Offroady na Hoverle, poloniny trpí pod kolyKyjevští "bohatýři" alias džípisté pokořili Hoverlu15.9.2007 | Otakar Brandos
Zakarpatská Ukrajina. Kraj, kde se tak trochu zpozdil čas. Kraj hlubokých lesů, oblých vršků a polonin. Kraj živých lidových tradic. Ale také kraj řvoucích "vytuněných" motorů nablýskaných džípů místní znuděné smetánky, která hledá vzrušení a pohlíží se po "dobrodružství". Džípů, které si běžný Ukrajinec nemůže dovolit. Zrak těchto milovníků "dobrodružství" tentokráte padl na poslední zbytky neporušené přírody v Karpatech, na poloninské hřebeny. Ještě před nedávnem byly ticho a samota ukrajinských polonin rušeny jen krokem nahodilého turisty či cinkotem zvonců pasoucího se dobytka, hvizdem pastevců a štěkotem pasteveckých psů. Cinkot zvonců dnes po likvidaci většiny družstev na poloninách již téměř nezaslechnete, přesto klid na horských loukách nenastal. Občas se tady totiž konají "závody" džípů, které pomalu kus po kuse ukusují z posledních fragmentů relativně nenarušené přírody. Jistá pýcha přiměla tyto "hrdiny" dneška "pokořit" i nejvyšší bod Ukrajiny – horu Hoverla (2 061 m) v Černohorském hřebeni. A protože šlo o událost "světového" významu, uspořádal organizátor této podívané Anatolij Burbeza v Kyjevě tiskovou konferenci. Tato opravdu ojedinělá "expedice", jejímž cílem bylo vytvoření ukrajinského rekordu, vyrazila z Kyjeva a přes řadu měst západní Ukrajiny dorazila do Karpat, kde se pak účastníci této "ojedinělé expedice" 28.8. "hrdinně" dobrali až na samotný vrchol Hoverly. Šlo o natolik "mimořádnou" událost, že tento opravdu "obdivuhodný" rekord bude zapsán do Knihy rekordů Ukrajiny. No což, řeknete si, Ukrajinci si ničí vlastní přírodu, Ukrajinu. Jenže ono touto neřestí netrpí jen Ukrajinci, ale především "osvícení" zápaďáci (mezi které se dnes počítají již i Češi), kteří jsou na poloninách možná dokonce v přesile. Někteří, především kyjevští, podnikatelé si z této neřesti udělali poměrně dobrý byznys. Ovšem není tak zle. I samotní Ukrajinci si uvědomují, že je potřeba přírodu chránit a hlas na její ochranu sílí stále více, jak se lze přesvědčit například na http://h.ua/story/. A to tak trochu i naší zásluhou, neboť se tomuto tématu k nelibosti některých příznivců "džípingu" věnujeme delší dobu na našich stránkách www.karpaty.net. Ovšem boj je to těžký, neboť ochrana přírody není v dnešní době příliš v kurzu. Navíc proti argumentům "džípistů", proč by na poloniny nemohli, když jsou hřebeny rozryty koly náklaďáků a výstavbou četných plynovodů se opravdu těžko hledají rozumná stanoviska. Na jednu stranu mají pravdu, krajina je někde skutečně hodně zničená, ale opravňuje nás to k jejímu dalšímu poškozování? Podle mého názoru NE. Třeba by se dal nalézt rozumný kompromis, zavést určitá pravidla a pro vyznavače "džípingu", který je zbytečně honosně nazýván off road, vyhradit určité trasy, kde by se svými čtyřkolými miláčky mohli. Do míst, kde by to neohrožovalo místní ekosystému a unikátní karpatskou flóru a faunu. Chce to ale trochu slevit ze svých adolescentních názorů, přestat ochránce přírody nazývat fanatiky (asi si našli vzor u našeho prezidenta, který ekologii a globálnímu oteplování rozumí asi jako neandrtálec jadernému reaktoru a jenž občas, bohužel, připomíná malé dítě, kterému dají do rukou odjištěný granát) a slevit ze svých stanovisek, že regule potřeba nejsou… Ale to je na ještě hodně dlouhou diskusi. Ono turistům se nelíbí, když jim po stezkách jezdí cyklisté. Ti řvou, že turisté se moc rozpínají. Ale cyklistům se také nelíbí, když se jim po cyklostezkách prohánějí motorkáři, kteří řvou, že cyklisté se moc rozpínají. A motorkářům by se asi také nelíbilo, kdyby … No nevím, kam až by to mohlo dojít… Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názor zobrazit celou diskusi
Jezdím do UA Karpat, jestli na ně narazím, v nočních hodinách provedu diverzní akci. Propichám jim vąechny pneu....Nůľ mám ostrej dost.
Brzy po hrdinném propíchání gum bude někde v horách nalezen benzínem upálený turista s výstraľnou cedulí na krku. To bude jen začátek, vůbec nechci domýąlet co bude následovat...Rádi se hlásíme k západní civilizaci ale nerespektováním pravidel jsme někde mezi divokým východem a ukázněným západem.Neątěstí je asi v tom, ľe rychlokvaąení zbohatlíci přiąli k majetku právě díky své bezohlednosti. Osobně si neumím představit sílu, která by tuhle novou "ąlechtu" zastavila. Moľná světová krize? Tu se asi nepodaří uplatit. Asi dost koncentrovaný pesimismus,co?
A nesmíą zapomenout na rezervy :-)).
Raději nerozpoutávejte ľádnou válku na poloninách. Raději tyto "draky" pěkně nafoťte, včetně RZ, poąlete nám obrázky a my se jim alespoň o malou ostudu jiľ postaráme ?
Radi bychom timto podekovali serveru treking za mnoho rad ohledne cestovani na Ukrajine i za sice trochu zmatene, ale jinak dobre knizni pruvodce.
P.S. Jedeme tam se dvema offroady :D
Tak to jsme rádi, ľe vám kniha poslouľila. Jen doufám, ľe ne k ničení přírody. A v čem je průvodce zmatený? Jsem rád, ľe dokáľete zaslat konstruktivní přípomínku?
Na Zakarpatí jsem byl dvakrát, jednou pěąky s batohem - parádá a podruhé autem, taky paráda. Je fakt, ľe jsme tam byli terénními auty, ale né komerčními vyladěnými offroady ale historickými vozidly GAZ 69 a ARO M461 v sériovém provedení. Ač jako majitel terénního auta, musím souhlasit s článkem, bohuľel, velká větąina majitelů vozů offroad jezdících na "expedice" se v přírodě chová jako hovada. Nevím, proč musí postavit svoje auto na kaľdou skalku, případně pokouąet se brodit nepřebroditelné, či dělat souteľ o to, kdo se víc zahrabe?! Pokud se terénní auto pouľije tak jak má, nenadělá o nic víc ąkody neľ stádo krav.
My jsem jezdili po cestách, ty vedou i přes poloniny a pokud jsme vjeli mimo cestu, tak zdůvodu objíľdění překáľky či táboření.Na vrchol Hoverly jsme ąli pěąky, auta zůstala stát na konci cesty u boudy stráľců parku. S místníma lidma i turisty jsme vyąli bez problémů a bordel po nás rozhodně nezůstal. Za naąi skupinu se stydět nemusím, ale stydím se za ostaní skupiny "offroa?áků", kteří se neumí chovat. I jízda autem v terénu jde provozovat ąetrně.
Fotky z naąeho výletu jsou na: http://www.gazklub.cz/fotogal/thumbnails.php?album=75 Tak můľete posoudit, Jak moc jsme ničili, či neničli přírodu.
jeątě bych dodal ľe tento článek ve mě budí pocit reklamy,je?te si za pár peněz zakrosit do ukrajinských karpat
Jaká reklama? Přečetl jsi si vůbec celý článek? Já tam vidím jen to, ľe podobné aktivity odsuzujeme a rozhodně jim reklamu neděláme. To jako kdybych napsal o vyholených lebkách tak bych byl podle tebe také vyholená lebka?
to je ubohé plundrovat jedny z posledních nedotknutých hor terénimi auty uplně mi to vyrazilo dech ľe tento článek vůbec treking zveřejnil neřeknu kdyby to poslaly do offroadu ale nemám slov.Hory by měli patřit horalům a né borečkům co si koupí teréňák a baví se tím jak krosí po lesích a horách bohuľel ale toto neovlivním.Já s mými kolegy jezdíme do hor kvuli jejich kouzlu nedotknutosti a celkové kráse a relaxu od strastí běľného ľivota a to poslední je potkat partu lidí v tereních autech v horách jestly si chtěj něco dokázat tak Ť na tu hoverlu vylezou pěąky sorry ale toto ve mě budí pouze pohorąení.Martin
Viz předchozí reakci, Martine.
Další související články:+ Asi brzy vyrazím na golfové hřiště. Na čtyřkolce a nebo motorce!+ Proč jezdíte, sakra, po poloninách?! |
|