Treking > Testy > Corratec Shape B-Drive 8, outdoorová recenze a technické údaje kola s ozubeným řemenem
Corratec Shape B-Drive 8, outdoorová recenze a technické údaje kola s ozubeným řemenemTest kola Corratec Shape B-Drive 819.3.2007 | Jan Merhaut
Již léta jsme zvyklí na to, že se na bicyklech k přenosu síly z pedálů na zadní kolo používá řetěz. Nyní je zde nové řešení – ozubený řemen! Někoho možná napadne, zda řemen vydrží tolik co řetěz – stačí si ale uvědomit, že ozubené řemeny již téměř stoprocentně nahradily řetězy v rozvodovém mechanismu automobilových motorů právě proto, že vydrží déle. Se zajímavou novinkou využívající převodu ozubeným řemenem v kombinaci s osmirychlostním nábojem Shimano u sportovního modelu přišla německá firma Corratec jejíž kola by se měla brzy objevit i na našem trhu. Model nese označení Shape B-Drive 8 a již na první pohled je zřejmé do jaké kategorie míří – napovídají to úzké pláště rozměru 28-622 a ráfkové brzdy obvyklé na silničních kolech. Také geometrie rámu odpovídá kolům kategorie fitness. Vzhledem k faktu, že není ozubený řemen možno rozpojit, je pravá zadní vzpěra spojena s patkou šroubovým spojem. Shape B-Drive 8 má odpruženou vidlici a odpruženou sedlovku – ani se nechce věřit, že s touto výbavou kolo váží včetně universálních pedálů jen 12,35 kg (a to ve velikosti 56 cm!) – vždyť jen samotný osmirychlostní náboj váží 1,55 kg. Výhodou takto vybaveného kola jsou mimořádně malé nároky na údržbu. Rozsah převodů 307 % je srovnatelný s rozsahem obvyklým u silničního kola s dvojpřevodníkem 53/39 zubů a devítikolečkem 12-27 zubů – převodových stupňů je sice méně, zato ale lze řadit kdykoli – včetně při zatížení nebo při zastavení. Corratec modelem Shape B-Drive 8 prakticky předvedl, že lze s osmirychlostním nábojem zkonstruovat lehký sportovní stroj. Mezi jeho přednosti patří stavitelný představec, umožňující mimořádně velký rozsah polohy, a také zámek sedla, umožňující svou konstrukcí přesné a pohodlné nastavení sklonu. Výhodou vícerychlostního náboje je kromě minimálních nároků na údržbu také absence jakýchkoli vnějších prvků řazení – není například nebezpečí poškození nebo ohnutí zadního měniče při pádu nebo při transportu. Daní za to je poněkud obtížnější vyjímání kola při defektu pneumatiky. S tímto nábojem jednak nelze použít rychloupínač, jednak je třeba před vyjmutím kola vyháknutím odpojit ovládací lanko. Díky pohonu řemenem je chod neobyčejně tichý. Model Shape B-drive 8 určitě osloví toho, kdo je zvyklý na "silničku", ale nechce se už hrbit nad "berany" a nehodlá ani trávit čas údržbou, zato ale ocení vysoký komfort na němž se podílí odpružená vidlice a odpružená sedlovka. Oba jmenované prvky znatelně uleví jak rukám, tak páteři. Praktický test potvrdil výborné jízdní vlastnosti, na nichž se velkou měrou podílí odpružená vidlice. Ta si výborně poradila i s dlážděním, samozřejmě příjemně vyhladí nerovnosti našich rozbitých silnic. Na pohodlí se podílí také kvalitní sedlo. Řazení pracuje bezvadně, přeřazení je naprosto hladké a jeho ovládání vyžaduje minimální sílu. Rozsah převodů umožňuje zdolat běžné stoupání i dosáhnout dobré rychlosti po rovině, hodí se velmi dobře pro cykloturistiku. Do horského terénu není toto kolo určeno. Stopu si vede velmi dobře, nezdráhá se ale ani zatočit. Závěrem lze konstatovat, že jde o mimořádně zajímavé kolo. Ocení jej zejména cyklista, který hledá stroj s nízkými nároky na údržbu a jednoduchou obsluhou. Zejména řazení je velmi snadné, není třeba přemýšlet jaký převodník a jaký pastorek zvolit, je možné řadit kdykoli, včetně při jízdě do stoupání nebo při čekání na křižovatce. Není zde řetěz který může rezavět, lze se od něj ušpinit a občas také může spadnout. Kolo je možné dovybavit například lehkými blatníky, jsou zde i návarky pro nosič zavazadel. V nabídce modelů s obdobným řešením pohonu jsou v nabídce Corratecu také varianty plně vybaveného trekingu a dokonce i celoodpruženého trekingu, samozřejmě za cenu vyšší hmotnosti. Technické údaje kola Corratec Shape B-Drive 8
Hodnocení:
Líbilo se nám:
Uvítali bychom:
Celkový dojem:
Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názorDalší související články:+ Test kola Apache Matto, technické údaje+ Redakční test kola Apache Hooha, technické údaje |
|