Poslední aktualizace: 5.11.2018 , svátek má
Treking > Cestování > Cesta do Rakůs s koňským povozem (cestopis)

Cesta do Rakůs s koňským povozem (cestopis)

Jak to chodívalo v minulosti, zajímavosti

8.8.2013 | Dorek Čermák

Jako mladí a školou povinní jsme chodívali na Velký lesy. To je oblast severně od Telče, kolem hradu Roštejna a zříceniny hradu Štamberka, Velký pařezitý rybník a oblast Javořice a Míchovy skály. Spávali jsme po seníkách i pod širákem. Rodiče se o nás nebáli. Bylo bezpečno.

Cesta do Rakůs

Cestou přes vesnice, kterými jsme procházeli Rácov, Řídelov, Řásná už z daleka jsme zdravili místní strýce a tetičky. Tenkrát se ještě zdravilo. A tito se nás ptali "kluci kam jdete" a naše odpovědi byly vždy stejné. "Do Rakouska na žně".

Čtěte také: Výstup na Grossvenediger a Grossglockner

Ano naši předci chodili za prací do Rakouska a nejen tam. Z Horňácka v podhůří Bílých Karpat, kde už čtyřicet let žiju, se chodilo pěšky až do Vídně a do vesnic kolem hranice na sezónní zemědělské práce. Opravdu na žně a obdělávání řepy. Pěšky chodili nejen do "Rakůs" ale i k "sůdu" do Strážnice a do "Špitálu" do Uh. Hradiště.

Cesta do Rakůs

Chodili bosky. Boty svázané a přehozené přes rameno, aby jich "šanovali" a obuli je až ve městě. Turistické značky nebyly. Chodili po generacemi vyšlapaných stezkách a troufám si říct, že za svůj život toho našlapali mnohem víc než my, co šlapeme pro radost duše i oka.

Cesta do Rakůs zrála v hlavách současníků mnoho let. Až po "revoluci" se za hranice mohlo jednoduše a tím se otevírá tento příběh ve kterém prvně představím účastníky. Byla sestavena parta chlapů od "mlaďochů po staré pardy". Hlavním iniciátorem a organizátorem akce je Tonda Vrba.

Všichni na Slovácku tohoto Tondu znají. Folklorista, kameraman, sportovec a organizátor. Martin Hudeček, majitel koní a vozu, kteří nás doprovází. Jarek Slovák, "najvyší chlap" folklorista. Jan Škopík myslivec a důchodce. František Jagoš, folklorista a bývalý "koňák" ročník 1927. Víťa Hrdoušek z Tvarožné Lhoty, propagátor Oskorušovice a produktů z této jeřabiny. Já Dorek Čermák fotograf a milovník hor. To je sedmička chlapů z Horňácka, které doplňují čtyři "cuzáci. Pavel Popelka /tituly nepíšu/ ředitel muzea J. A. Komenského. Folklorista. Franta Hrňa z Buchlovic folklorista. Luboš Zelinger, obdivovatel Horňácka a Vladimír Merta folkový zpěvák z Prahy.

Podmínek účasti na cestě do Rakůs, bylo několik. Týden se neholit, na cestu se vypravit v pracovním Horňáckém kroji a co nejdelší úsek cesty jít bos. Procovní kroj jsou kalhoty "traslavice" utkané ze lnu nebo konopí a šíté doma. Košíle z téhož materiálu zvaná "žínkovica" a taktéž šitá doma. Pokrývka hlavy, klobouk. Stokilometrová cesta by měla prověřit odolnost vybrané skupiny.

Cesta do Rakůs

Je ráno 5. července v Hrubé Vrbce a drobně prší. V sedm hodin, kdy se mělo vyrazit je v celé dědině klid. Důvod je jasný. Předešlý den se kosili Vojšické lůky a tak se dospává. Ještě jedno specifikum Horňácka. Čas je posunutý o jeden poledník, tak když se řekne v sedm tak to v osm určitě stihnete.

Postupně se chlapi slézají kolem památníku padlých hrdinů první války. Už jenom chybí Martin, vůz a pár koní, kteří nám povezou proviant. Za doprovodu muziky a čtyřnásobného počtu diváků, fotografů se pouštíme bosky na stokilometrovou pouť do Rakůs. Po pichlavé cestě se dostaneme na horské Bílokarpatské lůky a mokrá tráva dělá nohám dobře.

Otáčím se a ten pohled mě fascinuje. Vzadu hřeben Bílých Karpat a ke mě přichází chlapi oblečení v bílém vyzpěvujíc za doprovodu muziky "Když sme precházali z Uher do Moravy". Scéna jako z obrazu Úprky.

První dědina co potkáváme je Kněždub. Zastávka u hospody. Z vozu vytahujeme slaninu a klobásy. Někteří už nestihají. Ono se řekne bosky, ale naši dědové chodili bosky od jara do podzimu a měli chodidla řádně otlačené. U někoho se objevují první puchýře.

Cesta do Rakůs

Další zastávka je u Víti Hrdouška v Tvarožné Lhotě. Patka chleba a domácí sádlo se škvarkama a před námi Strážnice do které jedeme po "polňačce". Loučí se s námi muzika i pár vytrvylých kolařů co nás doprovází. Strážnicí procházíme na Petrovské lůky a chybí nám Tonda Vrba. Všichni jsme už obutí. Největší poctivci si nesou zespodu na chodidlech puchýře, které přežívají i víc jak půl roku. To se přiznali časem.

Dávno už neprší a je pařák. Chlapi posedali na tak už přeplněný vůz a jdu poctivě za vozem. Martin práskl bičem a koníci se dali do klusu. Sakra těm musím stačit, ale nestačím. Čelo orosené běžím za vozem, ale ten se vzdaluje. Koně jsou kamarádi a počkali na mě.

Přejíždíme silnici spojující Strážnici s Hodonínem. Přijíždíme na okraj Rohatce, kda nás vítá růžový dům s nadpisem "Najd klub". Koně zastavili před tou parádou a zařehtali. My se přidáváme písní "bože jak si pěkná ej ale nerobotná". Odhrnuli se "firháňky" /záclony/ ale bez potlesku. Kněžkám lásky nabízíme k prodeji ručně vyrobené hrable a kosiska, ale nemají o ně zájem.

Jedeme do dědiny. Je úmorné horko a mi co šlapeme za vozem se ohlížíme po stínu. Projíždíme kolem hospody a děcka na nás volají "zastavte, tu máte jedneho unaveného" Tonda. Pěkně si to leží na lavičce. Jak nám ve Strážnici nestihal, tak nás dohonil stopem. Už i on je obutý.

Přes centrum okresního města Hodonín se vezeme na voze všichni. I sportovci co milují hory. V ulicích je takové horko, že i koníci mají hlavy níž než ráno. Z oken na nás pokřikují děti "v rádiu hlásili, že máte jít pěšky a vy se vezete." Naši předci určitě nechodili po asfaltu. Proto naše cesta vede po polních cestách.

Cesta do Rakůs

Až před večerem se dostáváme do Mikulčic k národnímu památníku. Dlouho přemlouváme průvodce, abychom si památník prohlédli. Dobrou myšlenku měl Laďa Merta, že další cestu bychom měli dokončit po vodě na exponátu vystavovaného člunu, že budeme pohromadě a nikdo se už neztratí.

Cesta do Moravské Nové Vsi vedla lužním lesem a pomalu se příkrádala tma. Už potmě nás vítá starosta a šup snámi do sklepa. Vinného. Táhneme to přespůlnoc a spíme vedle koní v maštali.

Ráno přemýšlím, jak daleko mohli první den dojít naši dědové. Určitě měli svoje zkratky. Snídáme za pochodu. Vlevo ve voze je slanina a vpravo pod balíky sena, které jsme přihodili na vůz pro koně jsou klobásky. Zapíjíme vínem od Franty Hrni. Proto víno jede snámi. Žádné jonťáky a energetické tyčinky, poctivá strava.

Jedeme a jdeme starou cestou do Břeclavi a starosta nás doprovází na kole. Má smutek v oku, že nemůže s námi do těch Rakůs. Po cestě ve vesnicích prodáváme hrabě s podpisama jsou dražší a i ty jdou na odbyt. Po Břeclavi vcházíme do Lednickovaltického areálu. Akátové lesy a nádherné stavby, kde v blízkosti "Tří grácií" u Nového dvora pro dnešek končíme. Koně jdou na noc do maštale a mi spíme pod hvězdnatou oblohou.

7. července se všichni v dobré pohodě vydáváme k Valticím. I koně cítí Rakousko a jsou svěží. Po překonání stoupání jsme na hraničním přechodu do Rakouska. Celníci i policajti jsou u vytržení. Je ještě Československo a danou situaci berou s humorem. Požádali koně o pasy.

Cesta do Rakůs

Konečně Rakůsy. Pesimisti říkají, že jsou to "studené čumáky". Rakouští hospodáři měli určitě hlášky o tom, jaká skupina překročí hranici a už nás u vinných sklepů oblečení v modrých zástěrách čekali a rozebrali si nás a tím pádem se ztrácíme všichni. Těžko se dáváme dohromady a vybaveni proviantem tekutým se vydáváme k Poisdorfu, kde má být náš cíl.

Strýc Jagoš, sedmdesátitříletý, říká Martinovi: "Martin, požčaj ně tých koní". Martin říká: "tož si jich strýcu požčajte". Strýc Jagoš přezdívaný Kruciš si sedá na kozlík a bere do ruky opratě. Jdeme za vozem a hlavy plné Rakouských sklípků ani nevnímáme, že jdeme po levé straně vozovky i s koňama a spícím Krucišem na kozlíku.

Proti nám zastavuje dáma v autě a mobilem volá. Po kilometru nás zastavují Rakouští policajti. "Kdo je kočí?" "Kdo mluví německy" Nikdo. Všichni mluvíme Anglicky. Přichází na řadu posunková řeč. Tahají opratě a ukazují, čí jsou koně. Martin se k nim hlásí. Ukazují jestli pil. A Martin česky odpovídá "nic sem nepil, ale trochu sem si dal". To už propukáme smíchem.

Smějí se i policajti. Přijali tu chlapskou hru. Dýchal do čepice. Zase smích. Ukázali ne oblohu, jakože bude brzo tma abychom pohnuli, že nemáme světlo. Na vůz si sedají všichni a Martin práskl bičem a za šera jsme vy vysněném Poisdorfu.

Cesta do Rakůs

Spíme pod hvězdami a ráno se dovídáme, že jarmark na který jdeme se konal už minulý týden. Ale však to znáte. Není důležitý cíl, ale cesta k němu. Přátelé se mě ptali, co ste tam nejeli autem? Ano auto je rychlejší, ale okrádá tě o čas o čas prožitý na cestě. Doma se na mě ze zrcadla díval úplně cizí člověk. Snad to byl některý z dědů co šli do Rakůs na žně.

Hory Túra na Vtáčnik, nejvyšší horu pohoří Vtáčnik
Hory Fatransko-tatranský Karpattrek (10), hřebenovka ze Strečna do Telgártu
Hory Sto kiláků jarním rudohořím (1), Veporské vrchy a Muránska planina
Ďumbier Levočské vrchy Jeseníky, ubytování Kamenitý Strejčkův lom Chřiby Chata Smědava Javorový Beskydy, ubytování Baranec Obrovský vodopád Maroko Jeřáb Venuše Tematín Galaxie Vihorlat Soos Železné hory Helfštýn Fáze Měsíce Tiské stěny

Bouřky. Existuje na horách a v přírodě spolehlivá ochrana před bouřkou?

Tatry

Bouřky jsou vedle lavin nejnebezpečnějším projevem počasí, se kterým se můžeme v horách a v přírodě setkat. Bouřka…

Jak si vybrat vhodné kolo pro cykloturistiku, rady

Jestliže se rozhodnete pro koupi kola, je dobře nepodcenit jeho výběr. Nevhodně vybrané kolo nepřinese požitek z jízdy a může se stát, že zbytečně skončí odložené v kůlně, garáži či komoře. Rozhodně se nevyplatí šetřit na…

1. Slovenské hory Fatransko-tatranský Karpattrek (6), hřebenovka ze Strečna do Telgártu
2. Slovenské hory Strážovské vrchy, trek Strážovskými vrchy na sklonku léta
3. České hory Přírodní rezervací Račí údolí přes Čertovy kazatelny a zříceninu hradu Rychleby
4. Rumunské Karpaty Capatini, přechod dvou zapomenutých národních parků v Rumunsku
5. České hory Hřebenovka Jeseníků na sněžnicích trochu jinak, trek z Červenohorského sedla na Rejvíz