Poslední aktualizace: 9.5.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Trek v Posázaví o velikonočních svátcích

Trek v Posázaví o velikonočních svátcích

Přes hrady Orlík, Lipnice, Český Šternberk a Pirkštejn (1)

Ledeč n.S.

"Hliník se odstěhoval do Humpolce," zaznělo ve známé komedii Marečku, podejte mi pero, pročež snad nikoho nepřekvapí, že v uvedeném městě najdeme Hliníkovu pamětní desku, Hujerovu švestičku či Hliníkárium. V sídle je zkrátka a jednoduše "přehliníkováno", pročež zbývá objasnit, proč na úvod svého povídání zmiňuji Humpolec, když chci psát o Posázaví. Vysvětlení je jednoduché. Trochu jsme si trasu prodloužili a po noci strávené v lese u Plačkova procházíme ráno tímto sídlem.

Cestou nasáváme zdejší atmosféru a dospíváme k závěru, že město nelze spojovat pouze s Hliníkem; upoutá nás i pivovar. Nejprve míjíme prodejnu a posléze samotný objekt. Ten lze navštívit a pořádají v něm i různé kulturní akce, dle letáku sem má zavítat např. zlatá slavice Lucie Bílá. K areálu patří i rozhledna, již vytvořili z komína. Na vrchol vede točité schodiště, což vypadá velmi lákavě, bohužel se nahoru nedostaneme. O svátcích není objekt přístupný.

Zavítáme ještě na náměstí, jemuž vévodí kostel svatého Mikuláše, a opouštíme město, které založil ve 13. století řád německých rytířů. Náš nejbližší cíl máme na dohled. Na blízkém kopci vyčnívá nad koruny stromů věž zříceniny Orlík, k níž doplním, že nemá vůbec nic společného se známým hradem na Orlické přehradě.

Humpolec - u pivovaru Štůly

Cestou k památce se krátce zdržíme; dočasnou stopku nám vystaví "štůly", v nichž kdysi těžili zlato. Zemi protíná vykutaná hluboká rýha, jež připomíná hlubokou jizvu; naštěstí se zatím nenašel žádný doktor, který by ji zašil.

Ke zřícenině přicházíme necelou půlhodinu před oficiálním otevřením (desátá hodina), naštěstí už zahájili provoz. Po zaplacení vstupného vnikáme do hradu, jejž založili v první polovině 14. století a zprvu se jmenoval Humpolec; středověké sídlo opustili na počátku 18. století a na začátku 20. století ho zakonzervovali. K největším tahákům patří výstup na věž, vrcholová plošina nabízí slušný výhled po okolí.

Jelikož jsme hrad úspěšně "dobyli", pokračujeme lesem, pročež se dočasně dostáváme z dosahu turistů. S těmi se znovu setkáváme v městečku Lipnice nad Sázavou, jež očividně klame názvem. Zmíněná řeka tudy neprotéká, klokotá o pěkných pár kilometrů opodál.

Orlík Lipnice

V sídle nás přednostně zajímá restaurační zařízení. Těšíme se, že si na chvíli sedneme a poručíme něco dobrého, chyba lávky. Veškeré stoly jsou rezervovány a náhodný příchozí nemá šanci, tohle je trochu rána pod pás.

Stejně plné je i nedaleké bistro, vedle nějž stojí domek, ve kterém žil nejznámější občan tohoto střediska; kdo hádá, že se jedná o spisovatele Jaroslava Haška, může si připsat plusový bod. Autor Dobrého vojáka Švejka se do městečka nastěhoval v roce 1921 a roku 1923 zde ve věku pouhých čtyřiceti let zemřel, připomínají ho i sochy.

Lipnice socha J.Haška

Zahýbáme na hrad, jenž Lipnici dominuje. Založili ho ve 14. století a bydleli v něm do roku 1869, kdy vyhořel. Vnikáme na nádvoří a zvažujeme, zda podstoupíme prohlídku areálu, nakonec se stahujeme. V závětří si dáváme oběd z vlastních zásob a kolem hřbitova, kde pochovali Jaroslava Haška, vycházíme k Bílé věži. Pobořená hláska tvořila ve středověku část předsunutého opevnění a měla zamezit nepřátelům z vyvýšeného kopečka ohrožovat hrad.

Následně absolvujeme zhruba pětikilometrový okruh, který lze u Lipnice učinit, má to šťávu. Putujeme od lomu k lomu, jejichž dno zatopila voda, oblast působí kouzelně. Navíc, jako by končiny byly stále málo atraktivní, vytesali do skal na třech místech části lidského těla, díla se nazývají Zlaté oči, Bretschneiderovo ucho a Ústa pravdy. O přitažlivosti končin svědčí i skutečnost, že narazíme na nesčetně turistů.

Vracíme se ke středisku a zahýbáme do Světlé nad Sázavou, která na rozdíl od Lipnice pojmenováním neklame; městem skutečně protéká zmiňovaná řeka. Nejprve přicházíme do zámeckého parku, v němž míjíme pár rybníků, o slovo se hlásí zámek. Jeho současná podoba pochází z roku 1821 a postavili ho na místě původní tvrze, objekt se zdá býti na první pohled ve "skvělé formě". Vyšňořené budovy zdobí novorenesanční úprava a k nebi se pnou ozdobné komíny, neschází skleník, v němž poletují papoušci.

Zlaté oči Bretschneiderovo ucho Ústa pravdy

Procházíme nádvořím a ve městě, jež se proslavilo sklářskou tradicí, zaskakujeme na večeři. Současně zvažujeme, kde složíme hlavy na noc. Pěkná místa nabízí zámecké zahrady, leč neradi bychom vzbudili pohoršení, neumístili tam náhodou kamery? Nemíníme se stát nechtěnými hvězdami monitorovacích zařízení.

Stan nakonec rozkládáme těsně za městem; nalézáme nádherné místo mezi stromy, jež se sice nachází nedaleko od stavení, leč přesto jsme perfektně skryti. Jak se ukáže, postavíme přenosný příbytek v pravý čas. Po setmění se hustě rozprší a déšť vydrží až do rána.

Se sedmou hodinou naštěstí slota ustane, a tak můžeme znovu vyrazit na zteč, ubíráme se podél řeky. Nad hladinou občas přeletí volavky, které jednou míří tam a vzápětí plachtí zpět; zvažujeme, jestli ptáci nepořádají letecké manévry.

Světlá n.S. - zámek Stvořidla

Na atraktivitě nabírá i terén. Z vody každou chvíli vyčnívají kameny a vznikají peřeje, docela by nás zajímalo, jak průjezd touto lokalitou zvládají vodáci, kteří se sem v létě houfně stahují. Jistě se k pobavení přihlížejících občanů nejednou překlopí a vykoupou, škodolibost je holt věčná.

Na úzké pěšině občas přelezeme či podlezeme padlý strom; na opačné straně řeky vede železnice, po níž projíždí vlaky. Zastávky nás ale nezajímají; raději prozradím, že jsme zavítali do přírodní rezervace Stvořidla, v jejímž závěru neopomeneme odbočit na Sluneční zátoku. Na ni za první republiky jezdili tábořit skauti v čele s Jestřábem, čímž nemyslím, že s sebou tahali opeřeného dravce, přezdívalo se tak Jaroslavu Foglarovi. Jedná se o známého a po dlouhou dobu zakazovaného spisovatele, jehož nejvíc proslavil comics Rychlé šípy; není proto divu, že natrefíme na autorovu pamětní desku.

Po přírodně laděném dopoledni vnikáme do města Ledeč nad Sázavou. Původní osadu zmiňují už k roku 1181 a v roce 1656 zřídili v sídle nejstarší papírnu v Posázaví, dostáváme se na náměstí. Z něj odbočujeme k řece, od níž se nabízí nádherný pohled na hrad, který stojí na kopci na protějším břehu. Sídlo pochází ze 13. století a později ho přestavěli, dnes v něm jde absolvovat prohlídky spojené s historií a lze navštívit i muzeum Jaroslava Foglara.

Památník J. Foglara Treking.cz - diskuze

29.4.2023 / Otakar Brandos
Trek · Trek přes Moravský Blaník, Bílý kámen a hrad Brníčko. 3denní toulání po skalách a dolech Hanušovické vrchoviny (2) | Fotogalerie k článku

Sedělo by se příjemně. Sluníčko docela hřeje, výhledy jsou hezké, my ale musíme postoupit směr Brníčko. Dohoda zní jasně - vybereme nejkratší cestu. V mapě je fůra lesních cest, otázkou ale je, zda-li jsou i v reálu. První z …

28.4.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Ptáci: Lejsek bělokrký (Ficedula albicolis), čiperný zástupce čeledi lejskovití (Muscicapidae)

Chvíli na větvičce, chvilku na větvi, ani chvíli neposedí. To se nám ve svém černobílém fráčku předvádí lejsek bělokrký (Ficedula albicolis), drobný, štíhlý ptáček velikosti vrabce. Tento čiperný zástupce čeledi …

27.4.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Ptáci: Potápka roháč (Podiceps cristatus), náš největší zástupce čeledi potápkovití (Podicepididae)

Potápka roháč (Podiceps cristatus), slovensky potápka chochlatá, je poměrně velký pták dorůstající délky 45 až 50 cm a hmotnosti 0,7 až 1,2 kg. Rozpětí křídel se pohybuje od 60 do 75 cm. Však také je potápka roháč v Česku …

20.4.2023 / Otakar Brandos
Treking · Tipy na lehké treky pro (nejen) začátečníky. Pár rad a doporučení začínajícím dálkoplazům

Na stránkách Trekingu máme popsány stovky a stovky treků. Hřebenovky Nízkých Tater, Západních Tater, ale i Beskyd, Rychlebských hor, celého Slovenského rudohoří, ale i rumunského Fagaraše, Rodny, bulharské …

17.4.2023 / Otakar Brandos
Trek · 2denní trek přes pohádkové zámky v Raduni a Hradci. Kajlovec a Včelí hrad na Den letectví a kosmonautiky | Fotogalerie k článku

Původně bylo v plánu Severomoravské Švýcarsko. Jelikož ale výhled počasí sliboval pouze jeden den pohody, namísto tří potřebných, navrhuji túru odložit. Kolegové Aljoša s Dejvem ale vyrazit chtějí, že jsou již …

5.4.2023 / Otakar Brandos
Památky · Opevnění v areálu Vojenského muzea Lichkov. Dva samostatné pěchotní sruby K-S 31 a K-S 32

Prvorepubliková opevnění v areálu Vojenského muzea Lichov jsou součástí opevnění I. ČSR, která byla budována v letech 1936 - 1938. Opevnění u obce Lichkov patří do Králické pevnostní oblasti, ve které bylo na …

5.4.2023 / Martin Zapletal
Trek · Hřebenovka přes Krušné hory, Smrčiny a Český les. Přechod hřebene nejdelšího pohoří v Česku (2)

Ráno mě čekaly lázně Bad Elster. Udělal jsem si jen lehkou snídani, neboť jsem počítal s vydatnou svačinou po nákupu v Edece. Nechyběl také Sahnepudink. Tyto malé lázně se rozkládají v údolí, z něhož jsem vystoupal …

2.4.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na rozhlednu Vrchmezí v Orlických horách. Hezký červnový okruh z Olešnice v Orlických horách | Fotogalerie k článku

Okolí městečka Olešnice v Orlických horách je kouzelným koutem Orlických hor. Ale tak trochu Bohem zapomenutým. Zcela neprávem. Jen v samotné Olešnici stojí za návštěvu unikátní Utzův mechanický Betlém v …

30.3.2023 / Lenka Mašová
Turistika · Puntíkovaný pohled z vrcholu Králického Sněžníku. Túra přes Klepáč a Malý Sněžník na novou rozhlednu

Předpověď slunečného počasí nahrává zřejmě už poslednímu "sněhovému" výletu této sezony. Volím oblíbený Králický Sněžník, protože pokud fakt vyjde avizované sluníčko a mírný větřík, nebude to mít chybu. Kolem …

27.3.2023 / Otakar Brandos
Památky · Kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře - památka UNESCO ve Žďáru nad Sázavou

Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře (608 m) ve Žďáru nad Sázavou byl postaven v letech 1720 - 1722 podle projektu architekta Jana Blažeje Santiniho. Podnětem ke stavbě tohoto poutního kostela bylo …

22.3.2023 / Otakar Brandos
Fotogalerie · Podzimní Nízký Jeseník a VVP Libavá ve fotografii

Dvacítka fotografií pro připomenutí podzimu minulého roku, který se oděl do vpravdě neuvěřitelných barev. Výběr z toulek v oblasti Nízkého Jeseníku a VVP Libavá, která bala po skončení II. sv. války téměř vylidněna …