Poslední aktualizace: 25.10.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Kriški podi, vysokohorská turistika v Julských Alpách

Kriški podi, vysokohorská turistika v Julských Alpách

Túra okolo jezer Kriški podi v Julských Alpách

3.10.2016 | Aleš Neulinger

Stálé počasí a dobrá předpověď nás přivedla k myšlence uskutečnit dvoudenní túru v okolí jezer Kriški podi nad údolím Trenta. V této lokalitě se nachází hned několik zajímavých vrcholů (Stenar, Pihavec, Razor a Križ), na které nelze vystoupat v jednom dni. Už jen pro převýšení téměř 1 400 m, které je nutno absolvovat, aby se člověk dostal alespoň k Pogačnikovu domu do výšky cca 2 000 m.

Julské Alpy

Telefonicky jsme si dohodli nocleh ve společné noclehárně zmiňovaného Pogačnikova domu a brzy ráno vyrazili z parkoviště v údolí Zadnjica. V plánu byl pro první den Pihavec (2 419 m), po přenocování nějaké to ranní foto a zdolání vyššího Razoru (2 601 m).

Po příchodu na chatu jsme bohužel zjistili, že situace je stejná, jako před dvěma roky a cesta na Pihavec je stále zavřená z důvodu padajícího kamení. Potvrdili jsme nocleh a vyrazili dle náhradního plánu na o něco vzdálenější a vyšší Stenar (2 501 m). Po výstupu se obloha hrozivě zatáhla a spadlo i pár kapek. Naštěstí se jednalo jen o malou přeháňku a my se mohli kochat pohledy na vedlejší vrcholy, včetně Triglavu.

Čtěte také: Výstup na Jalovec, krystal Julských Alp

Na horskou chatu Pogačnikov dom (2 050 m) jsme dorazili k večeru, kde jsme se chtěli rychle ubytovat, převléknout do suchého prádla a pořídit nějaké večerní záběry. Hodně nás ovšem zaskočil přístup obsluhujícího personálu. Jednalo se o pět mladých lidí, kteří měli zájem spíš o skleničky s alkoholem v kuchyni, než o hosty. Vzali si doklady, aby si nás zapsali a dál se nedělo nic. Jirka si chtěl dát nabízené rizoto, jenže si nás nikdo nevšímal. V kuchyni bylo ovšem veselo…

Julské Alpy Julské Alpy

Po hodině nám došla trpělivost, rázně jsme na sebe upozornili, pasy nám byly vráceny a vybrán poplatek téměř 20 EUR za osobu. Spali jsme ve společné ložnici nad budovou horní stanice nákladní lanovky, běžný standard v Julkách.

Ráno jsme si přivstali, pořídili pár ranních fotek u chaty a vyrazili na Razor, který se tyčí o šest set metrů výš nad chatou. Výstup trval téměř dvě hodiny z důvodu neustálého průběžného fotografování okolních masivů, osvětlených ranním sluncem. Odměnou na vrcholu byly výhledy na známé kopce, které se tyčí v bezprostřední blízkosti - Triglav na východě a Jalovec s Mangartem na západní straně.

Julské Alpy Julské Alpy Julské Alpy

Když jsme se konečně dosyta vynadívali na místní velikány, vydali jsme se na nezáživný sestup zpět k autu do údolí. Čekalo nás téměř dva tisíce výškových metrů, což je pro kolena pořádná porce, ale nakonec jsme všechno v pohodě zvládli a odpoledne dorazili na ubytko v Bovci.

Byla to krásná julská turistika s výstupem na dva místní dominantní vrcholy. Celkový dojem trochu kazí naše špatná zkušenost s personálem Pogačnikova domu, kde si člověk musí zjednat pořádek, jinak může taky na ubytování čekat do rána, o ochotě ani nemluvě. Do této lokality není třeba tahat s sebou větší množství vody, v okolí jezer Krišky podi je jí dostatek, což v Julských Alpách nebývá pravidlem.

Julské Alpy Julské Alpy Treking.cz - diskuze

dotaz (Tallulah, 05.10.2016, 19:22 )
Jakou řečí je nejúčinnější na sebe v případě neochotného personálu v Pogačnikově domě rázně upozornit? Jinak pěkný článek pouze s jednou chybou a ještě pěknější fotky. Ale ty máš pěkné standardně. Děkuji za odpověď :-)
To Jitka (Aleš Neulinger, 07.10.2016, 10:33 )
Myslíš pravopisnou nebo popisnou? :)...Na chatě se domluvíš anglicky nebo německy, vůbec nejlepší to je slovinsky :D.
dotaz (Tallulah, 07.10.2016, 16:30 )
...pravopisnou, kterou dělá strašně moc lidí, napověděla jsem ti, ale když nestačilo, tak teda STANDARD s D je správně. Tož ať žijí horalé spisovatelé! :-)
Pekne fotky, (Nenad, 04.10.2016, 16:04 )
akorat skoda za spatnou zkusenost s personalem Pogacnikova domu. My jsme tam byly presne pred tydnem, noc utery na stredu a bylo to moc fajn. Gulas, fazole a palacinky - vsechno chutnalo a na stole bylo rychle. Cesticka dolu do Zadnjice nam nebyla nezazivna protoze jsme ji sli poprve (cestu nahoru jsme sli pres sedlo Luknja a Bovski Gamsovec, takze uplne jinudy). Mimochode, ten Pichovec vypadal desive a zdalo se ze ho pulka chybi. Musel to byt drsny sesuv nedavno - nevim jestli to nahodou neznicilo celou tu stezku nahoru.
Pihavec (Aleš Neulinger, 05.10.2016, 12:23 )
Právě díky tomu sesuvu skály je výstup na Pihavec zakázaný. Je to ale už víc jak dva roky, tak by snad mohli cestu nahoru opět zprovoznit, tento vrchol ještě nemám ve sbírce.

+ Na Mangart v Julských Alpách s dětmi
+ Přechod Julských Alp
+ Julské Alpy (1), přechod Julských Alp
+ Julské Alpy (2), přechod Julských Alp
+ Dolina Krnica a sedlo Prevala v masívu Kanin, Slovinsko - Julské Alpy (2)
+ Kobilja glava u Tolminu, Slovinsko - Julské Alpy (3)
+ Bohinjské hory: Rjava skala, Orlove glave, Šija - Julské Alpy (4)
+ Julské Alpy, výstup na Triglav, Tilak Treking 2005; soutěžní článek č. 4
+ Hochswab v zimě, rakouské Alpy
Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří
Maroko Roháče, ubytování Švýcárna Na Pomezí Hazmburk Borišov Chata U Slona Strečno Hluboká Macocha Vítkův hrádek Vilcan Viklany Souhvězdí Velký pes Jarní prázdniny Mont Blanc Bezděz Blesk Motýli Měsíc Batohy Venušiny misky
1. Jeskyně Jeskyně Balcarka, na krápníky nejbohatší jeskyně Moravského krasu
2. Geologická památka Panská skála, čedičové varhany u Kamenického Šenova
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníků a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Příroda Sršeň obecná, obávaný hmyzí predátor a veliký mlsoun
5. Vesmír Černá díra: Extrémně podivný objekt, z jehož osidel neunikne ani foton