Poslední aktualizace: 27.1.2020 , svátek má

Štyri dni v Ondavskej vrchovine

Jarné Nízke Beskydy turisticky

27.1.2020 | Anton Opial

Vybrať sa za poznávaním Ondavskej vrchoviny, náležiacej do oblasti Nízkych Beskýd, znamená presunúť sa z Kysúc vzdušnou čiarou o 220 km východnejšie a precestovať 325 km autobusom. S nástupom a povinnou trištvrte hodinovou bezpečnostnou prestávkou dopravcu nám to trvalo šesť a pol hodiny. Taký bol štart štvordňového turistického poznávania "bielych miest" na turistických mapách väčšiny účastníkov výletu, ktorý v dňoch 8.-11. mája 2019 organizoval Klub turistiky Vysoká nad Kysucou.

Začíname prehliadkou Dukelského bojiska. Je 8. mája krátko pred obedom, no tu nič nepripomína štátny sviatok oslavujúci koniec Druhej Štyri dni v Ondavskej vrchovine svetovej vojny. Všade ticho a prázdno. Len ojedinelí návštevníci a my. Pre rekonštrukciu je zatvorené aj múzeum a vyhliadková veža. Po prehliadke areálu zachádzame na krátko aj za štátnu hranicu - do Poľska. Z obchodu so "zmiešaným tovarom" nakoniec odchádzal málokto naprázdno. Tesne na štátnej hranici upútal historický hraničný stĺp z roku 1927 - ako jediný zachovalý po celej dĺžke našej štátnej hranice.

Po prehliadke sa autobusom presúvame do obce Vápeník rozloženej v závere dolinky Vápenického potoka necelé 2,5 km od hranice s Poľskom. Postupne prechádzame obcami Kapišová, Kružlová Štyri dni v Ondavskej vrchovine a Svidnička, ktoré spolu s Vápeníkom a ďalšími 5-timi susediacimi obcami tvoria smutne známe Údolie smrti - miesto ťažkých bojov počas Karpatsko-duklianskej operácie v októbri roku 1944.

V teréne je vidieť ponechanú vojenskú techniku, ktorá na pomerne veľkom území vytvára múzeum vojny pod holým nebom. Pre krátkosť času a značnú rozptýlenosť exponátov sa nezastavujeme. Čaká nás ešte10 kilometrová trasa z Vápeníka cez najvyššie položenú obec v okrese Svidník - Belejovce (454 m n. m. ) s 15-timi obyvateľmi a 595 m vysoký vrch Rohuľa, s voľne prístupnou turistickou chatkou a rozhľadňou, do Nižnej Jedľovej.

Štyri dni v Ondavskej vrchovine Štyri dni v Ondavskej vrchovine

Dobrý dojem z tejto z tejto krátkej túry trochu pokazila už nefunkčná rozhľadňa na Rohuli, z ktorej bývalo údajne vidieť aj Vysoké Tatry. Z Nižnej Jedľovej to je do Svidníka len pár kilometrov a tak sa krátko pred 17-ou hodinou ubytovávame na nasledujúce tri noci v študentskom domove SOU-odevného.

Nasledujúci deň je v pláne turistika. Po takmer 60-tich kilometroch rannej jazdy autobusom vystupuje polovica účastníkov na okraji dedinky Sopkovce v juhovýchodnej časti Ondavskej vrchoviny. Čaká ich 11km do obce Černina, a potom ešte 11 km po trase, na ktorú sa z tejto obce vybrala druhá časť účastníkov.

Štyri dni v Ondavskej vrchovine

Černina, v ktorej začíname kratšiu trasu, je koncová obec v závere krátkej doliny, akými je Ondavská vrchovina doslova prešpikovaná, čítajúca 177 duší. Prítomnosť nezvyčajne veľkého počtu ľudí a v centre obce zaparkovaný autobus, ktorý ostal čakať na skupinu z dlhšej trasy, mal za následok sériu telefonátov starostke obce s otázkami, čo sú to za ľudia a prečo tam stojí cudzí autobus. Keď chcela starostka všetkých popravde informovať, tak si prišla po informácie z "prvej ruky" k vodičovi autobusu. Po vysvetlení sa vyjadrila, že je to po prvý krát, čo do ich obce prišiel niekto za turistikou.

Nachádzame sa v oblasti, kde na rozlohe takmer 50 × 40 km nenájdete turistickú značku a tak sa tomu ani moc nečudujem. Napriek tomuto handicapu vybratá trasa všetkých očarila krásou tunajšieho kraja. V takmer 95-tich percentách viedla plochými nezalesnenými chrbtami, cez katastre Vyšných a Nižných Ladičkoviec, Turcoviec, Černiny, Víťazoviec, Ohradzian a Slovenskej Volovej, umožňujúcimi neustále ďaleké výhľady.

Štyri dni v Ondavskej vrchovine Štyri dni v Ondavskej vrchovine

Po príchode účastníkov z kratšej trasy do Slovenskej Volovej bolo podľa odhadu treba čakať na prvú skupinu okolo 2,5 až 3 tri hodiny a tak využívame blízkosť okresného mesta a autobusom sa vydávame na krátku návštevu do Humenného.

Tretí deň sa venujeme dreveným kostolíkom. Týchto unikátov ľudovej architektúry, pochádzajúcich prevažne z 18. storočia, sa vo Východných Karpatoch, len na území Slovenska, zachovalo viac ako 40. My ich v priebehu dňa navštevujeme v šiestich obciach (Ladomírová, Krajné Čierno, Miroľa, Bodružal, Vyšný a Nižný Komárnik) z ktorých dva, v Ladomírovej a Bodružali, sú od roku 2008 zapísané v zozname Unesco ako pamiatky svetového kultúrneho dedičstva.

Po obede máme rezervovaný čas na individuálnu prehliadku Vojenského múzea a Múzea ukrajinskej kultúry (skanzenu) vo Svidníku. Prehliadku skanzenu končíme s príchodom výdatnej dažďovej prehánky, ktorá cestou do mesta testuje našu vybavenosť proti dažďu.

Štvrtý deň ráno opúšťame ubytovacie priestory a odchádzame zo Svidníka. Necestujeme však dlho. Po dvadsiatich šiestich kilometroch jazdy zastavujeme v Zborove odkiaľ nás čaká výstup na Zborovský hrad (alebo tiež hrad Makovica).

Po výdatnom polhodinovom stúpaní nás hrad prekvapí svojou rozľahlosťou a mohutnými zvyškami. Za ďalekými výhľadmi sa treba vyštverať až do najvyšších prístupných častí hradu, no nikto kto tak urobil vynaloženú námahu neoľutoval.

Nasledujúcu zastávku máme v Bardejovských kúpeľoch, ktoré v 19. storočí patrili medzi najnavštevovanejšie a najobľúbenejšie kúpeľné strediská s bohatým spoločenským životom pulzujúcim v Uhorsku. 1. júla 1895 sa prišla do Bardejovských kúpeľov liečiť a oddýchnuť si cisárovná Alžbeta, manželka cisára Františka Jozefa, známa ako Sissi.

Štyri dni v Ondavskej vrchovine Štyri dni v Ondavskej vrchovine

Ďalšia zastávka nasleduje hneď po pár kilometroch v Bardejove, ktorý je vďaka zachovanému opevnenému stredovekému centru mesta jednou z 30 slovenských kultúrnych a prírodných pamiatok zapísaných v zozname svetového dedičstva UNESCO. V centre mesta sa koná tradičný festival Švejkove pivné dni, počas ktorých ponúkajú návštevníkom 0 druhov čapovaného piva, ale ospalá atmosféra panujúca v skorých poobedňajších hodinách v centre mesta tomu vôbec nenasvedčuje. Údajne sa to naplní až podvečer.

Z Bardejova máme v pláne s jednou zastávkou, pre ktorú boli vybraté "kúpele" Ružbachy s prírodným výtvorom - travertínovým jazierkom Ružbašský Kráter, docestovať až domov a tým zavŕšiť ďalší vydarený turistický výlet.

Tipy na výlet v Ondavské vrchovině, může vás zajímat

16.1.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Babky - houbařské žně během podzimní túry na vyhlídkovou horu Západních Tater / Fotogalerie k článku

Bobrovecká Vápenica (750 m) si pro nás po ránu nachystala sychravé a mlžné přijetí. Zažeňte chmury, Babky se přece koupou ve slunečních paprscích. Část naší výpravy míří z Žiarské doliny na Baníkov (2 178 m) a do …

15.1.2020 / ESO2001
Vesmír · Astronomové zkoumali mezihvězdný původ jednoho ze stavebních kamenů života. ALMA a Rosetta sledují příběh fosforu

Chemický prvek fosfor je součástí naší DNA i buněčných membrán a je tedy významnou složkou života, jak ho známe. Jakým způsobem se ale dostal na ranou Zemi, je tak trochu záhada. Astronomům se však nyní - díky …

12.1.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Jihovýchodní Asie z vodní hladiny: lodí, loďkou i člunem napříč Kambodžou a Vietnamem

Kambodža a Vietnam jsou fascinující země, které cestovateli nabídnou pohostinnou kulturu, zajímavou historii i pestrý náboženský život. Silný kulturní šok nabízí známý kambodžský komplex Angkor Vat, který …

• 12.1.2020 / Ubytování
    Balnica Przystanek Balnica. Ubytování v Bieszczadech (Bukovských vrších), které má náboj

9.1.2020 / Martin Zapletal
Trek · Přechod poloniny Svidovec a Krásna: Nezapomenutelná hřebenovka na Podkarpatské Rusi / Fotogalerie k článku

Vyprávění zachycuje přechod jedné z největších polonin na Podkarpatské Rusi - Svidovce. Je monumentální, krásná a příjemně schůdná. Oproti jiným poloninám má poměrně rovný hřbet bez velkých výkyvů a …

7.1.2020 / Václav Vágenknecht
Trek · Králický Sněžník z české i polské strany; 3. nejvyšší pohoří ČR křížem krážem

Třetí nejvyšší pohoří v České republice se nazývá Králický Sněžník, přičemž nejvyšší vrchol nese stejné jméno. Masiv leží v Jesenické oblasti na pomezí Čech, Moravy a Kladska, část území spadá do Polska. Při …

6.1.2020 / Otakar Brandos
Příroda · Kolik druhů brouků žije v ČR? Nejnovější poznatky hovoří o téměř 7 000 druzích

Brouci (Coleoptera) představují jeden z nejzajímavějších a nejrůznorodějších hmyzích řádů. Do současné doby bylo popsáno přes 350 000 druhů brouků (K. Hůrka, 2005) v asi 160 čeledích. Některé zdroje uvádějí 370 000 až …

27.12.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Ostrý Roháč a Plačlivé, výstup na skalního obra v hlavním hřebeni Západních Tater / Fotogalerie k článku

Túra na Ostrý Roháč a Plačlivé se dá podniknout z různých směrů. Ze severu ze Zverovky, z ústí Žiarské doliny a nebo z ústí Jamnícké doliny. My jsme si během podzimní návštěvy vybrali pro nástup na Ostrá Roháč …

16.12.2019 / Martin Zapletal
Trek · Přechod poloniny Boržava. Ukrajinské Karpaty a Podkarpatská Rus na podzim / Fotogalerie k článku

Polonina Boržava je mohutná a krásná. Vyznačuje se velkou mnohotvárností přírodních scenérií. Setkáváme se zde s klasickou karpatskou poloninou a v nižších polohách s krásnými bukovými lesy. Přechod …

14.12.2019 / Otakar Brandos
Blog · Velká evropská uhlíková katastrofa: Poslední doba ledová byla "poslední" a odteď už jen sluníčko…

Velká filmová katastrofa. Ech, velká uhlíková katastrofa. Tímto se mistru "Bínovi" velice omlouvám. EU si dohlasovala, co se dalo očekávat, že si odhlasuje. Uhlíkovou neutralitu. Nejnovějším i starším vědeckým poznatkům …

12.12.2019 / Jakub Ženka
Tipy na výlet · 500 000 000 let staré dno moře, Národní geopark Železné hory

Projít se v Čechách po mořském dně, to není jen tak. Díky Národnímu geoparku Železné hory to ale možné je. Kousek od vesničky Deblov jižně od Chrudimi se totiž nachází zkamenělé prvohorní dno, které je provrtané …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky