Poslední aktualizace: 18.5.2023 , svátek má

Zimní Západní Tatry, přechod hřebene pohoří

Na skluzavce hřebene Západních Tater aneb zima na zakázaném hřebeni

19.7.2016 | Lukáš Kobierský

V roce 2015 jsem si dal za cíl v létě vylézt ve Vysokých Tatrách sedm cest minimální obtížnosti IV UIAA a na přelomu roku se pokusit o přechod hřebene Západních Tater. Jezdit do Tater se mi létě vzhledem k pracovnímu vytížení nepovedlo. Jako cíl mi zůstal jen hřeben.

Sivý vrch

Dobrého parťáka na přechod jsem měl. Tomáše Kutmona, borce co maratóny běhá i dál běhat by chtěl. Tomáš při ranním příjezdu do Liptovského Mikuláše ztrácí fotoaparát. A při hledání fotoaparátu i karimatku. Fotoaparát se nakonec najde a dobří lidé z Regio Jatu jej Pražákovi Tomášovi předají v Praze. Karimatku certifikovanou pro arktické podmínky kupuje v Tescu. Na můj dotaz proč si nekoupil raději noviny odpovídá nechápavě. Zvesela tak opouštíme Liptovský Mikuláš a míříme k Jalovci.

Čtěte také: Západní Tatry v zimě, zimní přechod hřebene Západních Tater

V mrazivém ránu vyrážíme. Na chatě Na Červenci si dáváme čaj a pak přes Sivý vrch na Brestovou, kde pod vrcholem stavíme stan. Byl jsem rád, že mám první den za sebou. Tomáš mě dobře motivoval abychom ušli co nejvíc. Večer vaříme. Teplota ve stanu je -9 °C, venku -18 °C (teploty se pohybují v podobném rozsahu po ostatní čtyři dny, naštěstí je bezvětří, na Šumavě naměřeno dlouhodobé minimum kolem -40 °C).

Nad Baníkovským sedlem, vzadu Pachoľa

Nevzpomínám si co se mi zdálo první noc. Druhý den jsem začal pociťovat sílu Západních Tater. Sníh byl všude udusaný a ufoukaný. Zapíchnout šlo do něj jen hroty maček, člověk se moc nebořil. Šlo se nám oběma s Tomášem poměrně dobře.

Prostě foto

Centrální žlab Salatína byl jedno ledové koryto. Přes Salatín, Skriniarky, Pachola jsme došli do Baníkovského sedla. "Tady by se nám hodily Iron Madeiry," povídám Tomovi. "Proč Iron Madeiry? Nestačily by Madeiry?" "Ne Madeiry, jsou pro holky. Jsou více růžový. První model testuje Lucie Hrozová." "Aha, a to je kdo? …!"

I přes Baníkov to šlo, docela jsem si to užíval. Nejtěžší místo jsme obešli letní cestou. Řetěz byl vidět. Silvestrovský večer jsme strávili ve stanu pod Hrubou kopou. Žádné šampaňské, jen trochu koňaku z plaskačky.

Večer jsem se cestou na záchod málem zabil. Na zledovatělém svahu jsem uklouzl a ubrzdil jsem to asi po pěti metrech holou rukou a cepínem. Ani mi to tak nepřišlo, že bych se mohl zabít. Pod sebou jsem měl asi 300metrový svah. Skluzavku.

V noci se mi zdál podivný sen. Paní s tygrem fotila noční Lezení oblohu. Mluvila s námi a nabízeli jsme jí čaj. Spalo se mi celkem dobře. Jen jsem několikrát kopl do něčeho měkkého a chlupatého.

1.1.2016 jsem se oholil novým typem mobilu Alcatel OT 511+ dal jsem si rozcvičku a pak jsme s Tomem pokračovali přes Tri kopy, Smutné sedlo, Plačlivé, Ostrý Roháč, Volovec a Hrubý vrch. Pod Hrubým vrchem pak sám stavím stan. Tomáš dochází později.

Vaříme, večer kolem nás pak někdo prochází. Komfort ve stanu se snižuje. Rychle usínám a probouzím se kolem druhé hodiny. V polospánku vyhlížím ráno. Tomáš usíná později a taky později se probouzí.

Novoroční svítání Baníkov - Pachola - Spálená

2.1. V Bystrém sedle potkáváme čtyři Poláky. Na lehko vybíháme na Bystrou, je slunečný den a bez batohu je to celkem zábava. S batohem pak pokračujeme přes… Do Tomanovského sedla, kde končíme přechod. K večeru mi mrznou boty na nohách a dochází nám plyn. Čínskou polévku chroupu jen tak.

3.1. jsme došli na Podbanské, pak vlak, pak postel doma.

Dovětek: Během období co jsme se pohybovali na hřebenu, panovaly podmínky velmi nepříznivé. V předvánočním období přišlo sněžení s následným oteplením Hřeben a v kombinaci s větrem bez sněžení extrémním ochlazením v období kolem štědrého dne vytvořilo počasí takzvané skluzavky.

Každý svah byl extrémně nebezpečný, na každém svahu hrozilo uklouznutí až do doliny. Snažil jsem se na to nemyslet. Sníh byl tvrdý jako led a připomínal žehlící prkno. Jeden krok měl cenu jednoho lidského života! Batoh mi bez jídla vážil po absolvování přechodu 20 kg. Túru jsem předem hlásil slovenské horské službě.

Děkuji: Tomášovi, že šel se mnou. Bohužel jsme se nedokázali domluvit na tom, abychom tento článek napsali společně. Asi se mu nechtělo obětovat jeden den dovolené. Dále děkuji slovenské i polské horské službě.

Pozn. red.: Západní Tatry jsou v zimě uzavřeny, sezónní uzávěry neplatí pouze v některých dolinách. Popsaný přechod je tak v rozporu s návštěvním řádem TANAPu.

Hory Góry Bialskie: Neznámé sudetské pohoří v sedle kola

Jezdit na dovolenou na přelomu května a června je skvělé. Počasí přiměřené, v horách ani živáčka. Dokonce…

Hory Starohorské vrchy křížem krážem, dvoudenní túra po…

Starohorské vrchy jako soused mnohem známější Velké Fatry resp. Nízkých Tater stojí tak trochu…

Hory Na Elbrus přes Pik Terskol, výstup na nejvyšší horu Kavkazu…

"Ne! Nechci si to ulehčovat, ani náhodou! Do lanovky mě nikdo nedostane, takový kopec by mě ani…

Hory Klima v době ledové v České republice, vrcholná fáze…

Poslední doba ledová (tzv. würmský či viselský glaciál, podle toho hovoříme-li o alpínském a nebo…

Maroko Slovenský ráj, ubytování Furkotka Domica Hazmburk Švýcárna Chata Terezka Lietava Hluboká Macocha Starý Jičín Vilcan Kadovský viklan Souhvězdí Lyra Osoblažsko Bernina Bezděz Blesk Motýli Měsíc Batohy Viklany
1. Skály Pravčická brána - největší skalní brána Evropy, Jetřichovické stěny
2. Tipy na výlet Černé jezero je držitelem řady rekordů, Šumava
3. Naše vrcholy Velká Javořina, nejvyšší hora Bílých Karpat
4. Chaty Téryho chata, Vysoké Tatry, cena a recenze ubytování na Téryho chatě
5. Vesmír Planckova konstanta, univerzální fyzikální konstanta
6. České hrady Hrad Bouzov, perla Moravy a střední Evropy, patřil řádu německých rytířů