Poslední aktualizace: 23.4.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Rozsáhlé jižní souhvězdí Lodní kýl (Carina) a loď Argo

Rozsáhlé jižní souhvězdí Lodní kýl (Carina) a loď Argo

Lodní kýl (Carina): nejjasnější hvězdy souhvězdí a objekty vzdáleného vesmíru

18.10.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Lodní kýl (Carina, Car) je jedním ze tří souhvězdí, na které bylo astronomy rozděleno původní rozsáhlé souhvězdí zvané Loď Argo (Argo Navis). Lodní kýl patří mezi středně velká souhvězdí. Na obloze zaujímá výseč 0,151 tedy 494 čtverečních stupňů. Tím se Lodní kýl v pomyslném žebříčku rozloh řadí na 34. příčku mezi 88 souhvězdími, na něž je rozdělena naše obloha.

Souhvězdí Lodní kýl leží jižně od Plachet. Jeho sousedy je celkem 7 souhvězdí. Vedle již uvedených Plachet to jsou Lodní záď, Malíř, Létající ryba, Chameleón, Moucha a Kentaur. Souhvězdí leží v hustých oblastech Mléčné dráhy, tudíž je bohaté na různé objekty. Souhvězdí Lodní záď v našich zeměpisných šířkách nevychází nad obzor.

Čtěte také: Souhvězdí Lodní záď, 20. největší souhvězdí hvězdné oblohy

Lodní záď je jedním ze souhvězdí antického původu. Na Lodi Argo se plavil Iáson do Kolchidy pro zlaté rouno. Spolu s největšími hrdiny starověkého Řecka mezi nimiž nechyběli Hérakles, Théseus, Orfeus a řada dalších.

Nejjasnější hvězdy Lodního kýlu

Lodní kýl patří mezi opravdu jasná souhvězdí. Napočítáme v něm na 110 hvězd jasnějších 6m a 6 hvězd jasnějších 3m. Nejjasnější hvězdou souhvězdí je Canopus (Alfa Car), která je po hvězdě Sírius ve Velkém psovi druhou nejjasnější hvězdou na obloze.

Tento žlutobílý veleobr spektrální třídy F0Ib dosahuje zdánlivé jasnosti -0,75m a od Země je vzdálen 181 světelných let. Hvězda dostala jméno podle velitele loďstva spartského krále, jenž při návratu z Trojské války zemřel nedaleko Alexandrie. A právě v tu dobu byla tato jasná hvězda asi 7,5° nad obzorem.

Další mimořádně zajímavou hvězdou souhvězdí Lodní kýl je hvězda Eta Carinae obklopená komplexem plynoprachové mlhoviny NGC 3372. Tato proměnná hvězda patří do skupiny proměnných podobných novám. V maximu dosahuje jasnosti -0,8m (maximem prošla v období 1837 - 1856) a v minimu je pouhým okem nepozorovatelná, neboť její jasnost klesá na pouhých 7,9m.

Svítivost hvězdy Eta Carinae, která je ve skutečnosti binárním systémem vzdáleným od Země vzdálena asi 3 260 světelných let, je asi 5 × 106 vyšší než naše Slunce. Primární složka má hmotnost 90 - 120 MS a sekundární okolo 30 MS. Eta Carinae je také díky okolní prachové mlhovině rovněž nejjasnějším infračerveným zdrojem na obloze. Hvězda je doslova žhavým kandidátem na supernovu.

Druhou nejjasnější hvězdou Lodní kýlu je Miaplacidus (Beta Carinae), hvězda hlavní posloupnosti spektrální třídy A1V. Ze vzdálenosti 86 světelných let se jeví jako hvězda zdánlivé jasnosti 1,68m. Jméno hvězdy pravděpodobně pochází z arabského Miyah - voda.

Další jasnou hvězdou souhvězdí Lodní kýl je Epsilon Carinae. Tento jasný oranžový obr má zdánlivou jasnost 1,87m a od nás je vzdálen asi 326 světelných let. Další jasnou hvězdou je Turais (Iota Carinae), žlutobílý nadobr spektrální třídy F0Ib. Ze vzdálenosti 296 světelných let ji pozorujeme jako hvězdu zdánlivé jasnosti 2,25m.

Mapa souhvězdí Lodní kýl

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Lodní kýl na větší mapě.

Objekty vzdáleného vesmíru v souhvězdí Lodní kýl

V Lodním kýlu nalezneme velkou řadu objektu vzdáleného vesmíru. Známý NGC katalog tady eviduje rovných 40 objektů. Z nich je bezesporu nejzajímavější a také nejjasnější otevřená hvězdokupa NGC 3532, která dosahuje zdánlivé jasnosti 3,5m a průměru 70´. Tato hvězdokupa vzdálená od nás asi 1 430 ly je velice bohatá na hvězdy.

Nejjasnější otevřenou hvězdokupou v Lodním kýlu je ale IC 2602 zdánlivé jasnosti 1,6m a průměru 70´. Jedná se po Plejádách a Hyadách v Býku o třetí nejjasnější otevřenou hvězdokupu na obloze. Od Země je vzdálena 652 světelných let.

Dalším zajímavým objektem na hranici pozorovatelnosti pouhým okem je kulová hvězdokupa NGC 2808. Její jasnost dosahuje 6,2m a její krása se ukáže již v malém astronomické dalekohledu, kdy se ukáže nápadná středová koncentrace hvězd. Kulová hvězdokupa NGC 2808 je od nás vzdálena asi 32 300 ly.

A konečně se podívejme i na mlhoviny. Nejzajímavější asi bude vedle plynoprachové mlhoviny NGC 3324 obklopující hvězdu Eta Carinae emisní mlhovina NGC 3324 obklopující velice horkou hvězdu zdánlivé jasnosti 8,39m a spektrální třídy Oe5 o zdánlivých rozměrech 15´ × 14´. Od Země je vzdálena asi 10 800 ly.

Vynechat bychom neměli ani planetární mlhovinu NGC 2867 oválného tvaru. Mlhovina zdánlivé jasnosti 9,7m a rozměrů 13´´ × 11´´ má nerovnoměrnou povrchovou jasnost s nápadným zjasněním okraje. Od Země je vzdálena asi 7 214 ly.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Nejpodrobnější pohled na hvězdný systém Eta Carinae, interferometr VLTI zkoumá bouřlivý…
+ Souhvězdí Býka, charakteristické zvířetníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Souhvězdí Střelec, zvířetníkové souhvězdí plné zářících mlhovin a hvězdokup
+ Herkules, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Andromeda, kouzelné souhvězdí podzimní oblohy
+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Hadonoš, souhvězdí plné jasných kulových hvězdokup
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
Hory Česnekový důl v zimě, netradiční túra v Jeseníkách
Hory Přechod Oravské vrchoviny: Oravsko-kysucký Karpattrek (4) aneb přes Roháče na Kubínskou…
Hory Považský Inovec tropický, přechod malebného pohoří na Slovensku
Hory Výstup na Plačlivô: Oravsko-kysucký Karpattrek (1) aneb přes Roháče na Kubínskou holi a…
Loket Jeseníky, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Neutron Martinova bouda Chata Výrovka Šomoška Hričov Macocha Brekov Maroko Jeskyně Balcarka Orion Vartovna Strahlhorn Frýdštejn Jak vzniká blesk Otakárek ovocný Neutronová hvězda Karimatky Viklany
1. Jeskyně Dobšinská ledová jeskyně (ľadová jaskyňa)
2. Chaty Luční bouda: Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna
3. Příroda Motýli v České republice: Největší, nejvzácnější a nejkrásnější denní a noční motýli
4. Naše vrcholy Komorní hůrka, jedna z nejmladších sopek v České republice
5. Chaty Rýchorská bouda, ubytování ve východních Krkonoších
6. Vesmír Mars, rudá planeta - vzdálenost, průměr, hmotnost, doba rotace a oběhu Marsu
7. Ubytování Horský hotel na Pradědu, ubytování na nejvyšší hoře Hrubého Jeseníku