Poslední aktualizace: 13.5.2021 , svátek má
Treking > Tipy na výlet > Medvědi v Jeseníkách jsou dnes živí pouze v toponymech

Medvědi v Jeseníkách jsou dnes živí pouze v toponymech

Hurá za šelmami do druhého nejvyššího pohoří ČR aneb medvědí toponyma

2.1.2015 | Otakar Brandos

Někdo možná nyní zapochybuje, kde že se v Hrubém Jeseníku vzali medvědi. Věřte ale, že medvědi v Jeseníkách byli a stále jsou. I dnes se v tomto druhém nejvyšším pohoří České republiky můžeme s medvědem hnědým (Ursus arctos) setkat. Byť pouze v podobě řady toponym, místních názvů svědčících o přítomnosti této šelmy ve zdejších horách.

Medvědská hornatina

Dnes je v Jeseníkách medvěd dávnou historií. I když ne tak úplně dávnou, neboť medvěd byl přirozenou součástí jesenické přírody až do konce 18. století. Poslední jesenický medvěd byl uštván a zabit v roce 1792 někde v oblasti Pradědu. Od té doby se medvěd v Jeseníkách objeví jen výjimečně. Vždy se ale jedná o migrující kusy z oblasti Západních Karpat. Přitom ještě v 16. a 17. století byli medvědi v Jeseníkách naprosto běžní.

Dnes nám tak medvědy připomínají jen místní názvy. Po medvědech je nazván dokonce i jeden z podcelků Hrubého Jeseníku - Medvědská hornatina. Je to dodnes nejodlehlejší a nejopuštěnější část tohoto pohoří. V souvislosti s Medvědskou hornatinou je nutné zmínit Medvědí vrch (1 216 m), rozložitý a těžko přístupný vrchol nacházející se necelých 8 km jižně od Rejvízu, vyhlášené osady na pomezí Hrubého Jeseníku a Zlatohorské vrchoviny.

Čtěte také: Jak bezpečně bivakovat v oblastech s medvědy? Jaká opatření učinit pro…

Na vrchol Medvědího vrchu nevede žádná turistická značka, pouze po jeho jižním a západním úbočí prochází zelená turistická značka spojující obce Adolfovice a Vrbno pod Pradědem. Na západě mu společnost dělá vrch Medvědí louka (1 110 m) zvedající se nad rozcestím Pásmo Orlíka.

Někde v této oblasti byl uloven poslední jesenický medvěd

Medvědí vrch v Medvědské hornatině však není jediným vrchem tohoto názvů. Další Medvědí horu nalezneme v severní rozsoše hory Mravenečník (1 343 ) na dohled přečerpávací vodní elektrárny (PVE) Dlouhé stráně. Sice se jedná spíše o návrší, ale jeho jméno se promítlo do rozcestí nacházející se na severním úpatí v údolí Divoké Desné - Pod Medvědí horou.

Nedaleko odsud, jen přes údolí právě zmíněné horské bystřiny Divoká Desná nalezneme další vrch nesoucí jméno po medvědech. Jedná se Medvědí hřbet (1 261 m) v jihozápadní Rozsoše Velkého Jezerníku (1 307 m). Medvědí hřbet se nachází v krátkém, ale neobyčejně strmém zalesněném hřebeni, jenž je vymezen divokými doly zvanými Česnekový důl a Důl Hladového potoka.

V závěru doliny Divoké Desné nalezneme Medvědí žleb - krátkou, ale hlubokou dolinu končící pod hlavním hřebenem Hrubého Jeseníku mezi vrcholy Kamzičník a Velký Máj. Zapomenout nesmíme ani na Medvědí skály u stejnojmenného rozcestí při zelené turistické značce vedoucí z osady Ždárský Potok k bývalé chatě Alfrédka v nejjižnější části Hrubého Jeseníku. Jedná se o samostatná skaliska na úbočí Kamence (1 022 m) vzniklá mrazovým zvětráváním.

Ale i v blízkém okolí Jeseníků nalezneme místa, která svědčí o výskytu medvědů v minulosti. Například oblíbené Medvědí kameny v blízkosti Lipové-Lázní či sousední lokalitu Medvědí ve východním výběžku Rychlebských hor na dohled jeskyně Na Pomezí a nebo Medvědí rokle severně od spojnice obcí Branná a Staré Město. Dalších stop po medvědech v tomto koutu naší vlasti již bohužel nenalezneme…

Hory Nahoru dolů nejkrásnější částí Jizerských hor
Hory Trek do Temných Smrečin aneb i ve Vysokých Tatrách jsou místa, kde lišky a…
Hory Přechod Velké Fatry: Nejkrásnější slovenské hřebenovky
Vartovna, rozhledna Malá Fatra, ubytování Ďurková Budzogáň Vartovka Kamenná chata, Tesák Barborka Jizerské hory Ski Bílá Hradová Hazmburk Maroko Panská skála Plejády Starý Jičín Dom Stolické vrchy Cirrus Ski park Donovaly Supernovy Nesmeky Šerlich
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…