Kolo Gruber MTB, outdoor test v náročném terénu a technické parametry kolaModel 2010 - test a praktické zkušenosti s kolem Gruber MTB17.7.2011 | Jan Merhaut
Před dvěmi lety jsme na stránkách Trekingu uveřejnili první informace o kolech rakouské firmy Gruber, vybavených přídavným elektropohonem (článek Testovali jsme Gruber Assist, kolo s pomocným motorkem). Nyní se k tomuto tématu vracíme na základě dlouhodobých poznatků a zkušeností. Kolo jsme podrobili testování v náročném terénu Jizerských hor. Výsledky předčily očekávání a i přes relativně vysokou cenu by si toto kolo našlo zájemce, zejména z řad cykloturistů, kteří by se rádi vydali i do náročnějšího horského terénu, ale menší fyzická kondice nebo třeba vyšší věk jim v tom brání. Přitom ale si nechtějí pořizovat těžká elektrokola, u nichž je uživatel prakticky nucen k trvalému využívání elektropohonu. Výhodou kol Gruber totiž je, že jde o kola, která si v ničem nezadají s běžnými koly, jak je známe, nejsou o nic těžší a lze na nich bez zapnutého elektropohonu jezdit naprosto stejně, jako na každém "normálním" kole. Tajemství nízké hmotnosti (u testovaného kola 14,3 kg) spočívá v tom, že výrobce používá jako základ kvalitní rám o nízké hmotnosti a osazuje jej špičkovými komponenty, vlastní pohonná jednotka má hmotnost pouze 900 gramů. Testované kolo je vybaveno komponentami řad LX a XT, jimiž jako jsou osazována kvalitní horská nebo trekingová kola, s trojpřevodníkem a devítikolečkem. Jestliže cyklistovi na tomto kole dojde energie v akumulátoru, zcela bez problémů může pokračovat v jízdě, pouze pochopitelně nebude mít možnost si pomoci elektropohonem. Tím se toto kolo liší od všech elektrokol na současném trhu, jejichž hmotnost je tak vysoká, že je jízda bez využívání elektromotoru velmi obtížná, v náročnějším horském terénu pak prakticky nemožná. Dojde-li u takovýchto elektrokol během výletu energie v akumulátoru, může být problémem s kolem dojet domů nebo do místa, kde bude možné dobití. Problém může být rovněž přeprava takovýchto elektrokol v důsledku jejich hmotnosti, přesahující 20 kg, a mnohkdy se blížící až ke 30 kg. Lze si těžko představit, jak takováto elektrokola vážící třeba 25 kg zvedáte na střešní nosič na autě, nemluvě o potřebné nosnosti nosiče. Jak je testované kolo konstruováno? Pohonná jednotka je umístěna zcela skrytě a diskrétně v sedlové trubce rámu a působí přímo na hřídel středového složení, akumulátor pak je v běžné podsedlové brašně. Na první pohled tedy nikdo nepozná, že nejde o běžné kolo. Spojení mezi motorem a klikovým mechanismem je realizováno přes volnoběžnou spojku, zaručující, že v případě, kdy cyklista jede pouze vlastní silou, vůbec nepociťuje jakýkoli dodatečný odpor - pokud toto kolo někomu půjčíte a nebude vědět, že má elektropohon, vůbec to nepozná, bude se mu šlapat stejně lehce jako na jakémkoli "obyčejném" kole. Ovládání je velmi jednoduché, potřebujete-li podporu, stisknete tlačítko na řídítkách, a hned se vám bude šlapat znatelně snadněji. Zapnutí elektropohonu se projeví svištivým zvukem. Praktická zkouška potvrdila jeho účinnost - jestliže byl bez jeho zapnutí problém některé stoupání vyjet, nebyl to po jeho zapnutí žádný problém. Pomocí tohoto tlačítka je také možné naprogramovat otáčky, při nichž začne elektropohon účinkovat - stačí jej podržet stisknuté po dobu čtyř sekund, během nichž bude cyklista šlapat nejvyšším počtem otáček klik, který mu vyhovuje. Elektropohon pak začíná účinkovat, jakmile během jízdy otáčky klik klesnou pod takto nastavenou hodnotu. Šlapat určitou silou nadále je ale nutné, výkon elektromotoru nestačí na pohon kola pouze jeho silou. Kolo je ideální pro sportovně založeného cyklistu - cykloturistu, který chce kvalitní horské kolo, uvítá ale možnost pomoci si v obtížných pasážích diskrétně umístěným elektropohonem. Nehodí se pro toho, kdo očekává, že pojede zcela bez námahy (a je ochoten kvůli tomu akceptovat vysokou hmotnost kola se všemi důsledky tohoto handicapu). Hlavní technické údaje kola Gruber
Líbil se vám tento článek? |
|