Poslední aktualizace: 2.4.2023 , svátek má

Příroda v CHKO Litovelské Pomoraví, turistika

Poděsy nás neděsí! Litovelské Pomoraví a tipy na výlet

25.5.2012 | Ivan Zajíček

A proč by nás měly děsit, když se jedná jen o místní hanácký název pro Poděbrady - jezero, které vzniklo těžbou štěrkopísku? Podobně jako větší konkurenční vodní plocha Náklo, ležící na severovýchodě asi kilometr od stejnojmenné obce.

Zákoutí Poděs

Naše Poděsy se nacházejí v Hornomoravském úvalu v podcelku Středomoravská niva, což dává tušit, že se jedná o oblast, ležící na středním toku řeky Moravy, která si to směle rázuje přes hory a doly z Králického Sněžníku (pramen v n.v. 1 380 metrů) až do Dunaje před Bratislavou (soutok v n.v. 136 metrů). Při tom urazí úctyhodných 353 kilometrů a je tím nejdelší řekou na Moravě.

Jedná se region Hané a Chráněnou krajinnou oblast Litovelské Pomoraví. Název tomuto malebnému kraji dalo královské město Litovel (231 m n. m., 10 000 obyvatel), kterým protéká hned šest ramen řeky Moravy a tím si vysloužilo název Moravské Benátky.

Chráněná krajinná oblast Litovelské Pomoraví byla zřízena v roce 1990 o ploše 96 km2. Zaujímá tři až osm kilometrů dlouhý pruh mezi městy Mohelnicí a Olomoucí, kdy město Litovel leží právě ve středu této naší nížiny.

Čtěte také: Litovelské Pomoraví, CHKO

Tvoří ho přirozeně meandrující tok řeky Moravy s řadou bočních ramen, obklopených lužními lesy, nivními loukami a mokřady. Je zde bohatá vegetace i fauna. Najdeme zde olše, vrby, topoly i buky. Mají zde ráj ryby, ptáci (hnízdí zde okolo sta druhů), korýši a v poslední době i bobři.

Součástí chráněné oblasti jsou také chlumní listnatý les Doubrava, vápencový vrch Třesín a známější Mladečské jeskyně. Kromě ryb si jezero pochvalují i rybáři, kteří k Poděsům neodmyslitelně patří.

Rybáři na Poděsích Romantika Litovelského Pomoraví

Poděbrady leží severně, asi čtyři kilometry od Olomouce, jehož obyvatelé jsou právě zde velmi častými hosty. Hlavně v létě. Je tady velké parkoviště - z Olomouce jedeme směrem na Horku na Moravě, která je asi kilometr severněji. Odtud již vedou dále na jih turistické značky - červená do Litovle a zelená k dalšímu možnému osvěžení - k nádrži Náklo přes vesnici Skrbeň.

Poděbrady alias Poděsy (215 m n. m.) leží ve velmi příjemném malebném prostředí. Jezero má tvar jakési podkovy, uprostřed které je pár chat. Pěší okruh okolo vodní plochy je nenáročná turistika, umocněná zpěvy ptáků, kteří jsou v okolních lužních lesích jako doma. Na severu je také naturistická pláž pro "nudisty - šulisty". Je zde rovněž hezká cyklostezka, která je milovníky kol hojně využívaná a zajíždí sem i místní autobusová doprava.

Západně vede železniční trať z Olomouce do Náměště na Hané - nejblíže Poděbrad je stanice Olomouc - Řepčín. Nedaleko na severovýchodě se pak vlévá do Moravy Oskava, na západě od jezera odvážně meandruje Mlýnský potok, jenž se pak spojí s Moravou již v centru historického centra Olomouce v n.v. 206 m n. m.

Když jsem tam byl naposledy, tak byla místní voda docela průzračná, přísní hygienici odebírají její vzorky a označují ji za kvalitní. Občerstvení je v létě možno realizovat v bufetu s možností posezení na lavičkách. V zimě se zase na zamrzlé hladině bruslí. Takže je tady docela fajn!

Pokud tedy budeme v hanácké metropoli v parném létě zkoumat četné historické památky, což je činnost vznešená a veskrze náročná, a přestane nás to bavit, stačí si odskočit na Poděsy a smýt prach a pot ve vodách jezera. A nemusíte mít sebou ani plavky. I když to jsou Poděsy, nic nás tady neděsí a žádný "Jožin z bažin" tady neřádí. Ten navíc žere jenom Pražáky!

Jezero Poděbrady na turistické mapě

Hory Na ukrajinských silnicích - poplatky, dopravní předpisy, dokumenty
Hory Kameny aneb na návštěvě čtyř trojmezí České republiky
Hory Netonická vrchovina, turistika v Šumavském podhůří
Beskydy Kanihůra Pohoří Naše vrcholy České hrady Nízké Tatry Slovenské hrady Jeseníky, hřebenovka Technické památky Jeskyně a propasti Rozhledny Sedla a doliny Mapa Slovenska Tatranská plesa Roháče Vodopády Chorvatsko Boty Bivakování Dřevěné kostely Apeniny