Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář akcí | Napsat článek | Produkty | Více…
Ceník inzerce
Treking.cz Hledat
Poslední aktualizace: 4.5.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Souhvězdí Velká Medvědice (UMa) zvané též Velký vůz

Souhvězdí Velká Medvědice (UMa) zvané též Velký vůz

Souhvězdí Velká medvědice (Ursa Maior) známé jako Velký vůz

23.11.2014 | Otakar Brandos

Souhvězdí Velký vůz (Velkého vozu) či správně souhvězdí Velká medvědice (Ursa Maior, UMa) je bezesporu nejznámějším souhvězdím naší oblohy, které zná snad každé malé dítě. Sedm nejjasnějších hvězd souhvězdí Velká medvědice (UMa, Velký vůz) vytváří na obloze nápadný obrazec připomínající tvar vozu. Odtud nesprávný (ale známější a používanější) lidový název souhvězdí resp. jeho části.

Velký vůz neboli Velká medvědice, mapka

Velkou medvědici viděly v této části oblohy nejen staré národy v Mezopotámii či Persii, ale také v Řecku. Medvěda tady ale dokonce viděli i severoameričtí indiáni. Buď se jedná o pouhou náhodu a nebo je původ názvu tohoto výrazného souhvězdí severní oblohy mnohem starší a indiáni si název přinesli s sebou během migrace do Ameriky přes Beringovu úžinu. To se však nejspíš již nikdy nedozvíme…

Pro úplnost je však potřeba napsat, že ne všechny staré národy viděly v této části oblohy medvěda. Například staří Číňané viděli v souhvězdí Velké medvědice hrocha, staří Slované naběračku a staří Římané dokonce sedm volů. Arabové zase ovci. O tom nakonec svědčí i jméno nejjasnější hvězdy souhvězdí Alioth (arabsky ´alja) znamenající ovčí ocas…

Podle starých řeckých bájí představuje Velká medvědice krásnou princeznu Kallistó (Callisto je jeden z měsíců planety Jupiter), dceru lykosurského krále Lykaóna a přítelkyni bohyně lovu Artemis. Její nesmírná krása však přitáhla pozornost Dia, což vzbudilo žárlivost bohyně Artemis, která ji vyhnala ze své družiny do lesů. V nich pak porodila i Diova syna Arkase.

Čtěte také: Souhvězdí. Kolik souhvězdí nalezneme na naší obloze?

O nevěře svého manžela se však brzy dozvěděla i bohyně Héra, která za trest proměnila Kallistó v medvědici a syna ji odebrala. Po letech na sebe Kallistó s Arkasem opět natrefili. Při jednom z lovů. Jenže Arkas byl vášnivý lovec a Kallistó medvědice…

Matkovraždě nakonec na poslední chvíli zabránil Zeus. Proměnil Arkase rovněž ve zvíře. Malého medvěda. A vzápětí oba přenesl na oblohu… Od té doby Malý medvěd (nebo také Malý vůz) doprovází Velkou medvědici po obloze. Obě známá souhvězdí patří v našich zeměpisných šířkách mezi cirkumpolární (nezapadající) souhvězdí.

Souhvězdí Velká medvědice (Velký vůz) je nápadným souhvězdím severní oblohy, které je (vyjma jeho nejjižnější části) cirkumpolární. Na obloze zaujímá plochu 1 280 stupňů čtverečních. Jedná se tak o rozlohou třetí největší souhvězdí na naší obloze. Velká medvědice sousedí se souhvězdími Draka, Žirafy a Rysa, Pastýře, Honících psů, Vlasů Bereniky, Lva a Malého lva.

Velká medvědice a jasné hvězdy

Velký vůz (Velká medvědice) obsahuje asi 125 hvězd jasnějších než 6m. Nejjasnější hvězdou souhvězdí je Alioth. Jedná se o hvězdu hlavní posloupnosti spektrálního typu A0. Dalšími jasnými hvězdami jsou Mizar, Merak, Megrez, Phecda, Dubhe, Benetnash, Talitha, Tania Astralis a Borealis, Alula Australi a Borealis a Muscida. Popis jednotlivých hvězd naleznete postupně v samostatných článcích.

Hvězdy tvořící obrazec Velkého vozu

Obrazec Velkého vozu tvoří 7 jasných hvězd - Alioth, Merak, Phecda, Megrez, Alioth, Mizar a Benetnash. Vedle hvězdy Mizar nalezneme jasného společníka rozlišitelného za dobrých podmínek pouhým okem. Je to hvězda Alcor, bílá hvězda spektrálního typu A5.

Pět z těchto sedmi hvězd obrazce Velkého vozu je součástí pohybové hvězdokupy. Pohybují se tudíž stejným směrem a stejnou rychlostí a nají podobnou vzdálenost od Země. Jsou to hvězdy Merak, Phecda, Megrez, Alioth a Mizar. Hvězdy Dubhe a Benetnash nejsou součástí této pohybové hvězdokupy.

Mapa souhvězdí Velký vůz (Velká medvědice)

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Velký vůz na větší mapě.

Mlhoviny a galaxie v souhvězdí Velký vůz

V souhvězdí Velké Medvědice (Ursa Maior) je i velká řada extragalaktických či extrasolárních objektů. Celkem 6 objektů z tohoto souhvězdí se dostalo do slavného Messierova katalogu. Jsou to galaxie M 81, 82, 101, 108 a 109 a planetární mlhovina M 97.

Asi nejznámější je spirální galaxie M 81 vzdálená od nás přibližně 10,6 mil. světelných let. Z dalších je nutné zmínit nepravidelnou galaxii M 82 nebo další spirální galaxii M 101 (18,3 mil. světelných let). Nesmíme vynechat nepříliš jasnou a plošně velkou (asi 200´´) planetární mlhovinu Sova (M 97). Ta je pozůstatkem po výbuchu Slunci podobné hvězdy ve vzdálenosti asi 7 500 světelných let a dosahuje zdánlivé jasnosti asi jen 12m.

V souhvězdí Velké medvědice (Velkého vozu) se nachází také radiant jednoho z meteorických rojů - Ursíd. Radiant meteorického roje Ursidy se nachází na spojnici hvězd eta a zeta Uma.

Velký vůz a orientace na obloze

Obrazec Velkého vozu umožňuje nalézt další významné a jasné hvězdy na obloze. Prodloužením zadních kol Velkého vozu, tedy hvězd Dubhe a Merak nalezneme Polárku v souhvězdí Malého vozu (Malé medvědice). Prodloužená spojnice hvězd oje Velkého vozu míří k hvězdě Arcturus, nejjasnější hvězdě souhvězdí Pastýře.

Naopak spojnice hvězd Megrez a Dubhe (alfa a delta UMa) míří k nejjasnější hvězdě souhvězdí Vozky - k hvězdě Capella. Prodloužená spojnice hvězd Megrez a Phecda (delta a gama UMa) nás k nápadně červené hvězdě Regulus, nejjasnější hvězdě souhvězdí Lva. A prodloužená spojnice hvězd Megrez a Merak (delta a beta UMa) nás zavede k jasné hvězdě Castor v souhvězdí Blíženců.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

Použité zdroje:

• Obloha na dlani; Eduard Pittich a Dušan Kalmančok, Obzor Bratislava 1983
  • Naše souhvězdí; Josip Kleczek, Albatros 1986
  • Encyklopédia astronómie; Anton Hajduk, Ján Štohl a kol., Obzor 1987

+ Zimní hvězdná obloha, procházka mrazivou zimní nocí
+ Letní hvězdná obloha, procházky hvězdnou oblohou
+ Podzimní hvězdná obloha
+ Cirkumpolární neboli nezapadající souhvězdí. Stále viditelná hvězdná obloha
Hory Kriváň, túra na symbol Vysokých Tater na vrcholu babího léta
Hory Wolf-Rayetovy hvězdy. Extrémně horké a mimořádně svítivé
Hory Ukrajina - jen tam tak nakouknout aneb kam nelézt na Podkarpatské Rusi
Sněžka Krkonoše, ubytování Štefánička Černé jezero Bezděz Zverovka Útulna Limba Karlštejn Dolní Morava Praděd Hukvaldy Sahara Panská skála Mars Čachtický hrad Ortler Kvarky Cirrostratus Fačkovské sedlo Neutronové hvězdy Pohorky Chopok
1. Turistika Suchá Belá, túra turisticky nejatraktivnější roklinou Slovenského ráje
4. Naše vrcholy Železná hůrka, nejmladší sopka České republiky
5. Vesmír Jaká je tloušťka kůry a rozložení moří na Měsíci? Sondy GRAIL ukázaly novou tvář Měsíce