Poslední aktualizace: 3.5.2022 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Staré Oldřůvky, Červená hora a Slunečná

Staré Oldřůvky, Červená hora a Slunečná

3denní vandr Nízkým Jeseníkem a 41. setkání na vrcholech (1)

27.4.2022 | Otakar Brandos
Pod Slunečnou

Na předposlední dubnový víkend jsem naplánoval 41. setkání na vrcholech. Doufal jsem, že počasí vyjde a příroda Nízkého Jeseníku bude hezky zelená. Tak jak na jaře má být. Příroda si však dělá co chce a byla spíše taková zimní. Stromy holé, sem tam nějaký motýl a nebo brouk. A hezky chladno. Přesto nezbývá než nabalit batoh, protože z "Podkérkonoší" přijel trekuchtivý Roman…

Vyrážíme ve čtvrtek ráno. Kam jinam než do Budišova nad Budišovkou. Vždyť setkání je naplánováno na Slunečné (800 m), nejvyšší hoře Nízkého Jeseníku, rozlohou největšího geomorfologického celku Česka. Ten má úctyhodných 2 894 km2, což je asi 3,7 % rozlohy naší země (celkem máme vyčleněno 94 geomorfologických celků). No a Budišov nad Budišovkou je k této příležitosti vhodný výchozí bod.

Plánuji trasu tak, aby byla co nejzajímavější, ale aby se příliš neopakovala. Vždyť letos jsem zde již na jednom treku byl a v okolí chodívám pravidelně. Zároveň musím trasu plánovat tak, aby měla záchytné body a jen plus mínus 15 km za den. Roman mně totiž stále zdůrazňuje, že mám pamatovat na to, že je starší člověk…

Palísek, Staré Oldřůvky a Podlesí

Stavujeme se v místním obchůdku a hospodě. Na startovní pivo a polévku co by snídani. Krom té polévky to ještě zopákneme a pak kolem Muzea břidlice a kempu v Budišově nad Budišovkou míříme směr Staré Oldřůvky. Nikoliv ale údolím Budišovky a na Čermenský mlýn jako minule, nýbrž po pastvinách a remízcích přes vrch Palísek (604 m). Dokonce nám na chvíli zasvítí i sluníčko. Volám kamarádovi (a sousedovi) Dušanovi, je-li na farmě, že bychom se přišli podívat na kůzlátka. Bohužel není, takže někdy příště…

Lízneme tedy jen okraj Starých Oldřůvek, které leží na samém okraji VVP Libavá a kousek od toku řeky Odra protékající tudy hlubokým a krásným údolím s druhově mimořádně bohatými lesy. VVP Libavá má rozlohu asi 236 km2 a vznikl k 1. červenci 1950. Vymezení vojenského újezdu se dotklo celkem 47 obcí. Dnes se na střelnici střílí, kanonáda jako někde u Verdunu. Cvičení tady v posledních letech probíhají častěji než za těch předchozích komoušů.

Po jižním úbočí Palísku procházíme po široké polní a lesní cestě, která byla za poslední rok upravena a prohrábnuta. Vloni na jaře vypadala cesta ještě jinak. Užijeme si i výhledů do vojenského prostoru a na vršky Oderských vrchů. Na vyhlídce nad Podlesím se na chvíli zastavujeme. Počasí je nic moc, docela chladno, ale kalíšek na zdejší lavičce zahřeje.

Scházíme do Podlesí, malé a tak trochu neutěšené vsi jižně až jihozápadně od Budišova nad Budišovkou. Kousek odsud se nachází nádherný kostel Stará voda, ale další pětikilometrovou zacházku si netroufám navrhnout. Zamíříme tedy přímo do penzionu Schönwald, kde jsem byl i vloni. Na nějaký ten dlabanec a pivo. Máme času dost, vždyť dnešní krátká etapa má jen asi 17 km.

Červená hora

Sedělo by se fajn, ale chtěl bych stihnout podvečerní světlo u meteorologické stanice na Červené hoře. Sice není jisté, zda-li nějaké podvečerní světlo vůbec bude, protože je stále pod mrakem, ale co kdyby. Po nábližce k modré turistické značce opouštíme táhlým stoupáním Podlesí. Pěkně kolem řady nových domků i historických stavení a pokračujeme k rozcestí Podlesí, okraj (620 m).

Po dvou kilometrech jsme konečně na modré turistické značce, která sem přichází o d Budišova. Pokračujeme přímo, západním směrem mezi loukami a lesy. Vrchol Červené hory je vzdálen ještě asi 3,5 km. A začíná svítit podvečerní sluníčko, vypadá to nadějně. Zvedající se kamenitá lesní cesta nás brzy přivede na samotný vršek Červené hory (749 km), na kterém stojí budova meteorologické stanice. Ta byla sice zbudována kvůli dělostřelcům v blízkém VVP Libavá, ale záhy se dostala pod dnešní Český hydrometeorologický úřad.

Světlo sice není úplně ideální, představoval bych si jej jinak, ale na tu dnešní bídu jsem si ani více přát nemohl. Udělám nějaké foto a pokračujeme ke Zlaté lípě (717 m) a do sopouchu, kde plánujeme bivak. K tomu nás provází fantastická pozápadová obloha. Rozdělat oheň, něco opéct a něco vypít, rozložit bivak. Roman si pořídil super plachtu, takže se rosy bát nemusím… Asi bych něco takového měl také pořídit…

Stará Libavá, Nová Véska

Ráno kontrolujeme ohniště zda-li vyhořelo a balíme případný odpad. Zkouším ústřední čedičové těleso - auvajs, ještě pálí! Červená hora totiž byla jednou z pěti sopek Nízkého Jeseníku, které byly aktivní poměrně nedávno. Před pouhými pár milióny lety. Mnohem známější jsou sopky Velký Roudný, Malý Roudný, Uhlířský vrch a nebo Venušina sopka blíže k Bruntálu. Ještě to tady asi tak úplně "nevychladlo"…

Lesem a po loukách valíme kolem hezkého rybníčku směr Stará Libavá. Kamennou kapličku upomínající na prusko-rakouské války (generála Laudona pozdravíme jindy) pozdravíme jen zdáli, nezacházíme k ní. V obci Stará Libavá je mrtvo, takže se přehoupneme po polních a lesních cestách kolem Kamenného kopce (636 m). Cestou potkáme srnce a řadu pipuší.

Moravský Beroun

Přehoupneme se do dalšího údolí a kolem hezkých Božích muk a přes Bohem zapomenutou vésku zvanou Nová Véska pokračujeme dále. V této malé obci kvetou krokusy a neuvěřitelné množství prvosenky vyšší (Primula elatior). Tolik jsem jich pohromadě nikdy neviděl. V jedné z ohrad se pasou asi mufloni. Je tam špatně vidět takže si nejsem jistý, zdali jsem toho rohatého chlupáče určil správně.

Nad obcí se dostáváme pod ploché návrší Dědičný lán a k turistickému přístřešku, který by se dal využít k nouzovému bivaku. Sice stojí přímo u silničky, ale na té je stejně prakticky nulový provoz. Přiblížili jsme se k okraji Přírodního parku Údolí Bystřice, který má rozlohu téměř 126 km2.

Okolí řeky Bystřice je přírodně a geologicky velice zajímavá oblast, která patří do povodí řeky Dunaj a do geomorfologických podcelků Bruntálská vrchovina a Domašovská vrchovina. Skalnaté a klikaté údolí Bystřice se pyšní četnými skalními útvary, kamennými moři a sutěmi, ale zaniklými skalními hrady. Hezká oblast, kam mám naplánován zase další trek…

Moravský Beroun a Slunečná

Od krmítka pro turisty pokračujeme po asfaltové silničce lemované hezkou alejí. Pokračujeme do Moravského Berouna a cestou potkáváme jeden jediný traktor. Výhledy ke Slunečné jsou špatné, hora se skrývá v mlze. V Moravském Berouně (590 m) nás čeká nemilé překvapení - restaurace na náměstí je z provozních důvodů uzavřena. Avšak jedna ochotná starší paní nám poradí, že za rohem, pod lešeními, je restaurace jiná. A otevřená. A docela dobrá. A nebo jen že by hlad byl tak dobrý kuchař? Zřejmě obojí.

Bivak

Románek vypadá spokojeně, takže bychom už už mohli vyrazit na poslední dnešní etapu. Ještě zastávka v obchodě pro zásoby a pak nám již nic nebrání vyrazit dále. Kolem kostela a zaniklého hradu Beroun pokračujeme po silničce za město na rozcestí Pod Mlýnským vrchem (587 m). Počasí je fujtajbl, že by psa nevyhnal. Natož turistu s batohem…

Konečně opouštíme asfalt a po polní cestě a dále lesem začínáme nabírat výšku. Pár popadaných stromů není zásadní problém, takže kilometry utěšeně přibývají a již se objevuje torzo televizního vysílače kousek pod samotným vrcholem Slunečné (800 m).

Rozcestí Slunečná, hřeben (799 m) jen mineme, stejně se sem budeme zítra ráno vracet na setkání, a po hezkém hřbítku rozložité Slunečné pokračujeme do bivaku. Poslední dva kilometry. Na rozcestí Vysoký kámen (738 m) nás totiž čeká doslova luxusní spaní - velký turistický přístřešek. I druhý večer trávíme, jak jinak, u ohně. Bez něj by to na žádné sezení rozhodně nebylo. Je totiž pořádná zima. Konec dubna a je chladno jako někdy na začátku března.

Další treky v okolí, může vás zajímat

12.4.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Sýkora modřinka (Parus caeruleus). Nápadný druh z čeledi sýkorovití má opravdu pestré zbarvení

Sýkora modřinka (Parus caeruleus), slovensky sýkorka belasá, je nápadně zbarvený druh ptáka z čeledi sýkorovití (Paridae) a řádu pěvci (Passeriformes). Však tento čiperný ptáček se ozývá svým zdaleka …

12.4.2022 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Ďáblovu bibli Švédové nevrátili, v Chrasti mají její maketu. Proslulá Ďáblova bible (Codex gigas) vznikla v klášteře v Podlažicích

V klášteře v Podlažicích na Chrudimsku vznikla světově proslulá Ďáblova bible (Codex gigas). Jedna z tras vedoucích do této malé vesničky začíná v 8,5 kilometru vzdáleném Vrbatově Kostelci. Modrá turistická značka …

11.4.2022 / ESO2206
Vesmír · Dalekohledy ESO zaznamenaly překvapivé změny teploty v atmosféře Neptunu

Mezinárodní tým astronomů využíval uplynulých 17 let řadu pozemních teleskopů včetně dalekohledu VLT Evropské jižní observatoře ke sledování teploty atmosféry planety Neptun. Podařilo se tak odhalit …

11.4.2022 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Šafrány bělokvěté rozkvétají na Vysočině jen na jedné malé louce. Přírodní památka U Bezděkova v CHKO Žďárské vrchy

Vysočinský unikát. I tak by se dala nazvat malá louka v těsné blízkosti Nového Města na Moravě. Počátkem jara na ní vykvétá několik tisíc vzácných šafránů bělokvětých. Přírodní památka U Bezděkova se nachází v Chráně …

5.4.2022 / Stanislav Komárek
Turistika · Lačnovské skály a Vařákovy paseky. Pískovcová skalní oblast na Vizovické vrchovině

O Pulčínských skalách se na Trekingu už psalo, ale podobná, jen trochu menší a méně známá skalní oblast se nachází také západně od Lidečka - jsou to Lačnovské skály. Na konci března nám s manželkou vyšlo nepracovní …

31.3.2022 / Otakar Brandos
Trek · Moravský Blaník na samém začátku jara. Dvoudenní trek v Hanušovické vrchovině přes Kamenec, Bradlo a hrad Rabštejn (2) | Fotogalerie k článku

Večerní posezení u ohně a pokukování po hvězdách se příjemně protáhlo. A protože noc byla nerušená, bylo mnohem tepleji než minulý týden při bivaku na Vikštejně, zaspal jsem východ Slunce. Nebo jsem raději …

30.3.2022 / Jana Píchová
Tipy na výlet · Jižní Čechy zvou na bohatý program opravdových Velikonoc. Nabídnou tradice, místní zvyky, trhy a speciality

Po dvou letech covidových omezení se letos na jih Čech znovu vrací opravdové jihočeské Velikonoce. Nabídnou tradice, místní zvyky, trhy, speciality v nejlepších restauracích, ale také zcela nové ojedinělé akce. Velikonoce …

28.3.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Skřivan polní (Alauda avensis), zpěvný pták z čeledi skřivanovití (Alaudidae)

Skřivan polní (Alauda avensis), slovensky škovránok poľný, je nezaměnitelný zpěvný pták z čeledi skřivanovití (Alaudidae). Skřivan je zbarvením značně nenápadný druh, který na poli dokonale splývá s hroudou hlíny …

26.3.2022 / Otakar Brandos
Trek · Moravský Blaník na samém začátku jara. Dvoudenní trek v Hanušovické vrchovině přes Kamenec, Bradlo a hrad Rabštejn (1) | Fotogalerie k článku

Zima se konečně překlopila do jara. Chtělo by to oslavit nějakou hezkou túrou, nebo ještě lépe trekem. Kam zamířit? Již dlouho jsem se chystal na nádherný skalnatý kopec Bradlo (600 m) nazývaný také jako moravský Bla …

25.3.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Králíček obecný (Regulus regulus), drobný zpěvný pták z čeledi králíčkovití (Regulidae)

Králíček obecný (Regulus regulus) je drobný zpěvný pták z čeledi králíčkovití (Regulidae). Své latinské jméno dostal tento neposeda pravděpodobně podle nápadné korunky, žlutooranžové skvrnky na temeni hlavy …

25.3.2022 / Míra Červenka
Cestování · Váránasí - město v koloběhu života a smrti. Město je považované za jedno ze sedmi nejposvátnějších míst v Indii

Hořící pohřební hranice vrhají mihotavé načervenalé světlo na desítky mlčenlivých siluet zachumlaných do dlouhých umolousaných šálů. Snad jen bělma očí odrážející občasný obraz plamenů dávají tu …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky