokáže tlumit nerovnosti, k pohodlí pak přispívá odpružená přední vidlice. Svůj podíl má také speciální tvar zadní vidlice, jejíž ramena jsou zploštělá do šířky. Majitel tohoto kola získá universální stroj s vynikajícími hydraulickými kotoučovkami, vhodný jak do terénu, tak pro turistiku po jakémkoli terénu. Zejména ti pohodlnější, jimž jde spíše o malou námahu při jízdě do stoupání než o možnost vyvinutí co nejvyšší rychlosti po rovině, určitě ocení lehké převody dané tím, že nejmenší převodník má 22 zubů a v kombinaci s pastorkem 32 zubů umožní zdolat bez námahy každé stoupání. Nejtěžší převod jímž kolo disponuje, 44 zubů převodníku s 11 zuby pastorku, je v kombinaci s 29" plášti více než dostačující. Paradoxně tak má toto kolo lehčí převody, než prakticky všechny krossy a trekingy na českém trhu (na německém trhu je to jiné, tam jsou turistická kola běžně vybavena lehčími převody s nejmenším převodníkem s 22 zuby). Také další výbava Superioru 829d potěší - vynikající hydraulické kotoučové brzdy, kompletní sada Deore, hydraulicky tlumená, nastavitelná a zamykatelná vidlice. To vše pak při hmotnosti pouhých 13,1 kg (váženo bez pedálů), což je hodnota, kterou tomuto kolu mohou závidět mnohé krosy. Rám kola má kotevní místa umožňující montáž nosiče zavazadel. Praktické jízdní zkoušky potvrdily naše předpoklady a kolo můžeme s klidným svědomím doporučit jak pro cykloturistiku, tak do terénu. Cenu 21 999 Kč lze vzhledem k výbavě a vlastnostem kola označit jako velmi příznivou, na internetu už jsme navíc našli i nabídky pod 20 000 Kč. Kolo Superior 829 Disc, technické parametry
Využitelnost kola
Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názor zobrazit celou diskusi
Jako roční majitel starší verze toho samého kola (s většnou stejných komponentů) musím všechny DŮRAZNĚ VAROVAT před koupít kola značky Superior:
1) Brzdy Hayes:
Prakticky po každé jízdě je třeba brzdy v podstatě znovu seřizovat, velice poruchové a zanášející se (stačí se podívat na bikeová fóra). Bylo třeba vyměnit za řady Deore
2)Klisy FSA: Neustále se povolují, protože veškerý systém spočívá na jediném šroubku, který je (patrně) třeba dotahovat po každé jízdě. Opět, velice nekvalitní komponent (stačí opět dohledat na fórech). Vyměněno za Deore XT, teď bez problémů
3)Přehazovačka Děore: Opět nekvalitní komponent, po půl roce velice nepřesná (přestože jsem natáhl teflonová lanka a pravidelně čistil), vyměněno za SLX.
4) Pláště NanoRaptor: Dobré jedině na jízdu po rovné silnici, děsivě ustřelují kdekoli na štěrku, po výměně za Schwalbe NN/Conti RK výborné
5)Ráfky Remerx patří mezi nejlevnější trekingové ráfky v tomto rozměru, do terénu nevhodné
6)Pedály se rozpadly po třech měsících
7)Zlomila sa patka držící přehazovačku
8)Tento víkend se rozpadla plastová! mistička vymezující vůle v hlavovém složené, sehnat stejné integorované bude nadlidský úkol
Celkově: Pokud si chcete koupit Superiror, tak pouze s vědomím, že na kole nechcete intenzivě jezdit (dobré například na chatu, kam jezdíte jenom v létě). Jinak je třeba masivně investovat do nových komponentů...
Mám stejný typ, stejné stáří - jezdím 3-4x týdně do práce (vzd.30km) a dosud jsem na tom kole měnil pouze zadní kazetu, řetěz a bovdeny. Pardon i vidlici, ale měnil jsem za Rebu úmyslně. Negativní názor tedy berte s rezervou. Že by věc kusu anebo jízdního stylu, údržby? Nevím, klidně bych si znovu Supa koupil
Další související články:+ Redakční test kola Superior RX 630+ Test kola Schauff Superior TS 450 + Redakční test kola Schauff Castilia, technické údaje + Test kola Schauff Companero, technické údaje + Test kola Apache Matto, technické údaje + Redakční test kola Apache Hooha, technické údaje + Redakční test kola Apache Matto 2004, technické údaje + Jak si vybrat vhodné kolo pro cykloturistiku |
|