Šumperská firma Tilak slaví čtvrt století existence25.10.2011 | TZ
Čtvrt století slaví v letošním roce akciová společnost Tilak - český výrobce outdoorového oblečení. Firma se specializuje na hi-tec materiály, které využívají sportovci, dobrodruzi a cestovatelé především v extrémních podmínkách, ale také hledá jak využít přírodní materiály. Společnost původně známou pod názvem KAMMsport založil v roce 1986 Roman Kamler. K transformaci na akciovou společnost došlo v roce 2000. Změnil se i název. Výraz Tilak je symbolický "Tilak je výraz starý asi 3 500 let, jež má v sanskrtu význam pihy či skrvny. Ve staré Indii byl vypalován jako kastovní znamení a sloužil i ke značení majetku. Později slovo získalo spíše duchovní význam. Je to například i symbol pro třetí oko boha Šivy, kterým spaluje svět, aby mohl dát vzniknout něčemu novému. Nanesením tilaku, otisku palce v červené barvě, začínají hinduistické obřady, vítají se návštěvy, věřící se loučí se svými drahými. Přeneseně to znamená, že s tilakem jste pod Šivovou ochranou. A moje vize byla taková, že s naším Tilakem jste pod naší ochranou…," objasňuje zakladatel české outdoorové firmy. Společnost prošla v průběhu 25 let několika důležitými mezníky. Jedním z prvních byl rok 1993, kdy firma získala licenci na zpracování materiálu GORE-TEX®. Kritéria pro její získání jsou nastavena velmi přísně a firma, která jej chce používat, musí velmi pečlivě dodržovat technologii zpracování materiálu i vlastní konstrukci funkčního oblečení. Zásadně ovlivnilo společnost navázání spolupráce s berlínským studiem Acronym. Jeho zakladatel, kanadský designér Errolson Hugh, je autorem každé kolekce Tilaku. Hugh navrhoval pro americký snowboardový gigant Burton, pracuje i pro současného lídra v outdoorovém průmyslu - kanadský Arc´teryx. Spolupráce s firmou GORE se dostala do fáze zásadní spolupráce pro vývoj samotného hi-tec materiálu. V Šumperku se testovaly novinky v rámci Evropského vývojového centra. Především díky technologické vybavenosti Tilaku, která se již v současné době nikde jinde v podobné míře v Evropě nenachází. "V Šumperku máme lasery, termolisy, ultrasoniky kontinuální i stacionární. Technologie na lepení švů. Jsme schopni vyzkoušet spoustu věcí, které jinde v Evropě nemají. Takovými stroji disponují dnes spíše asijské firmy, a to zdaleka ne všechny," uvádí Kamler. Kromě trhu v Evropě se v posledních letech významně rozrostl export na Dálný východ. V Japonsku patří Tilak ke špičce v outdooru. Také díky mentalitě tamních obyvatel. Svou roli sehrál fakt, že šlo pro místní zákazníky o zcela novou značku a také, že se veškeré produkty vyrábí v Evropě. To byl jeden z hlavních důvodů úspěšnosti na tamním trhu, protože Japonci hledají něco, co je unikátní. Modely pro japonské obchody musel Tilak přizpůsobit. Nejenom úpravou velikostí, ale také vyjít vstříc požadavkům pro japonské přírodní podmínky - odlehčené bundy nebo s krátkými rukávy. "Vyrábíme unikát - goretexovou bundu s odepínacími rukávy, kterou si tamní zákazníci žádají. A protože takový model prošel testy, tak ji vyrábíme," dodává majitel společnosti. Exportní aktivity v Japonsku posunuly produkty firmy od čistého outdooru více k módě. A to platí i pro další aktivitu. Posud do světa módy a fashionu představuje rovněž spolupráce s velkou italskou firmou Herno. Ta se od 40. let minulého století specializuje na pláště do deště a časem se vyprofilovala jako běžná módní firma. Výroba modelů je však pro firmu, která nemá s materiály citlivými na precizní technické zpracování žádné zkušenosti, obtížná. Proto se Herno obrátilo na šumperskou společnost Tilak. Ta má pod logem Herna v Šumperku ve své šicí dílně vyrábět novou kolekci. "Pro nás to znamená, že se otevírají brány do jiného trhu, než na kterém jsme působili doposud. Čekají nás jiné zkušenosti a možnosti spolupráce," dodává Kamler. Kolekci syntetických hi-tec materiálů doplňují výrobky z legendární britské bavlny Ventile®. Nejvíce se tato textilie osvědčila během druhé světové války. Když piloti RAF při ochraně konvojů nouzově přistáli v ledové vodě. Kombinéza z Ventile® dokázala prodloužit dobu potřebnou pro přežití v ledovém oceánu z několika desítek sekund na 20 minut. Tajemství materiálu spočívá v použití velmi dlouhých vláken bavlny pro přízi - taková poskytují jen dvě procenta z celosvětové produkce bavlny - utkaných do velmi těsné vazby. Ventile® má o 30 procent hustší vazbu než běžná tkanina. Pokud je vystavena působení vody, vlákna ji absorbují a nabobtnají. Tím zcela uzavřou mezery v osnově i vpichy po jehle a zabrání tak dalšímu pronikání vody. V současné době pracuje v Tilaku na pět desítek zaměstnanců. Kromě vlastní produkce je Tilak výhradním distributorem německé obuvi Meindl. Před pěti lety otevřel Tilak jako jedinou v Evropě značkovou prodejnu Meindl v Praze. Zde se nachází stovka modelů, prodejna slouží nejenom jako obchod, ale i jako vzorkovna pro obchodní partnery. Diskuse k tomuto článkupřidat názorDalší související články:+ Bunda Tilak Stinger+ VII. ročník soutěže Treking s Tilakem zná vítěze + Známe vítěze VI. ročníku autorské soutěže Treking s Tilakem + Soutěžní články Treking s Tilakem 2008 + Soutěžní články Tilak Treking 2007 + Soutěžní články Tilak Treking 2006 + Soutěžní články Tilak Treking 2005 + Tilak Karpaty Treking 2004 + Mitre, bunda propracovaná do posledního detailu, redakční test bundy Mitre od firmy Tilak + Test softshellové bundy Latok od Tilaku + Bundy v outdooru + Co je to softshell? Vše o sotshellu + Redakční test bundy Ogre Action s kapucí + Test goretexové bundy Ultralight + Test třívrstvé bundy Storm Lite od Tilaku |
|