Poslední aktualizace: 8.9.2019 , svátek má
Treking > Skalní města > Skalní města Tiské stěny a Ostrovské skály, výlety

Skalní města Tiské stěny a Ostrovské skály, výlety

Ččeská skalní města (9)

Ostrovské skály jsou miniaturní skalní městečko tvořené nízkými (max. 20 metrů) pískovcovými skalami, které má rovněž větší význam pro horolezce než turistu. Tiské stěny Nejznámější útvary, jak jinak, byly pojmenovány, např. Obr, Císař, Orel, Popravčí kámen. Přístup do skal může být zdlouhavý, zvolíme-li cestu z Děčína po červené přes Děčínský Sněžník nebo můžeme dojet po místních silničkách III. třídy až do Ostrova.

Tiské stěny, rozloha 1 km2

Nejzápadněji položené, mrňavé, jakoby loutkové skalní městečko leží u obce Tisá. Je nejvýrazněji vyvinutým skalním městem v celé CHKO Labské pískovce. Tím se myslí vypreparovanost skalních věží z okolního terénu, rozhodně ne monumentálnost některých již popisovaných skalních měst.

Čtěte také: Rozhledna Děčínský Sněžník

Přístup je téměř shodný s Ostrovskými skalami, jak pěšky, tak autem. Pro návštěvníky jsou zřízeny dva prohlídkové okruhy, v sezóně se vstupným, které nás provedou opravdu všude. Ovšem do ustanovení 1. republiky se do stěn úředně nesmělo, skřítky a francouzského šlechtice, který zakopaje ukradený rodinný poklad nenašel cestu ze skalního bludiště a pomátl se na rozumu nebylo možno uzřít.

Tiské stěny Tiské stěny Tiské stěny

Jeden okruh vede tzv. Velkými Tiskými stěnami a druhý malými Tiskými stěnami. Oba obkrouží asi 70 skalních útvarů, které připomínají obličeje nebo zvířata namátkou: Žába, Helma, Janusova hlava, Triumfální brána, Úl, Cikánský tábor, Napoleonova bota, Želva, Zvon, Slon, Dědečkova stolice, Kravín a další.

Tiské stěny Tiské stěny Tiské stěny Tiské stěny

Naše putování po skalních městech ČR zde končí, dál na západ už žádný písek není, tam už začínají dlouhé Krušné hory a to je úplně jiný soudek vína.

Epilog

Možná si řeknete, že jsem byl v jednotlivých pokračováních až příliš ironický k ochranářům. No pravda je ta, že se jim už podařilo několik mých kamarádů odradit od ježdění po českých luzích a hájích, ale také bohužel po Slovensku a raději začali vyhledávat okolní blízkou a vzdálenou cizinu. No a despekt má u mě každý, kdo tzv. používá bič na chudé, jinými slovy projevuje obrovskou statečnost při setkání s jednotlivcem, či dvojicí pěších a při setkání s bandou bikerů nebo čtyřkolkářů skáče do přilehlého křoví.

Tiské stěny Tiské stěny

Co dodat na závěr ke skalním městům? Vážit si takového fenoménu, který stojí za návštěvu v každém ročním odbobí a vzhledem k velikosti naší republiky tam máme odkudkoliv "coby kamenem dohodil".

Tiské stěny, skalní hřib

Ne každý bude mít to štěstí navštívit třeba Monument Valley, aby mohl říct: "Pche, viděl jsem větší." Navíc americké pískovcové věže se jen s velkým sebezapřením dají nazvat skalním městem, když mezi jednotlivými monumenty projede vedle sebe nejméně 50 jezdců na koních, z nichž ti první mají proklatě naspěch a ti druzí proklatě málo času, aby rozehráli příběh plný úskoků a lsti, podlosti a statečnosti, zbabělosti a hrdinství a dovedli vás k happy endu dřív, než se rozsvítí světla v sále…

Tiské stěny, turistická mapa

Hory Fatransko-tatranský Karpattrek (10), hřebenovka ze Strečna do Telgártu
Hory Sto kiláků jarním rudohořím (1), Veporské vrchy a Muránska planina
Hory Strážovské vrchy s odskočením si na Kľak
Volovec Veporské vrchy Šumava, ubytování Radegast Strejčkův lom Kvarky Chata Smědava Javorový Javorníky, ubytování Boubín Šútovský vodopád Maroko Jeřáb Merkur Strečno Slunce Vihorlat Soos Železné hory Helfštýn Fáze Měsíce Obrovský vodopád

Bouřky. Existuje na horách a v přírodě spolehlivá ochrana před bouřkou?

Tatry

Bouřky jsou vedle lavin nejnebezpečnějším projevem počasí, se kterým se můžeme v horách a v přírodě setkat. Bouřka…

Jak si vybrat vhodné kolo pro cykloturistiku, rady

Jestliže se rozhodnete pro koupi kola, je dobře nepodcenit jeho výběr. Nevhodně vybrané kolo nepřinese požitek z jízdy a může se stát, že zbytečně skončí odložené v kůlně, garáži či komoře. Rozhodně se nevyplatí šetřit na…

1. Slovenské hory Fatransko-tatranský Karpattrek (6), hřebenovka ze Strečna do Telgártu
2. Slovenské hory Strážovské vrchy, trek Strážovskými vrchy na sklonku léta
3. České hory Přírodní rezervací Račí údolí přes Čertovy kazatelny a zříceninu hradu Rychleby
4. Rumunské Karpaty Capatini, přechod dvou zapomenutých národních parků v Rumunsku
5. České hory Hřebenovka Jeseníků na sněžnicích trochu jinak, trek z Červenohorského sedla na Rejvíz