Poslední aktualizace: 22.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na horu Jof di Miezegnot (2 087 m) v Julských Alpách

Výstup na horu Jof di Miezegnot (2 087 m) v Julských Alpách

Dvoudenní trek italskou částí Julských Alp

6.11.2017 | Aleš Neulinger

Letošní podzimní návštěvu Julských Alp jsme zahájili poměrně netradičně. A to dvoudenní turistikou v italské části těchto velehor. Díky vydatným srážkám v polovině září přibylo ve vyšších polohách hodně sněhu, takže jsme zvolili dva nižší vrcholy s přespáním pod prvním z nich.

Julské Alpy

Před polednem vyjíždíme z Bovce přes průsmyk Predil do maličké italské obce Valbruna. Cestou krátká zastávka na foto u jezera Lago del Predil a po půl hodině zastavujeme na samém konci silnice z Valbruny na parkovišti Malga Saisera. Dále vede už jen lesní cesta k chatě Fratelli Grego. Automat k zaplacení stání na parkovišti je nefunkční, takže pořizujeme jen pár fotek pro dokumentaci a vycházíme ke zmíněné chatě.

Lesní chodník prudce stoupá a rychle nabíráme první desítky metrů. Chatu vidíme po necelé hodině intenzivní chůze a přímo nad ní nejvyššího místního obra - Jof di Montasio (2 754 m). U chaty Fratelli Grego doplňujeme zásoby vody a kocháme se výhledy na okolní lesy, kde buky hrají všemi barvami babího léta, které je zde v plném proudu.

Čtěte také: Po visutém žebříku na Jof di Montasio, túra na nejvyšší kopec italské…

Pokračujeme dále a přicházíme na parkoviště Sella Sompdogna, kam se dá dojet autem z druhé strany masivu. Vidíme také náš dnešní cíl - vrchol Jof di Miezegnot. Dále stoupáme opět lesem, po hodině a půl míjíme dřevěný kříž a za pár okamžiků máme před sebou naše útočiště - Bivak Gemona. V bivaku jsou čtyři palandy nad sebou a v rohu opřeny další matrace, takže je zde místo pro cca sedm až osm lidí. Jsme zde sami, vybalujeme batohy a navlékáme na sebe další vrstvy oblečení. Je chladno a začíná poměrně hodně foukat.

Malga Saisera

Od bivaku máme luxusní výhledy na dva nejvyšší kopce italských Julek - Jof Fuart a Jof di Montasio. Blíží se večer, takže po malé svačince mažeme dál na blízký vrchol. Trvá nám to necelou půlhodinu a stojíme u jakéhosi pokřiveného plechového kříže ve výšce 2 087 m. Obloha se rychle zatahuje a stěží stihneme pořídit pár záběrů do údolí pod námi. Slunko je někde za mraky, takže nám nezbývá, než se vrátit k naší dnešní noclehárně.

Bivak je solidně vybaven, je zde plynový vařič, kamna na dřevo a na polici nacházíme další drobnosti, jako svíčky, zapalovač a pár pytlíků čaje. Ke svícení nám stačí čelovky, po večeři ještě chvíli klábosíme a jdeme na kutě. Palanda už má něco za sebou a připadám si jako v houpací síti. To ale nevadí, jsme tu sami, nocleh v horách má nezaměnitelnou atmosféru a my se těšíme na ranní záběry okolních velikánů.

Ráno s prvním světlem v malých oknech na sebe navlékáme všechno oblečení, které máme s sebou a chystáme se na první sluneční paprsky. Jenže situace venku nevypadá vůbec dobře. Včerejší večerní oblačnost ještě více klesla a z ranního focení zřejmě nebude nic. No co se dá dělat.

Po snídani balíme fidlátka a chystáme se k sestupu zpět do sedla Sompdogna. Již jsme na stezce a kousek pod bivakem u dřevěného kříže konečně přichází odměna v podobě nádherných ranních průsvitů. V údolí je inverze a před námi se objevují okolní kopce včetně našeho dnešního cíle - Jof di Sompdogna. Po hodině fotografování je již slunko vysoko a my můžeme pokračovat do průsmyku.

Bivak Gemona

Procházíme okolo nám již známého rozcestníku a po jakýchsi dřevěných stupních míříme k dalšímu vrcholu. Stoupání je tak prudké, že často lezeme "po čtyřech" a výškové metry rychle mizí pod námi. Výstup je tak svižný, že jsme za necelou hodinu u cíle, tentokrát o něco níž, než včera - Jof di Sompdogna má 1 889 m. Díky velké oblačnosti toho k vidění v okolí moc není, a tak po pár dokumentárních fotkách scházíme opačnou stranou hory do údolí. Na východ oblačnosti ubývá, takže máme při sestupu alespoň výhledy na skalnatý masiv Cima Cacciatore.

Auto je v pořádku na parkovišti, cestou zpět pořizujeme pár záběrů Jalovce a Mangartu v průsmyku Predil a sjíždíme relaxovat do Bovce. Počasí přeje a další den nás čeká túra v Triglavském národním parku ve Slovinsku.

Jupiter Borový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Horalka Chata Jelenka Macocha Pluto Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Pluto Altocumulus Velhartice Bouřky Černá díra Opruzeniny Čertův mlýn

1. Hrady Hrad Děvičky, romantická zřícenina na severním okraji Pavlovských vrchů
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Babia hora: Vrchol úžasných výhledů, nejvyšší hora Oravských Beskyd
4. Památky Dřevěný kostel v Kunčicích pod Ondřejníkem, tip na výlet v Beskydech
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů