Dahon Zero G, outdoor recenze a parametry univerzálního skládacího kolaRedakční test kola Dahon Zero G, technické údaje14.3.2007 | Jan Merhaut
Dahon je americká značka, specializující se na skládací kola. Na test tohoto kola jsme byli velmi zvědavi – je to totiž na jedné straně plnohodnotný bike, zároveň je to ale "skládačka". Pod termínem skládačka si mnohý z čtenářů vybaví někdejší Libertu nebo obdobný model z Polska, tedy kolo neohrabané a těžké, bez měniče převodů, vhodné tak na dojetí na blízké koupaliště nebo na nákup. Dahon Zero G ale boří zakořeněné představy o tom, že skládací kolo nemá se sportem ani turistikou nic společného. Hmotností 12,1 kg předčí mnohý bike, vybavení komponentami je výrazně nadstandardní a řadí jej spíše mezi vyšší střední třídu. Jistě, biker-sportovec zvolí raději MTB běžné konstrukce a oželí určité problémy s transportem. Je ale na místě si uvědomit mnohá úskalí transportu kola některým z obvyklých způsobů. Nejběžnější je převoz na střeše automobilu. Ten má ale hned tři nevýhody – kolo je vystaveno účinkům povětrnosti, zvyšuje spotřebu až o litr na 100 km a láká zloděje, takže vůz prakticky nelze ponechat bez dozoru. Složit běžné kolo dovnitř do auta má také nevýhody – kromě značného místa které zabere je obvykle třeba vyjmout jedno nebo obě kola a případně otočit nebo zcela demontovat řídítka. Dahon Zero G lze naproti tomu složit během několika vteřin, stačí povolit objímku horní rámové trubky a otevřít páku uzavíracího mechanismu pantu na spodní rámové trubce. Určitou nevýhodou jsou řídítka, která mohou ve složeném stavu kola poněkud překážet – přesto se nám ale podařilo kolo umístit do zavazadlového prostoru Fabie Combi aniž by bylo nutné sklopit zadní sedadla. Pokud by řídítka překážela, nabízejí se dvě řešení – povolit imbusovým klíčem představec a řídítka otočit o 90°, nebo odšroubovat čtyři šrouby na představci, vlastní řídítka odejmout a uložit je podél kola. Obě uvedená řešení jsou jednoduchá a nevyžadují žádnou velkou zručnost, jen je třeba mít po ruce imbusové klíče velikosti 4 a 5. Bylo by možné použít vynikající skládací řídítka Humpert FHS 2, ovšem za cenu zvýšení hmotnosti o 350 gramů. Kolo tohoto typu ocení zejména ten, kdo jej potřebuje často převážet. Uložené v zavazadlovém prostoru je dokonale chráněno a ukryto před zraky zlodějů. Lze jej bez problémů převážet v tramvaji, ve vlaku či v autobuse, zejména jej ale oceníme při leteckém transportu. Zatímco u běžného kola je třeba demontovat pedály, vyjmout přední kolo nebo obě a bicykl uložit do lepenkové krabice kterou si vyprosíme v některé cykloprodejně, vejde se Dahon Zero G do nevelkého kufru, do nějž se zároveň vejde také většina vybavení které na pobyt potřebujeme. Rozměry ve složeném stavu totiž představují pouze 91 × 68 × 38 cm. Možnost složení se hodí i v mnoha dalších situacích – lze jej třeba pohodlně vyvézt výtahem v paneláku a uložit v komoře nebo ve skříni nebo si jej po příjezdu do zaměstnání uložit pod pracovní stůl. Podívejme se nyní na luxusní osazení komponentami. Zadní měnič Sram 9.0, řazení Gripsift 7.0 a přesmykač Shimano LX patří ke špičce. Převody s devítikolečkem s rozsahem 11-34 zubů a převodníkem Truvativ 22-32-44 zubů umožní pohodlně vyjet téměř jakékoli stoupání a přitom kolu poskytují možnost dostatečné rychlosti po rovině. Kotoučové hydraulické brzdy kolo bezpečně zastaví v každé situaci, brzdové páky jdou velmi lehce a brždění lze jemně dávkovat. K pohodlí přispívá odpružená vidlice Manitou Skareb. Zero G si jistě nedělá ambice stát se závodním strojem, výborně ale poslouží cyklistovi, který dává přednost snadnému transportu, nebo třeba cykloturistovi, který se chystá letecky na dovolenou. Kromě kola v uvedené výbavě jsou k dispozici také o něco levnější modely Matrix Disc s mechanickými diskovými brzdami a ještě levnější Matrix V s V-brzdami. Pro toho kdo dává přednost bicyklu s 28" koly je v nabídce Dahonu model Espresso, ten však nemá odpruženou vidlici (zato má odpruženou sedlovku). Technické parametry kola Dahon Zero G
Hodnocení kola Dahon Zero G
Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názorDalší související články:+ Test kola Apache Matto, technické údaje+ Redakční test kola Apache Hooha, technické údaje + Redakční test kola Author, technické údaje |
|