Fenix PD32, outdoor recenze výkonné ruční svítilny určené pro outdoorové použitíSvítilny Fenix, recenze a uživatelský test svítilny Fenix PD321.11.2011 | Jiří Kratochvíl, jiri-kratochvil.9e.cz
1 Úvod1.1 O Fenix PD32Fenix PD32 je svítilna určená pro outdoorové použití, a to kvůli následujícím parametrům: je velmi lehká, je vodotěsná dle standardu IPX-8, nárazuvzdorná (pád 1m na beton) a svítí výkonem 315 lm. 1.2 O firmě FenixlightFirma Fenixlight se někdy slangově nazývá "Čínský supervýrobce svítilen", je tomu tak proto, že jako jediný výrobce dodává nejnovější diody od firmy CREE do svých svítilen. Není jako ostatní výrobci, kteří vyrobí jeden zdařilý produkt a vezou se na něm po dobu pěti let. Firma uvádí na trh každým rokem několikero svítilen. Když firma Cree vyrobí nový typ diody, okamžitě ji Fenixlight vmontuje do nějaké nové svítilny. Fenixlight má v ČR výhradního dovozce wwww.svitilnyfenix.cz. 1.3 Parametry udané výrobcem
Obrázek č. 1
2 TestBaterie použité pro test - Panasonic Lithium Power CR 123, 3V.2.1 První dojmyByl jsem naprosto nadšen, když jsem tuto svítilnu vzal do ruky. Neklouže z ruky, je lehoučká, když ji člověk položí na stůl, neskutálí se. Když jsem svítilnu zapnul, byl jsem ještě více nadšený, jelikož 315 lumenů po ztrátách na optice je opravdu znát. Tato svítilna má velmi malou diodu, proto by byla vhodná i jako obranný prostředek při přepadení (spolu s pepřovým sprejem). Zasvítit útočníkovi v noci do očí, dlouho by nic neviděl. Se svítilnou jsem se byl projet na bruslích a na kole, POZOR! při nejvyšším módu se nedívat při jízdě na kole na dopravní značky, nic neuvidíte, budete oslněni :-). Světelný kužel se krásně hodí pro ježdění po rovné cestě, jelikož je dost zfokusovaný. Při jízdě na kole blikají řidiči automobilů, abych ztlumil světlo, což člověka vždycky potěší. Velmi praktické je tlačítko pro změnu módů, jelikož se dá ovládat jednou rukou a bez přehmatávání svítilny. 2.2 Konstrukce svítilnySvítilna je složena ze třech částí, z reflektorové části, bateriové části a zadní části, to je vidět na obrázku č.1 a 2. Obrázek č. 22.2.1 Reflektorová částDioda v reflektoru je vidět na obrázku č. 3.Na reflektorové části je umístěno tlačítko změny režimu, viz obrázek č.4, na tomto obrázku je vidět, jak je řešeno zabránění kutálení svítilny (hranatá matka). 2.2.2 Bateriová částBateriová část je pouze hliníková trubice opatřená na koncích O-kroužky. Na obrázku č. 5 je vidět, jak je řešena protiskluzová úprava povrchu svítilny. 2.2.3 Zadní částNa zadní části je umístěno tlačítko zapínání celé svítilny, viz obrázek č. 6. Na obrázku č. 2 vidíme, že je pérko (které způsobuje věčně špatný kontakt u levných svítilen) pozlaceno. Obrázky č. 3, 4Obrázky č. 5, 62.3 Antireflexní úprava2.3.1 Jak jsem testovalObrázek č. 7Pro test antireflexivnosti skla reflektoru jsem použil 100 W žárovku čirou, aby bylo vidět vlákno. Jako komparační vzorek skla bez antireflexní úpravy jsem použil krycí sklo pro mikroskop. Dal jsem pod krycí sklo a reflektor černé desky, abychom neměli zářivý podklad. Vyrovnal jsem reflektor a sklo do stejné výšky a posvítil jsem na něj pod úhlem (20+/-10)° žárovkou. Poté jsem vyfotil fotoaparátem Konica-Minolta Z1 odraz vlákna žárovky. Testovací aparatura je na obrázku č. 7. 2.3.2 VýsledkyVyfotil jsem odraz pravé části vlákna v reflektoru, a levou část vlákna ve skle - Obrázek č. 7, a také opačnou konfiguraci - Obrázek č. 7. Obrázky č. 8 a 92.3.3 DiskuseGraf č.1Z fotek je patrné, že antireflexní úprava funguje velmi dobře. Světlo žárovky je složeno z červené a zelené barvy (modré barvy je zde méně). Sklo odrazilo skutečnou barvu žárovky. Reflektor odrazil téměř jen červenou barvu. Proto usuzujeme, že antireflexivní vrstva byla navržena tak, aby sežrala odraz zelenožluté barvy, kde je lidské oko nejcitlivější, viz graf č. 1. Přítomnost antireflexní vrstvy vidíme i na obrázku č. 3, kde je vyfocena přesně její barva. Vidíme, že při několikanásobném odrazu na reflektoru se odrazila nejvíce právě tato zelenožlutá barva. 2.4 Režimy svícení a srovnání se 100w žárovkouObrázek č.102.4.1 VýsledkyVyfotil jsem stopy světelného kužele všech základních módů svítilny (vzdálenosti stejné jako v 2.5.1). Na obrázku č. 10 je vyfocena 100 W žárovka. Na obrázkách č. 11 až 14 jsou postupně vyfoceny módy Min, Mid, High, Turbo. Je zde i mód Strobe, když podržíme tlačítko změny módu 1 sekundu, tento blikací mód bliká střídavě s frekvencí asi 10 Hz a 3 Hz, tyto frekvence blikání se mění asi po 3 sekundách. Mód SOS vybliká SOS v Morseovce a opakuje ho do zblbnutí. Svítilna si pamatuje mód, při kterém byla vypnuta a rozsvítí se v něm při zapnutí. Potěší, že hlavní tlačítko pro zapnutí svítilny můžeme jenom namáčknout a velice krátce si posvítit. Obrázek č. 11, 12Obrázek č. 13, 142.4.2 DiskuseMódy jsou dle mého názoru velmi dobře nastaveny, není jich zbytečně mnoho, je zde mód Min, který se hodí pro svícení ve stanu, mód Mid se hodí pro chození ve tmě, mód High se hodí pro rychlejší pohyb (kolo, kolečkové brusle), a mód Turbo se hodí, když si chceme na něco přisvítit. Mód Strobe je naprosto dokonalý na kolo do města. Mód SOS se hodí, pokud například uvízneme v horách a je nepříznivé počasí, tak se schováme do jeskyně a u vchodu necháme svítit SOS, aby nás někdo našel. 2.5 Světelný kužel2.5.1 ProměřeníObrázek č. 15Stopu světelného kužele jsem proměřil tak, že jsem dal fotoaparát do vzdálenosti (1,70 +/- 0,03) m od bílého plátna, vyfotil jsem si metr, který jsem položil na toto bílé plátno, abych věděl převod pixelů na centimetry - viz Obrázek č. 15. Přesnost kalibrace jsou 3%. Svítilnu jsem dal do vzdálenosti (1,20 +/- 0,03) m, zapnul ji a vyfotil jsem snímek, viz Obrázek č.16. Spočítal jsem dle kalibrace a vzdálenosti úhel pro hlavní světelný kužel (12 +/- 1)° a pro reflektorový kužel (57 +/- 1)°. 2.5.2 FotografieSvětelný kužel jsem vyfotil tak, že jsem venku dýchnul do světelného kužele (což vytvořilo mlhu) - viz obrázek č. 17. Takto osvítí svítilna lesní cestu - obrázek č. 18. Obrázek č. 17 a 182.5.3 DiskuseSvětelný kužel se hodí nejvíce pro rychlejší pohyb, to jest na kolo, na brusle, jelikož svítilna svítí polovinou intensity v úhlu (12 +/- 1)°, což nám osvítí cestu daleko dopředu, a druhou polovinou intensity svítí v úhlu (12 +/- 1)° až (57 +/- 1)°, což osvítí zem před námi. Nevýhodný je takový světelný kužel na jakoukoli činnost, kde chceme mít periferní vidění (úzký intensivní kužel nás akorát oslní). 2.6 VoděodolnostVoděodolnost jsem testoval tak, že jsem svítilnu nastavenou na plný výkon namočil do džbánu s vodou, viz obrázky č. 19, 20. Obrázky č. 19, 202.7 Porovnání s jinými světelnými zdroji (svítilna v Turbo módu)2.7.1 Porovnání s pouličním osvětlenímVyfotil jsem dvě fotky, jednu jen s pouličním osvětlením, viz obrázek č. 21, druhou podsvícenou svítilnou, viz obrázek č. 22. Obrázek č. 21, 22: Porovnání s pouličním osvětlením.2.7.2 DiskuseZ obrázku č. 23 a č. 24 vidíme, že svítilna svítí zhruba jako jeden 60 W reflektor u auta, jelikož jen jeden reflektor z obrázku č. 23 osvicuje fotoaparát. Svítilna osvětluje značky více než světla automobilu, to je dáno tím, že svítilna svítí v bílé barvě. Na druhou stranu automobil zase osvítí daleko lépe zelenou trávu pod značkou, jelikož svítí ve žluté barvě. 2.8 V-A charakteristika režimů - měřeno na bateriích
Použitá dioda je XP-G R5, specifikace se dají najít na http://www.cree.com/products/pdf/XLampXP-G.pdf. Výrobce udává maximální proud na 1 500 mA, při napětí asi 3,53 V to je 5,30 W. Vidíme, že v režimu Turbo svítilna využívá téměř maximální potenciál diody, což neplatí u každého výrobku. Účinnost klesá s teplotou diody. Při 25 °C máme relativní svítivost 100% světelného toku a při 150 °C jen 70% světelného toku, tato závislost je lineární. Proto je také velmi důležité, aby měla svítilna tělo z dobrého tepelného vodiče, a to nejen kvůli přehřátí diody. Další podrobnosti ohledně diody zde nebudu rozebírat, jelikož by to vydalo na další článek. 3 Závěr3.1 Klady
3.2 Zápory
3.3 Návrhy vylepšení
3.4 Slovní shrnutíNevím o svítilně s větším světelným tokem při dané hmotnosti, pro sportovní použití se hodí každý lumen a každý gram se pronese. Když k tomu přidáme vodotěsnost a páduvzdornost, skvělé ovládání módů (jednou rukou a nemusíme přehmatávat svítinu abychom zmáčkli zadní tlačítko), tak máme ideální svítilnu pro outdoorové použití. Videorecenze: je na adrese http://www.youtube.com Zdroje:Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názor zobrazit celou diskusi
Teda na můj vkus moc malá. Je mi jasné, že klasickým velkým baterkám už asi doba odzvonila, ale u téhle bych se bál, že ji při jejich rozměrech někde nechám. To radši si pořídím čelovku, kterou budu mít pořád na hlavě a ani v mojem permantneně rozbordeleném báglu se nestratí...
Malá se šikne jako rezrva někam do báglu, když se první porouchá - ale stejně bych asi sáhl po něčem levnějším než je tahleta, na rezervku je zbytečně silná, o ceně nemluvě.
A co takhle nějaká svítilnička, která je malá, ale přitom hodně silná? Ideálně aby byla lehká a aby nebyl problém s nějakou hloupou kombinací nebo s lichým počtem baterií...
Při jízdě na kole blikají řidiči automobilů, abych ztlumil světlo, což člověka vždycky potěší - no nevím, raději to nebudu komentovat. Snad nás na kole s tímhle přemýšlením není většina.
Zas to bylo testování nové hračky, takže to chápu, horší by bylo, kdy takhle člověk jezdil každý den. Já bych asi taky napoprvé neodolal snažit se vytáhnout z baterky co nejvíc a blbnul bych se všema funkcema. Ono to k tomu občas vyloženě svádí.
... tak obsáhlá a podrobná recenze, že mi nic neříká! :-D --- klbouk dolů, těm, který to zajímá podrobněji, to asi přijde vhod, nám amatérům postačí políčko plusů a minusů! :-)
Plusy a mínusy super, fajn jsou i ty vyfocené světelné kužely, i když zrovna třeba ta baterka ve džbánu, to už mi přijde moc na efekt. I když zas si říkám, aspoň pokud bych ji vysypal do rybníka, aspoň bych ji našel...
Skoro si říkám, čímpak to je, že ten Fénix má po českém internetu tak skvělou pověst, i když je to čínská značka (a jediné bručení jeho směrem jsem slyšel právě na tuhle adresu). PR mají skvěle zmáknuté klobouk dolů, jen já nějak trochu nevěřím ničemu, na co se jen pěje chvála...
Jsem rád, že nejsem sám. Kam člověk na netu koukne, čte jen "Fénix je super", "Fénix je nejlepší", "Nic než Fénix". Asi jsem hipster ale už jen tohle mě od nich odrazuje.
Otázka zase jaké značky se pak držet, sem tam někdo chválí noname baterky, ale do těch bych taky nešel. Tak to radši střídám.
Není nad vlastní zkušenost. Já nosím čtyři roky na klíčích E01 a je sice odrbaná, ale pořád funguje jako nová. Pak mám dva roky výše popsanou PD32, ke kterém jsem teď dokoupil nabíjecí UC40 Ultimate Edition a zatím můžu pořád chválit. Tak na těch recenzích asi něco bude.
Cože? Jedinný čínský výrobce, který do svých svítilen dává nejnovější diody od firmy CREE?? Tak s tím se dá jen nesouhlasit. Sunwayman, klarus, xtar, xeno atd. atp. To vše a mnoho dalších jsou čínští výrobci špičkových svítilen, některé dokonce fenixe předčí (např. sunwayman) a samozřejmě dávají do svých svítilen nejnovější LED čipy CREE
tak to ale není čelovka. Co se svítilnou a s jednou zaneprázdněnou rukou na outdooru?
Svítilna místo čelovky je lepąí například pro cykloturistiku. Já třeba jezdím v noci na kole a přijde mi nepříjemné mít silné světlo na hlavě, jelikoľ kdyľ je mlha, tak mě rozptýlený světelný kuľel oslňuje a nic nevidím. Daląí nepříjemnost je to, ľe musím mít hlavu pořád v jednom úhlu, abych viděl na cestu.
PS: Vąude se prodávají hlavové popruhy téměř na jakékoli světýlko.
Taky jsem se nedávno koukal na jednu svítilnu (ne Fénix to nebyl) a říkal jsem si, jak moc velký problém bude splašit ty popruhy, kterak z ní udělat čelovku. Jak se koukám velký problém to nebude, ne?
Další související články:+ Čelovky neboli čelové svítilny, typy a výhody+ Mimořádně všestranná diodová svítilna + Nové prvky v osvětlení kol + Termosky pro turisty + Teleskopické hůlky + Turistické dalekohledy + Turistické vařiče |
|