Poslední aktualizace: 17.5.2023 , svátek má

Túra na Pikuj na Zakarpatské Ukrajině

Výstup z obce Ščerbovec na Zakarpatské Ukrajině

8.4.2012 | Otakar Brandos

Pikuj je výrazný a pořádně ostrý vrchol zvedající se na východním okraji Bukovské poloniny na pomezí Zakarpatské a Lvovské oblasti Ukrajiny. Asi nejkrásnějšího tvaru nabývá při pohledu z cesty do města Volovec na úpatí poloniny Boržava, odkud Pikuj opravdu vypadá jako ostrá a do nebe se zvedající špička.

Pikuj

Pikuj byl pro mne doslova zakletý. Několikrát jsem absolvoval hřebenovku Bukovské poloniny, na Pikuj jsem ale vždy docházel za mlhy a deště. Hotová brána do pekla. Teprve až na čtvrtý či pátý pokus jsem na jeho vrchol vystoupil za krásného počasí a mohl se pokochat vlnícím se mořem trav čechraným teplým větrem vanoucím z nížin Haliče, krásnými oblými hřebeny Bukovské poloniny i pohledem na východě ležící Boržavu.

Vrcholový betonový pylon

Tato pěkná půldenní túra nás zavede na nejvyšší vrchol tzv. Bukovské poloniny. Pokud nechceme absolvovat přechod celého hřebene této sice nevysoké, ale krásné poloniny a nebo nemáme již dostatek času, lze absolvovat výstup na Pikuj (1 408 m) v této zkrácené podobě.

Projdeme vesnicí Ščerbovec, do které se dá vpohodě dojet autem. Cesta je sice prašná, ale bez obvyklých hlubokých výmolů. V pěkné vsi se ze pokochat řadou krásných dřevěných domků a neopakovatelnými scenériemi s panoramatem Bukovské poloniny a poloniny Runa (Rovna, Rivna).

Na horním konci vesnice musíme přejít přes potok a pokračovat po levé cestě. Na okolních stráních dozrávají počátkem léta hektary a hektary sladkých lesních jahod. Projdeme loukou a na následujícím rozcestí se třemi cestami se musíme vydat po té prostřední směřující přímo naproti Pikuji (za dobré viditelnosti je jeho vrchol dobře patrný).

Čtěte také: Zakarpatská Ukrajina, ukrajinské Karpaty - Poloniny - turistický průvodce

Vcházíme do remízku, před nímž je napravo jezírko. Na následujícím rozcestí musíme pokračovat vlevo po cestě směřující do lesa, nad stromy je dobře vidět hřeben s plochým travnatým sedlem. Pokračujeme širokou, ale kamenitou lesní cestou po výraznějším hřebínku, následně budeme vystupovat proti proudu potoka.

Potok přejdeme po lávce z kůlů a na dalším rozcestí, kde se budou stékat dva potoky, se vydáme napravo po velice strmé a kamenité a částečně zarostlé cestě. Na konci stoupání přejdeme malou loučku nalevo napříč a konečně začínáme stoupat vzrostlým, převážně bukovým, lesem. Občas narazíme na žlutou turistickou značku z bývalého švýcarského značení. Možná, že v době vaší návštěvy již bude obnovena.

Poloniny Z výstupu na Pikuj Z výstupu na Pikuj

Brzy se dostáváme na podvrcholové louky, na kterých jsou vidět důsledky dřívější neúměrné pastvy. Po loukách strmě stoupáme do sedla na hřebeni Bukovské poloniny. Z tohoto úseku je již dobře viditelný Pikuj s krásnými skalnatými a strmými úbočími s množstvím rulových skalek a kamenných moří porostlých hustými porosty borůvek.

V sedle se vydáme vpravo a po pár minutách strmějšího stoupání jsme na vrcholu Pikuje (1 408 m), který je "zkrášlen" vysokým, blesky opáleným, betonovým sloupem. Z vrcholu se otevírají nádherné rozhledy. Ať již k severu na Skolivské a Věrchnědněstrské Beskydy či do plochých nížin výběžků Ruské tabule, nebo k jihovýchodu na poloninu Boržava či k západu na Užocký masív aj. Za výstup je turista odměněn opravdu nádhernými výhledy a vyplatí se tady posedět a vychutnat si klid a jedinečnou atmosféru přenádherných polonin.

Pikuj Vršek Pikuje se skalkami a porosty borůvek

Sestupová trasa je identická s trasou výstupu. Pokud ovšem nebudete chtít sestoupit do obce Bilasovica na severní straně Bukovské poloniny (východní úbočí Pikuje). V tom případě musíte sejít po nepříliš prošlapaném chodníčku východního úbočí Pikuje. Sestoupíte k hranici lesa a následně lesem po široké lesní cestě až na rozcestí s malými pastvinami nad obcí Bilasovica. Sestup do obce je odsud již zřejmý.

Pohled na východ k Boržavě Oblé travnaté hřebeny Bukovské poloniny Dřevěný domek v obci Ščerbovec
  • Výchozí místo: vesnice Ščerbovec
  • Cílové místo: vesnice Ščerbovec nebo Bilasovica
  • Převýšení: 700 m
  • Délka túry: 4 - 6 h

Hora Pikuj, turistická mapa

Hory Přes Fabovou holi na Muránskou planinu, trek přes nejvyšší horu Veporských vrchů