Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář | Napsat článek | Reklama | Více… |
Treking.cz
Poslední aktualizace: 8.1.2014
Treking > Cykloturistika > Muži v pozadí, mechanici v MTB týmech

Muži v pozadí, mechanici v MTB týmech

Mechanici v cyklistických týmech

30.5.2007 | Michal Frantík

Rád bych vám představil muže, o kterém se v mediích moc nemluví a přitom je nepostradatelný pro cyklistický tým na jakékoli úrovni. Bavím se o mechanikovi. V kontinentalním týmu PSK Whirlpool Hradec Králové a u reprezentačního cyklistického týmu pro silniční disciplíny dělá mechanika číslo jedna Radek Pejcha. (Dvojkou je pak Jan Vašek.)

Mechanik v cyklistickém Ahoj Radku, můžeš se nám v krátkosti představit?

Bydlím v Pardubicích a pocházím s Starých Jesenčan. Jsem svobodný a je mi 38 let.

Dělal jsi nějaký sport, než jsi se dostal na pozici mechanika? Případně jaký a jak se ti dařilo?

Ano, závodil jsem na kole od svých 12 let za pardubický tým. Na vojně jsem byl v Rudé Hvězdě Plzeň a poté v Rudé Hvězdě Hr. Králové. Z Hradce jsem přestoupil do týmu Cyklo Pokr, který založil můj kamarád. V tomto týmu jsem závodil až do konce mé cyklistické kariéry, do mých 27 let. Ke kolu mne přivedl táta, který na kole také závodil. Byl a stale je velký fanda cyklistiky. Ten přivedl k cyklistice i mého bratra Miloše, který závodil za Duklu Praha a Ženíškův tým Husqvarna ZVVZ.

Jak tuhle práci děláš dlouho a jakými týmy jsi již prošel?

Tuhle práci již dělám jedenáct let a z toho děvet let jsem pracoval u Jirky Ženíška. Názvy týmu se samozřejmě různě měnili podle hlavních sponzorů. Zažil jsem i sloučení s australským týmem, kdy jsme například v týmu měli i Robbie McWena a nebo později němce Jense Voita a Christiana Lademana. V týmu jsem byl i dva roky s bráchou, ten však bohužel musel skončit po úrazu s kolenem. Nyní jsem dva roky v týmu PSK Whirlpool Hradec Králové.

Co tě přivedlo k myšlence pracovat jako mechanik?

K myšlence pracovat jako mechanik u cyklistického týmu mě přivedl můj kamarád, který již mechanika u týmu dělal.

Tuhle práci děláš již hodně dlouho a dá se říci že jsi ostřílený mechanik, dostal jsi se někdy do situace, která byla krizová?

Těžko můžu být konkrétní. I když tuto práci dělám relativně dlouho, stresových situací je vždy dost. Třeba když závodník přijde těsně před startem závodu s tím, že si sám upravoval posed a že mu praskl sedlový šroub. Já to do minuty musím vyřešit, protože jinak by neodstartoval.

A nějaký příjemný zážitek?

Pro mě je příjemné to, když závodník ocení mojí snahu a práci, kterou pro ně odvádím.

Jakou máš oblíbenou značku kola?

Težko říci, dnes je spousta kvalitních rámů a já nemám přímo vyhrazenou značku. Z komponentů však nejraději pracuji se značkou Shimano.

Jak probíhá den mechanika na závodech?

Záleží na druhu závodu. Když máme etapový závod, jehož součástí je například dvojetapa (časovka jednotlivců a silniční závod), tak ráno musím nachystat jak silniční kola, tak i časovkářská. Na silničních kolech se kluci rozjíždějí, někteří na silnici, ale většinou na ergometrech. Takže musím nachystat i ty. Po té nafoukám páry kol, jak u silničních kol, tak i u časovkářských, disky a loukotě, někdy mám i 25 párů kol. Pak připravím auto, které jede za závodníky. Nachystám rezervy, jak celé kolo pro jednotlivého závodníka, tak i páry kol a nařádí. Poté si připravím věci do kamionu, kamion jede také na start.

Na start z hotelu většinou přejíždím já. V místě startu připravím kola na rozjetí. Deset minut před startem jednotlivého závodníka připravím nebo-li doladím časovkářské kolo pro něj. Pak s managerem týmu nebo s trenérem jedu v mechanickém autě za zavodníkem. Po závodě se vše opět dá do kamionu a jede se na hotel. Na hotelu se chystám na odpolední etapu. V odpolední etapě jedu s trenérem nebo managerem týmu v autě za pelotonem a zabezpečuji závodníky v případě poruchy na kole. Podávám občerstvení trenérovi a zapisuji mu čísla závodníků v úniku. Takže někdy mám práce až nad hlavu…

Po odpolední etapě se dojede na hotel a tam pak umyji všechna kola - jak časovkářská z ranního závodu, tak i silniční, na kterých závodníci na druhý den opět startují. Všechno samozřejmě zkontroluji a případně opravím defekty a různé závady na kolech a materiálu. Když skončím tuto práci, nachystám auto, v kterém jedu s trenérem za závodníky v etapě, myje se atd.

Máš vůbec čas na nějaké koníčky?

No, toho času moc není, ale když je, tak se jedu projet na kole nebo, co mě v poslední době chytlo, tak in line.

Treking.cz - diskuze

Diskuse k tomuto článku

přidat názor    zobrazit celou diskusi

Reklama
Témata našich článků…
Soumrak Radhošť Chata Barborka Soos Koberštejn Charbulák Paprsek Trosky Kaon Kaltenštejn Tesařík obecný Dachstein Házmburk Coulomb Velikonoce Higgsův boson Bouzov Aktuální počasí Ježek Elektron Nesmeky Keprník
Reklama
Populární treky
1. Rumunské hory Vilcan, hory polonin a krásných výhledů
2. Ukrajinské Karpaty Přes Ploskou poloninu a údolím Černé Tisy do Jasině - dva dny sám v horách Zakarpatí
3. Karpattreky Beskydský Karpattrek (5), hřebenovka Kysuckých Beskyd
4. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska
5. České hory Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor
Reklama
Regiony
Beskydy | Bílé Karpaty | Blatenská pahorkatina | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Děčínská vrchovina | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Džbán | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Ještědsko-kozákovský hřbet | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křemešnická vrchovina | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podbeskydská pahorkatina | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Slezské Beskydy | Smrčiny | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Belianské Tatry | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Myjavská pahorkatina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Ostrôžky | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Beskydy | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Starohorské vrchy | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Východoslovenská rovina | Zemplínské vrchy | Žiar
Služby Horská seznamka Outdoor bazar Ztráty a nálezy Archiv článků Spolupracujeme Počasí Satelitní snímky Fotogalerie Turistická mapa Kalendář turistických akcí Treky České hory Slovenské hory Alpy Karpattreky Rumunské hory Ukrajinské Karpaty Asijské hory Severské země Turistika s dětmi Balkánské a evropské hory Ubytování Horské chaty, české hory Slovenské chaty Penziony, hotely Ubytování online Alpské chaty České kempy Slovenské kempy Chorvatské kempy Kempy, Slovinsko Ukrajina, Rumunské hory Výlety Skalní města a skály Naše vrcholy Rozhledny České hrady Slovenské hrady Jeskyně Vodopády Sedla a doliny Členění Slovenska Geomorfologické členění ČR Výlety Přehled našich pohoří Sopky v ČR Karpaty Alpy Ledovcová jezera Památky a zámky Větrné mlýny Čedičové varhany Viklany Bludné (eratické) balvany Ostatní Cestování, cestopisy Horolezectví Cykloturistika Snow Soutěže Příroda, fauna a flóra Vesmír, astronomie Produkty Testujeme Outdoor vybavení, poradna
TOPlist