Treking > Cykloturistika > Cesta z města (3), cyklotreky a cykloturistika
Cesta z města (3), cyklotreky a cykloturistikaHranice - Trojmezí u Aše - Hranice11.4.2012 | Pavel Valenta
Překonáváme Zvíkovský most na Orlické přehradě a chvíli pozorujeme provoz bungee jumpingu. Přes Zvíkovské Podhradí směřujeme na hrad Zvíkov. Znovu začíná pršet a to dost intenzivně. Hrad se proměňuje v úkryt před deštěm. Později volíme přesun na parkoviště před hradem, do letní restaurace. Sedíme pod dřevěným přístřeškem, popíjíme čaj za čajem, sledujeme dění kolem, oblohu, doplňujeme cestovatelské poznámky a je nám jasné, že dnes už nikam nepojedeme. Čím dál víc se ochlazuje, oblékáme všechny izolační teplotní trumfy a přesouváme se aspoň do závětří, do boudy letní restaurace. Všude kolem je špína a nepořádek, na to že tudy projde při cestě na hrad tolik turistů, je to až ostuda. Majitel je asi "zlatokop". Zjišťuju, že ve Zvíkovském Podhradí oproti původním informacím není camping, ale jen hotel a bungalovy. Ty jsou stejně obsazené a za ceny až nemorální. Přemýšlím, kam v dešti vyrazíme postavit stan. Mila to dokonale dobře vymyslela. "Co bychom někam v dešti jezdili, počkáme až bufet zavřou, všichni vypadnou a my už za tmy postavíme stan na dřevěné podlaze pod přístřeškem a ráno všechno sbalíme a zmizíme než otevřou". Geniální, teď už jenom pocucáváme pivo a čekáme na závěrečnou. Po deváté večer se ještě přihnala velká banda "pádlerů", kteří na "mořácích" sjíždějí Vltavu. Jsou to Liberečáci a absolvují víkendový kurz jízdy na mořském kajaku na Orlické přehradě. Mají sice většinou neopreny, ale zmrzlí jsou jak sobolí h… Dobrá nálada jim však nechybí. Čtěte také: Slavkovský les na kole – nejen za hornickými památkami Po desáté všichni vodáci vypadli k vodě, obsluha restaurace zavřela krám a odjela. Jen ve vzdáleném rohu parkoviště zůstala dvě obytná auta i s posádkou. Ty nám nevadí, stavíme stan a uleháme. Noc proběhla v klidu a suchu. 8. den - cesta od hradu Zvíkov do obce SečRáno nic nového pod sluncem, zataženo, nízká oblačnost, mrholení. Vstáváme raději hned po šesté hodině, rychle balíme příbytek a pak teprve v klidu vaříme snídani. Když odrážíme od nocležiště, je okolí ještě bez známek života a tak to má být, není nutné zbytečně provokovat. Od včerejška mám z domova od kluků informaci o dalším vývoji počasí. Není nijak příznivá. Jen tak opatrně navrhuji "odpískat" další cestu. Odpověď Mily je rezolutní, "jedeme dál, chci na Trojmezí, pak se uvidí". Je to holka odolná a statečná. Neustále střídám pláštěnku a bundu, podle toho jestli zrovna prší nebo jen mrholí. Od rána mám na sobě dlouhé goretexové kalhoty, je chladno.V tretrách šustí mikrotenové sáčky, voda od pneumatik se dostává všude. Znovu se orientujeme podle značení cyklotrasy číslo 31. Přejíždíme most přes Otavu, voda je v ní brčálově zelená, kvete. Kolem obce Varvažov, přes Ostrovec, kolem zámku v Cerhovicích se dostáváme do Mirotic, které leží v údolí říčky Lomnice a jsou rodištěm malíře Mikoláše Alše. Mírně zvlněným terénem přes Strážovice, Lom, Škvořetice, sjíždíme k rybníkům u obce Buzice. Na návsi míjíme rodinku s malým čoklíkem, yokšírem, navlečeným do pláštěnky provizorně vyrobené s igelitky Lídlu. Ten psík vypadal srandovně. Fotografujeme opravený kamenný most přes řeku Lomnici a míříme k nedaleké zřícenině tvrze, která stojí na břehu velkého Buzického rybníka se zajímavým technickým řešením přelivu hráze do řeky. U tvrze je ukrytá cache. Přestává mrholit. Dostáváme se do jihočeského města Blatná s jedinečným renesančním zámkem, který stojí na místě původního gotického vodního hradu. Hrad vlastnil mimo jiné Jaroslav Lev z Rožmitálu, který vedl známé české mírové poselstvo v letech 1465-1467 do evropských zemí. V zahradě zámku fotografujeme stádo volně pasoucích se daňků a "lovíme" cache. Na nedělní oběd volíme stylovou hospůdku U Bryndů, navozující svým interiérem atmosféru první republiky. Z města Blatná kolem statku v Hajanech přijíždíme do obce Lnáře. Prohlížíme pěkně zrekonstruovanou Starou Tvrz, kde sídlí galerie, informační centrum a knihovna. Státní zámek Lnáře stojí hned vedle, objekt patří Úřadu vlády České republiky a je taky moc pěkný, opravený a udržovaný. Roky občas jezdím autem kolem něj a nikdy jsem si nevšimnul, jak je zámek rozsáhlý. Okolo zámku je anglický park. V pokladně kupuju pěkně provedený, klasický litý štítek na turistickou hůl. Před budovou je pamětní deska na pobyt generála Vlasova v tomto zámku 11. a 12.5.1945. Poblíž Lnář byl pak zajat Rudou armádou. Za obcí Malý Smolinec vjíždíme do Plzeňského kraje, okresu Plzeň jih. Následují Budislavice, Přebudov, Kladrubce. Při sjíždění klesání po špatné šotolinové cestě do obce Víska jsem chytnul na předním kole defekt. Ostrý kamínek prorazil plášť a propíchnul duši. Patnáct minut před tím jsem si říkal, kdy to přijde. Duši jsem zalepil a pokračujeme přes Čmeliny, Tojice do města Nepomuk. Zrovna tady skončily motocyklové závody, Nepomucký trojúhelník, přebor České republiky v jízdě pravidelnosti historických závodních motocyklů. Nejdříve vyjíždíme přes Dvorec na Zelenou horu, známou ze Švandrlíkových Černých baronů. Na této poutní hoře nad městem stojí stejnojmenný barokní zámek na místě původně gotického hradu. Zámek je bohužel pro veřejnost uzavřen, objekt je v rekonstrukci. Mila si "odlovila" aspoň cache a sjíždíme do historického centra, na náměstí Augustina Němejce a k baroknímu kostelu sv. Jana Nepomuckého. Ještě návštěva na benzince, pořádně dofoukat pneumatiky, koupit automapu České republiky a můžeme pokračovat. Do dnešního dne se na cestě orientujeme podle GPS a vytištěných mapových výřezů ze serveru Mapy.cz, s vyznačenými cyklotrasami a cyklostezkami. Máme toho v brašnách celý pakl a úzkostlivě jej chráníme před vlhkem. Vždycky po skončení dne příslušné listy vyhodím, tak se mi balík map ztenčuje. Paradoxně nevýhodou je zvolená velká podrobnost výřezů. Při orientaci ke vzdálenějším cílům je to nepřehledné, proto přikupujeme automapu 1: 250 000. Zatím jsme jeli místy, která trochu znám, automapa nebyla potřebná, ale nyní je nutná, jsme na území "kde jsou lvi" a ne vždy jedeme striktně po značené cyklotrase. Míříme na sever po proudu řeky Úslavy přes Srby, Ždírec, Starou Huť do města Blovice. Projeli jsme kolem novogotického zámku s přilehlým anglickým parkem. Na chvíli přestávka v historickém jádru města na náměstí s empírovou radnicí a městskými domy v témže slohu. Vyjíždíme nad město po silnici číslo 178 směrem na Přeštice. V poli stojí kaplička sv. Františka a kříž obětem totalitních režimů let 1939 - 1989. Mila zaměřuje cache a kocháme se pěkným výhledem na Blovice a okolí. Začíná nás tlačit čas, bude brzy tma. Hledáme místo na přespání a volíme první obec na cestě, Seč. Fotbalové hřiště je většinou sázka na jistotu, i tentokrát vyšla. Na kraji vesnice, neoplocené, dokonce s dřevěným krytým přístřeškem, lavicí, stolem. Další noc v suchu. Ještě krátká návštěva hospůdky na jedno točené. Stan stavíme pod střechou dokonale ukryti zrakům okolí. Podlaha je trochu tvrdší, betonová, ale karimatka to zvládne. Vaříme, relaxujeme a brzy usínáme. Dnes jsme ujeli 90 km a nastoupaná výška 782 m. 9. den - cesta Seč - TachovProbouzím se do oblačného, zataženého rána. Není taková zima jako včera a hlavně neprší. Před naložením kol provádím jejich očistu a zjišťuju totálně sjetý zadní plášť Schwalbe Marathon na mém bicyklu. Na běhounu začal prosvítat červený proti defektu integrovaný pás RaceGuard. Ten plášť to už asi dlouho nevydrží. Včera v Blovicích jsme opustili dálkovou cyklotrasu číslo 31, ta směřuje k Plzni, šlapeme do pedálů po silnici číslo 178 a později 183 přes obce Únětice, Řenče a Vodokrty do dalšího města okresu Plzeň-jih, Přeštic. Silnici postupně lemuje žluté značení cyklotras číslo 2144, 2188, 2187 a 2124. Před městem přejíždíme řeku Úhlavu, která si to klikatí svými meandry k západočeské metropoli, kde se vlévá do Radbuzy, kteráž to soutokem s Mží v Plzni vytváří řeku Berounku. Přeštice v jedenáct hodin dopoledne ukazují na teploměru 16 °C. Na chvíli zastavujeme na upraveném Masarykově náměstí a posléze míříme k dominantnímu baroknímu poutnímu kostelu Nanebevzetí Panny Marie. Město je mimo jiné rodištěm hudebního skladatele Jakuba Jana Ryby. Místo někdejšího Rybova rodného domku připomíná památník v parčíku pod kostelem. Po cyklotrase číslo 2166 přes Dnešice, Černotín, Losina, Mantov se blížíme do obce Chotěšov. Před obcí přejíždíme řeku Radbuzu. Z dálky nás upoutaly značně rozsáhlé, i když poničené budovy monumentálního barokního ženského kláštera premonstrátek, založeného v roce 1202. Při vnější obhlídce budov a zahrady kláštera máme štěstí. Oslovuje nás pán v montérkách, z kterého se "vyklubal" kastelán. Zaníceně a poutavě vypráví o historii a současnosti kláštera. Řádové sestry darovaly klášter v roce 2002 obci Chotěšov a ta má snahu přivést do kláštera život a opravit ho. Dnes máme v plánu navštívit ještě jeden klášter a to Kladruby, 5 km jižně od města Stříbra. Vcelku orientačně složitě kličkujeme po místních cestách přes malebné Kotovice, Honezovice, kde fotografujeme unikátní šestibokou hrázděnou kapli sv. Barbory, u obce Nedražice přejíždíme hranice okresu Tachov, následují Zálezly, Skapce, Zhoř, Milevo a jsme ve městě Kladruby. Původně jsme zamýšleli přijet ke klášteru z opačné strany, ale nevadí, hlavně že nebloudíme. Benediktinský kladrubský klášter byl založen v roce 1115 Vladislavem I. Tento český vladař je přímo v klášteře i pochován a je tak jedním z malá českých knížat pohřbených mimo Prahu. Na počátku 14. století patřil klášter mezi nejbohatší kláštery v českém království. Roku 1393 byl za potvrzení nového kladrubského opata stíhán a umučen sv. Jan Nepomucký. Původní románská bazilika byla v 18. století přestavěna Janem Blažejem Santinim ve stylu barokní gotiky. Klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie patří mezi největší kostelní stavby v České republice a je národní kulturní památkou. Do areálu kláštera se dostáváme těsně před zavírací dobou. Ještě si v klidu stačíme projít část objektu této jedinečné historické památky a posedět na nádvoří, než si nás všímá noční ochranka objektu. Byli v pohodě, dva starší "pistolníci" s námi chvíli pohovořili, poptali se kudy a kam jedeme, zavzpomínaly na vojnu a vypustili nás za vrata již zamčeného areálu. Před sebou máme ještě 30 km cesty a něco málo přes dvě hodiny světla. Po silnici číslo 203 vyjíždíme z Kladrub, před obcí Benešovice odbočujeme na silnici číslo 605, po nadjezdu u exitu 119 přejíždíme dálnici D5 Plzeň - Rozvadov a za obcí Holostřevy další odbočka na silnici číslo 199, která nás dovede do města Tachov. Cesta je pěkná, hladká, rovná jak budovaná podle výstřelu z děla, provoz mírný, kilometry rychle ubývají. V obci Tisová mají hospodu s příznačným názvem "V práci". Za vesnicí Trnová fotografujeme pseudorománský kostel sv. Anny. Čeká nás ještě 3 km dlouhý sjezd a jsme na předměstí Tachova. Už za šera hledáme vhodné místo k přespání u rybníka v okolí Malého Rapotína, ale nejsme úspěšní. Všude je bahno a neútulno. Se zbytky denního světla raději poodjíždíme po silnici k nedalekému lesu pod kopcem Křemenec u Velkého Rapotína, kde na mýtině stavíme stan. Je tma jak v pytli, slibujeme si, že příště nesmíme nechávat hledání nocležiště na poslední chvíli. Stavba stanu i za světla "čelovky" probíhá rychle, jsme sehraný tým. Ještě uklidit všechny šišky, větve a kořeny pod podlážkou stanu a můžeme nastěhovat bydlení. Uvařit, najíst, umýt a spát. Noční obloha je plná hvězd. Dnes jsme ujeli 103 km a nastoupaná výška 998 m. 10. den - cesta z Tachova k přehradě Jesenice"A rána jsou zde tichá". Není hezčího probuzení, než v tichém lese bez průmyslového hluku světa. Nasbírali jsme pár hříbků do polívky, uvařili "kovbojské kafe" a vyrazili do dalšího dne. Sjíždíme ranní mlhou do historického centra královského města Tachov. Oblačnost je nízká a ranní opar se rozpouští jen zvolna. I tak to dnes vypadá na slunečný den, uvidíme. První zastávka nedaleko mostu přes řeku Mži u kostela sv. Máří Magdaleny, zaměření cache. Druhá zastávka, náměstí Republiky a chrám Nanebevzetí Panny Marie. Třetí zastávka, zámek a opravené středověké hradby s baštami. Zámek stojící na místě bývalého královského hradu, dnes v něm sídlí městský úřad. Hradby obklopují historický střed města v délce asi 700 m a patří k nejzachovalejším v republice. Při výjezdu z města se napojujeme na značení dálkové cyklotrasy číslo 36, jež vede od Všerub přes Český les do Chebu a pokračuje na sever přes Krušné hory po Měděnec. Kousek za městem stojí čerstvě rekonstruovaná novorománská jízdárna ve Světcích. U obce Halže se dostáváme na hranice Chráněné krajinné oblasti Český les. V lesích Českého lesa zrovna probíhá houbařská sezona. Potkáváme hodně lidí s plnými košíky. Na lesní křižovatce, když se domorodců ptáme na cestu, nám ukazuje pán obrovský hřib, vážící určitě přes kilo a půl. Fotografujeme si tento kapitální kousek, šťastný houbař ochotně pózuje. Na křižovatce ve Žďáru jsme špatně odbočili a sjíždíme 5 km dlouhým sjezdem do Chodovského Újezdu. Když jsme to zjistili, nechce se nám vracet a operativně měníme naplánovanou trasu. Pokračujeme do Zadního Chodova, přejíždíme hranice Karlovarského kraje, okresu Cheb a vjíždíme do obce Trstěnice. Přes ni vede hlavní silnice číslo 21 do Drmoul, Velké Hleďsebe a dál do Chebu. Té se dnes budeme držet. Vozovka je nová, široká, hladká a hlavně má širokou krajnici. Provoz na cestě je dost silný, ne zrovna prázdninový, s množstvím kamionů. Díky té široké krajnici se dá snad "přežít". Je znát, že mnoho řidičů jsou Němci, nebo aspoň jezdí často v Německu. Boční odstupy při objíždění našich jízdních kol jsou daleko větší než ve vnitrozemí. Často auto v nepřehledných úsecích silnice zpomalí a jede za námi tak dlouho, než nás může s velkým obloukem bezpečně předjet, aniž by se o nás "otřelo", jak jsme zvyklí z domova. Řidiči obecně jsou na západě Čech k cyklistům výrazně ohleduplnější, aspoň mě se to tak zdá. Přes poledne je pěkný pařák, poprvé na naší druhé části "Cesty z města". Zastavujeme v motorkářském motorestu v Drmoulech, s příznačným názvem High Way 21, doplnit tekutiny. Za Starou Vodou a Dolním Žandovem vede silnice kolem hranice Chráněné krajinné oblasti Slavkovský les. Vlevo přírodní park Český les, vpravo Slavkovský les, krajina kolem je nádherná, malebná, neustále je co pozorovat, obdivovat, fotografovat, do toho slunečná polojasná obloha, teplo, nefouká protivítr, prostě cykloturistické "Lurdy". Tempo máme tak akorát, dnes nepotřebujeme spěchat. Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názorDalší související články:+ Cesta z města: Hranice - Trojmezí u Aše - Hranice (2)+ Cesta z města: Hranice - Trojmezí u Aše - Hranice (1) + Cesta z města, Hranice - Trojmezí u Hrčavy - Hranice + Na kole z Rožnova do Rožnova cestou dalekých výhledů + Beskydy na kole, kolem tří přehrad + Karpatiatour versus Alpentour + Slavkovský les na kole – nejen za hornickými památkami + Transrudohorie - ouvertúra 2009 |
|