Poslední aktualizace: 18.10.2021 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Kam na túru u Ostravy? Co Zbyslavické rybníky?

Kam na túru u Ostravy? Co Zbyslavické rybníky?

Přes Mezihoří, Kouzelnou studánku a rybníky u Zbyslavic do Vřesiny

20.7.2021 | Otakar Brandos
Údolí Seziny

Údolí Polančice a Satiny jsme za poslední dva roky poznali téměř dokonale. Nesmyslná opatření a výjezdní doložky tu do sousední obce, tu do sousedního okresu sice cestování ztížily, nikoliv však znemožnily. Tatry, Velkou Fatru, Krkonoše či Jeseníky jsme dočasně vyměnili za Nízký Jeseník. I ten však skýtá řadu skvělých možností. I v blízkém okolí Ostravy. Prostě jsme turistice a pohybu na čerstvém vzduchu zůstali věrni, přestože kovidoví tálibánci a vláda pohrdající zákony a výroky soudů by nejraději všechny lidi uvěznili doma.

Letos to máme již natrénováno. Ráno se s Dejvem a Aljošou scházíme ve Vřesině na hřišti. Dnes se k nám přidává dcera Míša, která se nejvíce těší na špekáčky. Mám k opékání vyhlédnuto fajn místo v údolí Polančice. Kolem bývalé hájovny a zkratkou přes vrch Mezihoří (383 m) a rozcestí Vlčí kout (338 m) vyrážíme do údolí Polančice. V lese chroupeme borůvky, které konečně dozrávají. Letos hodně opožděně.

Z rozcestí Vlčí kout zmizel turistický přístřešek. Nezdržíme se tedy a míříme rovnou ke Kouzelné studánce v údolí Polančice. Vítá nás tam hezký palouk, upravené ohniště a posezení Údolí Seziny u "12 měsíčků". Rozdělat oheň není problém, dřeva je v okolním lese spousta. Dokonce nemusíme ani chystat pruty na buřty, nějací dobrodinci před námi je již připravili. Nejvyšší čas vydatně posnídat. Aljoša se opět vytasil se skvělou slaninou, takže buřty nemizí tak rychle jak jsem si představoval a po uhašení ohniště část z nich putuje nazpět do batohu. No fajn, zítra bude na oběd buřtguláš…

Vracíme se na turistickou stezku a plánujeme podzimní prochajdu po okolních studánkách, kterých je tady podle rozcestníku spousta. Třeba studánka v Pekelném dole, slibně znějící Lihovarská studánka, ale i studánka Habrová či Liduščiny studánky. Za chladných a krátkých podzimních dnů to může být fajn výlet.

Na rozcestí Údolí Polančice (300 m) odbočujeme vpravo a svižně nabíráme výšku. Brzy jsme na loukách na vrchu Podklan (376 m) nad Zbyslavicemi, ze kterých se otevírají hezké výhledy na Beskydy a na okolní nevysoké vršky Nízké Jeseníku. I na Jodová sanatoria u Klimkovic. Ve Zbyslavicích se marně snažíme najít otevřenou hospodu. Ta na okraji obce se tváří, že nefunguje, vchod je zatarasen motorkou. Otevírací doba nikde, takže se vzdáváme naděje na tekuté osvěžení a Míša na nanuk. Patrně to tady nějak funguje, venku jsou slunečníky, ale asi jen "nějak", ale dopoledne prostě máme smůlu…

Kovidisté měli na nejen na pohostinství doslova zhoubný vliv. V posledním roce jsem to na vandrech i na jen "krátkých" procházkách pocítil již vícekrát. Scházíme proto kolem kapličky k rybníkům, které byly asi před 10 léty vybudovány na toku říčky Sezina. Dnes nás vítají nebojácná housata. Husy velké jsme tady letos potkali pokaždé, Jistě, není to úplně ideální čas na procházky. Již nyní mám neblahé tušení, že dostanu sprda za tento "ded marš" aneb "pochod smrti. Zejména David mé procházky takto s oblibou "dehonestuje"…

Od rybníků míříme proti proudu Seziny. Na chvílí se zastavíme u potoka, osvěžit se v chladivé vodě určitě nebude na škodu. Míša opět našla super zkratku, takže její boty lovím z bláta. Nu což. Je hodně teplo, však brzy vyschnou… Na břehu nám společnost dělá skokan zelený, kolem vody poletuje spousta motýlic lesklých, které patří do řádu Odonata. Tedy mezi vážky. Příjemné to místo ve stínu stromů a skal.

Vodník

Následuje stoupání, houbařská vložka a již jsme kousek od bývalého Bítovského mlýna. Navštívíme zdejší osadu, chvíli posedíme, ale pak pokračujeme dále. Opouštíme údolí Seziny a míříme nazpět do údolí Polančice. Kolem hájovny na naučné stezce Zbyslavice. Cestou trháme slaďoučké a fantasticky vonící lesní jahody a obdivujeme ohromné stavby neúnavných lesních mravenců.

Hájenka na dohled Zbyslavic byla postavena v letech 1897 až 1900. Tehdy zdejší území patřilo panství hraběcího rodu Blücherů z Wahlstattu, který zde sídlil na nedalekém kouzelném zámku v Raduni. Dnes je hájovna v soukromých rukou. Za zmínku stojí i jedna zajímavost. Zdejší hajný v této lokalitě odlil 24centimetrovou stopu medvěda, který tudy procházel v roce 1996 (jak zmiňuje i informační tabule).

Dobře si na toho medvěda pamatuji, byla toho plná média. Já tehdy byl v Tatrách fotit medvěda, který si oblíbil Chatu pod Rysmi. A zatím nám medvěd chodil kousek za domem… Jestli mne paměť neklame, medvěd tehdy poničil nějaké včelíny u Čavisova, kam nyní míříme i my.

Po pravici se rýsují siluety beskydských hřebenů. I na ně brzy dojde. Nyní ale scházíme do údolí Polančice, kde nás na starém mokřadu s brčálově zelenou hladinou vítá hejno divokých kachen. Zvědavě po nás pokukují, ale jsou klidné. Na přítomnost člověka jsou zjevně zvyklé. Nacházím i poměrně čerstvé stopy divočáků. Však jich je v okolí spousta. Ve zdejší honitbě je prý ročně uloveno až 80 divokých prasat…

Mezihoří od Čavisova

Následuje další rybník. Na jeho břehu nás vítá zelený vodník s červenou čepicí třímající v sevřených rukách obří štiku. Naštěstí je vodník dřevěný. Stejně jako ona štika. Hezké místo mimo turistické značky, které je známé téměř výhradně domácím.

Je horko, dopíjíme poslední zásoby vody. David se již chce pouštět do puškvorcové vody z rybníka. Raději mu ale nabídnu zbytek kofoly. Není čas na otálení, musíme dále. Do krčmy uhasit pekelnou žízeň. Opouštíme hranice Přírodního parku Oderské vrchy a podél lesa s výhledem k Čavisovu a Mezihoří míříme na východ.

Přes les Okluk scházíme k rybníčku, kde jsme v předjaří i na jaře rovněž opékali špekáčky, a dále přes rozcestí Okluk (280 m) zamíříme k hájovně a do hospůdky U Strakošů. Je to velice příjemná hospůdka s venkovním posezením, kde se během našich procházek rádi zastavujeme. Zde na pomezí Krásného Pole a Vřesiny se chvíli zdržíme. Není kam spěchat. A zde pod lípami se opravdu sedí hezky.

Rybníček pod Oklukem

Když jsme sem docházeli, Míša metala málem hromy a blesky, jakou měla žízeň. No znáte ženské. Pohled by zabíjel. Po druhém nanuku a druhé kofole ale notně pookřála a konečně s ní byla řeč… Nálada se ale lepší i parťákům, takže to za ten asi 18kilometrový "ded marš" schytávám jen trochu. Nakonec - termín s extrémními letními teplotami si vybrali sami, já naplánoval pouze trasu. Prostě lemra čundr, který končíme opět ve Vřesině na trase tramvajové linky č. 5.

Další túry v okolí, může vás zajímat

16.7.2021 / Otakar Brandos
Blog · Doba kovidová opět ohýbá lidem páteř. A k tomu navíc naprosté morální a profesní selhání některých "akademiků"

Udělejme tečku. Tečku za kovidem. Tou tečkou má být očkování. Očkování experimentální vakcínou. Lidé si za příslib "normálního" života a nebo dovolené v Chorvatsku nechávají do těla vpravit látku …

10.7.2021 / Klára Polášková
Tip na výlet · Trhové Sviny a nová naučná stezka: na nové stezce ožívají staré případy vražd, přepadení, rvaček i smilstva

Děsivé případy časem už téměř zapomenutých mordů, přepadení, či sousedských rvaček znovu ožívají na nově otevřené naučné stezce spojující jihočeské město Trhové Sviny s nedalekými osadami …

6.7.2021 / Otakar Brandos
Vesmír · Extrémně rychlí hnědí trpaslíci: pozorování pomáhají stanovit limit rychlosti rotace hnědých trpaslíků

Astronomové objevili nejrychleji rotující hnědé trpaslíky, které současná věda o vesmíru zná. Objevili tři hnědé trpaslíky, kteří svou otočku vykonají zhruba jednou za hodinu. Tato rychlost rotace je tak extrémní, že kdyby …

5.7.2021 / Ondřej Havelka
Aktualita · Náboženský šok: Religiózní otřesy v odlišných náboženstvích a kulturách, mezináboženský dialog a praktická religionistika poutnickou perspektivou

Monografie zpracovává nové sociologicko-religionistické téma, které navrhuje označovat jako náboženský šok. Činí tak z pozic religionistiky, teologie a etiky, pohledem nezávislého cestovatele konfrontovaného …

1.7.2021 / PR
PR · Region Schladming-Dachstein ví, jak na letní radovánky. Zažijte vertikální dobrodružství v Ramsau am Dachstein, lezeckém regionu č. 1

Zatímco mnozí nejraději zcela vypnou uprostřed pestré přírody, jiní potřebují během letní dovolené akci, rozmanitost a dobrodružství. Na požitky neexistuje žádný univerzálně platný vzorec, právě naopak: …

1.7.2021 / Otakar Brandos
Recenze · Hiking Man Shirt, outdoor recenze sportovního vlněného trika na turistiku

Sportovní triko Hiking Man Shirt od firmy Devold je jedním z dlouhé řady sportovních trik z merino vlny z produkce zmíněné firmy. Devold Hiking Man Shirt je elegantní sportovní triko s dlouhým rukávem a v …

29.6.2021 / Otakar Brandos
Památky · Kaple svaté Hedviky v osadě Vidly, dřevěné sakrální památky v Hrubém Jeseníku

Kaple svaté Hedviky stojí na nápadné travnaté vyvýšenině na okraji lesa a osady Vidly. Kaple svaté Hedviky je dobře patrná jak z cesty z Vrbna pod Pradědem do sedla Videlský kříž (jedno ze dvou sedel, kde …

25.6.2021 / Otakar Brandos
Trek · 2denní Jeseníky před letním slunovratem (2): Malá jezerná, Františkova myslivna, Jelení studánka, Břidličná hora a Ztracené kameny / Fotogalerie k článku

Je půl osmé ráno, když se Michalku snažím vytáhnout ze spacáku. Spala dvanáct hodin, opravdu dobrý výkon. Sice protestuje, ale nakonec přece jen vylézá a obléká se. Balíme saky paky a vyrážíme na další část naší …

24.6.2021 / Martin Szwejda
Trek · Pochod Michálkovice - Tatry 2020, túra napříč částí Západních Karpat (7)

Je pátek 4. 9. 2020 a postoupili jsme do sedmého, tedy předposledního dne našeho treku. Včera jsme na rozcestí Při Petrovke opustili geomorfologický celek Oravská Magura a vstoupili jsme do geomorfol …

23.6.2021 / Klára Polášková
Tip na výlet · Mažice a selské baroko: Třeboňsko nabízí cestu za lidovou architekturou v srdci veselských blat

Unikátní cesta za lidovou architekturou v srdci veselských blat je jednou ze zatím méně známých atraktivit, které svým hostům nabízí turistická oblast Třeboňsko. Takzvaná Zelená stezka selského baroka, oficiální součást …

20.6.2021 / Otakar Brandos
Trek · 2denní Jeseníky před letním slunovratem (1): přes Vodopád Merty a Vřesník na Dlouhé stráně a Mravenečník / Fotogalerie k článku

Je pár dní před letním slunovratem a meteorologové slibují slušné počasí. Teploty letos poprvé atakují tropy, přesto vyrážíme alespoň na dva dny po dolech a hřebenech Hrubého Jeseníku. Parkujeme na Skřítku …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky