Poslední aktualizace: 23.4.2024 , svátek má

Hvězdy souhvězdí Kentaura (Centaurus), Rigil Centaurus

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Kentaura (Centaurus) a objekty vzdáleného vesmíru

7.9.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Kentaura (Centaurus, Cen) patří mezi velká a jasná souhvězdí. Vždyť svou rozlohou 0,323 sr (1 060 čtverečních stupňů) se řadí mezi 88 pojmenovanými souhvězdími na solidní 9. příčku. Bohužel toto souhvězdí leží z větší části na jižní obloze, proto v našich zeměpisných šířkách jeho krásu nemůžeme ocenit. A to i přesto, že jeho nejjasnější hvězda Rigil Centaurus (Toliman, Alfa Centauri) patřící mezi nejjasnější hvězdy oblohy vůbec (je třetí nejjasnější hvězdou vůbec) dosahuje jasnosti -0,10m. To proto, že tuto hvězdu z našich zeměpisných šířek neuvidíme.

Souhvězdí Kentaura má antický původ. Podle starověkých bájí byli Kentauři mýtickým národem pololidí - polokoní žijícím v Tesálii a západní Arkádii. Byli divocí a vůči lidem nepřátelští. Vyjma dvou z nich - Folese a Cheirona, který byl učitelem a přítelem Kastora, Polluxe, Achilla i Hérakla a dalších antických hrdinů. Boj s Kentaury patřil k nejvíce inspirujícím námětům antických umělců. Antičtí astronomové zase vymezením tohoto souhvězdí na obloze "postavili" Kentaurům nádherný a nesmrtelný "pomník" v podobě jasného souhvězdí v na jasné hvězdy velice bohaté části oblohy.

Souhvězdí Kentaur u nás vychází bohužel jen částečně, větší jeho část je od nás neviditelná. Kentaur kulminuje o půlnoci v polovině dubna nízko nad jižním obzorem, kde bohužel zaniká v oparu. Souhvězdí Kentaura sousedí s devíti souhvězdími. Jsou to Jižní kříž, Hydra, Váhy, Vlk, Moucha, Plachty, Vývěva, Lodní kýl a Kružítko.

Nejjasnější hvězdy v souhvězdí Kentaura

Kentaur patří k opravdu úžasným a nádherným souhvězdím. Vždyť v něm nalezneme 8 hvězd jasnějších 3m a přes 150 hvězd jasnějších 6m. To opravdu mezi jinými souhvězdími nemá obdobu. Nejjasnější hvězdou souhvězdí a jednou z nejjasnějších hvězd oblohy vůbec je hvězda Toliman či Rigil Centaurus známá u nás jako Alfa Centauri.

Čtěte také: Souhvězdí Jižní kříž, nejmenší souhvězdí hvězdné oblohy

Alfa Centauri společně se svou oběžnicí Proxima Centauri je našemu Slunci nejbližší hvězdou. Nachází se totiž ve vzdálenosti pouhých 4,34 světelného roku, resp. 4,28 světelného roku v případě Proximy Centauri. Proxima Centauri, červený trpaslík spektrální třídy M5 je však objektem pro astronomické dalekohledy, neboť jeho zdánlivá jasnost činí pouhých 11,3m. To je daleko za hranicí citlivosti neozbrojeného lidského oka.

Další jasnou hvězdou souhvězdí Kentaura je Agena (Beta Centauri). Agena je horkým modrým obrem spektrální třídy B1II, který se nám ze vzdálenosti 204 světelných let jeví jako stálice zdánlivé jasnosti 0,86m. Hvězda Gama Centauri je již o něco méně jasná. Tento jasný obr bílé barvy spektrální třídy A0II dosahuje zdánlivé jasnosti 2,38m. Ve skutečnosti se jedná o dvojhvězdu se složkami 3,08m a 3,20m obíhajícími kolem společného těžiště jednou za 84,5 let. Soustava je od nás vzdálena 543 světelných let.

V souhvězdí Kentaura je také velké množství proměnných hvězd. Z nich si zvláštní zmínku zaslouží hvězda T Centauri spektrální třídy M0e. Tato hvězda mění svou jasnost od 5,2m po 10,0m a patří tak k nejjasnějším polopravidelným proměnný hvězdám na obloze.

Mapa souhvězdí Kentaura

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Kentaura na větší mapě.

Objekty vzdáleného vesmíru v Kentauru

Souhvězdí Kentaur je bohaté i na objekty vzdáleného vesmíru. Vždyť jen katalog NGC tady eviduje 138 objektů. Pro amatérské pozorovatele asi nejzajímavější je kulová hvězdokupa Omega Centauri (NGC 5139). Bodejť by ne. Když se jedná o nejjasnější kulovou hvězdokupu (spolu s kulovou hvězdokupou 47 Tuc v souhvězdí Tukana) na obloze, jejíž zdánlivá jasnost dosahuje neuvěřitelných 3m. Tato kulová hvězdokupa je totiž velice dobře vidět i pouhým okem! Její zdánlivý průměr činí 54´ a skutečný asi 251 světelných let. Od nás je Omega Centauri vzdálena asi 16 000 světelných let.

Dalším mimořádně zajímavým objektem je eliptická galaxie NGC 5128, která byla již v roce 1948 ztotožněna s rádiovým zdrojem Centaurus A. Později byla tato galaxie identifikována také jako silný zdroj rentgenového záření (zdroj 4U 1322 - 42) a gama záření. Tato neobyčejně aktivní galaxie s bouřlivou hvězdotvorbou je obklopena širokým tmavým pásem o tloušťce asi 3 000 světelných let.

Galaxie NGC 5128 má zdánlivou jasnost 7,2m, absolutní hvězdnou velikost -20,0m a průměr asi 390 000 světelných let. Je tedy asi o třetinu větší než naše Galaxie. Zdánlivé rozměry této galaxie činí 10´ × 8´. NGC 5128 je od nás vzdálena asi 12,4 miliónů světelných let.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Souhvězdí Býka, charakteristické zvířetníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Souhvězdí Malý pes, věrný průvodce Velkého psa
+ Andromeda, kouzelné souhvězdí podzimní oblohy
+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Kasiopeja, nezaměnitelné cirkumpolární souhvězdí
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Hadonoš, souhvězdí plné jasných kulových hvězdokup
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
Vartovka Malá Fatra, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Pieniny Martinova bouda Rýchorská bouda Poľana Tematín Macocha Pajštún Maroko Jeskyně Balcarka Orion Vartovna Strahlhorn Oravské Beskydy Cirrus Otakárek ovocný Slunce Karimatky Helfštýn