Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář | Napsat článek | Reklama | Více… |
Treking.cz
Poslední aktualizace: 19.3.2024
Treking > Testy > Fenix PD32, outdoor recenze výkonné ruční svítilny určené pro outdoorové použití

Fenix PD32, outdoor recenze výkonné ruční svítilny určené pro outdoorové použití

Svítilny Fenix, recenze a uživatelský test svítilny Fenix PD32

1.11.2011 | Jiří Kratochvíl, jiri-kratochvil.9e.cz

1 Úvod

1.1 O Fenix PD32

Fenix PD32 je svítilna určená pro outdoorové použití, a to kvůli následujícím parametrům: je velmi lehká, je vodotěsná dle standardu IPX-8, nárazuvzdorná (pád 1m na beton) a svítí výkonem 315 lm.

Svítilna Fénix

1.2 O firmě Fenixlight

Firma Fenixlight se někdy slangově nazývá "Čínský supervýrobce svítilen", je tomu tak proto, že jako jediný výrobce dodává nejnovější diody od firmy CREE do svých svítilen. Není jako ostatní výrobci, kteří vyrobí jeden zdařilý produkt a vezou se na něm po dobu pěti let.

Firma uvádí na trh každým rokem několikero svítilen. Když firma Cree vyrobí nový typ diody, okamžitě ji Fenixlight vmontuje do nějaké nové svítilny. Fenixlight má v ČR výhradního dovozce wwww.svitilnyfenix.cz.

1.3 Parametry udané výrobcem

  • Dioda: CREE XP-G (R5), životnost diody 50 000 hodin
  • Dají se použít baterie: nenabíjecí 2X 3V CR123A (lithiové) nebo nabíjecí 16 340 3.2V (lithium-iron phosfate) nebo 18 650 (Li-ion)
  • Rozměry: 127 mm na délku a 24 mm průměr
  • Váha 65 gramů bez baterií
  • Digitálně regulovaný V-A výstup - konstantní svit až do vybití baterií
  • Ochrana vložení baterií v opačné polaritě
  • Ochrana přehřátí svítilny
  • Tvar svítilny, zaručující nevyklouznutí z ruky a zabraňující kutálení svítilny
  • Tlačítko na konci svítilny pro okamžité zapnutí svítilny
  • Tlačítko pro změnu módů je umístěno na reflektorové části svítilny
  • Vyrobeno z odolného leteckého hliníku
  • Tvrdý anodizovaný (druh elektrického leštění) povrch odolný proti obroušení
  • Tvrzené velmi čisté sklo s antireflexivní vrstvou
  • 6 režimů svícení Turbo, Low, Mid, High, Strobe, SOS
  • Maximální světelný tok 315 lm
  • Dosvit 14 1m
  • Intensita 5 000cd
  • Vodotěsnost IPX-8 do 2 m hloubky
Svítilna Fénix

Obrázek č. 1

TurboLowMidHighStrobeSOS
Světelný tok315 lm3 lm70 lm130 lm315 lm130 lm
Čas vybití2 h200 h16 h8 h--

2 Test

Baterie použité pro test - Panasonic Lithium Power CR 123, 3V.

2.1 První dojmy

Byl jsem naprosto nadšen, když jsem tuto svítilnu vzal do ruky. Neklouže z ruky, je lehoučká, když ji člověk položí na stůl, neskutálí se. Když jsem svítilnu zapnul, byl jsem ještě více nadšený, jelikož 315 lumenů po ztrátách na optice je opravdu znát. Tato svítilna má velmi malou diodu, proto by byla vhodná i jako obranný prostředek při přepadení (spolu s pepřovým sprejem). Zasvítit útočníkovi v noci do očí, dlouho by nic neviděl.

Se svítilnou jsem se byl projet na bruslích a na kole, POZOR! při nejvyšším módu se nedívat při jízdě na kole na dopravní značky, nic neuvidíte, budete oslněni :-). Světelný kužel se krásně hodí pro ježdění po rovné cestě, jelikož je dost zfokusovaný. Při jízdě na kole blikají řidiči automobilů, abych ztlumil světlo, což člověka vždycky potěší.

Velmi praktické je tlačítko pro změnu módů, jelikož se dá ovládat jednou rukou a bez přehmatávání svítilny.

2.2 Konstrukce svítilny

Svítilna je složena ze třech částí, z reflektorové části, bateriové části a zadní části, to je vidět na obrázku č.1 a 2.

Svítilna Fénix

Obrázek č. 2

2.2.1 Reflektorová část

Dioda v reflektoru je vidět na obrázku č. 3.Na reflektorové části je umístěno tlačítko změny režimu, viz obrázek č.4, na tomto obrázku je vidět, jak je řešeno zabránění kutálení svítilny (hranatá matka).

2.2.2 Bateriová část

Bateriová část je pouze hliníková trubice opatřená na koncích O-kroužky. Na obrázku č. 5 je vidět, jak je řešena protiskluzová úprava povrchu svítilny.

2.2.3 Zadní část

Na zadní části je umístěno tlačítko zapínání celé svítilny, viz obrázek č. 6. Na obrázku č. 2 vidíme, že je pérko (které způsobuje věčně špatný kontakt u levných svítilen) pozlaceno.

Svítilna Fénix Svítilna Fénix

Obrázky č. 3, 4

Svítilna Fénix Svítilna Fénix

Obrázky č. 5, 6

2.3 Antireflexní úprava

2.3.1 Jak jsem testoval

Svítilna Fénix

Obrázek č. 7

Pro test antireflexivnosti skla reflektoru jsem použil 100 W žárovku čirou, aby bylo vidět vlákno. Jako komparační vzorek skla bez antireflexní úpravy jsem použil krycí sklo pro mikroskop. Dal jsem pod krycí sklo a reflektor černé desky, abychom neměli zářivý podklad. Vyrovnal jsem reflektor a sklo do stejné výšky a posvítil jsem na něj pod úhlem (20+/-10)° žárovkou. Poté jsem vyfotil fotoaparátem Konica-Minolta Z1 odraz vlákna žárovky. Testovací aparatura je na obrázku č. 7.

2.3.2 Výsledky

Vyfotil jsem odraz pravé části vlákna v reflektoru, a levou část vlákna ve skle - Obrázek č. 7, a také opačnou konfiguraci - Obrázek č. 7.

Svítilna Fénix Svítilna Fénix

Obrázky č. 8 a 9

2.3.3 Diskuse

Citlivost oka

Graf č.1

Z fotek je patrné, že antireflexní úprava funguje velmi dobře. Světlo žárovky je složeno z červené a zelené barvy (modré barvy je zde méně). Sklo odrazilo skutečnou barvu žárovky. Reflektor odrazil téměř jen červenou barvu. Proto usuzujeme, že antireflexivní vrstva byla navržena tak, aby sežrala odraz zelenožluté barvy, kde je lidské oko nejcitlivější, viz graf č. 1. Přítomnost antireflexní vrstvy vidíme i na obrázku č. 3, kde je vyfocena přesně její barva. Vidíme, že při několikanásobném odrazu na reflektoru se odrazila nejvíce právě tato zelenožlutá barva.

2.4 Režimy svícení a srovnání se 100w žárovkou

Svítilna Fénix

Obrázek č.10

2.4.1 Výsledky

Vyfotil jsem stopy světelného kužele všech základních módů svítilny (vzdálenosti stejné jako v 2.5.1). Na obrázku č. 10 je vyfocena 100 W žárovka. Na obrázkách č. 11 až 14 jsou postupně vyfoceny módy Min, Mid, High, Turbo.

Je zde i mód Strobe, když podržíme tlačítko změny módu 1 sekundu, tento blikací mód bliká střídavě s frekvencí asi 10 Hz a 3 Hz, tyto frekvence blikání se mění asi po 3 sekundách. Mód SOS vybliká SOS v Morseovce a opakuje ho do zblbnutí. Svítilna si pamatuje mód, při kterém byla vypnuta a rozsvítí se v něm při zapnutí. Potěší, že hlavní tlačítko pro zapnutí svítilny můžeme jenom namáčknout a velice krátce si posvítit.

Svítilna Fénix Svítilna Fénix

Obrázek č. 11, 12

Svítilna Fénix Svítilna Fénix

Obrázek č. 13, 14

2.4.2 Diskuse

Módy jsou dle mého názoru velmi dobře nastaveny, není jich zbytečně mnoho, je zde mód Min, který se hodí pro svícení ve stanu, mód Mid se hodí pro chození ve tmě, mód High se hodí pro rychlejší pohyb (kolo, kolečkové brusle), a mód Turbo se hodí, když si chceme na něco přisvítit. Mód Strobe je naprosto dokonalý na kolo do města. Mód SOS se hodí, pokud například uvízneme v horách a je nepříznivé počasí, tak se schováme do jeskyně a u vchodu necháme svítit SOS, aby nás někdo našel.

2.5 Světelný kužel

2.5.1 Proměření

Svítilna Fénix

Obrázek č. 15

Stopu světelného kužele jsem proměřil tak, že jsem dal fotoaparát do vzdálenosti (1,70 +/- 0,03) m od bílého plátna, vyfotil jsem si metr, který jsem položil na toto bílé plátno, abych věděl převod pixelů na centimetry - viz Obrázek č. 15. Přesnost kalibrace jsou 3%.

Svítilnu jsem dal do vzdálenosti (1,20 +/- 0,03) m, zapnul ji a vyfotil jsem snímek, viz Obrázek č.16. Spočítal jsem dle kalibrace a vzdálenosti úhel pro hlavní světelný kužel (12 +/- 1)° a pro reflektorový kužel (57 +/- 1)°.

2.5.2 Fotografie

Světelný kužel jsem vyfotil tak, že jsem venku dýchnul do světelného kužele (což vytvořilo mlhu) - viz obrázek č. 17. Takto osvítí svítilna lesní cestu - obrázek č. 18.

Mlha Les

Obrázek č. 17 a 18

2.5.3 Diskuse

Světelný kužel se hodí nejvíce pro rychlejší pohyb, to jest na kolo, na brusle, jelikož svítilna svítí polovinou intensity v úhlu (12 +/- 1)°, což nám osvítí cestu daleko dopředu, a druhou polovinou intensity svítí v úhlu (12 +/- 1)° až (57 +/- 1)°, což osvítí zem před námi. Nevýhodný je takový světelný kužel na jakoukoli činnost, kde chceme mít periferní vidění (úzký intensivní kužel nás akorát oslní).

2.6 Voděodolnost

Voděodolnost jsem testoval tak, že jsem svítilnu nastavenou na plný výkon namočil do džbánu s vodou, viz obrázky č. 19, 20.

Test vodoodolnosti Test vodoodolnosti

Obrázky č. 19, 20

2.7 Porovnání s jinými světelnými zdroji (svítilna v Turbo módu)

2.7.1 Porovnání s pouličním osvětlením

Vyfotil jsem dvě fotky, jednu jen s pouličním osvětlením, viz obrázek č. 21, druhou podsvícenou svítilnou, viz obrázek č. 22.

Pouliční osvětlení Pouliční osvětlení a Fénix

Obrázek č. 21, 22: Porovnání s pouličním osvětlením.

2.7.2 Diskuse

Z obrázku č. 23 a č. 24 vidíme, že svítilna svítí zhruba jako jeden 60 W reflektor u auta, jelikož jen jeden reflektor z obrázku č. 23 osvicuje fotoaparát. Svítilna osvětluje značky více než světla automobilu, to je dáno tím, že svítilna svítí v bílé barvě. Na druhou stranu automobil zase osvítí daleko lépe zelenou trávu pod značkou, jelikož svítí ve žluté barvě.

2.8 V-A charakteristika režimů - měřeno na bateriích

TurboLowMidHighStrobeSOS
Světelný tok315 lm3 lm70 lm130 lm315 lm130 lm
Čas vybití2h200h16h8h--
Napětí6,05 V6,05 V6,05 V6,05 V--
Proud790 mA9,7 mA115 mA220 mA--
Výkon4,78 W0,058 W0,695 W1,33 W--

Použitá dioda je XP-G R5, specifikace se dají najít na http://www.cree.com/products/pdf/XLampXP-G.pdf. Výrobce udává maximální proud na 1 500 mA, při napětí asi 3,53 V to je 5,30 W. Vidíme, že v režimu Turbo svítilna využívá téměř maximální potenciál diody, což neplatí u každého výrobku.

Účinnost klesá s teplotou diody. Při 25 °C máme relativní svítivost 100% světelného toku a při 150 °C jen 70% světelného toku, tato závislost je lineární. Proto je také velmi důležité, aby měla svítilna tělo z dobrého tepelného vodiče, a to nejen kvůli přehřátí diody. Další podrobnosti ohledně diody zde nebudu rozebírat, jelikož by to vydalo na další článek.

3 Závěr

3.1 Klady

  • Skvělý světelný výkon 315 lm ku hmotnosti 65 gramů, světelný výkon je díky antireflexní úpravě srovnatelný s výkonem jednoho autoreflektoru s matným sklem.
  • Dioda má skvělou účinnost 132 lm/W.
  • Vodotěsnost dle IPX-8 a páduvzdornost 1 m.
  • Světelný kužel vhodný na kolo a na kolečkové brusle.
  • Zdařilá konstrukce (protiskluz, protikutálecí udělátko) a perfektní ovládání (dvěma tlačítky).
  • V-A regulace zdroje, svítilna má konstantní výkon.
  • Svítilna si pamatuje, v jakém módu byla vypnuta a zapne se v něm.

3.2 Zápory

  • Nevhodnost pro život ohrožující povolání jako je například hasič, jelikož se nedá zjistit stav nabití baterií a díky proudové regulaci svítilna i z nejvyššího světelného výkonu rychle zhasne. Toto je nebezpečné například, když jedeme v noci lesem na lyžích.
  • Svítilna svítí bílým světlem (potěšilo mě, že svítí alespoň trochu žlutě a to kvůli použití správného antireflexního filtru, ale je to téměř nerozeznatelné od bílé), světlo zbytečně oslňuje modrým vysokoenergetickým světlem. Lepší by byla žlutá barva.

3.3 Návrhy vylepšení

  • Přidat indikaci stavu baterie.
  • Osadit svítilnu žlutou diodou.
  • Dal by se vyfrézovat široký závit na reflektorové části, dát před něj O-kroužek tak, aby se dala na závit našroubovat předsádka s čočkou umožňující pootočením měnit velikost světelného kužele.

3.4 Slovní shrnutí

Nevím o svítilně s větším světelným tokem při dané hmotnosti, pro sportovní použití se hodí každý lumen a každý gram se pronese. Když k tomu přidáme vodotěsnost a páduvzdornost, skvělé ovládání módů (jednou rukou a nemusíme přehmatávat svítinu abychom zmáčkli zadní tlačítko), tak máme ideální svítilnu pro outdoorové použití.


Videorecenze: je na adrese http://www.youtube.com

Zdroje:

[1] http://lasery.kvalitne.cz

Treking.cz - diskuze

Diskuse k tomuto článku

přidat názor    zobrazit celou diskusi
Malá (Lister, 07.08.2013, 18:46 )
Teda na můj vkus moc malá. Je mi jasné, že klasickým velkým baterkám už asi doba odzvonila, ale u téhle bych se bál, že ji při jejich rozměrech někde nechám. To radši si pořídím čelovku, kterou budu mít pořád na hlavě a ani v mojem permantneně rozbordeleném báglu se nestratí...
malá? (Cory, 18.09.2013, 23:27 )
Malá se šikne jako rezrva někam do báglu, když se první porouchá - ale stejně bych asi sáhl po něčem levnějším než je tahleta, na rezervku je zbytečně silná, o ceně nemluvě.
malá silná (Turok, 10.01.2014, 23:22 )
A co takhle nějaká svítilnička, která je malá, ale přitom hodně silná? Ideálně aby byla lehká a aby nebyl problém s nějakou hloupou kombinací nebo s lichým počtem baterií...
Trochu ohleduplnosti by neškodilo (Jenyk, 07.04.2013, 22:12 )
Při jízdě na kole blikají řidiči automobilů, abych ztlumil světlo, což člověka vždycky potěší - no nevím, raději to nebudu komentovat. Snad nás na kole s tímhle přemýšlením není většina.
Nová hračka (Limp, 23.06.2013, 23:17 )
Zas to bylo testování nové hračky, takže to chápu, horší by bylo, kdy takhle člověk jezdil každý den. Já bych asi taky napoprvé neodolal snažit se vytáhnout z baterky co nejvíc a blbnul bych se všema funkcema. Ono to k tomu občas vyloženě svádí.
To je... (O., 22.03.2013, 22:38 )
... tak obsáhlá a podrobná recenze, že mi nic neříká! :-D --- klbouk dolů, těm, který to zajímá podrobněji, to asi přijde vhod, nám amatérům postačí políčko plusů a minusů! :-)
Přesně tak (Karleek, 30.03.2013, 14:06 )
Plusy a mínusy super, fajn jsou i ty vyfocené světelné kužely, i když zrovna třeba ta baterka ve džbánu, to už mi přijde moc na efekt. I když zas si říkám, aspoň pokud bych ji vysypal do rybníka, aspoň bych ji našel...
Mrkev v zimě (Kree, 22.03.2013, 18:52 )
Skoro si říkám, čímpak to je, že ten Fénix má po českém internetu tak skvělou pověst, i když je to čínská značka (a jediné bručení jeho směrem jsem slyšel právě na tuhle adresu). PR mají skvěle zmáknuté klobouk dolů, jen já nějak trochu nevěřím ničemu, na co se jen pěje chvála...
+++ (Boris Břitva, 18.05.2013, 16:06 )
Jsem rád, že nejsem sám. Kam člověk na netu koukne, čte jen "Fénix je super", "Fénix je nejlepší", "Nic než Fénix". Asi jsem hipster ale už jen tohle mě od nich odrazuje. Otázka zase jaké značky se pak držet, sem tam někdo chválí noname baterky, ale do těch bych taky nešel. Tak to radši střídám.
kvalita (Michal Micka, 11.06.2014, 11:43 )
Není nad vlastní zkušenost. Já nosím čtyři roky na klíčích E01 a je sice odrbaná, ale pořád funguje jako nová. Pak mám dva roky výše popsanou PD32, ke kterém jsem teď dokoupil nabíjecí UC40 Ultimate Edition a zatím můžu pořád chválit. Tak na těch recenzích asi něco bude.
LED CREE (vlkodlaq, 13.08.2012, 17:59 )
Cože? Jedinný čínský výrobce, který do svých svítilen dává nejnovější diody od firmy CREE?? Tak s tím se dá jen nesouhlasit. Sunwayman, klarus, xtar, xeno atd. atp. To vše a mnoho dalších jsou čínští výrobci špičkových svítilen, některé dokonce fenixe předčí (např. sunwayman) a samozřejmě dávají do svých svítilen nejnovější LED čipy CREE
Jestli jsem to dobře pochopil (Jerry, 02.11.2011, 13:38 )
tak to ale není čelovka. Co se svítilnou a s jednou zaneprázdněnou rukou na outdooru?
TO: Jerry (Jirka, 02.11.2011, 15:05 )
Svítilna místo čelovky je lepąí například pro cykloturistiku. Já třeba jezdím v noci na kole a přijde mi nepříjemné mít silné světlo na hlavě, jelikoľ kdyľ je mlha, tak mě rozptýlený světelný kuľel oslňuje a nic nevidím. Daląí nepříjemnost je to, ľe musím mít hlavu pořád v jednom úhlu, abych viděl na cestu. PS: Vąude se prodávají hlavové popruhy téměř na jakékoli světýlko.
Hlavové popruhy (Manny, 16.06.2013, 18:36 )
Taky jsem se nedávno koukal na jednu svítilnu (ne Fénix to nebyl) a říkal jsem si, jak moc velký problém bude splašit ty popruhy, kterak z ní udělat čelovku. Jak se koukám velký problém to nebude, ne?


Další související články:

+ Čelovky neboli čelové svítilny, typy a výhody
+ Mimořádně všestranná diodová svítilna
+ Nové prvky v osvětlení kol
+ Termosky pro turisty
+ Teleskopické hůlky
+ Turistické dalekohledy
+ Turistické vařiče
Reklama
Výběr článků
Hory Přechod přes Skriniarky, vysokohorská turistika v Západních Tatrách
Hory Na mořském dně Broumovské vrchoviny podruhé, II. část
Hory Cesta Inkov, Salkantay trek a Machu Picchu
Reklama
Populární treky
1. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Velké Fatry
2. České hory Lužické hory - toulky po hradech, skálách a vyhlídkách
3. Alpy Výstup na Hoher Dachstein klasickou cestou
4. Rumunské hory Retezat, princeznou Jižních Karpat křížem krážem (1)
5. Ukrajinské Karpaty Hřebenem poloniny Piškoňa, Zakarpatská Ukrajina
Reklama
Regiony
Beskydy | Bílé Karpaty | Blatenská pahorkatina | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Děčínská vrchovina | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Džbán | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Ještědsko-kozákovský hřbet | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křemešnická vrchovina | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podbeskydská pahorkatina | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Slezské Beskydy | Smrčiny | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Belianské Tatry | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Myjavská pahorkatina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Ostrôžky | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Beskydy | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Starohorské vrchy | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Východoslovenská rovina | Zemplínské vrchy | Žiar
Služby Horská seznamka Outdoor bazar Ztráty a nálezy Archiv článků Spolupracujeme Počasí Satelitní snímky Fotogalerie Turistická mapa Kalendář turistických akcí Treky České hory Slovenské hory Alpy Karpattreky Rumunské hory Ukrajinské Karpaty Asijské hory Severské země Turistika s dětmi Balkánské a evropské hory Ubytování Horské chaty, české hory Slovenské chaty Penziony, hotely Ubytování online Alpské chaty České kempy Slovenské kempy Chorvatské kempy Kempy, Slovinsko Ukrajina, Rumunské hory Výlety Skalní města a skály Naše vrcholy Rozhledny České hrady Slovenské hrady Jeskyně Vodopády Sedla a doliny Členění Slovenska Geomorfologické členění ČR Výlety Přehled našich pohoří Sopky v ČR Karpaty Alpy Ledovcová jezera Památky a zámky Větrné mlýny Čedičové varhany Viklany Bludné (eratické) balvany Ostatní Cestování, cestopisy Horolezectví Cykloturistika Snow Soutěže Příroda, fauna a flóra Vesmír, astronomie Produkty Testujeme Outdoor vybavení, poradna
TOPlist